• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Talvisäilöstä herättelyä - ei tahdo käydä kunnolla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Berserk
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vaikka tylyttäjä toisin sanookin, stabilioniti- aineista on hyötyä pitkissä säilytyksissä. Nykybensa ei välttämättä säily kuin muutaman viikon (Neste Oy:n kertoma tieto). Tämä nykybensa on melkoisen "vihreää" ja heikosti ominaisuudet säilyttävää. Stabilointi-aine parantaa säilyvyyttä. Pienkonebensa on tietysti hieman säilyvämpää.

Stabilointiainetta ja mainittua Masinolia niin homman pitäisi olla helpompaa.
Jaa. Ihme juttu kun mulla ei ole ikinä mennyt talven aikana bensa vanhaksi. Yhtä hyvin käy sillä keväällä kuin syksyllä talliin tuodessa. Sama juttu muillakin frendeillä. Kyllä se on valetta, ettei bensa säilyisi talven yli niin, ettei pyörä käy sillä keväällä.
Yks ääni sille, että bensa happanee talvessa. Opin tämän muinoin customillani, jossa on vaan yks kaasari, vaikka kaks pyttyä. Toinen vaihtoehto on, että oli tankkiin päässy roskia.

Customi talvehti muinoin tilassa, joka oli taatusti tasalämmin, n. 20 ºC. Silloin oli mahdollisuus myös pienimuotoiseen ajeluun, jota taatusti tuli tehtyä joka kuukausi. Varmemmaksi vakuudeksi vaihdoin vielä pääosan bensasta, ennenku lähettiin keväällä baanalle. Viiden kilsan jälkeen meno sitten tyssäsi. Sakat tukki virtauksen –ihan ku ois jäätäny. Siitä selvittiin silloin tyhjentämällä kaasari.

Samantapaisen sotkun aiheutti kyykky aikoinaan. Yks kaasari tulvi tukkeuduttuaan. Sekin hoitu vain se yks tyhjäks laskemalla.

Ny on taas kaasaripeli ruiskun jälkeen. Vanha ruiskupelikin on vielä käsillä, vaikka ei mun enää ookkaan. On, perkele, eri homma käynnistellä niitä. Ruisku rykäs toisella ja alko suht koht heti käymään, niinku ei mitään.

Kaasaripeli yski ja kävi epäsynkroonissa; sammu ajettaessa, vaikka olin käyttäny enste lämpöseks. 10 minuuttia ja alko kuulostaa tutulta. Tuli taas ruiskua ikävä…
lookaround_orig.gif

näyttää vieläkin porukoille olevan epäselvää tuon
bensan säilyvyyden kanssa,se nimittäin EI säily
samanlaisena kuin n:kuukauden,asia selviää kun käy vaikka
lukemassa esim:NESTE:een sivuilta.

ja siitä johtuen kyllä se käymään voi lähteä mutta kaasarit
se tukkii (suuttimet) ym.muut röörit,ei ehkä vuoden tai kahden vanhoihin pyöriin mutta odottakaas kun kertyy vuosia, niin
menee tukkoisemmaksi vuosi vuodelta.

avatkaas joskus kaasarit niin näätte mitä ne pitää sisällään
ja sitä "mömmöä" mitä sinne kertyy ei saa pois millää
masinolilla , no niinhän se on että kukin taaplaa tyylillään.

Vaikka tylyttäjä toisin sanookin, stabilioniti- aineista on hyötyä pitkissä säilytyksissä. Nykybensa ei välttämättä säily kuin muutaman viikon (Neste Oy:n kertoma tieto). Tämä nykybensa on melkoisen "vihreää" ja heikosti ominaisuudet säilyttävää. Stabilointi-aine parantaa säilyvyyttä. Pienkonebensa on tietysti hieman säilyvämpää.

