• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Syy kaatumisiin letka-ajossa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Go-Za
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Syy kaatumisiin letka-ajossa -

• Näyttämishalu, ajaa tiedostetusti yli omien taitojen

Ääniä: 0 0,0%
  • Tiedostamaton omien kykyjen yliarviointi

• Seuraa liikaa edessa ajavan ajoa ja ajolinjoja, ei keskity

Ääniä: 5 83,3%
  • Ei varsinaista syytä, kaatumisia tapahtuu muutenkin

Ääniä: 1 16,7%
  • Muu syy, mikä?

• Ääniä yhteensä
    6
Lajin luonteeseen (mopoilu) kuuluu, että kumipuoli ei ihan aina
ole alaspäin..... piste.

Syyt ovat moninaiset, mutta tavalla tai toisella, joitain ylen harvoja poikkeuksia lukuunottamatta, siellä pohdinnan loppupäässä peilistä tuijottaa taas se tuttu naama
biggrin.gif
.

Vittumainen juttuhan se itsellekin myöntää joka kerta kun jotain "ei toivottavaa" tapahtuu, mutta minkäs teet
sad_orig.gif
.

Jumantsuide! Uskaltaakohan sitä enää ollenkaan ajella tuolla liikenteessä jos jonossa ajelu aiheuttaa ojaanajoja! Mikä siinä on et ihmiset ei voi keskittyy siihen omaan ajoon vaan täytyy syyttää letkan vetäjii ynnä muuta? Kai se nyt on sanomattakin selvää et vika on ihan täysin siinä ittessä ku ojaan mennään. En oo koskaan ollu letkassa mut enpä näköjään oo jääny mistään paitsi jos edellä ajavaa syytetään ojaan ajosta...

Että epätasainen letkan veto olisi syy lippoihin! Ei hyvää päivää tätä bändiä...  
062802jumpie_prv.gif
Letkan vetäjällä/vedolla ei ole välttämättä mitään tän asian kanssa tekemistä. Haitaria tulee vaikka vetäjä ajaisi suoraa tietä vakionopeudella. Autolla ruuhkissa tää näkyy parhaiten. Kaikki, kun ei aja täsmälleen samaa nopeutta. Vaatii enemmän keskittymistä ja ennakoimista, kuin yksin.

Ja tottakai se vika on aina kahvan kääntäjässä, jos jotain sattuu, ellei nyt joku suoraan päin aja.
sport05.gif

Mielestäni kaatuminen on aina ns, oma syy. Miksi tuijottaa sitä edellä ajavaa kun katseen tulee olla jo seuraavassa mutkassa , ja jos edellä ajava tekee jotain outoa ( kuten painaa jarrua kesken mutkan) niin ajat vaan liian lähellä jos tuollainen aiheuttaa ongelmia .

Joukossa toki tyhmyys tiivistyy ja ryhmä voi ja tuottaa painetta , niin monta kertaa olen kuullu. En mä ton kustomin perässä aja tai en mä ton matkalehmän perässä aja tai .... Niin se vaan on kypärän sisällä tapahtuu joku itsesuojeluvaiston hyppylangan yhdistämis ongelma ja oja kutsuu..

Sokeeseen mutkaan ajaminen luukku levällään tyyliin ku toi ni määki, no siinähän saattaa ajaa edellä 10 vuotta rataa ajanu herra joka ei hipaise jarrua yhtään ja silloin takana tuleva ei ennakoi yhtään mitä siellä on ja huomaakin tulleensa mutkaan joka on liian kireä omalle taidolla ja nopeudelle .

Eli mielestäni syy on yksinkertainen, ylität omat taitosi ...
Ja jos syyllistä siihen etsiin , niin eipä tartte ku katsoa peiliin

Mielestäni kaatuminen on aina ns, oma syy. Miksi tuijottaa sitä edellä ajavaa kun katseen tulee olla jo seuraavassa mutkassa , ja jos edellä ajava tekee jotain outoa ( kuten painaa jarrua kesken mutkan) niin ajat vaan liian lähellä jos tuollainen aiheuttaa ongelmia .

Joukossa toki tyhmyys tiivistyy ja ryhmä voi ja tuottaa painetta , niin monta kertaa olen kuullu. En mä ton kustomin perässä aja tai en mä ton matkalehmän perässä aja tai .... Niin se vaan on kypärän sisällä tapahtuu joku itsesuojeluvaiston hyppylangan yhdistämis ongelma ja oja kutsuu..

