• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Syy kaatumisiin letka-ajossa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Go-Za
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Syy kaatumisiin letka-ajossa -

• Näyttämishalu, ajaa tiedostetusti yli omien taitojen

Ääniä: 0 0,0%
  • Tiedostamaton omien kykyjen yliarviointi

• Seuraa liikaa edessa ajavan ajoa ja ajolinjoja, ei keskity

Ääniä: 5 83,3%
  • Ei varsinaista syytä, kaatumisia tapahtuu muutenkin

Ääniä: 1 16,7%
  • Muu syy, mikä?

• Ääniä yhteensä
    6

Go-Za

TET Linesman Finland
Mitään tilastoja ei varmasti ole olemassa siitä kuinka paljon letka-ajoissa kaatuillaan verrattuna normaaliin yksin tai kaveriporukassa ajamiseen, ja tuskin koskaan tuleekaan.
Tästä aiheesta monesti provosoidutaan, mutta jos nyt yritettäisiin pysyä asialinjalla ja mietitään oikeasti sitä onko olemassa syy (syitä) miksi letka-ajossa kaadutaan? Ehkä jotain voisi tästä oppiakin!!
Tarkoituksella jätin pois sen että Veturi määrää vauhdin ja on siksi vastuussa siitä mitä letkassa tapahtuu... Eiköhän jokainen meistä itse vastaa omista tekemisistään.

Höh, eihän tuohon voi vastata kuin ajoissa nutulleen menneet
033102bebe_1_prv.gif

Ite veikkaan että juurikin tuossa lepää syy poikkeuksellisiin lippoihin, että tuijotetaan liikaa niitä muita edellä menijöitä, ja unohdetaan omat ajolinjat ja omaan ajosuoritukseen keskittyminen.

En tiiä tosta edellämenijöiden tuijottelusta..jos eellä ei mennä lepikkoon, miksi takanatulijakaan menisi?
nixweiss.gif

Mutta jos vilkuillaan peileihin; ja siellä tulevien ajelua..saattaa vaikuttaa haitallisesti omaan menoon
wink.gif

Omien kykyjen ylitys myös vaikuttaa, jos ei pysty niin ei pysty. Antaa muitten mennä, ja ajaa omaa ajoa.
Itse jättänyt kesken joskus kun ei vaan toimi ajo, väsy iskee tai vauhti on itselle epäsopiva.

Itsekritiikki
wink.gif

Ite veikkaan että juurikin tuossa lepää syy poikkeuksellisiin lippoihin, että tuijotetaan liikaa niitä muita edellä menijöitä, ja unohdetaan omat ajolinjat ja omaan ajosuoritukseen keskittyminen.
Juuri näin nimimerkillä kaurapellosta gsx-ärrän osia keränneennä silloin joskus kakskyt vuotta sitten  
sad_orig.gif

Onnex ei itelle käynnyt mitään silloin kuvittelin osaavani ajaa isojen poikien perässä sen mitä mopo kulki mutta sen jälkeen en kuvitellut osaavani  
smile_org.gif

Pitkän tauon jälkeen uusvanhana moottoripyöräilijänä olen todennut että en edellenkään osaa ajaa eli harjoittelen kokoajan omaa hidasta vauhtiani edeten ojien välissä pysyen  
biggrin.gif

Edit: Pade Heinä. 09 2011,22:44

Niin ja parit lipat aitiopaikalta nähneenä ja kuskia haastateltuani nokun se edellämenijäkin veti niin kovaa että munkin piti vetää

Tais olla kolme kesää sit ku olin vappuajelul Raumalla. Keskustassa tuli vasemmal puolel katua vastaa aiva jäätävän hyvännäköne/kroppane blondi pitkine hiuksinee, pitkine nahkabuutseinee ja minihamosineen. Jumalauta että oli ketjukolari lähellä ku jokase edelmenevä pää käänty 180 astet ohi ajaes..
biggrin.gif

Mut itse asiaan luulen myös että ei vaa keskitytä tarpeeks siihe omaa ajoo ja välimatkoje ollessa usei melko lyhyet ei ehditä reagoimaa edessäajavan liikkeisii

Itse en ole juurikaan kimpassa ajellut, mutta luulisin ison syyn lepikkoon ajamiseen olevan sen, että tuijotetaan edessä ajavan pyrstöä ja unohdetaan katsoa syvälle mutkaan. Kovempaa ajeltaessa ne mutkat muuten kirjaimellisesti hyppää syliin.