Stabilointiainetta ja mainittua Masinolia niin homman pitäisi olla helpompaa.
Jaa. Ihme juttu kun mulla ei ole ikinä mennyt talven aikana bensa vanhaksi. Yhtä hyvin käy sillä keväällä kuin syksyllä talliin tuodessa. Sama juttu muillakin frendeillä. Kyllä se on valetta, ettei bensa säilyisi talven yli niin, ettei pyörä käy sillä keväällä.
Yks ääni sille, että bensa happanee talvessa. Opin tämän muinoin customillani, jossa on vaan yks kaasari, vaikka kaks pyttyä. Toinen vaihtoehto on, että oli tankkiin päässy roskia.

Customi talvehti muinoin tilassa, joka oli taatusti tasalämmin, n. 20 ºC. Silloin oli mahdollisuus myös pienimuotoiseen ajeluun, jota taatusti tuli tehtyä joka kuukausi. Varmemmaksi vakuudeksi vaihdoin vielä pääosan bensasta, ennenku lähettiin keväällä baanalle. Viiden kilsan jälkeen meno sitten tyssäsi. Sakat tukki virtauksen –ihan ku ois jäätäny. Siitä selvittiin silloin tyhjentämällä kaasari.

Samantapaisen sotkun aiheutti kyykky aikoinaan. Yks kaasari tulvi tukkeuduttuaan. Sekin hoitu vain se yks tyhjäks laskemalla.

Ny on taas kaasaripeli ruiskun jälkeen. Vanha ruiskupelikin on vielä käsillä, vaikka ei mun enää ookkaan. On, perkele, eri homma käynnistellä niitä. Ruisku rykäs toisella ja alko suht koht heti käymään, niinku ei mitään.

Kaasaripeli yski ja kävi epäsynkroonissa; sammu ajettaessa, vaikka olin käyttäny enste lämpöseks. 10 minuuttia ja alko kuulostaa tutulta. Tuli taas ruiskua ikävä…
lookaround_orig.gif
Jos bensa olisi talven jälkeen käyttökelvotonta, niin miksi kaikilla niillä, joilla ei ole stabilaattoria, ei kuitenkaan ole ongelmia saada pyöräänsä käyntiin keväällä samalla bensalla?

Minä ja moni muu tuttuni on aina tehnyt niin, eikä koskaan mitään ongelmia. Luulis, että se munkin tai kavereiden pyörien tankeissa menisi yhtä lailla huonoksi  
wink.gif

Tässä taidetaan puhua hiukan eri asioista. Eli mielestäni vma kertoo, että bensa menettää ominaisuutensa talven aikana, eli että se ei palaisi enää kunnolla keväällä? Sitä en kyllä usko. Tää sakkahomma oli tiedossa, senpä takia kehoitinkin käyttämään pyörää aina välillä.

Itsehän tuossa mainitsit syyn siihen, eli että kohokammioissa oli sakkaa tai roska. Bensa toki sakkaantuu kohokammioon jos se tarpeeksi pitkään siellä lojuu, mutta taatusti bensa toimii vielä talven jälkeen!

Ja kyllähän se vanha bensa sieltä kohokammioista vaihtuu silloin kun sitä pyörää käyttää. Ja jos tankissakin on sakkaa pohjalla, niin se jää kyllä suodattimeen.

Ainoon kerran kun mulla on ollut keväällä ongelmia, oli silloin kun en käyttäny pyörää kertaakaan talvella, vai käytinkö kerran. Kuitenkin, silloin sakka tukki yhden kaasarin. Sitäkään ongelmaa ei olis ollu, jos olisin normaaliin tapaan käyny aina välillä käyttämässä pyörää.

Ei se ehdi sinne kohokammioon sakkaantumaan jos pyörää käy välillä käyttämässä.

se tukkii (suuttimet) ym.muut röörit,ei ehkä vuoden tai kahden vanhoihin pyöriin mutta odottakaas kun kertyy vuosia, niin

Mulla oli vielä vuonna 2002 vm. -92 CBR 600 Honda. Siinä meni tasan sen kerran kaasari sakasta tukkoon, just silloin kun en jaksanu käydä pahemmin käyttelemässä pyörää talvella.

Samoilla bensoilla lähti keväällä kaikkina muina kertoina kukkumaan täysin moitteettomasti. Silloin kävin sitä tasaisesti käyttelemässä, aivan kuten vanhemmat starat mulle neuvoi. Se oli hyvä neuvo! Kyseinen Cebari oli mulla kuus vuotta. Koskaan ei tarvinnu stabilaattoria käyttää.