Sokeeseen mutkaan ajaminen luukku levällään tyyliin ku toi ni määki, no siinähän saattaa ajaa edellä 10 vuotta rataa ajanu herra joka ei hipaise jarrua yhtään ja silloin takana tuleva ei ennakoi yhtään mitä siellä on ja huomaakin tulleensa mutkaan joka on liian kireä omalle taidolla ja nopeudelle .

Eli mielestäni syy on yksinkertainen, ylität omat taitosi ...
Ja jos syyllistä siihen etsiin , niin eipä tartte ku katsoa peiliin
Aamen

Tassa topicissa kaatuminen tai pensaaseen meno on lahes kaikkien mielesta bikerin oma syy. Vaan kun on uutinen metsaan ajosta lehdessa, on se aina jonkun muun vika. Hassua.

Suurin syy mopon karkailuun on huonosti vedetyssä ja ohjeistetussa letkassa syntyvä haitariliike, jolloin nopeuserot kasvavat isoiksi.

Takana sitten yritetään ottaa kiinni edellä ajavia ja tilanteita syntyy.
Just de.

Edelläajavan perässä on yleisesti ottaen helpompi ajaa, mutta sitten kun rako venähtää ja aletaan ajaa letkaa kiinni, menee riskirajoille.
Melkein komppaisin tuota haitariliikettä. Turhaa jarrua/kaasua ja ennenkaikkea bensan palamista. Siihen sitten vielä huomion herpaantuminen.
Höpö-höpö! Jokainen vastaa omasta ajamisestaan. Jos ylittää omat taidot tai pyörän ominaisuudet, niin voi voi ja kättä taskuun ihan omasta tyhmyydestä.

Että epätasainen letkan veto olisi syy lippoihin! Ei hyvää päivää tätä bändiä...  
062802jumpie_prv.gif
Ööö... Vierittikö joku syytä muka jonnekin muualle kuin kuskille itselleen?

Minä komppasin pahimmaksi ongelmaksi haitariliikettä ja letkan "kiinniajoa", en ottanut kantaa miksi noin tapahtuu tai tehdään. Itsekin olen koittanut senkki tiukalla kiriä, kunnes tajusin että ei tässä ole millään logiikalla järkeä - edeltä karkaavan kiinnisaaminen kun vaatisi huomattavasti suuremman nopeuden kuin mitä edelläajava pitää.

Musta letkassa on se hyväpuoli, että sivuteiltä tielle tulevat autot on selkeasti pienempi riski isolle ja erikoiselle ja näkyvälle letkalle, kun vertaa yksittäiseen pieneen ja (usein) maa- tai urbaaniympäristökuvioituun motoristiin. Tosin itsekin muistan kerran kun katsoin sivutien risteyksessä ollutta kotilokuskin poskea, kun sen katse seurasi edelläni mennyttä kaveria... Melkein kuvittelin lukevani sen ajatuksia, että "oooolipa paaaljon moottoripyöriä jotka meni tuonne taidanpa tässä nostaa kytkintä ja sitten vilkaista vasemmallle..." melkein näkyi se "oho sieltä tulee vielä vaikka kuinka monta pyörää" -ilme.... JA väliä ei edes ollut sen kummemmin edessä ajavaan. Melkein kävi mielessä että oliko joku sokeapiste tms. minkä vuoksi tuo ei oikein vaikuttanut olevan kartalla siitä, että letkaa tulee vielä. Tuolla syrjemmässä tietysti on se, että eipä siellä välttämättä ole totuttu siihen että saman aikaan on näkyvissä enemmän kuin kaksi ajoneuvoa. Niii.. Letkassa huomiota vie ajamisesta tietenkin se letka minkä tekemisistä pitää olla jonkinverran tietoinen. Ittelle on vaaranpaikkaa käynyt kun tuli jonkinlainen herpaantuminen, että ei keskittynyt juuri silloin vain ajamiseen.

Uskaltaudun kaiken uhalla kommentoimaan. Älkää teilatko pahasti.

