• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tais mennä taas yksi

Kun meillä kerran alkaa olla kaikenlaista urheilusuoritukseen tarvittavaa rataa ja hallia ympäri Suomea ihan kiitettävästi, ml. golf ja laskettelu, niin pitäisikö motoristien alkaa voimallisesti ajaa "kunnalisten moottoriratojen" rakentamisen puolesta?
Olisi sitten edes jonkinlaisia ajoharjoitteluun ja kiihdyttellyn soveliaita paikkoja, joissa voisi "päästellä höyryjä",  ja kokeilla kuinka mopo taittuu kaarteessa.
Siis semmoisia paikkoja, joihin pääsis ilmaiseksi tai jollain kohtuullisella maksulla, eikä tarvitsisi  
062802moto_prv.gif
aina satoja kilometrejä per suunta.

Luulen, että kaveri koitti jarruttaa paniikissa, keula pohjasi ja etunen lähti alta.
Näillä - lukemillani tiedoilla - tuo kuulosti aika todennäköiseltä tapahtumakululta.

Jos oli vielä vähän liikaa nopeutta, niin siinähän se paketti on valitettavasti kasassa.

Mitenkään syyllistämättä autokuskia, niin motoristi on helvetin helppo missata sillä normaalilla, pikaisella vilkaisulla risteyksessä. Itse en ole ajanut prätkän päälle, mutta "sydäreitä" olen kyllä saanut...

Tuolta bomberifoorumilta se selviää, veti etusen alta ja liukui pysähtyneen auton keulaan. Vauhtiakin ollut reippaanpuoleisesti.

Jotka haluu lisää aiheesta, niin KLIKS. Siinä on se threadi kokonaisuudessaan bombereilta linkitettynä.
Luettuani tuon Bomber-ketjun voin todeta, että meidän perheestä ei ole kuollut vielä yhtään motoristia!!
Voikohan tuohon kuolemaan johtavan onnetomuuden todennäköisyyteen itse vaikuttaa??

Samalla voin todeta, että minua ei pelota tänäänkään yhtään enemmän lähteä pyöräilemään kuin eilen - miksi eilisen onnettomuuden pitäisi muka pelottaa??

Ihme juttu muuten kun kotilo kuski on myöskin moottoripyöräilijä niin kukaan ei ole lynkkaamassa/mollaamassa tätä kolarin osapuolta niinkuin yleensä...

edit:typoja...

Jotka haluu lisää aiheesta, niin KLIKS. Siinä on se threadi kokonaisuudessaan bombereilta linkitettynä.
Luettuani tuon Bomber-ketjun voin todeta, että meidän perheestä ei ole kuollut vielä yhtään motoristia!!
Voikohan tuohon kuolemaan johtavan onnetomuuden todennäköisyyteen itse vaikuttaa??

Samalla voin todeta, että minua ei pelota tänäänkään yhtään enemmän lähteä pyöräilemään kuin eilen - miksi eilisen onnettomuuden pitäisi muka pelottaa??
Hyvin pitkälle samaa mieltä.

Valitettavaa, mutta miten tämän pitäisi vaikuttaa omaan turvattomuuden tunteeseen liikenteessä? Tänään liikenne on ihan samanlaista kuin eilenkin.

Hyvin pitkälle samaa mieltä.

Valitettavaa, mutta miten tämän pitäisi vaikuttaa omaan turvattomuuden tunteeseen liikenteessä? Tänään liikenne on ihan samanlaista kuin eilenkin.
Myöskin samaa mieltä.

Kannattaisi muistaa, että moottoripyörällä riskinotto voi toteutuessaan johtaa tämmöisiin melko rankkoihin seurauksiin. Joita ei enää jälkikäteen saa muuksi muutettua.

Ihme juttu muuten kun kotilo kuski on myöskin moottoripyöräilijä niin kukaan ei ole lynkkaamassa/mollaamassa tätä kolarin osapuolta niinkuin yleensä...

edit:typoja...
Ehkäpä asiaan vaikuttaa myönteisesti se että hän tuli itse esiin kertomaan tapahtuneesta katkoen huhuilta yms. siivet samantein, sen sijaan, että olisi jäänyt taustalle luimistelemaan.

