• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Takana ajavat autoilijat perskutarallaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ouska
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
... mulla kans tapana vilauttaa vilkulla vapaata ajokaistaa ja antaa niitten ohitella tai tosiaan könytä ite muutaman auton eteen päin josko siellä olis fiksumpaa kuskia, harvoin on...
sad_orig.gif

Jotenkin ite on asnnoitunut ihan toisella lailla kun nyt itellä on pyörä, jätän tota ajoväliä enemmän mutta aina siihen joku mersu kiilaa väliin joka toisaalta ohittaa kaikki jonossa olijat viiden minuutin sisällä.

Autoilijana pitäis vaan osata ennakoida tilanteita paremmin, pyöriäkin alkaa olemaan teillä aika lailla verrattuna pariin viime vuoteen
062802moto_prv.gif

Sattui tuossa kerran että joku toope tankkasi bensakoneiseen huoltoautoon dieseliä. No, ei asialle keretty mitään muuta tehdä kun pumpattiin vähän tankista pois ja bensaa päälle sen mitä mahtui. Kaupungilla auto osoittautui sitten hyväksi kiireisten hillitsijäksi, joku kun tuli takapuskuriin roikumaan, tarvi vain painaa läpykkä lattiaan ja tienoo täyttyi valkoisesta savusta... Erittäin sitkeä ja pysyvä savuverho aivan kuten mallia SA-Int...(panssarivaunuissahan aikoinaan pruutattiin löpöt kuumalle pakosarjalle savuverhon aikaansaamiseksi).

Meni kyllä öljyt liruksi ja tulpat pilalle...mutta putsaantuipa kone sisältä.
kaboom.gif

Toisinpäin asiaa... mua ottaa taas motoristeissa päähän toi pujottelu hitaassa liikenteessä, kyllä pitä jaksaa/malttaa odotella, sit se lakkaa kun joku neropatti päättää avata ovensa oikeella/siis väärällä hetkellä ja pam, se on siinä.
Ohittelu sinänsä on välillä aikas pelottavan näköistä, Välillä roikutaan auton kulmassa kiinni ja ohitellaan sitä auto jonoa liukuhihnalta, pyörä kun kiihtyy todella nopeasti niin jotkut tuntuu ottavan tilaisuudesta kiinni sellaisissa paikoissa joissa ei sitten millään pysty autoilijan aivoilla perustelemaan miksi tuossa, toki autoilijoissakin on niitä joita kiehtoo keltainen sulkuviiva enemmän kuin valkoinen katkoviiva ja sitä pitää ohittaa vaikka esimerkiksi mäen nypyn alla... kauheeta vuodatusta taas mutta kuitenkin, vaikka meneekin tavallaan OTksi.

Tapoja saa parantaa molemmat osapuolet.

Yleensä nuoret motoristit aiheuttaa niitä läheltäpiti tilanteita kevareillaan mutta kyllä iäkkäät pappamopoilijatkin osaa hitailla reaktio kyvyillään olla aikas teiden tukkoja, välillä.

talktohand.gif
emminä aja perseessä kiinni mutta muut
033102ass_1_prv.gif

Lahden motarilla juhannus liikenteessä nähtyä: moottoripyörälevät valopäät
idea3.gif
päättivät ohittaa autojonot molemmilla kaistoilla pientareen puolelta.

(sinnehän jää n. 80 cm asfalttikaista maalausten ja nurmikon väliin)

Ilmeisesti kaverukset liikenteessä, toinen meni oikean pientareen puolelta ja toinen vasemmalta.

Typerää riskin ottoa!

Lahden motarilla juhannus liikenteessä nähtyä: moottoripyörälevät valopäät  
idea3.gif
päättivät ohittaa autojonot molemmilla kaistoilla pientareen puolelta.

(sinnehän jää n. 80 cm asfalttikaista maalausten ja nurmikon väliin)

Ilmeisesti kaverukset liikenteessä, toinen meni oikean pientareen puolelta ja toinen vasemmalta.

Typerää riskin ottoa!
Niin on itse pujottelin ihan keskellä, todella kivaa.
Sit ennen kouvolaa kun oli pirusti jonoa niin ihan kiltisti menin autojen vasemmalta puolelta kaikista ohi. (enkä ollut ainoa).
Näin mä yhden motoristin ketä kiinnosti jonottaa varmaankin koko sen 6kilometriä mitä sitä jonoa oli
baaa.gif

Toisinpäin asiaa... mua ottaa taas motoristeissa päähän toi pujottelu hitaassa liikenteessä, kyllä pitä jaksaa/malttaa odotella, sit se lakkaa kun joku neropatti päättää avata ovensa oikeella/siis väärällä hetkellä ja pam, se on siinä.
Ootko koskaan tullut ajatelleeks, että jos ne motoristit jää sinne jonoon, niin jonokin on pirun paljon pitempi.
Yksi pyörä kun vie yhden auton tilan jonossa.
Mikäs siinä on suomalaiselle niin vaikeaa, jos joku pääsee ohi?

Ja sitten vielä? Miksi jonkun autoilijan pitää avata ovi jonossa.Minä en ainakaan keksi yhtään hyvää syytä?