Eihän siitä stabilaattorista haittaakaan ole, ja varmasti bensa säilyy sillä pidempään niin, ettei se sakkaannu. Sitähän en yritäkään kiistää.

Pointti on se, että vaikka laittais stabilaattoria, niin kyllä se silti haihtuu talven aikana kohokammioista. Eli sitten on riskinä kaasareiden kuivuminen, ja tulviminen sitten keväällä kun pitäis lähteä ajamaan.

Sen takia stabilaattorit tankissakin kannattaa välillä käydä käynnistelemässä pyörää. Saadaan gasoa sinne kaasareihin, ja mestat pysyy kunnossa. Eli jos joka tapauksessa (oli stabilaattoria tai ei) joudutaan talvella käydä käyttämässä, eli se stabilaattori menettää tavallaan merkityksensä, koska sinne kohokammioihin joka tapauksessa tulee aina tuoretta gasoa tankista käyttämisen yhteydessä, joka ei sinne kaasareihin ihan äkkiä sakkaannu.

Tuossa oli se koko pointti, miksi stabilaattoria ei välttämättä tarvita, ja miksi pyörää kandee välillä käydä käyttelemässä siellä tallissa. Se on helppo ja hyvä tapa, ei tartte pahemmin ressata talvisäilytyksestä, ja keväällä toimii heti laakista..

Tuosta bensan vanhentumisesta...
On aivan fakta, että bensasta haihtuu pidemmässä säilytyksessä kevyemmät jakeet taivaalle. Eli juuri ne ainesosat mitkä auttaa (kylmä)käynnistyksessä. Huom tankki on yhteydessä ulos huohotinletkun kautta.

Se miten hyvin kone toimii "vanhalla" bensalla riippuu koneesta.
Jotkut hyvin toiset huonommin. Eihän se yleisesti mikään ongelma ole, mutta jos pelaa varman päälle, niin aina uudet/uutta ainetta tankkiin.

2-T vehkeet on nirsoja. Kelkasta olen aina tyhjentänyt kaasarit ja rasvannut koneen. Kauden alussa uutta ainetta, eikä koskaan ole ollut ongelmia.

Ettei menisi helpoksi, niin bensiiniäkin on kesä ja talvilaatua...

Hieman oheistietoa tuolla bensiineistä.

Bensiinillä on taipumusta hapettua.
http://www.tfd.chalmers.se/~ogink/HCCI_chem.html

Hieman selkeämmin mm. olefiineistakin URLissa¨
http://www.mda.state.mn.us/ethanol/storinggas.pdf

http://www.turborick.com/gsxr1127/gasoline.html
Kohta 4.11 lienee adekvaatein tässä yhteydessä.

Kaupallisempaa aineistoa mutta silti mielenkiintoista:
http://www.neste.fi/binary.....rsion=1

osta tuolta:
URL http://213.250.107.23/pdf/kuvasto/ositetut/Kemikaalit.pdf
sivu 10/31.
lookaround_orig.gif

Itse olen aina vain työntänyt pyörän talliin ja käyttänyt sitä silloin tällöin.
Bensassa en ole huomannut mitään eroa keväällä ja syksyllä. Olen tosin keväällä ajanut aina ensimmäisenä asemalle tankkaamaan.
K4 GSX-R 1000 on aina lähtenyt käyntiin, kunhan vain starttia hipaisee
cool.gif

Pahimmat ongelmat minulla on ollut erään kawasaki kx 250:n kanssa. Ei lähtenyt käyntiin ei sitten millään, vaikkei ollut seissyt kuin muutaman viikon.
Syyksi paljastui tunnin polkemisen ja työntämisen, uuden tulpan, sytkän tarkastuksen ja parin voimasanan jälkeen tyhjä tankki, joka oli unohtunut täyttää viime kerran jälkeen
biggrin.gif

2-T vehkeet on nirsoja. Kelkasta olen aina tyhjentänyt kaasarit ja rasvannut koneen. Kauden alussa uutta ainetta, eikä koskaan ole ollut ongelmia.