Vaikuttaa siltä, että paikallisten huhujen mukaan tämä oli samasta perheestä toinen motoristikuolema. Jos huhut pitää paikkaansa, kyseisen uhrin isoveli kuoli 9 vuotta sitten törmättyään moottoripyörällä lyhtypylvääseen.
R.I.P.

Olen jo poistanut oman surunvalittelu- koulutusviestini ja olen nyt
shaun.gif
shaun.gif
shaun.gif
shaun.gif
shaun.gif
shaun.gif
shaun.gif
miksi?
Kawajack. Onkohan tää meidän yhteinen ORGfoorumi tavoittanut edes yhden henkiinjääneen Sinun ja minun ja muutaman muun valistustyön ansiosta. Me vanhat motoristit oikeesti on haluttu informoida näillä palstoilla niitä seikkoja, jotka tulisi ottaa huomioon kun ajellaan tuolla liikenteessä.Tuleva kaunis syksy on myös siinä mielessä vaarallista aikaa, että tulee hämärää, hirvet lähtevät liikkeelle, on jo nyt kuihtuneita lehtiä maanteillä, on aamu- ja iltaliukkautta asfalteilla. Ja jo nyt on 25 kuollutta mp-liikenteessä. Minun arvaukseni on, että saan näitä burnis-itkiöitä ladata tänne sivuille vielä ainakin 13 kertaa
sad_orig.gif
.

Tuolta bomberifoorumilta se selviää, veti etusen alta ja liukui pysähtyneen auton keulaan. Vauhtiakin ollut reippaanpuoleisesti.
Ja tuo nopeustietohan on virallinen perustuen pelkästään eteen ajaneen autokuskin omaan arvioon? Taisi tarkentaa "tuhatta ja sataa"?
No voi anteeksi taas kerran.
Kotilokuski on jotenkin tuttu, ja värkännyt pitkään pyörien kanssa. Paikka oli erittäin huono "vetopaikka". Pyörän suunnasta katsottuna tie nousee ja kaartaa oikealle, ja heti mutkan jälkeen tulee se onnettomuusristeys.
Eikä auton kuljettaja ollut ainoa joka tilanteen näki. Paikalla on muistaakseni 60 km/h rajoitus, mutta jonkun verran enemmän nopeutta oli rätkällä ollut. Tuskin olisi muuten tullut noin 17 metriä pitkä jarrutusjälki, pyörä kumoon, ja pyörän kuljettaja liukuisi auton keulaan semmoisella vauhdilla että lopputulos oli mikä oli...
kynttila.gif

Sytytellään kynttilöitä, mutta eihän opita mitään?
shaun.gif
shaun.gif

Leimataanhan kukkahatuiksi kaikki, jotka puhuvat liikennesääntöjen edes kohtuullisesta noudattamisesta? Nuorena ollaan kuolemattomia...
kynttila.gif

"Sytytellään kynttilöitä, mutta eihän opita mitään?"

se on ihme juttu, että itseäni moottoripyöräily pelottaa eniten talvella, kun ei aja. Mutta kun pääsee pyörän päälle, niin homma on taas bisnes as usual.

onko mitään varmuutta, että pyörä oli turbopyörä.?b

Tänä iltana tuli ajettua prätkällä onnettomuuspaikan ohi ja piti vähän hiljennellä vauhtia sillä kohtaa. Siellä oli paljon kynttilöitä ja 5-6 prätkäkuskia katselemassa niitä. Ei todellakaan mikään hyvä vetopaikka.
eek.gif

Eikä auton kuljettaja ollut ainoa joka tilanteen näki. Paikalla on muistaakseni 60 km/h rajoitus, mutta jonkun verran enemmän nopeutta oli rätkällä ollut. Tuskin olisi muuten tullut noin 17 metriä pitkä jarrutusjälki, pyörä kumoon, ja pyörän kuljettaja liukuisi auton keulaan semmoisella vauhdilla että lopputulos oli mikä oli...
kynttila.gif
Tuota noin. Ilmeisesti oikein tehty jarrutus ja vastaohjaus olisi voinut pelastaa tilanteen. Itsekkin aina joskus harjoittelen kaivonkansien yms kohdilla vastaohjauksia 50 alueella, hyvin väistyy.

