• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tankki- vai perälaukku? Mikä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
kärsi, mutta epäillyttää kuinka se siellä takana halkoo tuulta ja ohjaa pyörää ihan varmaan v****ti. Laukuissahan on jotain suositus nopeuksia mitä ei saisi ylittää (ohjesääntöjä). Tietääkö joku paljonko?
Uudemmissa Givin/Kapan laukuissa on usein tarroja joissa ilmoitetaan suurin suositeltava nopeus k.o. laukkua käytettäessä (muistaakseni 130km/h tjsp.). Kotimaassa liikuttaessa tuolla ei siis ole suurempaa merkitystä (paitsi jos muutenkin harrastaa tuota kuolemansynneistä suurinta, ylinopeutta), mutta saksassa ilmeisesti jopa virkavalta ajoittain valvoo tätä ihan oikeasti, ja antaa sanktiota jos mennään sitä kahtasataa autobaanalla "nopeusrajoitettu" takaboksi pyörään kiinnitettynä.

Nykyinen Blackbirdini on eka pyörä jossa on kiinteästi asennettu Wingrack Givin (vai olikose kappa, en edes muista) takabokseineen. En oikein ymmärrä miten olen pärjännyt näinkin kauan ilman, kiinteän boksin käytettävyys on jotakin aivan muuta verrattuna erinäisiin reppuihin, pehmeisiin laukkuihin jne. En koskaan ole huomannut että se boksi aiheuttaisi mitään normaalia suurempaa häiriötä ohjattavuuteen, tosin XX on aika raskas laite ja minä olen sisäisestä hoikkuudestani huolimatta melkeinpä yhtä leveä kun takaboksi. Enemmän epävakautta pyörän ohjaukseen aiheuttaa kyllä vääränlainen matkatavaroiden kuormaus (esim raskaimmat tavarat taakse&ylös on huono asia).

Ulkonäköseikoista sen verran että omissa valinnoissani käytännöllisyys voittaa useimmiten tyyliseikat.

/MarcusB

Enemmän epävakautta pyörän ohjaukseen aiheuttaa kyllä vääränlainen matkatavaroiden kuormaus (esim raskaimmat tavarat taakse&ylös on huono asia).
Joo, GIVIllä on muistaakseni just 130 km/h se suositus.
Mulla ei catti mielestäni laukkuun reagoi mitenkään, jos siellä on vähän tavaraa. Jos laukku on täynnä, eikä takapenkillä istu ketään, niin silloin huomaa painopisteen siirtyneen taakse- ja ylöspäin. Tuo ei tosin aiheuta hankaluuksia muuten kuin hidasajossa, pujottelussa jne. Itse ratkaisin asian sillä, että lastasin laukun täyteen ja lähdin tyhjälle parkkipaikalle pujottelemaan tolppia (löysin hyvän firman parkkiksen, jossa on lämmitystolppa joka toisen ruudun jälkeen). Harjoitusta, harjoitusta...

Edit: Niin, huomaahan sen painopisteen siirron silloinkin, kun joku on takapenkillä, mutta silloin taas laukun olemassaolo on mielestäni merkityksetön.

Mulla oli vanhassa pyörässä kiinni Givin takalaukku.
Hyvin sinne tavaraa meni mutta yksin ajaessa sen kyllä huomasi jos vauhtia oli reippaammin.
Tuppasi repimään ilmavirran mukana aikalailla.

Pyörä oli CBR 600F eli jokseenkin samantyyppinen kuin kyseessä oleva jammu.

kärsi, mutta epäillyttää kuinka se siellä takana halkoo tuulta ja ohjaa pyörää ihan varmaan v****ti. Laukuissahan on jotain suositus nopeuksia mitä ei saisi ylittää (ohjesääntöjä). Tietääkö joku paljonko?
Uudemmissa Givin/Kapan laukuissa on usein tarroja joissa ilmoitetaan suurin suositeltava nopeus k.o. laukkua käytettäessä (muistaakseni 130km/h tjsp.). Kotimaassa liikuttaessa tuolla ei siis ole suurempaa merkitystä (paitsi jos muutenkin harrastaa tuota kuolemansynneistä suurinta, ylinopeutta), mutta saksassa ilmeisesti jopa virkavalta ajoittain valvoo tätä ihan oikeasti, ja antaa sanktiota jos mennään sitä kahtasataa autobaanalla "nopeusrajoitettu" takaboksi pyörään kiinnitettynä.