Ettei menisi helpoksi, niin bensiiniäkin on kesä ja talvilaatua...
ainakin omassa piikissä ei ollut mitään ongelmia vanhan bensan ja talven kanssa, muutamia kertoja talven aikana käytin jonkin aikaa, ja aina oli vanhat bensat koneessa, parhaimmillaan oli jopa -20c pakkasta kun starttailin ja pyörä oli katoksessa koko talven....

Mulla oli vielä vuonna 2002 vm. -92 CBR 600 Honda. Siinä meni tasan sen kerran kaasari sakasta tukkoon, just silloin kun en jaksanu käydä pahemmin käyttelemässä pyörää talvella.

Samoilla bensoilla lähti keväällä kaikkina muina kertoina kukkumaan täysin moitteettomasti. Silloin kävin sitä tasaisesti käyttelemässä, aivan kuten vanhemmat starat mulle neuvoi. Se oli hyvä neuvo! Kyseinen Cebari oli mulla kuus vuotta. Koskaan ei tarvinnu stabilaattoria käyttää.

Eihän siitä stabilaattorista haittaakaan ole, ja varmasti bensa säilyy sillä pidempään niin, ettei se sakkaannu. Sitähän en yritäkään kiistää.

Pointti on se, että vaikka laittais stabilaattoria, niin kyllä se silti haihtuu talven aikana kohokammioista. Eli sitten on riskinä kaasareiden kuivuminen, ja tulviminen sitten keväällä kun pitäis lähteä ajamaan.

Sen takia stabilaattorit tankissakin kannattaa välillä käydä käynnistelemässä pyörää. Saadaan gasoa sinne kaasareihin, ja mestat pysyy kunnossa. Eli jos joka tapauksessa (oli stabilaattoria tai ei) joudutaan talvella käydä käyttämässä, eli se stabilaattori menettää tavallaan merkityksensä, koska sinne kohokammioihin joka tapauksessa tulee aina tuoretta gasoa tankista käyttämisen yhteydessä, joka ei sinne kaasareihin ihan äkkiä sakkaannu.

Tuossa oli se koko pointti, miksi stabilaattoria ei välttämättä tarvita, ja miksi pyörää kandee välillä käydä käyttelemässä siellä tallissa. Se on helppo ja hyvä tapa, ei tartte pahemmin ressata talvisäilytyksestä, ja keväällä toimii heti laakista..
Nimenomaan. Itsekään en sotke uskonasioita moottoripyöräilyyn. Syksyllä tankki täyteen bensaa ilman mitään säilöntäaineita, pyörän pesu sekä vahaus ja sitten talliin peiton alle. Niin ja sitten tämä öljyjen vaihto ennen talvea, ei kiitos. Öljyt vaihdetaan 6tkm välein huollossa, se saa riittää. En myöskään lataile akkulaturilla mopoani talven aikana. Kerran kuussa pyörä käyntiin, käyttää jonkin aikaa niin kyllä se akku kunnossa pysyy. Aina on mopo lähtenyt laakista käyntiin.

Nimenomaan. Itsekään en sotke uskonasioita moottoripyöräilyyn. Syksyllä tankki täyteen bensaa ilman mitään säilöntäaineita, pyörän pesu sekä vahaus ja sitten talliin peiton alle. Niin ja sitten tämä öljyjen vaihto ennen talvea, ei kiitos. Öljyt vaihdetaan 6tkm välein huollossa, se saa riittää. En myöskään lataile akkulaturilla mopoani talven aikana. Kerran kuussa pyörä käyntiin, käyttää jonkin aikaa niin kyllä se akku kunnossa pysyy. Aina on mopo lähtenyt laakista käyntiin.
Samaa kaavaa noudatan. Hyväksi oon havainnut toistaiseksi kaikkien pyörieni kohdalla!

Öljyt tosin vaihdan ennen talvea, jos niillä on ajettu jo lähelle se 5tkm jota pidän öljynvaihtovälinä. Melko tuoreita öljyjä en ala turhaan vaihtamaan.

