• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Syyttömälle syyt niskaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Loosah
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nousin tänään länsiväylältä ylös iso-omenan kohdalta. Ajoin täysin liikennesääntöjen mukaan ja oikealla nopudella risteykseen. Valot olivat minulle vihreät, jalankulkujoille punaiset. Samaan aikaan päätti joku äijä pyörinensä lähteä ylittämään katua punaisia päin muualle katsellen. Vedin liinat tiskiin pikaisesti ja sain jarrutettua onneksi vähän ennen äijää. Sitten se rupes näyttämään mulle keskisormea ja huutelemaan jotain v**tua, niin ku tilanne olis mun syy?!? Kyseessä ei ees ollu mikään laitapuolen kulkija, vaan ihan siisti äijä. Ajelen supersportilla, joten ehkä tämä sai äijän raivohinsa? Ihme motoristivihaa taas...

Onks muilla tällasia "syyttömänä tuomittu"- tilanteita?

Jalankulkija on aina oikeassa, me olemme vain
033102ass_1_prv.gif
jotka maksavat jalkakäytävät.

Tää kyllä tapahtui kotilolla mut kerron silti.

Olin kääntymässä pieneltä asuinkadulta isommalle kadulle taajama-aluella. Kiitos erinäisten leikkaamattomien pensaiden jouduin valuttamaan auton suojatien kohdalle nähdäkseni milloin pääsen kääntymään. Noh, iltapäiväruuhkassa siinä meni tovi, jolloin kaukana sauvakävelevä pariskunta ehti tulla siihen suojatielle jonka puoliksi tukin. Äijä lompsi paikalle, katsoi vihaisesti, kiersi autoni ja löi nyrkillä takakonttiin.

Olin nousemasta autosta kysymään että olisiko hänellä muutakin asiaa, mut silloinen eksmussu sai jotenkin pidettyä kurissa.

Ihmetouhua, kai mä sitten olin ihan
033102ass_1_prv.gif
:stä autoineni
nixweiss.gif

Tietty viel ajamalla sitä fillaria? Onhan näitä nähty jo tarpeeks tälle kesälle, ku ei kuulla mitää ni yli ja ajamalla siitä. korjatkoon joku jos oon väärässä et suojatietä ei saa ylittää ajamalla fillarilla...niin mulle opetettiin ainaki

Voi helevetti piisaahan näitä
biggrin.gif
Minä käännyin liikennevaloista vasemmalle ja oikealla puolella pyörätiellä vanhempi ukkeli ajeli fillarilla samaan suuntaan.Ihan sellaista reipasta kävelyvauhtia etenin keskustaa kohti,ukko katsoi vittumaisesti päälle olkansa yli ja koputteli etusormella ohimoaan
omg.gif
Johon oli pakko vastata hieromalla etusormea ja peukaloa yhteen.Tais ottaa kupoliin mopon ääni joka on hiljaa ajettaessa vähän sellainen "puolimurea".

Toinen saatanan lippispää maajussi oli mukamas osoittelemas tutkalla kädet eteenpäin ojennettuna tienvieres,kun olin menossa käymäs mökillä muutama viikko sitten.Olis tehnyt mieli pysäyttää ja kysyä,että mikä vittu sun ongelma on?

Noh,parempi oli taas ettei pysähtynyt.Ei noitten saatanan torvien kans pysty kuitenkaan keskustelemaan ja itte vaan hermostuu ja maine kulkee taas edellä miestä
confused_orig.gif

Surutta yli vaan... punaisethan sillä
smile_org.gif
. Ei vaines itsellä just samanmoinen tapaus aamulla 6:n aikaan: mummu ylitti suojatietä pyörää taluttaen selkeästi punaisia päin, vasenta kaistaa ajava auto pääsi jarruttamatta ohi, mun kohdalta ei kerennyt pois alta. Heitin pitkät ja torvea, about 20 metriä, peliin ja vaihdoin kaistaa vasemmalle. Mummu pui nyrkkiä vaan, olisin heittänyt kyl U:t ja vähän mennyt "keskustelemaan", jos olisi ollut mies perkele.

Pitääkkö paikkaansa että polkupyöräilijä joka on pyöränsä päällä tiellä sitoutuu noudattamaan liikennesääntöjä? Esimerkiksi tossa yksi päivä tulin t-risteykseen jossa olin kääntymässä oikealle. Pyöräilijä tulee vastaan ja kääntyy sen nähden vasemmalle, eli mun nähden oikealle. Aika lähelle meni kun hän luuli luultavasti että minun on väistettävä koska hänellä on fillari. Näinollen kuulin että pyöräilijä, joka on tulossa suojatietä pitkin pyöränsä päällä sotkien ajoväylälle niin minun ei tarvitsisi väistää koska pyörä on talutettava suojatien yli että häntä koskisi jalankulkijan oikeudet?

