Tahtoo K1200LT:n!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hesekiel
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jaggge sanoi:
Meillä oli Varren vaihtoehtona K1200GT, mutta Varre vei voiton seuraavista syistä:
- BMWn vaihdelaatikko on - noh, kamala
- 50 tkm ajetussa pyörässä oli jo jarruanturivika, jonka ainoa korjaus oli "ohitetaan se". Pyörässä on järjettömästi elektroniikkaa... mites vanhemmiten??
- huoltaa voi vain BMWllä (jos tahtoo, että vikakoodit luetaan ja nollataan) = kallista

Oliko noi turhia pelkoja? Varreen olen ollut ainakin tyytyväinen tällä kokemuksella (4 vkoa/3000 km).

Tietämättä minkä sukupolven K1200GT:stä nyt puhut, niin
- vaihdelaatikko on BMW:n - se on erilainen kuin japanilaisessa vaatien hieman totuttelua
- tuo jarruanturivika kuulostaa kyllä tasan korjaamon osaamattomuudelta - en edes ymmärrä miten se olisi ohitettavissa (jos kyseessä ei vaan ole ollut tilapäinen vika joka on poistunut nollaamalla)
- elektroniikkaa ei kyllä ole mihinkään nykypyörään verrattuna "järjettömästi" - ainakin 14v vanha LT toimii kaikelta "elektroniikaltaan" täysin moitteetta
- tuo huoltaminen vain BMW:llä on täyttä potaskaa - vikakoodit voi lukea ja nollata itse, joko hieman pidemmän kaavan kautta vaikka yleismittarilla ja netistä löytyvin ohjein tai helpommin hankkimalla parin sadabn euron testerin

Eli et ole ottanut asioista selvää - turhia pelkoja...

battaglin sanoi:
Niin, jos haluaan itselleen ongemia, niin voihan tuon bemarinkin ostaa. Jos haluat huolettomia kilometrejä, niin turha sitä on merkkiä vaihtaa, taitaapa pannarin saada ihan samaan hintaan, on sitä nelipyttyinen V-kone sitä sentää toista kuin kaksipyttyinen bokseri

Voi tätä BMW-tietämyksen määrää! :thumbsup:

Heitänpä tähän oman kommenttini tuosta LT:stä.

Teen pääasiassa pidempiä reissuja, kun pyörän selkään istahdan. Aiemmat kokemukset on V-koneisesta Guzzista ja Bemarin R1150RS:tä. Syksyllä tuli tavallaan pakkorako vaihtaa pyörää. Joka kesäiset pidemmät reissut vaikuttivat tyypin valintaan (Bemariin merkkinä olin jo tyytyväinen RS:n kanssa). Ostin siis syksyllä LTn ja kerkesin ajella sillä ennen talvea pari tuhatta kilometriä. Tuntui aika raskaalle käsitellä hiljaisissa nopeuksissa RS:n jälkeen.

Keväällä tuli ajeltua muutama tuhat kilometriä ja tuntuma pyörään hitaissa nopeuksissa oli jo paljon parempi. Nyt kesällä tehtiin lomareissu tyttären kanssa Gibraltarille. Samalla kierreltiin vähän muutakin Eurooppaa, kilometrejä tuli tuolla reissulla 11055, ilman mitään ongelmia.
Edelleen koen ruuhkaiset kaupungit haasteellisiksi LT:n kanssa, mutta silti mm. Pariisissa käytiin ajelemassa Riemukaaren liikenneympyrässä kunniakierrokset, joten kyllä sillä LT:llä sekaan sopii.

Ainut haaste mihin törmäsin LT:n kanssa reissussa, oli se, ettei noita LT:hen sopivia vahvistettuja renkaita tunnu olevat varastossa pyöräliikkeissä, mutta sekin asia hoituu tilaamalla ja parin päivän odotuksella (tai vaihtamalla renkaat hyvissä ajoin ennen reissua).

Olen tyytyväinen, että valitsi itselleni LT:n, vaikka toki varmaan muitakin hyviä on tarjolla.

iaj sanoi:
- Vaihdelaatikko on *kamala*, vaatii määrätietoista komentamista mutta toimii. Neitimäinen sinne-päin -sotkenta ei tuo toivottua tulosta vaan ronski miehekäs ote hommaan
- Elektroniikkaa on, mutta niinhän sitä on nykyään kaikkialla. Oikeasti noiden takia matka päättyy hyvin harvoin
- BMW:n voi huoltaa mainiosti itse ja jos kaverilla ei ole, niin diagnostiikka työkalun voi ostaa itsekin http://www.hexcode.co.za/products/gs-911. Huoltojen takia ei tarvitse paikallista diileriä rikastuttaa

.