Mutta entäs kun se pitäisi tehdä 100:sen vaudissa? Kuinka moni osaa tehdä sen reippassa ylinopeudessa tiellä joka on mutkainen, kapea, mäkinen ja autojakin voi olla viereisellä kaistalla?

Oma fillari tuntuu hieman kankealta silloin ja menee kuin juna eteenpäin. Pitää kait mennä lentokentälle harjoittelemaan vastaohjaustekniikkaa maantienopeudesta.

Mutta entäs kun se pitäisi tehdä 100:sen vaudissa? Kuinka moni osaa tehdä sen reippassa ylinopeudessa tiellä joka on mutkainen, kapea, mäkinen ja autojakin voi olla viereisellä kaistalla?
Viime kesänä aloitin pyöräilyn ja tänä keväänä kävin EAK:lla, jossa harjoiteltiin jarrutuksia, vastaohjauksia ja väistöjä. Kurssi pidettiin tampereen poliisikoulun radalla ja mielestäni siitä oli erittäin paljon hyötyä. Joten aion osallistua ensi keväänä 2päiväiselle EAK:lle. Muutaman kerran olen testannut vastaohjausta 100km/h ja 120km/h nopeuksissa, yksin ajaen ja kyytiläisen kanssa. Pyörä kyllä kääntyy yllättävänkin nopeasti, kunhan vaan uskaltaa sitä stongaa kääntää. Kyllä niitä vastaohjauksia kannattaa treenata...

sanoi:
Niitä(kin) tilanteita varten oiva tapa harjoitella ja oppia pyörän hallintaa on rataharjoittelu. Ohjausmanööverit satasen vauhdissa eivät sinänsä ole mitään kummallista, mutta se tilannehan tulee useimmiten eteen hra Murphyn ohjeistuksen mukaisesti. Kuinka moni osaa, sitä en tiedä enkä siihen ota kantaa, mutta radalla ainakin parannat edellytyksiäsi selvitä myös yllättävistä tilanteista maantienopeuksissa. Samoten siellä selviää varsin nopeasti ero kuviteltujen ja todelisten ajotaitojen välillä, ja omat harhaluulot saavat kyytiä.
Siispä sinne.

Tuota juuri tarkoitin sillä abs-kommentilla, että etunen ei olisi mennyt lukkoon, pyörä ei olisi kaatunut ja vaikka olisi silti törmännyt, olisi matka jatkunut auton yli eikä alle.

Paniikissa hartiat menee helposti lukkoon ja tanko ei enää käänny. Tuolloin abs auttaa. Ehtii vielä ajaa edes suoraan, joka auton kuljettajan mukaan olisi riittänyt pelastamaan tilanteen.

Mielestäni on tärkeää yrittää ymmärtää törmäyksen syitä ja oppia, että aina kannattaa yrittää pitää pyörä pystyssä, jos joku on edessä.

MP-Poliiseja neuvotaan kuulemma pitämään kädet suorina, jotta lähtee tarpeeksi yläviistoon törmäyksessä.

Muistettava on myös että pyörä menee useimmiten sinne, minne kuljettaja katsoo. Älä siis seuraa estettä vaan katso sinne mihin haluat mennä.

Risteyksissä kannattaa muistaa mahdollinen motion camouflage, eli sinua ei välttämättä nähdä ollenkaan, jos et liiku tarpeeksi taustaasi nähden.

Koetetaan pysyä elävien kirjoissa.
On itselläkin käynyt mielessä absien tarpeellisuus. Oikeaasa äkkitilanteessa varmasti puristaa jarrukahvaa aivan liian nopeasti ja liian lujaa kun paniikki iskee.

Tosi harvassa pyörä mallissa vaan on vielä abseja. varsinkaan jos ei halua touring pyörällä ajella.

Toisaalta miten mahtaa absit toimia esim. soratiellä. Eikö soralla saa pyörän parhaiten kuitenkin pysähtymään kun takarenkaan jarrutta lukkoon?
Kaikki eivät varmaan sorateillä ajele, mutta meillä allroadisteilla tulee joskus niilläkin kurvailtua.

Semmoinen pyörä olisikin asiaa, että olis eturenkaalle absit ja takana absittomat jarrut
idea3.gif

Back