Pitääkkö paikkaansa että polkupyöräilijä joka on pyöränsä päällä tiellä sitoutuu noudattamaan liikennesääntöjä? Esimerkiksi tossa yksi päivä tulin t-risteykseen jossa olin kääntymässä oikealle. Pyöräilijä tulee vastaan ja kääntyy sen nähden vasemmalle, eli mun nähden oikealle. Aika lähelle meni kun hän luuli luultavasti että minun on väistettävä koska hänellä on fillari. Näinollen kuulin että pyöräilijä, joka on tulossa suojatietä pitkin pyöränsä päällä sotkien ajoväylälle  niin minun ei tarvitsisi väistää koska pyörä on talutettava suojatien yli että häntä koskisi jalankulkijan oikeudet?
Gyl maar.fillari pitää taluttaa suojatien yli.

No näitähän sattuu. Olin autolla liikenteessä, oli pimeä syksyilta. Laskin normaalia taajamavauhtia risteykseen, jossa tarkoituksena kääntyä vasemmalle. Valot olivat vihreät koko sen ajan kun näin ne. Hidastan kääntymistä varten, ja kaskas: yhtäkkiä nuorehko nainen kirmaa tien laidasta suoraan eteeni, päin punaista. Seuraavaksi lukkojarrutus, onneksi saan pysähtymään juuri ennen neitokaisen lahjetta, vauhtia kun ei ollut enää juuri nimeksikään. Siitäkös neitokainen riemastuu, tulee nyrkkiä ja keskaria ja kaikkea muuta kansainvälistä merkkiä mitä vain mieleen juolahtaa. Juu, minun vikahan se...

Ilmeisesti "syyttömänä syntymään sattui hän..."

Pitääkkö paikkaansa että polkupyöräilijä joka on pyöränsä päällä tiellä sitoutuu noudattamaan liikennesääntöjä? Esimerkiksi tossa yksi päivä tulin t-risteykseen jossa olin kääntymässä oikealle. Pyöräilijä tulee vastaan ja kääntyy sen nähden vasemmalle, eli mun nähden oikealle. Aika lähelle meni kun hän luuli luultavasti että minun on väistettävä koska hänellä on fillari. Näinollen kuulin että pyöräilijä, joka on tulossa suojatietä pitkin pyöränsä päällä sotkien ajoväylälle  niin minun ei tarvitsisi väistää koska pyörä on talutettava suojatien yli että häntä koskisi jalankulkijan oikeudet?
Gyl maar.fillari pitää taluttaa suojatien yli.
Fillarilla saa ajaa suojatien yli, kun pyörätie jatkuu risteyksen toisella puolella.
Ei kannata ajaa kenenkään yli, vaikka luulee olevansa oikeassa.

Toinen saatanan lippispää maajussi oli mukamas osoittelemas tutkalla kädet eteenpäin ojennettuna tienvieres,kun olin menossa käymäs mökillä muutama viikko sitten.Olis tehnyt mieli pysäyttää ja kysyä,että mikä vittu sun ongelma on?
Onko mökkis täällä päin? Tuntuu vaan niin tutulta noi touhut kun ajattelee meidän kylän entista kauppiasta. Kerran olin iltapimeellä tulossa kotiin, niin tää istu suoran päässä pimeessä autossa ja kun joku tuli, niin täräytti pitkät päälle. Meinasin soittaa poliisin puhalluttamaan, on se korttinsa ainakin kerran menettänyt.

Sattuu niitä toisinkinpäin: suoritin kerran komean paniikkijarrutuksen ja väistön sekä esittelin keskisormea yms eräälle kotilolle, joka tuli oikealta eteen kolmion takaa, tai niin ainakin kuvittelin tulleen. Seuraavan kerran kun ajoin samaista tietä huomasin, että olivat pirut tehneet jossain välissä ko risteyksestä tasa-arvoisen poistamalla kolmiot, eli todnäk silloin edellisellä reissulla meikäläinen koomasi eikä se kotilokuski... Taas pilattiin kunnollisten motoristien maine yhyhyyyy
bawling.gif