laatikko on tosiaan erilainen vrt vaikkapa honda, mutta jotain yhtenevää bemarien laatikoissa tuntuu olevan, kerran kokeilin uutta gtl:ää ja siinä tuntui olevan aika samantyyppinen tuntuma kuin omassanikin. myönnetään että eilen jostain kumman syystä satuin pariinkin kertaan löytämään välivapaan ykkösen jälkeen, vaikka jo toista vuotta ollut pyörä talossa... :paikallatuulee:

tuo gs-911 voisi olla ajatus vaikkapa itselle joululahjaksi.. muutaman satasenhan siitä köyhtyisi. onko tuo kuinka yksinkertainen ohjelma tällaiselle maalaisellekin käyttää? :) näemmä sen saisi puhelimellakin käytettävänä (android), mikä sinänsä olisi käytännöllistä mutta onko tietokoneella käyttö jouhevampaa ja loogisempaa tms..? :dunno:

XX-xenon sanoi:
tuo gs-911 voisi olla ajatus vaikkapa itselle joululahjaksi.. muutaman satasenhan siitä köyhtyisi. onko tuo kuinka yksinkertainen ohjelma tällaiselle maalaisellekin käyttää? :) näemmä sen saisi puhelimellakin käytettävänä (android), mikä sinänsä olisi käytännöllistä mutta onko tietokoneella käyttö jouhevampaa ja loogisempaa tms..? :dunno:

Ihan simppeli tuo on käytettäväksi. Puhelimella voi vain lukea vikakoodit ja nollata niitä, tietokonetta tarvitaan sitten kaikkeen muuhun. Reissun päällä siis riittää hienosti pelkkä puhelin, loput voi hoitaa kotona.

C-A-D sanoi:
LT'tä mukavampaa ja hienompaa matkapyörää ei ole. Se on siinä.

Muutamaan kertaan kylmätyypännytkin jo, mutta jostain syystä ei sitten oma rohkeus ole riittänyt laittamaan nimeä paperiin :no: Toisaalta voisihan se olla muikeaa kokeilla pitääkö se rouvan sana oikeasti kun yhdenkään tähänastisen pyörän kyytiin en häntä ole saanut, mutta Wing tai LT jos taloon tulee, niin on jo lupautunut kyytiläiseksi. "Hätätapauksessa" kuulemma FJR:kin kelpaisi, nippa-nappa :thumbup: Suuri harmi vain kun tuota vapaa-aikaa ei vielä silleen ole, niin taitaa tuo järki-puoli passata LT:n vielä toistaiseksi. Mutta sitten joskus "isona" tuo on kyllä varmasti hankintalistalla, kun on kakaratkin jo maailmalla. Sillon pitää kyllä jo alla olla se wanhan herrasmiehen LT-cruiseri :cruising:

Hesekiel sanoi:
Toki haluan ajaa myös mutkapätkää ja tourinkeja.

Mites toi LT ja tourinki? Riippuu tietty urheiluseurasta ja missä kohtaa letkaa meinaat ajaa, mut R-sarjan RT tai K-sarjan RS/GT vois olla hiukan sporttisempina kompromissi. Ei varmasti ihan yhtä hyvä perhematkailuun, mutta toimii kyllä siinäkin. Joo mut eihän nää selvii kuin kokeilemalla mikä sopii parhaiten juuri sun käyttöön.

Tosta huollon tarpeesta vielä sen verran että jossain lehdessä oli juttua pyörien hajoamisesta. Jossain maassa oli tehty suht laaja kysely korjaamon tarpeesta ja asiakastyytyväisyydestä. Mukana neljä japsimerkkiä, BMW ja H-D. Japsit hajos harvemmin ja H-D useimmin mut silti harrikkan ja bemarin omistajat oli tyytyväisimpiä kuin japsin omistajat.

Nimimerkki: "tänään 6 vkoa odottanut bemarin katteen osia kun ne tulee vaan Saksasta saakka"

battaglin sanoi:
Niin, jos haluaan itselleen ongemia, niin voihan tuon bemarinkin ostaa. Jos haluat huolettomia kilometrejä, niin turha sitä on merkkiä vaihtaa, taitaapa pannarin saada ihan samaan hintaan, on sitä nelipyttyinen V-kone sitä sentää toista kuin kaksipyttyinen bokseri

Niin jos oikein ymmärsin niin kysyjä haluaa lisätietoa rivinelosella varustetun Matkapyörän soveltuvuudesta itselleen eikä niinkään taunuksen koneella olevan ylihinnoitellun ja puolikatteella varustetun minimoton jota sinä tarjoat:)-

...kyllähän Hese laittoi nopeasti kertyvän ketjun liikkeelle..!

