• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Takarenkaan ennenaikainen kuluminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Spectre
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Raaseri sanoi:
Mulla oli melkein kaikilla ratapäivillä seosrenkaat alla. Niitä tuliki sitten n 1400 ratakilsassa tuhottua... 4 takista taisi mennä kunnes alkoi löytymään säädöt takajouseen. Yhdellä etusella kyllä pärjäs.

No mun kierrosaikoja mitataankin minuuteissa. Enemmän mulla vaikutti säätäminen ajotuntumaan ja luottoon kuin kumeihin.

Onko kulumisen osalta renkaan lämpö rengaskohtaista vai onko yleisesti olemassa "lämpöikkunaa" jonka sisällä olisi hyvä pysyä?

Koheltaja sanoi:
Onko kulumisen osalta renkaan lämpö rengaskohtaista vai onko yleisesti olemassa "lämpöikkunaa" jonka sisällä olisi hyvä pysyä?

Enpä tiedä muista ja muiden ajotyyleistä, mutta nyt näyttäis olevan kolmas Supersorsa etunen putkeen joka kuivahtaa koppuraksi ennen kuin kerkee kulumaan loppuun.

Veikkaan vahvasti, että osasyy moiseen reaktioon lienee se, ettei se saavuta katukäytössä käytännössä juuri koskaan optimaalia käyttölämpötilaa.

Takasia menee siis kolme yhtä etusta kohden. Nuo takaset kuluu täysin normaalisti, mutta ne tietysti lämpeneepi perusajossa huomattavasti etusta enemmän. Kun ne tekee kokoajan työtä kiihdytyksessä ja hidastuksessa. Varmaan ku opettelis enemmän auttamaan hidastuksessa pelkän kaasun sijaan etujarrulla ni saattais nuo etusetkin kulua loppuun ennen ku alkaa tuo kumin halkeilu.

kolmas uusi rengas tälle kesälle menossa, joku 7tkm ajettu nyt...
heidenau k60 kesti sen 3tkm ja alko repeillä ja silee..
t63 michelin kesti 3100km ja sitä tuli säälittyä urakalla, kesti ihmeen hyvin...

rauhallisessa ajossa nuo on kulunu... uskoisin et jos osais ajaa niin se päivä ja rengas tahti ois aika todellista...

SE ajokkina

^^Mulla on vähän sama vaiva, oli alla enskakumit, katuneskat tai motot. Syynä on osittain se että takajarru on aina mukana jarrutuksissa ja rauhallisessa ajossa en juurikaan käytä etujarrua vaan moottorijarrua tai takajarrua, myös voimakkaissa jarrutuksissa takajarru on aina mukana. Takajarrun käyttö on juurtunut selkäytimeen kurapyörien puolelta ja siksi sitä tulee käytettyä paljon myös kadulla, kerran on takajarrulla pelastettu osuminen eteen kääntyneeseen kotiloon 90kmh vauhdissa.

Kuormitus tosiaan syö takarengasta. Mulla oli TKC80 renkaat aikoinaan alla ja takanen oli vaihtokunnossa 1500-2000km kohdalla jolloin pintaa oli jäljellä noin kolmannes. Kerran laitettiin pojan mopoon mun vanha rengas eikä se meinannut kulua siinä loppuun millään, ajoi yli 3000km ja pintaa olisi vielä ollut mutta talvi tuli ja piti saada karkeampaa alle. TKC:n kanssa suhde oli 1 etunen ja 3 takarengasta mun ajotyylillä.

Otetaan vaikka kauempaakin nyt lenkki "takarenkaan kulumiseen" :;):, mutta
pakko on todeta tukka pystyssä se, miten vähän käytetty ja pelottava asia tuo
kaksipyöräisen ainoa merkittävä vauhdin pysäyttäjä..... etujarru.... on ns. normimopoilijalle :kääk:

Nyt en viittaa suoraan Koheltajaan.

