• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Taaksepäin katsomisen vaikea taito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Plootu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Peileistä kattelen ja varmistan nopealla vilkaisulla kuolleenkulman. Ruuhkassa on vähän hankala käyttää kiihdyttämistä kun kaista jolle vaihtaa saattaa stopata.
+1 tälle tavalle. Pyrin aika aktiivisesti seuraamaan mitä takana tapahtuu ja nopealla vilkaisulla kuollut kulma. Aiemmassa pyörässä oli myös liimattuna "kuolleen kulman peili". Oli kätevä varsinkin autobaahnalla, jossa varsinkin niitä lujaa tuuppaajia piti koko ajan tarkkailla kaistaa vaihdettaessa.
Aina kylläkin tullu vilkastua taakse mut silti viimeviikol ei jääny liikaa tilaa takana tulleesee autoilijaan... Joten eiku motonetist noutaa paril eurol pienet laajakulma peilit halk. n.30mm on toki hieman tyhmän näköset mut ihan v*itun hyvät !!!

Koklausmielessä...
Kannattaa tos vaik motaria ku vasenta kaistaa ajelee kovempaa kuin kotilot oikeeta kaistaa ni liruttelee hissukseen "ohi" ja nopee vilasu oikeelle autoo ei näy sit kurkkaus peilistä ja omal kohal ei näkyny vieläkään...

Oikeesti ne pikku spegelit kandee koklata ku ei maksa juuri mitään ja kaks puolisel teipil kii .

Toki tämähän on henkilökohtainen mielipiteeni
wink.gif

Oikeesti ne pikku spegelit kandee koklata ku ei maksa juuri mitään ja kaks puolisel teipil kii .

Toki tämähän on henkilökohtainen mielipiteeni  
wink.gif
Viime vuotiseen Fjärrään hain Biltemasta kuolleen kulman pikkupeilit, hinta-laatusuhteeltaan paras turvallisuusvaruste mitä mulla on ollut, tais maksaa 1,50 €.

Uuteen mopoonikin asensin samantien, eikä tarvi pyöritellä päätä kaistanvaihdoissa.

Lavastettu näkymä:

bikepics-575265-800.jpg

Motarin rampista alas tullessa irrotan yleensä vasemman käden ja käännyn sekunniksi kunnolla, että näen mitä on tulossa milläkin kaistalla ja mihin väliin pääsee hyvin muita säikyttelemättä ja tarpeettomasti revittämättä. Vaikka kuinka vilkuilee peilehin rutiininomaisesti koko ajan, saattaa sieltä yllättäen tulla paikkakunnan Valentio Rossi, Kimi Räikkönen tai Marcus Grönholm omalla laitteellaan ja omalla nopeudellaan, joten sekunnin uhraaminen ja jumppa ei ole kovin paha hinta mahdollisen tällin välttämisestä.

PPK

Kutakuinkin samoilla linjoilla. Yleensä aloitan motarin liikenteen seurailun jo rampin kurvia tullessa jos näkyvyyttä on. voi kattoo sopivan raon jo valmiiksi, passata nopeuden ja paikan ja "luikua" valittuun rakoseen.

Kaistan vaihtoon:
Kyykyllä etukenossa ajettaessa oon huomannu et kun pitää nenän alhaalla tai tavallaan otsan eteenpäin, pyörittää päätä sitten suoran niskan ympäri ja painaa leukaa kohti hartiaa (vähän kuin haitaisi haiseeko kainalo.
tounge.gif
). Pää kääntyy paremmin ja näkymä sivulle on avarampi kypärän aukosta kun vaan hakee itelle sopivan asennon/liikkeen.
Siinähän ei tartte muuta kuin nähdä että onko siinä kuolleessa kulmassa joku vai ei. Vaikka noin näkymä on vinossa, se ei haittaa.

Jos yrittää pitää päätä vaakatasossa ja sit pyörittää, loppuu niskasta vapausasteet nopeasti kesken, ainakin mulla.

En vaihda kaistaa lotolla, ajoinpa sitten pyörällä tai autolla. Olen "kiinnostunut" myös muiden liikkeistä tuolla liikenteessä ja onneksi minulla on kaula, joten voin tuota jauhoista päätäni käännellä ja väännellä.
sport05.gif

Mulla pläkkärissä ei näy peileistä taakse hyvin.
confused_orig.gif

Johtunee etukenosta, ei leveistä hartoista
biggrin.gif
biggrin.gif

Laitoin jatkot peileihin, n 15mm per puoli. Sitten piilteman laajakulmat peilien sisäreunaan, kuten tossa yllä jollain oli ihan kuvakin.
smile_org.gif

Silti, juuri kun tulin lenkiltä, katsoin handu irti tangosta, yläkroppaa kääntäen, että tuleeko takaa.
cool.gif

Uudessa TM:ssä on muuten erittäin hyvä artikkeli mopoista ja näkyvyydestä.
sport05.gif
sport05.gif

Back