...petturi :p

T: eräs taunuksen koneella ja puolikatteella ajeleva...

Majarven sanoi:
...
Nimimerkki: "tänään 6 vkoa odottanut bemarin katteen osia kun ne tulee vaan Saksasta saakka"

Oma kokemus Yamahasta ja Hondasta. Hyvinkin normaalia varaosaa joutui odottamaan vähintään 4 viikkoa. Muun muassa kytkinkahvaa.... Ainoat osat, jota olen BMW:llä kuullut joutuvan odottamaan ovat nuo valmiiksi sävyyn maalatut katteen osat. Toki 6 viikkoa on (liian) pitkä aika. Itse olen aina ollut hämmästynyt kun (ei-niin-tätäpäivää) oleviin 99-LT-heni ja 00-RThen löytyy kaikki tekniikkaosat parissa päivässä, maksimi viikossa.

Ihanan intohimoja herättävä aihe :shoot:

Itsellä oli tuo K1200GT yhdenlainen unelma, joka kärsi kieltämättä kovan kolauksen kun faktoja lyötiin pöytään. Pyörän myyjä on paljon bemujen kanssa tekemisissä oleva taho, joten tuon jarrupala-anturi vian (merkkivalo palaa ja syttyy aina uudelleen kun se on nollattu - uudet palat) syyn selvittäminen oi oikeasti haasteellinen. Pyörän vm on 2006. Siinä oli ESA, cruise, lämmittimet kaikelle mahdolliselle (eli kahvat ja satula) jne.

Olen aina ollut sitä mieltä, etten anna huoltaa pyörääni (tai autoani) "kenen tahansa" vaan teetän työn sillä, joka tietää ja tuntee ko. merkin. Jos minulle sanotaan, että pyörän tiedot päivitetään tietokoneella huollon yhteydessä ja sitä varten tarvitaan merkkihuollon systeemi joka on yhteydessä Saksaan, en sitä kyseenalaista.

Ymmärrän että jo vaikkapa 8-10 vuotta ja kymmeniätuhansia kilometrejä ajetun vehkeen voikin nollata ja huoltaa vaikka itse jos asiantuntemus siihen riittää. Mulla se rajoittuu jarrupalojen vaihtoon tai lisävarusteiden asennukseen.

Pyörän hankinta ja omistaminen on aina tunnepuolen asia (kuten tästä keskustelusta voi huomata :grin: ). Itsellä vain jäi huono maku bemarista em. seikkojen vuoksi ja taas Varre herätti mielihyvää, joka on vain voimistunut ajeluiden ja parin reissun myötä!

Kiusaksi vielä täältä löytyy juttu Varresta...
http://www.kairtamo.fi/Varre/Varre.html

Jaggge sanoi:
Ihanan intohimoja herättävä aihe :shoot:

Itsellä oli tuo K1200GT yhdenlainen unelma, joka kärsi kieltämättä kovan kolauksen kun faktoja lyötiin pöytään. Pyörän myyjä on paljon bemujen kanssa tekemisissä oleva taho, joten tuon jarrupala-anturi vian (merkkivalo palaa ja syttyy aina uudelleen kun se on nollattu - uudet palat) syyn selvittäminen oi oikeasti haasteellinen. Pyörän vm on 2006. Siinä oli ESA, cruise, lämmittimet kaikelle mahdolliselle (eli kahvat ja satula) jne.

Olen aina ollut sitä mieltä, etten anna huoltaa pyörääni (tai autoani) "kenen tahansa" vaan teetän työn sillä, joka tietää ja tuntee ko. merkin. Jos minulle sanotaan, että pyörän tiedot päivitetään tietokoneella huollon yhteydessä ja sitä varten tarvitaan merkkihuollon systeemi joka on yhteydessä Saksaan, en sitä kyseenalaista.

Ymmärrän että jo vaikkapa 8-10 vuotta ja kymmeniätuhansia kilometrejä ajetun vehkeen voikin nollata ja huoltaa vaikka itse jos asiantuntemus siihen riittää. Mulla se rajoittuu jarrupalojen vaihtoon tai lisävarusteiden asennukseen.

Pyörän hankinta ja omistaminen on aina tunnepuolen asia (kuten tästä keskustelusta voi huomata :grin: ). Itsellä vain jäi huono maku bemarista em. seikkojen vuoksi ja taas Varre herätti mielihyvää, joka on vain voimistunut ajeluiden ja parin reissun myötä!

Kiusaksi vielä täältä löytyy juttu Varresta...
http://www.kairtamo.fi/Varre/Varre.html

Honda on sulle varmasti just hyvä pyörä. Onnea sen kanssa. Maailman suurin moottorinvalmistaja ei aivan huonoa ole ikinä osannut tehdä. Toyota Corollalla ajaa pitkälle ja huoletta.