Nykyinen Blackbirdini on eka pyörä jossa on kiinteästi asennettu Wingrack Givin (vai olikose kappa, en edes muista) takabokseineen. En oikein ymmärrä miten olen pärjännyt näinkin kauan ilman, kiinteän boksin käytettävyys on jotakin aivan muuta verrattuna erinäisiin reppuihin, pehmeisiin laukkuihin jne. En koskaan ole huomannut että se boksi aiheuttaisi mitään normaalia suurempaa häiriötä ohjattavuuteen, tosin XX on aika raskas laite ja minä olen sisäisestä hoikkuudestani huolimatta melkeinpä yhtä leveä kun takaboksi. Enemmän epävakautta pyörän ohjaukseen aiheuttaa kyllä vääränlainen matkatavaroiden kuormaus (esim raskaimmat tavarat taakse&ylös on huono asia).

Ulkonäköseikoista sen verran että omissa valinnoissani käytännöllisyys voittaa useimmiten tyyliseikat.

/MarcusB

Mulla XX:n kanssa muutama huomio, kolme kovaa givin laukkua wingräkissä, se keskellä ja korkealla oleva oli iso. (mahtui kaksi kypärää sisään.) Takalaukku korkeaalla, liikaa painavaa tavaraa, keuli kaksi päällä tosi herkästi. Sitten matkan aikana löyty oikeat asetelmat eikä enään keulinut liian herkästi. Yli 240 vauhdissa laukut rupesimat värisemää, edelleen kaksi päällä, joten en uskaltanut yli 250 Saksassa vetää. Tuli fiilari, että hammasharjat olisivat pian pitkin autobaanaa.

Jyrki

Köpi ja flack (ja toki muutkin). Kertokaas tuosta RearBagistä. Vastustaako se paljon ilmavirtausta laajennettuna? Vaikuttaisi kyllä pätevältä laukulta (etenkin kun on itsessään vedenkestävä), mutta mietityttää tuo korkeus.

Kävin RM Heinolla kattelemassa Bags Connectionin laukkuja, ja myyjän mukaan mikään noista laukuista ei ole takuuvarmasti vedenpitävä, vaan roiskevesisuojattuja. Jos kunnnon monsuuni iskee eikä kamat ole muovipussissa, niin kastuuhan ne. Näinhän se on kovissakin laukuissa.

Itse päädyin cargobagiin koska sen ulkonäkö miellytti, siihen mahtuu parin viikon vaatteet ja sen saa aika näppärästi sidottua pyörän päälle. Jos tietää edessä olevan huonompaa keliä, niin vesisuoja päälle (ja tavaraverkolla kiinni, ettei repeä motarille kuten kaverille kävi)

Kävin RM Heinolla kattelemassa Bags Connectionin laukkuja, ja myyjän mukaan mikään noista laukuista ei ole takuuvarmasti vedenpitävä, vaan roiskevesisuojattuja. Jos kunnnon monsuuni iskee eikä kamat ole muovipussissa, niin kastuuhan ne. Näinhän se on kovissakin laukuissa.
No niin no. Ainakin omassani on sellaisessa vetoketjutaskussa
erillinen sadesuoja, jonka voi ottaa esiin ja vetäistä laukun yli.
Jos on vähänkin liikkeellä, niin tosiaan tarvitaan monsuunisade tai
todella raju ukkosmyräkkä, että tankkilaukku kastuisi, koska katetussa
pyörässä tankkilaukkuun ei sade suoraan osu.

Hmm.. kätevän näkösiä laukkuja kiitos linkistä!

Mahtaakohan noista soveltua yläputkisille kyykyille muutakuin tuo yksi malli Speedpack-Wide? Joka on jo hieman turhan hintah...hintava.

Hmm.. kätevän näkösiä laukkuja kiitos linkistä!

Mahtaakohan noista soveltua yläputkisille kyykyille muutakuin tuo yksi malli Speedpack-Wide? Joka on jo hieman turhan hintah...hintava.
No ainakin yläputkisessa VFR:ssä olen tuota cargobagin nähnyt. Ei muuta kun pyörällä liikkeeseen ja kokeilemaan miten bgi istuu pyörän päälle. Ainakin Espoon Heinolla antoivat ottaa laukun ulos kokeiltavaksi.

edellisessä pyörässä oli kova takalaukku kyyditettävät tykkäs ja olihan se mukava just kun sai kypärät piiloon ja kauppa tavarat kulkee mukavasti nyt ajellu repun kanssa kyllä se tekee pyörän paljon enemmän tuuliherkäksi ja epävakaammaksi ääni kiinteälle laukulle
smile_org.gif

Cargo-Bag on nyt testattu niin rankkasateessa, kuin 300 mittarivauhdissa (toki ei samaan aikaan).