Kyllähän osa motoristeista väittää, että 98:lla menee ja toimii paremmin, vaikka pyörä vaatii vain 95:ttä ohjekirjankin mukaan
tounge.gif
Nää bensan vanhentumisjutut talvisäilönnän aikana menee vähän samaan kategoriaan...

Itse pidän huolen, että käytän pyörän lämpimäksi noin kahden viikon välein. Lähtee nätisti ekalla joka kerta samalla tavalla kuin kesken ajokauden. Kerran tein virheen piikkiaikoina etten käyttänyt koko talvena ollenkaan, vaan laitoin tulpanreijästä öljyä pyttyyn ja annoin olla. Keväällä käynnistystyöt olivat todella tuskaiset: truuttasin mm. raakaa bensaa suoraan ilmanputsarikotelon reijästä kaasariin ja sen toistettuani nasse lopulta hyrähti käyntiin.
thumbs-up.gif

Lähinnä tässä huvittaa se että porukka tosissaan väittää ettei bensiini "vanhene" ja silti pitää sitä mopoa tuon tuostakin käynnistellä... En ole pyörää katsonutkaa koko talvena ja keväällä lähtee pätkien käyntiin.

Bensiinissä tapahtuu aika perhanasti muutosta talven aikana. Bensiini tehtävänähän on höyrystyä helposti, jotta kipinä saisi sen syttymään kovimmillakin pakkasillakin. Sitä se hörystymistä tapahtuu sitten myös talvellakin. Mitä bensiinistä sitten höyrystyy? Hiilivetyjä, eetteireitä ja alkoholia - mitä sitten kukin bensiini sinne sekoittaakin. Bensiinistä sitten pienen pieni osa on lisäaineita, joilla haetaan eri ominaisuuksia: imupuolen puhdistus, hapettumisen esto, veden esto, ...

No, talvella haihtuvat aineet lähteävät lätkimään ja lisäaineet jäävät. Lopputuloksena on sitkeää hartsimaista jankkia jokapaikassa, jossa haihtumista ilmenee (pääasiassa kaasuttimessa). Tämä jankki ei sitten lähde kuin kovalla työllä tai bensiinillä.

Kuis tämmönen efekti ehkäistään? Stabilaattori tai käynnistellään pyörää silloin tällöin ja käytetään lämpimäksi. Tässä ajassa bensiini ehtii hivenen pestä kaasutinta ja sekoittua uudestaan.

Tiesittekö muuten että bensiinistä on olemassa myös kevät, kesä ja talvilaatua? Muuttamalla tislausta voidaan vaikuttaa moottorin käynnistyvyyteen, kuuma/kylmä ominaisuuksiin sekä lisäaineistuksella. Tämä tokin riippuu bensiinin valmistajasta, mutta useimmilla näin on. Tämä siksi että bensiinillä, jota tankkiin laitetaan voi olla radikaalisti erilaiset haihtuvuus/vanhenemisen esto ominaisuudet.

Ruiskumopot sitten ovat oma ryhmänsä, jossa mainittuja ongelmia on huomattavasti vähemmän. Ongelmat johtuvat lähinnä bensiinin vanhetumisesta (ilman hapettava vaikutus), joka ilmeneen yleensä röpöttämisenä isommilla kierroksilla.

Helpoiten ongelmasta pääsee stabilaattorilla tai ostamalla tankkiin Nesteen pienmoottoribensiiniä. Tämä bensiini säilyy hamaan tappiin asti ja lisäominaisuutena siinä on normaalia korkeampi MON-oktaaniluku, eli se kestää paremmin puristuksia kuumissa lämmöissä.

Pensan vanhenemisesta en tiedä mitään mutta ainakin mun vanha 2-t kone käy "vanhoillakin" pensoilla. Talvisin ei ole tapana käynnistellä kun en halua paikkoja savustaa.
Nahtävästi myös jerry-kannussa ollut pensa säilyy parikin vuotta kun semmosellakin olen ajellut ongelmitta.
Stabilaattorit saa olla kaupan hyllyllä vastakin.
Tiedä sitten vaikuttaako se että käytän seospensaa. Pari prossaa 2-t öljyä (halvinta laatua) pensan joukossa.

