Taas pitkistä valoista..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tuppervaari
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tänään (5.7.2013) illalla joskus yhdeksän aikoihin 10-tiellä tuli vastaan ennennäkemättömän järkyttävä häikäisevä valopallo. Itse olin liikkeellä autolla. Kaukana lähestyvän autojonon ilmestyessä näkyvin kuului vieruskaverin suusta MIKÄ TOI ON. Joku siellä tuli pyörällä jotkut supertehotuplapitkät päällä. Vaikea siinä oli nähdä edes tietä oman kaistan puolella. Yritin pitkiä väläyttämällä muistuttaa, että vastaantulijan kohdalla pitäisi laittaa lyhyet päälle. Tunnustaako joku? Oliko jokin pakottava syy ajaa pitkillä?

Jos ei jumalauta muuten uskalla päivällä ajaa kun pitkät päällä niin pysyisi sitten kotona, varsinaisia pellejä nämä pitkillä ajavat valopäät. Taas tuli kyläraitilla vastaan yksi jolla oli pitkät päällä ja häikäisi ihan helvetisti, onhan se hyvä pitää pitkät päällä jos sattuu pimeä yllättämään kesken päivän... vitun urpot:hanuria:

Koheltaja sanoi:
Jos ei jumalauta muuten uskalla päivällä ajaa kun pitkät päällä niin pysyisi sitten kotona, varsinaisia pellejä nämä pitkillä ajavat valopäät. Taas tuli kyläraitilla vastaan yksi jolla oli pitkät päällä ja häikäisi ihan helvetisti, onhan se hyvä pitää pitkät päällä jos sattuu pimeä yllättämään kesken päivän... vitun urpot:hanuria:

Tämä taas tätä:D Miltäs tuntuisi ehdotus, pyöriin pelkät lyhkäset valot, ja ajo sallittu vain valoisan aikaan? Ajokausi Suomessa lyhenis entisestään. Saattaa tulla, kun tarpeeksi ärsytetään.

Olen viime päivinä havainnut, että monet "pitkillä" vastaan tulevat ovatkin kaksi päällä. Ainakin yksi oli triumphin iso tiger. Kuinka moni säätää valoja kun joku tulee kyytiin?

Pitkien valojen ja niiden vitun turvaliivien käyttäjät, jotka sysäävät vastuuta toiselle osapuolelle. PYSYKÄÄ POISSA TIELIIKENTEESTÄ. Kiitos. Omalla kotipihalla on turvallisempaa. Varokaa meteoriittia...

Mopottelija sanoi:
Pitkien valojen ja niiden vitun turvaliivien käyttäjät, jotka sysäävät vastuuta toiselle osapuolelle. PYSYKÄÄ POISSA TIELIIKENTEESTÄ. Kiitos. Omalla kotipihalla on turvallisempaa. Varokaa meteoriittia...

Onko ollu aamulla huonot pillerit? Toinen vaihtoehto on, että sulla on ajokilometrejä melko hintsusti alla. Valitte itte.

Ilometrejä jonniin verran takana. Ja aina vituttavat KUSIPÄÄT, jotka sysäävät vastuuta muille. VARO MINUA, MINULLA ON PITKÄT VALOT, TURVALIIVI JNE.

Pysykää ihan oikeasti kotona ja laittakaa pihkatappi puohonne, jos normi maantieliikenne on haastavaa/tuntuu vaaralliselta mopolla. Postimerkkien keräily lienee melko turvallista, ainakin jos käyttää vesiliukoista liimaa, turvakenkiä, -liivejä ja -kypärää. Juuh ja kumihanskoja sekä suojalaseja...

Ajelemisiin :D

Päivitys, pillerit kondiksessa, takakumi mopossa vaatii uusimista.

ilahduttavasti tuntuu että olis vähentyny tuo pitkät päällä ajelu.
Käväsin jyväskylässä n,650 km ja 2 mopoa tuli pitkät päällä vastaan.
Ja hyvän ilman johdosta varmaan 200 mopoa tuli morotettua. :grin:

Vielä... Tänäänkin auto tunki eteen risteyksessä kolmion takaa. Normitilanne, täysjarru, väistö ja soosoo-keskari täti-ihmiselle.

Pitkät valot ja turvaliivi olisivat varmaan taanneet turvallisen "minä_näyn_olen_turvassa_kaikelta_pahalta_ja _mailmalta" putputtelun...

Juuh, born_to_be_boring

Jos ajaminen mopolla on corolla_tason_ja_havainto_sekä_reagointitarpeen_elämys, case closed. Pitäkää tunkkinne. :hanuria:

Ja vielä topicin aiheeseen, PAINUKAA PÄIVÄLLÄ PITKIEN KÄYTTÄJÄT TIELIIKEENTEESTÄ VITTUUN. Kiitos.

