Uudemmissa Givin/Kapan laukuissa on usein tarroja joissa ilmoitetaan suurin suositeltava nopeus k.o. laukkua käytettäessä (muistaakseni 130km/h tjsp.). Kotimaassa liikuttaessa tuolla ei siis ole suurempaa merkitystä (paitsi jos muutenkin harrastaa tuota kuolemansynneistä suurinta, ylinopeutta), mutta saksassa ilmeisesti jopa virkavalta ajoittain valvoo tätä ihan oikeasti, ja antaa sanktiota jos mennään sitä kahtasataa autobaanalla "nopeusrajoitettu" takaboksi pyörään kiinnitettynä.kärsi, mutta epäillyttää kuinka se siellä takana halkoo tuulta ja ohjaa pyörää ihan varmaan v****ti. Laukuissahan on jotain suositus nopeuksia mitä ei saisi ylittää (ohjesääntöjä). Tietääkö joku paljonko?
Nykyinen Blackbirdini on eka pyörä jossa on kiinteästi asennettu Wingrack Givin (vai olikose kappa, en edes muista) takabokseineen. En oikein ymmärrä miten olen pärjännyt näinkin kauan ilman, kiinteän boksin käytettävyys on jotakin aivan muuta verrattuna erinäisiin reppuihin, pehmeisiin laukkuihin jne. En koskaan ole huomannut että se boksi aiheuttaisi mitään normaalia suurempaa häiriötä ohjattavuuteen, tosin XX on aika raskas laite ja minä olen sisäisestä hoikkuudestani huolimatta melkeinpä yhtä leveä kun takaboksi. Enemmän epävakautta pyörän ohjaukseen aiheuttaa kyllä vääränlainen matkatavaroiden kuormaus (esim raskaimmat tavarat taakse&ylös on huono asia).
Ulkonäköseikoista sen verran että omissa valinnoissani käytännöllisyys voittaa useimmiten tyyliseikat.
/MarcusB