br, Mikko

... niin minun ei tarvitsisi väistää koska pyörä on talutettava suojatien yli että häntä koskisi jalankulkijan oikeudet?
Kun pyörällä ajetaan, niin silloin on pyöräilijä ja kun pyörää talutetaan, niin silloin on jalankulkija, mutta se tärkein on, vaikka kuka olisi oikeassa tai väärässä, niin päälleajo-oikeutta ei ole kellään. Tämä ilmenee siten, jos vain joku pystyy todistamaan, että päälleajaja on havainnut yliajetun riittävän(?) ajoissa (ja näinhän on melkein pakko olla, koskapa ajoneuvon kulkettajan on pystyttävä pysäyttämään tien näkyvällä osalla etc. etc ..) niin yliajo on ollut taatusti yliajajan syy ja pahimmassa tapauksessa vielä tahallinen. Poikkeuksen tekevät tapaukset, jossa kuskilla ei ole ollut kohtuullisia mahdollisuuksia havaita tilannetta ajoissa (esim. joku tulee juoksemalla kulman takaa etc.). Toisaalta taas yliajot tapahtuvat suojateillä tai risteyksissä useinmiten, joten risteystä lähestyttäessä on nopeus asetettava sopivaksi eikä saisi lisätä vauhtia keltaisilla, kuten aika usein tapahtuupi. Mitenkäs, kun liikuntavammainen - lapsi, vanhus - ei kerkiä vihreillä ylitse .. sepäs jatkaa matkantekoaan loppuun asti olipa tilanne mikä hyvänsä.

Se, että ajetaan nopeusrajoitusten mukaisesti on tietenkin ihan OK, mutta kuitenkin on muistettava, että se on vain suurin sallittu nopeus ja oma nopeus pitää aina sopeuttaa kulloistenkin tilanteiden edellytysten mukaisesti. Tämä tarkoittaa, että suurin sallittu nopeus saattaa aika usein olla aivan liian iso. Jos ajatellaan vaikka kaupunkialuetta ja 50km/h nopeutta ja 90 asteista kadunkulmaa, niin kuinka moni teistä todella märällä mukulakivikadulla ihan oikeasti rykäisee tuon 50Km/h .. silloin taitaisi mennä katteet paikattavaksi ellei sitten paljon muutakin. Toisin paikoin omaa vauhtia hillitään ihan vapaaehtoisesti ja pyytämättäkin pienemmäksi kuin mitä sallittu olisikaan .. miksi siis suojateillä ei tarpeen vaatiessa tehtäisi samoin riippumatta siitä kuka milloinkin oikeassa luulee olevansa?

No joo - kerran näin Aleksilla tapauksen, kun autoilija yllättävän(?) ruuhkan vuoksi oli pysähtynyt suojatien päälle ja jalankulkuvalot vaihtuivat vihreäksi, niin kolme kollia avasi takaoven .. painelivat takapenkin kautta auton lävitse ja paukauttelivat ovet kiinni melko lujaa mennen tullen. Kuski ei voinut yhtikäs mitään muuta kuin katseella seurasi tapahtumaa ja oli vittuuntuneen näköinen.
tounge.gif

Niinhän se menee oikeasti, että suojatien päälle ei ole mitään asiaa, jos ei ihan 100-varmasti näe, että sen päälle ei todellakaan ole vaaraa jäädä. Sama koskee risteyksiäkin. Mutta kuskit vähät välittävät moisesta. Siksipä - ainakin täällä Helsingissä - yhä useampiin risteyksiin on viime vuosina oikein maalilla maalattu ruudutusta, että tyhmempikin vihdoin tajuaisi, että sinne ei ole mitään asiaa, jos niiden ylitse ei pääse sinne pysähtymättä.
Joskus olen ihmeissäni katsellut Meilahden sairaalan lähettyvillä, kun ambulanssit yrittävät kierrellä vaikka mistä, kun mulkut kuskit ovat tukkineet kaikki risteykset. Tsirrathan ajelevat muutenkin sporakiskoilla, mutta risteyksissä nekin ovat tukossa.

Joo joo. Mutta etenkin taajama-alueilla on risteyksiä, kolmion takaa eikä valo-ohjausta, joissa kesällä joku pensasaita tai talvella vaikka lumipenkka peittää näkyvyyden etenkin oikealle. Mitenkä niistä vilkaampaan liikenneaikaan tohtii kääntyä vasemmalle kuin menemällä suojatien päälle väijymään, että havaitsisi sen loven autovirrassa johon liittyä? Esimerkiksi Tampereen Härmälässä oli yks tällainen risteys, jossa harva se aamu töihin mentäessä piti tehdä näin. Pyöräilijät etenkin pottuilivat. Risteykset pitäisi rakentaa sellaisiksi, että liikennesääntöjä voisi noudattaa.