Ja sitten vielä? Miksi jonkun autoilijan pitää avata ovi jonossa.Minä en ainakaan keksi yhtään hyvää syytä?
Kai ne on sitten niitä samoja tyyppejä joilta katkeaa verisuoni päästä, kun kaupungissa ajaa seisovista jonoista polkupyöräilijä samaa kaistaa ohi oikealta?

Huom: TL kieltää sivuvaunullisen moottoripyörän ohittamisen samaa kaistaa käyttäen sulkuviivan kohdalla. Sivuvaunuttoman saa ohittaa. Ehkä siis myös toisin päin?

Ootko koskaan tullut ajatelleeks, että jos ne motoristit jää sinne jonoon, niin jonokin on pirun paljon pitempi.
Yksi pyörä kun vie yhden auton tilan jonossa.
Mikäs siinä on suomalaiselle niin vaikeaa, jos joku pääsee ohi?

Joo, jono taatusti pitenee mutta järjen määrä pysyy samana, toi oven aukasu juttu oli esimerkki mahdollisesta tapahtumasta.

Ohitus ei ole vaikea juttu vaan se miten sen suorittaa...

On sitäkin nähty että ihmiset nousevat ihmettelemään tapahtumaa jos jono tosiaan ei liiku mihinkään. Siihen kun paukahtaa fiksusti jonon pituutta ajatteleva motoristi paikalle, ei voi käydä muuten kuin huonosti. Ei niin kiire voi olla, aina, että tuosta ohittelusta tulee elämäntapa.

Ja vielä, yhden auton paikalle muuten mahtuu kolmekin pyörää
sport05.gif
sport05.gif
sport05.gif

Mahtuupa hyvinkin.
Mutta oletko koskaan nähnyt ett tuiki tuntemattomat pyöräilijät järjestäytyisivät kolme rinnakkain, säästääkseen autoilijoilta harmaita hiuksia?
Tuohon ohittelujuttuun voin viel sanoa, että onneksi täälläpäin maailmaa autoilijat on niin fiksuja, että kun näkevät jonossa hitaasti ajaessaan pyörän tulevan takaa, niin ne ANTAA tietä.
Joskus on hiukan jopa harmittanut kun itsellä ei ole mitään kiirettä ollut, vaan minkäs teet kun toinen ajaa miltei ojassa ollakseen kohtelias.

Tuohon ohittelujuttuun voin viel sanoa, että onneksi täälläpäin maailmaa autoilijat on niin fiksuja, että kun näkevät jonossa hitaasti ajaessaan pyörän tulevan takaa, niin ne ANTAA tietä.
Joskus on hiukan jopa harmittanut kun itsellä ei ole mitään kiirettä ollut, vaan minkäs teet kun toinen ajaa miltei ojassa ollakseen kohtelias.
Hyvä pointti ja tuli muuten samalla mieleen että oon nähnyt itsekin moista tapahtuvan, kyllä autoilijat on viksuja. Sittenkin, motoristien asenne taas ... kultaakin kalliimpaa
033102beer_1_prv.gif

Motoristit on niin läheisriippuvaisia että me kyllä mahdutaan olemaan vierekkäin pahassakin sumassa, eiks je
pftroest.gif

Hyvä pointti ja tuli muuten samalla mieleen että oon nähnyt itsekin moista tapahtuvan, kyllä autoilijat on viksuja. Sittenkin, motoristien asenne taas ... kultaakin kalliimpaa
033102beer_1_prv.gif

Motoristit on niin läheisriippuvaisia että me kyllä mahdutaan olemaan vierekkäin pahassakin sumassa, eiks je
pftroest.gif
Utopiaa....

Itsellä periaatteena liikenteessä, että kohtele muita kuin toivot heidän kohtelevan itseäsi ja pienet/haavoittuvaisemmat ensin - paitsi rekan alle...

Joskus ihmettelen sitä, että miksi sitä autojen pitää jäädä siihen perään roikkumaan, kun tie muuten on ihan tyhjä ja itellä vauhtia yleensä mukavan cruisailufiiliksen verran eli ei välttämättä todellakaan hana täysillä auki. Siis customi alla. Sitten niille pitää vääntää rautalangasta vilkkua vilkauttamalla ja piennarta nuolemalla, että on hyvä ja poistuu persiistä, koska se hiillostus pilaa hyvät fiilikset. Silloin yleensä niiltä löytyykin sitä vauhtia siitä kotilosta, jota ei muka aiemmin ole ollut. Olisko siinä joku semmonen juttu, että ei uskalleta ajaa ohi, jos vaikka sitten kostoksi nostan nopeutta tai ollaan niin lokeroituneita että ei osata ohittaa vaan ajetaan jonomaisesti aina jos se on mahdollista...

Mulla kanssa tullut jännä efekti sen kanssa, että auton ratissa oon huomattavasti rauhallisempi kuski nykyisin. Muut autoilijat kyllä nyppii ihan niin kuin ennenkin, mutta nyt ne koopeet voi ihan rauhassa päästää ohi ja kaasujalkakin heltyy joskus silloinkin, kun ei olisi edes itsellä tarvetta väistää. Jotenkin sitä ottaa paremmin muut huomioon liikenteessä, kuten esimerkiksi käyttää vilkkua nykyään ihan eri tavalla kuin ennen. Kait se on siitä jäänyt, kun pyörällä tekee mieli oikeasti varmistaa, että näkeehän ne muut että mä nyt käännyn ettei ne tule niskaan
biggrin.gif

Back