No, itä-saksalaiset teki koneet toimimaan.
wink.gif

en tiedä tuosta bensan vanhenemisesta ,mutta 6 kewättä on käynnistyneet Kawasaki merkkiset moottoripyöräni kuin palmun alta,ilman mitään vippaskonsteja ja yleensä 6 kk täysin käyttämättä, mutta ne ovatkin olleet wanhoja kunnon patarauta vehkeitä 80-luvun alusta
033102bebe_1_prv.gif

ja lisää "vettä" myllyyn mitäs sitten meinaatte että tuo
"vanha" bensa tekee sytytystulpille,nuo pyöräliikkeet(myyjät/kauppiaat) tietävät se mitä yleensä tapahtuu kun on "ylivuotista" kakkua tankissa.

ainakaan mulla ei ole varaa ostaa kaudessa montaa tulppa satsia (kaksikärkitulppa)maksaa aivan pirusti kappale,sillä tulpan päälle tuo
vanha kakku käy todenteolla.

totta vai tarua
confused_orig.gif
??? no saas kattoo mitä kukin "tietää" tästä
vaivasta.

Jos teillä on Kotkan lähellä "vanhentuneita" bensoja niin ilmoitelkaa, haen mielelläni. Esim vaikka 20 l kannu unohtunut vuodeksi nurkkiin. Sehän on ongelmajätettä?

Lähinnä tässä huvittaa se että porukka tosissaan väittää ettei bensiini "vanhene" ja silti pitää sitä mopoa tuon tuostakin käynnistellä... En ole pyörää katsonutkaa koko talvena ja keväällä lähtee pätkien käyntiin.

Bensiinissä tapahtuu aika perhanasti muutosta talven aikana. Bensiini tehtävänähän on höyrystyä helposti, jotta kipinä saisi sen syttymään kovimmillakin pakkasillakin. Sitä se hörystymistä tapahtuu sitten myös talvellakin. Mitä bensiinistä sitten höyrystyy? Hiilivetyjä, eetteireitä ja alkoholia - mitä sitten kukin bensiini sinne sekoittaakin. Bensiinistä sitten pienen pieni osa on lisäaineita, joilla haetaan eri ominaisuuksia: imupuolen puhdistus, hapettumisen esto, veden esto, ...

No, talvella haihtuvat aineet lähteävät lätkimään ja lisäaineet jäävät. Lopputuloksena on sitkeää hartsimaista jankkia jokapaikassa, jossa haihtumista ilmenee (pääasiassa kaasuttimessa). Tämä jankki ei sitten lähde kuin kovalla työllä tai bensiinillä.

Kuis tämmönen efekti ehkäistään? Stabilaattori tai käynnistellään pyörää silloin tällöin ja käytetään lämpimäksi. Tässä ajassa bensiini ehtii hivenen pestä kaasutinta ja sekoittua uudestaan.

Tiesittekö muuten että bensiinistä on olemassa myös kevät, kesä ja talvilaatua? Muuttamalla tislausta voidaan vaikuttaa moottorin käynnistyvyyteen, kuuma/kylmä ominaisuuksiin sekä lisäaineistuksella. Tämä tokin riippuu bensiinin valmistajasta, mutta useimmilla näin on. Tämä siksi että bensiinillä, jota tankkiin laitetaan voi olla radikaalisti erilaiset haihtuvuus/vanhenemisen esto ominaisuudet.

Ruiskumopot sitten ovat oma ryhmänsä, jossa mainittuja ongelmia on huomattavasti vähemmän. Ongelmat johtuvat lähinnä bensiinin vanhetumisesta (ilman hapettava vaikutus), joka ilmeneen yleensä röpöttämisenä isommilla kierroksilla.