Koheltaja sanoi:

Karkeesti katukumit toiminee haarukassa 10-70 astetta. Mitä enempi touring henkinen rengas, sen alempi on lämpötila jossa se toimii optimaalisesti ja samoin sen matalampi on lämpötila, jossa se ylikuumenee. Radalle tarkoitetut kumit sitten toimii lämpöikkunassa 70-120 astetta. Käytännössä hirveästi yli 100 asteen ei ratarengastakaan kannata kuumentaa. Ja nämä lämpötilat ovat siis renkaan lämpöjä ajossa.

wanico sanoi:
Enpä tiedä muista ja muiden ajotyyleistä, mutta nyt näyttäis olevan kolmas Supersorsa etunen putkeen joka kuivahtaa koppuraksi ennen kuin kerkee kulumaan loppuun.

Veikkaan vahvasti, että osasyy moiseen reaktioon lienee se, ettei se saavuta katukäytössä käytännössä juuri koskaan optimaalia käyttölämpötilaa.

Takasia menee siis kolme yhtä etusta kohden. Nuo takaset kuluu täysin normaalisti, mutta ne tietysti lämpeneepi perusajossa huomattavasti etusta enemmän. Kun ne tekee kokoajan työtä kiihdytyksessä ja hidastuksessa. Varmaan ku opettelis enemmän auttamaan hidastuksessa pelkän kaasun sijaan etujarrulla ni saattais nuo etusetkin kulua loppuun ennen ku alkaa tuo kumin halkeilu.

Kannattas varmaan harkita rengasta, jonka ominaisuudet olis sun käyttöön lähempänä oikeata. Supercorsa katuajoon on vähän samanlainen valinta kuin se, että kisakuski löisi aika-ajoon alle touring-kumit.

Nitrous sanoi:
Kannattas varmaan harkita rengasta, jonka ominaisuudet olis sun käyttöön lähempänä oikeata. Supercorsa katuajoon on vähän samanlainen valinta kuin se, että kisakuski löisi aika-ajoon alle touring-kumit.

Juu, ihan väärä rengashan tuo sc on kadulle, mutta meinaatko että tulis halvemmaks/turvallisemmaks yrittää ajaa 6-9 ratapäivää kesässä jollain pilotroad nelosilla?

A) pelkään ettei tuollainen katurengas varoita radalla yhtään pidon loppumisesta.

B) kun noita käytettyjä takasia ostaa yli 3 kerrallaan, ni aika helposti siihen saa tingattua etusen tai pari kaupantekijäisinä.

C) mä oon niin vihree ja köyhä, et jonkun on ajettava nuo rikkaiden ratamiesten renkaat loppuun.

D) rahasta tuli mieleen, et jos jollakulla on vuokrata tai myydä toimiva "raksapaku" vetokoukulla, ni täältä löytyypi ostajaehdokas. Tarve on noin joulusta juhannukseen.

wanico sanoi:
Juu, ihan väärä rengashan tuo sc on kadulle, mutta meinaatko että tulis halvemmaks/turvallisemmaks yrittää ajaa 6-9 ratapäivää kesässä jollain pilotroad nelosilla?
Onhan niitä muitakin. Oma Pilot Power 3 on kestäny melkein kympin.

Bone, olet oikeassa että etujarru on se joka pysäyttää pyörän ja sen käyttö on monella melkoisen hakusessa. Oli kyse kumman jarrun käytöstä tahansa, niiden hallitseminen vaatii harjoittelua että kykenee yllärissä jarruttamaan tehokkaasti.

wanico sanoi:

A) pelkään ettei tuollainen katurengas varoita radalla yhtään pidon loppumisesta.

B) kun noita käytettyjä takasia ostaa yli 3 kerrallaan, ni aika helposti siihen saa tingattua etusen tai pari kaupantekijäisinä.

C) mä oon niin vihree ja köyhä, et jonkun on ajettava nuo rikkaiden ratamiesten renkaat loppuun.

D) rahasta tuli mieleen, et jos jollakulla on vuokrata tai myydä toimiva "raksapaku" vetokoukulla, ni täältä löytyypi ostajaehdokas. Tarve on noin joulusta juhannukseen.

Sun vauhdeilla joku Pilot Power tai max. pykälää tuota sporttisempi katurengas toimisi todennäköisesti radallakin paremmin kuin seosrenkaat. Ainakaan SC-seoksinen Supercorsa ei oikein kestä toimintalämpöisenä keskiryhmän vauhdissa kuin kovilla helteillä. SP-versio sitten jo jonkin verran paremmin. Toki noita katukumeja ei juuri käytettynä löydy, joten ymmärrän budjettinäkökohdan hyvin.