Itselle kävi semmonen tapaus viime kesänä että olin lähestymässä yks suutaista katua tarkoituksena ylittää se. Katoin kaukaa jo oikeelle josta liikennettä ois voinut tulla ja ketään ei tullut joten en hiljennellyt siitä 40 juurikaan. Noh sitten kun katoin eteeni niin siihen oli ilmestynyt vasemmalta pyörämies suojatielle ja olin ihan varma että nyt menee päälle. Väliä oli ehkä noin metri ja pyörä oli ihan keskellä minua. Jarrutin ainoastaan 1 sormella kun muita ei kahvalla ollut eikä siinä tilanteessa ehtinyt järjestään. Noh onneksi pyöräilijällä oli sitä vauhtia niin paljon että ei käynyt kun napsaus kun osui etusuojaan pyörän perä ja kumpikin jatkoi suuntiinsa ja katsottiin vain toisiamme kun en edes tajunnut että se olisi ollut pyöräilijän vika muuten oisin kyllä mennyt kyllä kertomaan sille TIKKUKIRJAIMILLA asioita.

Se oli oikeesti läheltäpiti tapaus ja tuon lähempää ei enää voi kyllä mennä ja toivottavasti sekin oppi ja tajusi kuinka lähellä oli saada 250kg rautaa niskaan.

edit: 2 kertaa on joku nayttänyt keskisormea. Toisen kerran ohitin sievästi jonkun 50 alueella liian hiljaa ajavan ja rinnalla katoin oli keskisormi lasissa kiinni kyl maar niin paljon huvia siit sain
biggrin.gif
Vielä huvittavampi tapaus oli kun tulin kolmio risteykseen ja siihen toppailin niin joku vanhempi pariskunta oli tulossa kans samaan risteykseen ja niillä ois ollut etuajo-oikeus niin pysähtyivät ja kuikuilivat että on tuolla kolmio ja lähtivät liikeelle niin eiköhän huononkaton alla pidetyn näköinen nainen näytä mulle keskaria noh ei voinut kun nauraa taas
biggrin.gif

Liikenneraivoa ilmenee myös jalankulkijoissa ja pyöräilijöissä.

Iso osa muista tienkäyttäjistä eivät hahmota/käsitä/välitä mitään motoristin liikkeistä. Turha kai sanoa että keskimääräiselle tiellä liikuskelijalle on lähes mahdotonta arvioida moottoripyörän nopeutta, etäisyyttä ja lähestymistä. Moottoripyörä on heille täysin näkymätön aaveratsastaja. Se aiheuttaa epävarmuutta joka taas ilmenee vihana tai jopa raivona epävarmuuden aiheuttajaa kohtaan.

Erityistä huomiota vaativat lapset/mummot/pyöräilijät jne. Heihin voi suhtautua kuten tiellä pimeässä räksyttävään koira parkaan, joka oli ihan sekaisin, juoksenteli kaistojen välissä, pysäytti liikenteen. Sääliksi kävi, oli parasta melkein pysähtyä ja väistää (pelotti että se nappaa sääreen kiinni), mutta sinne se jäi räksyttämään eikä toivottavasti joutunut minkään alle.

Liikenteessäkin on näitä joko henkisesti heikkoja, epävarmoja tai mä vihaan kaikkia tyyppejä, mutta niille ei voi paljonkaan - paitsi pitämällä jäitä kypärässä, ettei se vahinko satu seuraavan mutkan takana, kun raivosta kiehuen jatkaa matkaa. Silti vaikka tarkkaavaisuus on kuin peltohiiriä vainoavalla pöllöllä ja näkis selkänsä taakse, ehtis kaiken havaita ja rekisteröidä niin kuitenkin muutama tilanne pääsee väkisin syntymään.

Koetettava vain jatkossakin ennakoivasti ajella ja vältää isompia vahinkoja.

/z

Silti vaikka tarkkaavaisuus on kuin peltohiiriä vainoavalla pöllöllä ja näkis selkänsä taakse, ehtis kaiken havaita ja rekisteröidä niin kuitenkin muutama tilanne pääsee väkisin syntymään.
On täällä aikoinaan muutamakin ihan vakavissaan kirjoitellut, että heiltä ei jää liikenteessä mitään huomaamatta. Superhenkilöitä, nääs. Vaan me tavalliset kuolevaiset olemme kahlehdittuja aistiemme vajavaisuuksiin ja fysiikan lakeihin, harmi.
bawling.gif

Back