Totean vain näin aloittelijan näkökulmasta, että itse ajoin ulos, kun kokemus, taidot ja kamppailukestävyys eivät riittäneet, ja tajusin sen vasta ojassa. Luonto ei antanut myöten ajaa omaa ajoaan, vaan piti yrittää liikaa.

Ymmärrän hyvin, että vetureita ei kiinnosta vetää ylihidasta possujunaa. Olisi silti tosi hienoa, jos vähän hitaammillekin kuskeille saataisiin joskus pystyyn letka orgin puitteissa. Saisi vähän fiilistellä ja oppia turvallisesti letkailua. Ehkä sitä joskus pääsisi sitten isojen poikien matkaankin. Kimppakivatkin tuntuvat kadonneen kokonaan.

Muuten, noita hitaita letkoja vedetään .orgin ratapäivillä nimellä koulutusryhmä. Mä ainakin itse suosittelisin sellaiseen menoa jos ajokokemusta ei vielä ole ja siellähän voi käydä useammankin kerran. Antaa hyvät valmiudet selvitä ilman hartialukkoa niistä tilanteista sitten mutkapätkillä yksin tai letkassa. Org-ajelut kun on kuitenkin vain hauskanpitoa hyvässä seurassa, eikä vetureiden tehtävänä tai vastuuna ole kouluttaa ketään mutka-ajeluun.

Mun mielestä ne tiukimmat tilanteet letkassa on tullut liian lyhyistä turvaväleistä edessä tai takana ja erilaisista yllättävistä tilanteista johtuvat hartialukot. Itsellä meni viime kesänä pasmat hetkeksi sekaisin hitaassa vauhdissa letkaa vetäessä, kun eturenkaan eteen tuli mutkassa hyppimään pieni pupu. Siinä oli tekemistä että sai katseen irti siitä elukasta ja hartiat rennoksi ja pyörän kääntymään mutkassa.

Paineen letkassa pysymiseen / oman nopeuden osoitukseen näkee myös autojen ohittamisessa. Pakko mennä letkan mukana ohi vaikka näkyvyys loppui jo, toivottavasti noissa ei joku päivä tuuri lopu.
Amen.
Joskus pelottaa oikeesti ihan v*tusti katsella kun jengi painaa autoista ohi meiningillä "pakko pysyä perässä".

jos on pakko ajaa letkassa,niin eikö silloin kannattaisi laittaa ne kokemattomat kuskit lähelle letkan keulaa ja eniten kokemusta omaavat letkan perään? silloin vauhti pysyisi sopivana kokemattomille.

jos on pakko ajaa letkassa,niin eikö silloin kannattaisi laittaa ne kokemattomat kuskit lähelle letkan keulaa ja eniten kokemusta omaavat letkan perään? silloin vauhti pysyisi sopivana kokemattomille.
Kuinkahan paljon noita kokeneempia letka-ajajia kiinnostaa

a) Vetää possujunaa körötellen?
b) Ajaa körötellen sen possujunan perässä?

Kuten JGo tuossa jo mainitsi, olisi aloittelijalle paras paikka letkassa ajamiseen tuolla Orgin ratapäivillä koulutusryhmässä. Yksi päivä siellä antaa melkoisen paljon paremmat valmiudet selvitä myös kesken mutkan sattuvista yllättävistä tilanteista ja ainakin sieltä saa ajamiseen rutkasti varmuutta.

Mitä noihin letkassa kaatoihin tulee, johtuvat ne lähes kaikissa tapauksissa pelkästään kuskin omasta virheestä.

Tolalnen mun mielestä varmaankin toimii jossain matka- tai lomareissuajotyyppisessä systeemissä jossa tarkoituksena on tarjoilla "kaikille samaa", näissä muutamantunnin ajolenkeissä on paremminkin kai ajatuksena, että "kaikille kivaa", joka toteutuu sillä että risteyksissä odotellaan niitä ketkä ei ole niitä vauhdikkaimpia. Tässä on tietty haittapuoelena se että se haastaa yksilöä vastuuseen, mikä on varmasti aloittelijalle haastavampaa, ku ekamainittu taas vaatii letkaa vastuuseen. Ei parempi huonompi.