Tais olla kolme kesää sit ku olin vappuajelul Raumalla. Keskustassa tuli vasemmal puolel katua vastaa aiva jäätävän hyvännäköne/kroppane blondi pitkine hiuksinee, pitkine nahkabuutseinee ja minihamosineen. Jumalauta että oli ketjukolari lähellä ku jokase edelmenevä pää käänty 180 astet ohi ajaes..  
biggrin.gif

Mut itse asiaan luulen myös että ei vaa keskitytä tarpeeks siihe omaa ajoo ja välimatkoje ollessa usei melko lyhyet ei ehditä reagoimaa edessäajavan liikkeisii
Force majeure
biggrin.gif

Tätä miettinyt itsekkin. Kai aika poikkeuksetta on kyseessä ollut hartialukko. Ajetaan sitä letkan vauhtia ja nimenomaan edellä ajavan vauhtia ja perää seuraten, unohdetaan seurata sitä tietä ja keskittyä omaan ajoon, jolloin jos vaikka helpossakin mutkassa eteen heittäytyy sopivasti esim. hiekkaa -> säikähdys, hartiajumi ja pusikko kutsuu.

En tiiä tosta edellämenijöiden tuijottelusta..jos eellä ei mennä lepikkoon, miksi takanatulijakaan menisi?  
nixweiss.gif

Mutta jos vilkuillaan peileihin; ja siellä tulevien ajelua..saattaa vaikuttaa haitallisesti omaan menoon  
wink.gif

Omien kykyjen ylitys myös vaikuttaa, jos ei pysty niin ei pysty. Antaa muitten mennä, ja ajaa omaa ajoa.
Itse jättänyt kesken joskus kun ei vaan toimi ajo, väsy iskee tai vauhti on itselle epäsopiva.

Itsekritiikki  
wink.gif
C. monedula
bowdown.gif

sää sen sanoit
smile_org.gif

Mikä ihme pistää ihmisen yrittämään enempi kuin o aiemmin tottunut. ja letkas?

yksi syyllinen,kahvan vääntäjä!
miksi ees lähtee letkaan mukaan jos ei osaa ajaa ja tietää vaarantavansa toisten turvallisuuden?

Kyllä edelle ajavan tuijottaminen on imho suurin syy. Ittellekkin tullu muutama jännä tilanne em. syystä. Nykyisin jätän muutaman kymmenen metriä enemmän rakoa että pysyy keskittyminen omassa ajossa.

Omakohtaisesti: huomattavasti kokeneempi kaveri veti edellä 2-päällä mutkan läpi todella komeasti ja itse vihreänä ajattelin jotta no kyllähän tuon sitten minäkin...
blush.gif
Vaan loppuikin sitten kesken mutkaa tältä ukolta kantti kantata => mutkasta selvittiin nippa-nappa tien reunahiekat pölisten
crazy.gif
Tuosta ei olisi tarvinnut enää paljoa enempää lipsahtaa kun oltaisiin jo oltu syvässä ojassa ja melko varmasti mutkan loppupäässä pilkottavan siltarummun päädyssä. Olisi ollut kenties eka ja vika letka-ajelu allekirjoittaneelta
shaun.gif

Tosin eipä tuota ole sen jälkeen muutenkaan pahemmin tullut kokoontumisiin lähdettyä tahi letkoissa ajeltua. Kimppaantuminen ei vain ole se mun juttu tässä harrastuksessa, enempi tuo lonely rider -meininki on lähellä sydäntä; säkkipimeä loppukesän poutainen yö, vain oman prätkäni ajovalo halkaisee tuon metsätien sysimustan synkkyyden, paljastaen lyhyen pätkän mutkaista pikiteitä keskeltä maan pahinta hirvivaara-aluetta
sport05.gif

Suurin syy mopon karkailuun on huonosti vedetyssä ja ohjeistetussa letkassa syntyvä haitariliike, jolloin nopeuserot kasvavat isoiksi.

Takana sitten yritetään ottaa kiinni edellä ajavia ja tilanteita syntyy.

Letkassa ajo on turvallista ainoastaan suht hiljaisilla vauhdeilla niin, että kukaan ei joudu ylittämään rajoja, pyörän tai omia.

On nimittäin ihan eri mutkanopeudet, joita voi ylläpitää kyykyllä tai kustomilla ja siihen kuskien kokemus- ja taitoerot päälle.

Back