Viimeksi muokattu:
Mopottelija sanoi:
Vielä... Tänäänkin auto tunki eteen risteyksessä kolmion takaa. Normitilanne, täysjarru, väistö ja soosoo-keskari täti-ihmiselle.

Pitkät valot ja turvaliivi olisivat varmaan taanneet turvallisen "minä_näyn_olen_turvassa_kaikelta_pahalta_ja _mailmalta" putputtelun...

Juuh, born_to_be_boring

Jos ajaminen mopolla on corolla_tason_ja_havainto_sekä_reagointitarpeen_elämys, case closed. Pitäkää tunkkinne. :hanuria:

Ja vielä topicin aiheeseen, PAINUKAA PÄIVÄLLÄ PITKIEN KÄYTTÄJÄT TIELIIKEENTEESTÄ VITTUUN. Kiitos.

Mopottelija. Kyl sun nyt kannattaisi joko vaihtaa ne pillerit toisiin tai sitten se mopo ihan polkupyörään.

Huomio- lliivit/kypärä on ihan jees ja jokaisen oma valinta, eikä niiden käyttämisessä ole mitään väärää, monesti jopa suositeltavaa, eikä niiden käyttämisessä rikota lakia.

Pitkillä porottelijat on taas eri juttu, eikä näitä kahta asiaa kannata alkaa rinnastamaan toisiinsa.

Miten vain. Yli 200tkm ajaneena totean, että joku päivä se tulee teillekin arvon besservisserit se tilanne eteen, että te ette olekaan enää siinä asemassa liikenteessä, että voitte omalla aktiivisella ns. normitoiminnallenne vaikuttamaan siihen, miten se oma terveys jaksaa. Ja silloin saattaa tulla sillä viimeisellä sekunnin murto-osalla mieleen, että "voi vittu...olisikohan se nähnyt mut jos olis ollut liivit"...tai "olisikohan se lähtenyt ohittamaan vaikka mä tulin vastaan jos olis ollut vähän enempi valoa"...

Mutta, taplatkaa miten taplaatte. Aivan sama mulle. Itse käytän harvemmin Suomessa pitkiä päivällä, Jenkeissä aina joka vitun lyhty päällä mikä moposta löytyy, lähinnä siksi, että siellä tykkää olla tuota havaittavaa vähän enemmän mitä kotomaassa. Huomioliivit on oman vaatimattoman ajokokemukseni mukaan aivan helvetin hyvä keksintö. Käytän ja huolimatta täällä annetuista kielloista haistatan niille paskat ja käytän edelleen. Se on kuitenkin niin, että kun sitä mopoilijaa ei aina katsella edestä päin...se saattaa olla esim vasemmalle kääntymistä varten siinä keskiviivan tuntumassa olla kiva, että näkyy, ei tule perseeseen toivottavasti sitä toyotan kuvaa.

Jussi

Ei pysty ymmärtämään pitkillä ajavia. Kyllä nykyisillä valoilla häikäisee ihan oikeesti ihan päivälläkin. Tuollainen perseily on vähän sama kuin näyttäisi vastaantulijoille keskisormea.

Ihan vaan vinkkinä pitkillä ajaville, että nykyään myydään ihan älyttömästi erilaisia led päiväajovaloja, joita voi lisäillä pyörään oman maun mukaan riittävän määrän. Näkyy, mutta ei häikäise läheskään niin paljon, kuin pitkät ja bensaakin säästyy, kun ei tartte halogeenipatteristoa polttaa:)

Harvoin täällä mitään kommentoin mutta alkaa rauhallisemmallakin miehellä kuumentua kun noita pitkillä ajavia tuntuu olevan päivä päivältä enemmän. Tänäänkin lyhyellä kauppareissulla (kotilolla kylläkin) tuli kolme vastaan täysin valoin. Joskus 70 -luvulla valojen ollessa mitä ne oli, se oli jossain määrin jopa suositeltavaa mutta tänä päivänä nuo valot on niin hyviä että moiseen ei ole tarvetta. Pitkien käytöstä ei ole kuin haittaa. Onko tämä jotain perimätietoa joka kulkee polvesta toiseen vai mikä on loppujen lopuksi perusteluna tähän liikenteen vaarantamiseen pitkien valojen turhalla käytöllä?

Oma varsin tuore kokemus pitkistä valoista päivällä. Olin iltapäivällä tulossa reisusta kotiin ja takaa tuleva motoristi sai minut kiinni. Ja pitkät päällä. On hiukan epämiellyttävää seurata takana tulevaa liikennettä valojen killittäessä silmiin. Älkää ajako pitkillä valoilla päivällä.

Keskellä kirkasta päivää ei kannattaisi valoja käyttää kenenkään. Napapiirin ympärillä valoa riittää kesällä, jopa yöllä. Valot päälle vasta kun hämärtää. Valot päällä ajaminen, tulee kilowatille hintaa. Valot pois päivällä ja maailma pelastuu. Ei valoteho itsestään synny, bensaa siihen tarvitaan.

Back