Helpoiten ongelmasta pääsee stabilaattorilla tai ostamalla tankkiin Nesteen pienmoottoribensiiniä. Tämä bensiini säilyy hamaan tappiin asti ja lisäominaisuutena siinä on normaalia korkeampi MON-oktaaniluku, eli se kestää paremmin puristuksia kuumissa lämmöissä.
Kyllä, se on tiedossa, että bensiini muodostaa sitä sviddumaista sakkaa pitkään seisoessaan. Siihen stabilaattori kyllä auttaa.

Unohdit sen pointin, että vaikka sitä stabilaattoria on, niin silti se gaso haihtuu sieltä kaasareista. Silloin ne kaasarit kuivuu, ja keväällä hyvin suurella todennäköisyydellä tulvii, ei käynnisty helpolla eikä käy kunnolla. Eli kaasareissa pitäisi olla kuitenkin olla koko ajan gasoa. Ja sen takia onkin hyvä käynnistellä sitä pyörää välillä; kaasareissa on aina gasoa..

Noniin, nyt ollaan päädytty siihen, että pyörää kannattaa silloin tällöin talvella käyttää kunnolla, oli stabilaattoria tai ei. No, siinä kohtaa se stabilaattori menetti juuri merkityksensä! Tärkein asia on nimittäin käyttää sitä pyörää säännöllisesti, se takaa ongelmattoman toiminnan keväällä, ei pelkkä stabilaattori. Ilman stabliaattoriakin se pyörä käy niillä samoilla gasoilla keväällä ihan yhtä hyvin kuin kävi syksyllä, eli sillä tavalla se bensa ei vanhene, siitä tässä ole kyse ainakin minun osaltani.

Jokohan tuli selitettyä tarpeeksi yksinkertaisesti?

Jos teillä on Kotkan lähellä "vanhentuneita" bensoja niin ilmoitelkaa, haen mielelläni. Esim vaikka 20 l kannu unohtunut vuodeksi nurkkiin. Sehän on ongelmajätettä?
Sama juttu, käsi ylös kaikki ne, jotka heittää vanhat talvehtineet bensat keväällä pois, mä voin tulla hakemaan ne
tounge.gif
Mun pyörät on ainakin tykänny toimia ihan yhtä hyvin myös talven yli seisoneilla bensoilla...

Sama juttu, käsi ylös kaikki ne, jotka heittää vanhat talvehtineet bensat keväällä pois, mä voin tulla hakemaan ne
tounge.gif
Mun pyörät on ainakin tykänny toimia ihan yhtä hyvin myös talven yli seisoneilla bensoilla...
eihän sitä tyhmä saa olla vaikka onkin motoristi
kyllä minun ruohonleikkurit ja pojan mopo tykkää
myös noista "ylipäiväisistä" gasoliineista hulluhan
ne hukkaan heittää......vai?
confused_orig.gif
heittääkö ); .

Kylläpä poiki juttuu nää gaso hommat  
062802jumpie_prv.gif

Mulla on kohta 6 vuotta vanha pikku Fasu jossa gasot sisällä kesät talvet laatuun tai merkkiin katsomatta, tallissa könöttää
ilman stabilointi aineita ja käyttelen sitä silloin tällöin ja hyvin toimii. Sama koskee ruohonleikkuria, honda merkkistä puutarha masiinaa, jotka toimivat ilman käyttelyä talvella sen kummemmin. (ei tarvii vaihtaa pensaa, ei.)
2-tahti vehkeet, jos öljy kakun seassa, ovatkin eri juttu kun kaasasit pääsee kuivahtaa ja 2-t öljy jymähtää tukkien kaiken.
(kokemusta aikoinaan trial-pyöristä).

Eiköhän se pahin ongelma ole että päästää ne kaasarit kuivaksi, jolloin ne lisäaineet tukkii pienimmät röörit.

Ja kyllä mulla lataa se pyörän oma laturi ihan tarpeeksi sitä akkua kun pihalla annan puhista tarpeeksi kauan !

Juu ja ei ole menny tulppia eikä mitään muuta, pyörä käy määräaikaishuolloissa, en edes tiedä mitä öljyjä sinne pistetään tai muuta ruuvataan.

Itse vaan pistän gasoo tankkiin ja rasvailen ketjuja, helppoa ?
Elämä on  
wink.gif

Back