• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Takapenkille kyytiläinen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sasu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kuinka voisin alkaa opettelemaan kyydittämistä?  Olis jo kiva ajeluttaa isompia lapsia, mutten uskalla vielä ottaa kyytiin. Isäntäkin vois kuulemma joskus olla kyydissä, mutta...
Kuinka paljon se ajo eroaa yksinajelusta? Mihin pitää varautua? Ja siis miten sitä vois alkaa harjoittelemaan?
Oletteko te vaan ottaneet jonku kyytiin ja lähteny ajeleen, vai miten?  
omg.gif

Olis tätäkin pitänyt saada harjoitella, kun korttia olin ajamassa  
confused_orig.gif
(Onkohan muuten missään päin suomea olemassa tällaista harjoitusta)

withstupid.gif
Jos haluat opetella kyyditystä, ota ensin kyytiin joku aikuinen.vaikka miehesi.
Sanot sille, että kun tullaan risteyksiin, niin auttaa pystyssäpysymistä laittamalla jalat maahan (miehillähän ne kyllä yleensä yltää takapenkiltäkin)
Sillä lailla saat helposti tuntumaa toisen kyydittämisestä, eikä kuitenkaan tarvitse olla huolissaan, siitä pysyykö pyörä pystyssä noissa hitaissa kohdissa.
Itse pidät ensin pyörän pystyssä, sitten nousee kyytiläinen kyytiin.Pyydä niitä nousemaan sillä lailla, että paino tulee keskelle pyörää...ettei "roikuta" siellä sivulla.Samoin pois tullessa...kyytiläinen ensin, sitten itse.
Kyydissä ollessa pyydä kyytiläistä myötäämään sinun liikkeitäsi ja pyörää...ettei hankaa vastaan, jollon pyörä pyrkii kulkemaan suoraan....
Samoin on sitten hyvä ennakoida sitä omaa ajamistaan.Jos kyytiläinen ei ole tottunut, ovat äkkijarrutkset säikäyttäviä, pyri siis jarruttelemaan iisisti.
Ei se vaikeaa ole.Minä kuljettelin jo ekana kesänä kaikenlaisia kavereita kyydissä.Mp on yllättävän helppo hallita kaks päälläkin.

Eikös tähän hyvä perusperiaate ole se, että jos on mahdollisuus niin ottaa ensimmäisellä kerralla kyytiin sellaisen joka myös harrastaa pyöräilyä. Ja jos mahdollista niin vielä kokeneemman kuin itse on. Silloin ei tarvitse joka ikistä kikkaa käydä läpi.

Kun on tämän toisen mp-kuskin kanssa harjoitellut niin on paljon helpompaa sen jälkeen harjoitella kokemattomampien kanssa.

Itselläni tämä ainakin toimi hyvin, kun kyyditsin ensin vanhempaa veljeäni joka on kauemmin mp:tä harrastanut ja on kyydittänyt mm. minua, joten tiesi kaikki kikat ja ohjeet ilman kovaa jännäilyä, että miten se kyyditettävä siellä venkoilee tai koheltaa.

Ensin on suunniteltu tarkkaan kyytiin tulo: Mopon jalka ALHAALLA ja vaihde päällä.

Mun mopolla toi tarkoittaa myös: moottori hiljaa. Olikohan se tarkoitus?
biggrin.gif
Mä mietin tätä myös pitkään. Miksi ihmeessä kukaan haluasi pitää vaihteen silmässä kun joku kipuaa pyörän kyytiin? Mutta niinpä tietysti, ttuttu:lla ei taida olla vielä tässäkohtaa moottori käynnissä.
Tapoja tietty monia, mutta kyllä se etujarrukin pitää pyörän paikallaan. Ja kyllä mun kyyditettävä kipuaa ihan omien jalkatappiensa avulla kyytiin, juuri niinkuin hevosen selkään. Saa aika kuminen pitkäjalka olla jos tuolle takapenkille kiipeää pitämällä toisen jalan maassa.

..Eli tapoja taitaa olla juuri niin monia kuin kuskeja ja kyyditettäviä. Tärkeintä on tosiaan että se pelkääjä osaa olla kyydissä.

Useat sadat, jopa tuhannet kilometrit on tullut istuttua hentoisen tyttelin 1000F:n kyydissä. Ja hyvin on mennyt. Paremmin ainakin jalat hänellä yltää maahan kun on ollut "ronski" ukko kyydissä ja matkavarustus päällä
tounge.gif

Mielestäni myös kuulostaa fiksuimmalta että harjotellaan sellaisella tyypillä, jolla kokemusta aiheesta jo on; eli ollut itse kyydissä tai kuskina.
Tässä on lueteltu paljon erilaisia kikkoja mutta kuten todettu, on tapoja yhtä paljon kun tekijöitä.
Itse kiipeän kyytiläisen tapeilta, kiinnipito tapa vaihtelee tilanteen mukaan ja sähellän kyydissä millon mitäkin. Tosin tunnen vakkari kuskin erittäin hyvin ja välillä ennakoin hänen "liikkeet" paremmin kuin kuski itse
biggrin.gif

Tärkein juttu on kuitenkin että älä yllätä kuskia. Ts. menitpä kyytiin tai teetpä kyydissä mitä tahansa, pidä huoli että kuski osaa valmistautua siihen myös. Voit itse miettiä että jos vaikka pitelet kaverin kanssa sohvaa ilmassa ja kaveri päästääkin yhtä äkkiä irti, niin mitä tapahtuu.
Loppujen lopuksi jos hivenenkään asiaa miettii, tulee kyytiläiseltä ne samat liikkeet luonostaan kuin kuskiltakin...

Harjotus tekee mestarin
sport05.gif

Ma olen aina sanonut kyytiläisille ei kiitos. Mopoilu on mun harrastus (itsekästä) ja mieluummin otan vastuun siinä vain omasta hengestäni. Darwin Awardseja tulee sekä omalta, että muiden kulkuneuvojen taholta harrastettua ihan riittävästi. En siis ota kyytiläisiä. Harkittu päätös.

Ensin on suunniteltu tarkkaan kyytiin tulo: Mopon jalka ALHAALLA ja vaihde päällä.

Mun mopolla toi tarkoittaa myös: moottori hiljaa. Olikohan se tarkoitus?
biggrin.gif
Mä mietin tätä myös pitkään. Miksi ihmeessä kukaan haluasi pitää vaihteen silmässä kun joku kipuaa pyörän kyytiin? Mutta niinpä tietysti, ttuttu:lla ei taida olla vielä tässäkohtaa moottori käynnissä.
No ei todellakaan ole moottori käynnissä!
smile_org.gif
Vaihde päällä, ollaan tasaisella paikalla ja minulla on tukeva haara-asento valmiina torjumaan mopon kaatuminen! Pyöränä on FJR. Koska molemmilla on tässä vaiheessa tulpat korvissa, on kommunikoitava "taputtelemalla ja elekielellä"! Sukellusharrastuksesta on hyötyä elekielen osaamisessa! Kun kyytiläinen on kyydissä ja valmiina lähtöön, hän taputtaa olalle, että saa hänen puolestaan lähteä liikkeelle. Tällee ajettiin 5200 km Euroopassa 2 viikkoa. Välillä otettiin yhteenkin, mutta vielä ollaan kavereita.
tounge.gif

Back