Ei ongelmia kummassakaan.

Onko kellään kokemusta bagsterin whoppa takalaukusta?
linkki
Kiinnitys systeemi näyttäis paremmalta kuin noissa Bags Connectionin laukuissa.

Olen lähdössä viikoksi Norjaan ja ajattelin hankkia ton Kappa TK710:sen. Onko jollain siitä käytännön kokemuksia? Esim. pitääkö hyvin vettä ja saako sen helposti kiinni mopoon missä tulee putki takasatulan alta? Entä mikä idea sillä toisenpään kiristys systeemillä on? Ja takakate kannattaa varmaan suojata kontaktimuovilla kun kuitenkin laukun ja katteen väliin pääsee paskaa niin ei sitten naarmuta katetta pilalle? Vai? Lisäksi ajattelin ottaa repun selkään että saan varmasti ylimääräistä tavaraa mukaan!
biggrin.gif

Mulla on ollu nyt pari kesää Oxfordin Humpback laukut.Tankkilaukku ja tailpack takasatulan päälle. Jos ilman kyytiläistä matkailee, niin ainakin itse olen tuohon yhdistelmään ollut tyytyväinen. Pyörinä ollut SV1000S ja ZX-10R ja mielestäni laukut sopivat hyvin noihin pyöriin. Itse saan noihin mahtumaan reilun viikon tavarat ihan hyvin. Saksassa tuli koitettua, että hyvin pysyy laukut paikallaan vaikka noputta olisi +270km/h. Eikä vesikään päässyt sisään, kun laittoi "kortsun" päälle..

Onko nuo Bags-Connection laukut naarmuttaneet takakatteita? Lähinnä meinasin noita hihnoja,hankaavatko ajossa takakatetta?

Mulla kaikki himppa-vimppa setit pyörässä. Kappan 40 litran sivarit ja takakontti. Lisäksi tankkilaukku.

kokemuksella voisi sanoa, että kaikki taakse ja korkealle kiinnitetty pilaa pyörän ajo-ominaisuudet. Itse yhtä kokemusta rikkaampana, kun meinasi mopo karata käsistä pidettyäni takalaukkua, en enää aja kovaa mutkatietä niiden kanssa.

Ulkonäöllä ei kriisitilanteissa ole mitään merkitystä,mutta ajo-ominaisuudet pitää säilyttää. Kun takakontti on kiinni, silloin ajetaan tooodela nätisti. Tankkilaukun kanssa sitten voikin jo vähän irroitella.

-M

Mulla oli Catissa Givin takalaukku, johon tosin ei mahtunut kypärä mutta oli muuten hyvän kokoinen ja parin viikon kamat mahtuivat hyvin mukaan - lisäksi oli tankkilaukku. Ajoon ei takalaukku vaikuttanut.
Banditissa takalaukku kyllä huojutti kaarteessa, joten pyörät käyttäytyivät täysin erilailla.

Kävin täältä luettujen hyvien kokemusten perusteella katsastamassa Cargobagin Heinolla ja mukaanhan se sieltä lähti. Ovatkohan ne muuttaneet tuota, sillä tuossa ei tullut mukana ollenkaan sateensuojaa mistä täällä on puhuttu? Bags connectionin sivuiltakaan ei mitään mainintaa tuosta sadesuojasta ole...

Isoon tilaan kuuluva sisäpussi tuolla oli, joka ilmeisesti on sitten vedenpitävä, ainakin siitä ohjelappusesta voisi näin päätellä.

Mutta tosi laadukkaalta ja pätevältä tuo vaikuttaa, eikä hintakaan päätä huimaa. Pienen alen jälkeen irtosi 100 €:lla. Viikonloppuna laukku pääsee oikeaan testiin.

Kävin täältä luettujen hyvien kokemusten perusteella katsastamassa Cargobagin Heinolla ja mukaanhan se sieltä lähti. Ovatkohan ne muuttaneet tuota, sillä tuossa ei tullut mukana ollenkaan sateensuojaa mistä täällä on puhuttu? Bags connectionin sivuiltakaan ei mitään mainintaa tuosta sadesuojasta ole...

Isoon tilaan kuuluva sisäpussi tuolla oli, joka ilmeisesti on sitten vedenpitävä, ainakin siitä ohjelappusesta voisi näin päätellä.
Erikoista, vai mahdammekohan sitten kuitenkin puhua samasta sadesuojasta? Mun omani mukaan ei kuitenkaan tullut mitään sisäkassia...

Back