Itse maalasin eilen Suzukin tankin pintamaalilla. Sitä ennen olin oikaissut pienen lommon ja viimeistellyt pakkelilla ja fillerillä. Karhensin vanhan maalin 600 vesihionnalla, vedin pohjamaalin ja hioin sen suurimmaksi osaksi pois jolloin pienet naarmut hävisivät.
Pintamaalauksen tein ruiskulla Spies & Heckerin Permacron 923 1-komponenttimaalilla ja viimeistelyn Permacron 2k kirkaslakalla. Itselläkin tuli se virhe, että en vetänyt kerralla riittävän paksua kerrosta jolloin pinta jäi paikoitellen hiukan appelsiinimaiseksi. Olin vielä täysin tietoinen, että pinta pitää saada riittävän märäksi, mutta aikaisemmat kokemukset surkeiden maalien ruiskumaalauksesta valumisongelmineen kummittelivat takaraivossa. Tämän lisäksi lakkauksen loppuvaiheessa pintaan ilmestyi pieniä ilmakuplia ilmeisesti ruiskusta. Tästä aiheutuneet virheet näkyvät heijastavina pisteinä:
Kuva1
Kuva2
Tankin kylkeen pitäisi vielä laittaa tarrat ja vetää lakkakerros. Olisiko tästä uudelleen lakkauksesta kenelläkään hyviä neuvoja? Lähinnä arveluttaa lakan tarttuminen kiiltävään pintaan. Lisäksi nuo edellisen lakkauksen virheet olisi tietysti hyvä saada jotenkin piiloon.
Nuo kuvissa näkyvät kuplat johtuu vedestä. Onkos sulla veden erotinta jossainkohin ennen kannua? Ei kannata säikähtää, helppo korjata kun on lakkakerroksessa. Eli kuten täällä jo on tullut puheeksi, vesihionta ja uus lakka päälle... Mitä tulee apelsiinipintaan, ja lakkakerros on tarpeeksi vahva: vesihionta 2000 ja runsaalla vedellä ÄLÄKÄ HIO lakkakerrosta PUHKI! Kun lakka on tasainen, niin myllyttämällä uus kiilto, avot, johan loistaa kun sian p****u kuutamolla
Ja näin muuten tehdään aina, kun halutaan kunnon kiilto, pelkkä lakkaus ei riitä.
Kuten bluesman kirjoitti niin kuplat todennäköisesti johtuu vedestä paineilman joukossa, yleinen ongelma kun käytetään mäntäkompuraa, varsinkin jos kompura käy jatkuvasti ruiskutuksen aikana. Jos aikoo tehdä pinnan kiillottamalla, niin älä ainakaan aloita hiomista 2000:lla paperilla, siinä ei mene muuta kuin hermot. Ota aluksi vaikka 1000:lla vaihda sitten 1500:een, voit jo tässä kohtaa kokeilla lähteekö pinta kiillottumaan helposti jollain karkeahkolla hiomatahnalla.
Bluesmanille tiedoksi, pintaa ei tarvitse kiillottaa ruiskutuksen jälkeen, ei edes näyttelytasoisissa maalauksissa. Varsinkin jos lakkaus tehdään välihionnan kanssa niin toisen kerran lakkaus tasoittuu erittäin hyvin ja kiiltoaste on erittäin korkea. vaikuttaa siihen tietysti moni muukin asia, esim. paineilman laatu, ruiskutuslämpötila, jne. jne.
Olen päässyt muutaman auton maalamaan siten että ennen ilman ruiskukoppiin tuloa oli iso (erittäin kallis) induktiokuivain hoitamassa kaiken kosteuden pois paineilmasta, sillä viikolla tuli kaikista maalatuista autoista todella kiiltäviä ja maalit kuivuivat erittäin koviksi jo puolen tunnin kuivattamisella.
Ainoa ongelma tuossa oli ettei edes iso induktiokuivain meinannut ehtiä kuivattamaan kaikkea ilmaa mitä tarvitaan ruiskuttamisen aikaan eli paine vaihteli liikaa. Lähes yhtä hyvä tulos saatiin vaihtamalla kompressori ruuvi sellaiseen johon laitettiin kuivain perään.