Hiukan tekisi mieli vaihtaa ajatuksia

- Hondan säännöllisin väliajoin palavasta latauksensäätimestä
- Hondan hajoilevasta jakoketjun kiristimestä
- Hondan parin, kolmenkymmenen tuhannen välein luovuttavasta bensapumpusta
- Varren ruiskuongelmista, joiden vuoksi monet vaihtoivat vehkeen veks

MUTTA: Ei varmaan kannata. Jokaisessa teknisessä laitteessa, niin Bemarissa kuin Hondassakin on ongelmansa tai hieman heikommat kohtansa. Itse kukin valitsemme minkä vehkeen kanssa elämme ja jonka pieniä ominaisuuksia opettelemme sietämään.

C-A-D sanoi:
Honda on sulle varmasti just hyvä pyörä. Onnea sen kanssa. Maailman suurin moottorinvalmistaja ei aivan huonoa ole ikinä osannut tehdä. Toyota Corollalla ajaa pitkälle ja huoletta.

MUTTA: Ei varmaan kannata. Jokaisessa teknisessä laitteessa, niin Bemarissa kuin Hondassakin on ongelmansa tai hieman heikommat kohtansa. Itse kukin valitsemme minkä vehkeen kanssa elämme ja jonka pieniä ominaisuuksia opettelemme sietämään.

Jepjep - kokemuksia Suzukista, Kawasta ja Yamahasta ...
- latauksen säätimestä olenkin kuullut, jopa tiedän tutun joka jäi ko. syystä tielle...
- huoltamatta hajoo kaikki... ja Delvacilla (oho - mihin mä nyt osuin ?!?)
- uusi asia, odotetaan jäänityksellä, enää 5500 km to go
- ensimmäisten ruiskullisten vuosimallien ongelma, kyllä

TiuSo sanoi:
...kyllähän Hese laittoi nopeasti kertyvän ketjun liikkeelle..!

...petturi :p

T: eräs taunuksen koneella ja puolikatteella ajeleva...
Näin hommat etenee :rant:
Ei muuta kuin keskustelu soikoon :wanna:

Jaggge sanoi:
Jepjep - kokemuksia Suzukista, Kawasta ja Yamahasta ...
- latauksen säätimestä olenkin kuullut, jopa tiedän tutun joka jäi ko. syystä tielle...
- huoltamatta hajoo kaikki... ja Delvacilla (oho - mihin mä nyt osuin ?!?)
- uusi asia, odotetaan jäänityksellä, enää 5500 km to go
- ensimmäisten ruiskullisten vuosimallien ongelma, kyllä

Mulla oli Varre vuoden Puimurin kaverina ja koin noi yllämainitut (ruiskuongelmia lukuunottamatta kun oli kaasaripeli). Siitä huolimatta tykkäsin pyörästä ja hävitin sen pois vain koska talli kävi liian ahtaaksi. Vekotin, kuin vekotin - noissa on omat ominaisuutensa ja työtä teettävät kohtansa. Toisissa enemmän, toisissa vähemmän.

Pitäisköhän tähän nyt sanoa että en mitään verstasta tai teknologian tutkimuslaitosta ole perustamassa. Kertoisitteko ajettavuus fiilistelyistä ja toki jos jollakin on verrata noita kahta. ym ym :grin:

K1200LT:ssä tuli isoja muutoksia vuonna 2004 mm. sähkökäyttöinen keskiseisotatuki ja 15kw lisää tehoa.

Oheisessa linkissä lisää tietoa aiheesta.

C-A-D sanoi:

Onko noi vieläkin hondan ongelmia, luulin että omat exät 91 cbr600f ja 03xx vaan kärsivät kolmesta ensimmäisestä

seppo02 sanoi:
Onko noi vieläkin hondan ongelmia, luulin että omat exät 91 cbr600f ja 03xx vaan kärsivät kolmesta ensimmäisestä

- latauksensäädin toki saattaa poksahtaa, en vuosimalleista tiedä, mutta tosiaan ruiskuistakin menee
- jakoketjun kiristin alkaa ääntää jossain vaiheessa luultavasti, mutten ole kuullut että kokonaan olis hajonnut koskaan vai lasketaanko se jo "hajoamiseksi" kun ääntää vaiko vasta sitten kun matka katkeaa..?
- bensapumppu onkin uutta tietoa ainakin mulle..

joka pyörässä omat ongelmansa, toiset vaan julkisempia kuin toiset.. varmaan hondastakin joskus on perä mennyt, puimurin kohdalla siitä vaan on nostettu isompi meteli.. tai sitten niitä vaan on yksinkertaisesti hajonnut enemmän.

Back