Kuskin omia vikojahan nuo kaatumiset on. Tästä nyt on vaan unohtunu nämä "tekniset viat" kuten huonot renkaat, kuluneet tai muuten vain sopimattomat mutkien vääntelyyn eli pyörä niinkuin yllättäen lähtee alta tiukassa mutkassa vaikka vauhtia juuri olekkaan. Huono alusta pyörässä eli ei olla perehdytty yhtään alustan säätöihin. Jarrut on on monessa pyörässä varmaan liian äkäisiä eli kun koskee niin heti nappaa kunnolla eikä pelivaraa juuri ole. Tähän kun lisätään kokemattomuus muutenkin pyörän käsittelyssä niin eiköhän sitä kokemusta kerätä ojanpohjista ja pelloilta. Nää teknisetkin viat on yleensä muuten sen kuskin vikoja.

Tuskinpa noihin mitään yhtä ainoaa syytä löytyy. TÄÄLTÄ LÖYTYY ne kaikki..

Tuohon paljon ääniä saaneeseen vaihtoehtoon "Seuraa liikaa edessa ajavan ajoa ja ajolinjoja, ei keskity" en usko.
Tai miten tuon sitten lukee.. Hyvän ja oikeita ajolinjoja ajavan kuskin perässä on helppo ajaa kovaakin. Ainakin helpompi, kuin mennä itse keulilla samaa vauhtia. No, keskittymisen tarpeellisuudesta olen tasan samaa mieltä.

Tätähän joissain orginkin kimppa-ajeluissa harrastetaan. Peräpäässä ajelusta tulee vaan silloin sellaista "köröttelyä"
Joskus Bemun keskinopeusmittarista tsekkasin useammankin mutkapätkän nopeuden tällaisen letkan perällä ajaen. Keskinopeus oli joka ainoalla pätkällä luokkaa ~60 km/h, jopa alle. Sinne nukahtaa, tai vähintäänkin ajelusta tulee puuduttavan tylsää.

Tosin toinen ääripääkään ei sovi kaikille, ei minullekaan. Tärkeimpänä syynä kortinsuojeluvaisto ja toisekseen turhan ripeä meno kuuluu mielestäni jonnekin muualle kuin yleisille teille.  
tounge.gif

Sellanen keskiverto, rikesakkorajoilla tapahtuva, järjellinen kimppa-ajelu on mielestäni mukavinta.. Mieluiten tosin ajelen itsekseni, tai pienellä porukalla.

Aloittelijana musta kivempi olisi ja on ajaa takana, koska siinä tavallaan myös oppii näkemällä sitä letkan dynamiikkaa ja toimintatapaa ja sellaista. Edessä olis vähän niinku "entine miäs" joka kyseli mimmiltä jälkeenpäin et olinko mää hyvä...
blush.gif

Muuten, noita hitaita letkoja vedetään .orgin ratapäivillä nimellä koulutusryhmä.  Mä ainakin itse suosittelisin sellaiseen menoa jos ajokokemusta ei vielä ole ja siellähän voi käydä useammankin kerran. Antaa hyvät valmiudet selvitä ilman hartialukkoa niistä tilanteista sitten mutkapätkillä yksin tai letkassa. Org-ajelut kun on kuitenkin vain hauskanpitoa hyvässä seurassa, eikä vetureiden tehtävänä tai vastuuna ole kouluttaa ketään mutka-ajeluun.
Joo, koulutusryhmässä on oltu 1,5 kertaa ja uudelleen ollaan menossa, kun vaan ehtii. En siis kaivannut vetureilta mitään koulutusta ja huolenpitoa. Ymmärrän tosi hyvin, että tämä on niille harrastus ja tavoitteena hauskanpito. Tämä oli vaan väärä foorumi itseltä esittää toive, että joku jaksais joskus järjestää kimppakivaa, jossa mennään (vielä) vähän hitaammin ajaville kuskeillekin sopivaa orggihauskaa. Äh, ihan persiilleen meni tämäkin selvitys. Menen ajamaan nyt ihan yssikseni ja olen hiljaa.

Tämä oli vaan väärä foorumi itseltä esittää toive, että joku jaksais joskus järjestää kimppakivaa, jossa mennään (vielä) vähän hitaammin ajaville kuskeillekin sopivaa orggihauskaa.
Kimppakivapuolella näyttää olevan hiljaista, liekö loppunut kokonaan. Siellä ei tule taatusti paniikkia, vaikka olisit saanut kortin vasta eilen
biggrin.gif

Back