Noiden seosrenkaiden toiminnasta kannattaa huomioida sellainenkin asia, että toimintalämpöisenä ne varoittelevat pidon loppumisesta hyvissä ajoin ja luisto on looginen. Tosin siinä vaiheessa alkaa vauhtikin olla ihan kohtalaista (=selkeästi nopean puolella) kun tuo raja tulee vastaan. Kylmänä tuommonen seosrengas sitten vaatii aika tarkkaa kaasukättä ja kykyä lukea pyörää ettei rengas pääse yllättämään. Tahi sitten sillä pitää ajaa aika rauhallista köröttelyä.

Nitrous sanoi:
Sun vauhdeilla joku Pilot Power tai max. pykälää tuota sporttisempi katurengas toimisi todennäköisesti radallakin paremmin kuin seosrenkaat. Ainakaan SC-seoksinen Supercorsa ei oikein kestä toimintalämpöisenä keskiryhmän vauhdissa kuin kovilla helteillä. SP-versio sitten jo jonkin verran paremmin. Toki noita katukumeja ei juuri käytettynä löydy, joten ymmärrän budjettinäkökohdan hyvin.

Noiden seosrenkaiden toiminnasta kannattaa huomioida sellainenkin asia, että toimintalämpöisenä ne varoittelevat pidon loppumisesta hyvissä ajoin ja luisto on looginen. Tosin siinä vaiheessa alkaa vauhtikin olla ihan kohtalaista (=selkeästi nopean puolella) kun tuo raja tulee vastaan. Kylmänä tuommonen seosrengas sitten vaatii aika tarkkaa kaasukättä ja kykyä lukea pyörää ettei rengas pääse yllättämään. Tahi sitten sillä pitää ajaa aika rauhallista köröttelyä.

Alastaron vika päivän ajoin SC1:llä lämppäreistä ambient lämpö oli +12-15c. Kierrosvauhti maltillinen 1:32 ja toimi kuin junan vessa. Toki käytän jarruja reippaasti ja antaahan tuo mun mopo runtua renkaalle avauksissa. Vastaavasti viikontakainen maantieajelu +10c tuotti ajoratamaalauksilla mukavia pikku sladeja. En ajaisi näillä kokemuksilla "kylmillä" seoskumeilla rataa.

Spectre sanoi:
Kyseessä siis Pirelli Diablo Rosso II joka on kulkenut 8500km Ducati Monster 821:n alla.
Normaalia kulumista.
Itsellä Monster 1200S ja sama rengas kesti ~4000km, vaikka suhteellisen rauhallista on meikeläisenkin ajo :paikallatuulee:

Tuli tässä mieleen, kävin koeajamassa 690 SMC:llä missä oli Rosso 2:et alla, etunen alle puolikulunut ja takana lähes uusi. Pyörän käytös oli aika mielenkiintoinen, suoraa ajaessa ihan ok, samoin loivissa mutkissa. Mutta kun meni risteyksiin tai jyrkempiin mutkiin niin mitä enemmän pyörä kallistui niin sitä enemmän pyörä tuntui vääntävänsä itseään "väkisin pystyyn". Kun kantasi lisää niin pyörä alkoi huojumaan mutkassa.

Ajon jälkeen kurkkasin rengaspaineet jotka oli 1.8/2.2, ilmeisesti kulmikas käytös johtui matalista rengaspaineista? Aikataulun ja lainapyörän takia ei ollut mahdollista alkaa säätää paineita ja kokeilemaan uudestaan. Oli aika "vinkahtaneen" tuntuinen ajettava:blink:

Mulla oli aikanaan kaks-pyttynen ja Pirelli Diablo kesti sen 8000km ja oli kankailla, keskeltä hävisi vaikka reunoilla olis ollu kumia. Sillä pelillä tuli reippaasti availtua ja moottorijarruteltua, eli ihan normaali matka toi 8tkm. Tän hetkinen 4-pyttynen luuska ja Sport Touring renkailla menty 11tkm ja milli kaks kulutusvarottimeen, eli tonnin pari vielä menee. Tuntuu ihan henkisesti että kestää kaks kertaa pidemmälle kun se Diablo hävis alta kesken kauden. :grin:

Faijalla Pilot Power 1 ja 6000km kohdalla alkaa olemaan sileä.

Back