• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Suzuki GSX F 600 -97 ei käynnisty

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nipaza
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Suzuki GSX F 600 -97 ei käynnisty

Terve. Kokeilin kuukauden seisomisen (ulkona) jälkeen käynnistää pyörää eilen. Startti kävi kovaa tahtia, mutta pyörä ei käynnisty kuitenkaan, välillä saattaa murahtaa pari kertaa, mutta ei sen enempää. Ryyppyä säädellessä välillä saattaa tulla helvetillinen pamaus pakoputkesta (palamaton bensa päässyt sinne?).

Viime kerralla kun ollut käynnissä, niin sitäkin ennen oli seissyt pari viikkoa. Käynnistyi kuitenkin ekalla. Pidettiin sen aikaa päällä, että oli kohtuullisen lämmin. Siitä sammuksiin ja kuukauden päästä eilen yritin uudelleen ja mainitsemani oireet havaittu.

Akku oli tietenkin ulkona seistessä tyhjentynyt vähän, mutta startti kuitenkin pelaa. Lataan sen ja katselen huomenna auttoiko. Mitä muuta voisi olla avuksi? Sytytystulppien vaihto?
Tankki on täynnä bensaa.

Tänään vaihdoin tulpat ja apuvirran kanssa koitin käynnistää pari kertaa. Startti vaan kävi ja jossain kohtaa hetkellinen murina. Lopetin siihen, kun jälleen helvetillinen pamaus pakoputkesta.

Mun kokemuksen mukaan nämä vanhemmat laitteet ikääntyessään (hana- ja kaasaripelit) saattaa haihduttaa seisonnan aikana bensalinjan kuivaksi.

Esim. mun vanhaa Suizaa piti hanan letkusta imaista nii hörähti heti sen jälkeen käyntiin. Tallissa olevaa museokawaa pitää avittaa starttipilotilla eli käytännössä bräkleenillä runsaasti imutötteröön. Sitten lähtee ja myös pysyy käynnissä. Näin toimitaan kun ei ole tarvetta vikaa/ominaisuutta varsinaisesti korjata, vehkeiden käyttämättömyyden vuoksi.. vanhojen laitteiden kikat tulee ajan myötä yrityksen ja erehdyksen kautta tutuksi.

Tämmöisiä peruselvytyksiä vaan kokeilemaan ennen kuin enemmän vaihtaa osia.
Toisaalta luulis sen sun pelin soppaa ja kipinää saavan jos kerta putkessa paukuttaa...:blink:

Batmanninja sanoi:
Mun kokemuksen mukaan nämä vanhemmat laitteet ikääntyessään (hana- ja kaasaripelit) saattaa haihduttaa seisonnan aikana bensalinjan kuivaksi.

Esim. mun vanhaa Suizaa piti hanan letkusta imaista nii hörähti heti sen jälkeen käyntiin. Tallissa olevaa museokawaa pitää avittaa starttipilotilla eli käytännössä bräkleenillä runsaasti imutötteröön. Sitten lähtee ja myös pysyy käynnissä. Näin toimitaan kun ei ole tarvetta vikaa/ominaisuutta varsinaisesti korjata, vehkeiden käyttämättömyyden vuoksi.. vanhojen laitteiden kikat tulee ajan myötä yrityksen ja erehdyksen kautta tutuksi.

Tämmöisiä peruselvytyksiä vaan kokeilemaan ennen kuin enemmän vaihtaa osia.
Toisaalta luulis sen sun pelin soppaa ja kipinää saavan jos kerta putkessa paukuttaa...:blink:

Mulla akku menee ainakin täysistä palkeista pariin palkkiin (laturissa), kun koittaa muutaman kerran startata. Saattaisko siinä olla joku syy, että esim virtaa ei riitä tarpeeksi muualle kuin starttiin? Huomenna voisi motonetistä vielä jonkun halvan uuden akun ostaa tai kokeilla teidän mainitsemis kikkoja. Muuten nostan kyllä kädet pystyyn. Oli muuten yön aikana itsestäänkin hävinnyt virtaa akusta, kun latasin ja jätin olkkarin lattialle. Toki ei mitenkään kamalasti.

Viimeksi muokattu:
Ja niin, poistetut tulpat oli ainakin mustat ja haisi enemmän bensalta melkein kuin itse tankki. Jokainen oli myös kostea.

Kaasaripelit ei kummoista virtaa tarvitse. Jos pyörii, pitäisi lähteä tulille.

Onko bensa kuinka vanhaa?

PoS sanoi:

Onko bensa kuinka vanhaa?

Bensa on joskus syyskuussa tankattu tankkiin. Pistin 5 litraa sekaan viime viikolla, kun yritin käynnistää ekan kerran. En pistänyt ennen seisontaa mitään säilöntäaineita.

PoS sanoi:

Tämä on totta. CBR1000F lähtee mäkistartilla käyntiin täysin tyhjällä akulla. Tiedän, kun jäi parkit päälle kerran. Käy vähän aikaa todella huonosti, mutta lähtee. Laturi jaksaa syöttää sytkää. Jossain pyörissä taitaa kyllä mennä niin, ettei sytkä toimi jos akun jännite laskee startatessa alle tietyn rajan. Startti laulaa, mutta sytkä ei toimi. Kaasarit kuivuvat parissa viikossa, riippuu mallistakin, miten kammiot tuulettuu.

Jos mallissa ei ole bensapumppua, niin saattaa kestää ikuisuuden että bensa jälleen saavuttaa kaasarit. Jos kone on jo vähän väljä tai juuri sen pytyn imu huono mistä alipaineletku ottaa alipaineen esimerkiksi kantavan venttiilin takia, niin bensa ei tahdo startatessa pienillä kierroksilla tulla. Tonniäffässä laitoin letkunpätkän hanaan, johon puhaltamalla ennen starttia kaasarit täyttyivät.

Zen sanoi:
Tonniäffässä laitoin letkunpätkän hanaan, johon puhaltamalla ennen starttia kaasarit täyttyivät.

Ja mikähän liitin siinä hanassa paineilmalla tunkee bensaa kaasareihin? :D Eikös saman tuloksen saisi puhkumalla tankinkorkista sisään?

Suzukeissa taitaa olla liki kaikissa hanoissa se PRI-asento, joka ohittaa tuon alipaineautomatiikan, ja tarkoitettu kaasareiden täyttöön seisotuksen jälkeen.

Siitä tässä tuskin kyse, vaan todennäköisemmin joko joku koho jäänyt auki, ja kastelee tulpat, taikka sitten ovat jumissa eikä kone saa bensaa. Yleensä nmä ongelmat ovat sivutuella seisotetuissa pyörissä niissä vasemmanpuoleisissa kaasareissa.

ts18056 sanoi:
Ja mikähän liitin siinä hanassa paineilmalla tunkee bensaa kaasareihin? :D Eikös saman tuloksen saisi puhkumalla tankinkorkista sisään?

Olen kirjoittanut aiheesta tänne aika paljonkin kuvineen aikanaan. Siellä on semmoinen liitin:)
Kun siihen puhaltaa kevyesti letkun kautta, niin hana aukeaa ja bensa virtaa. Paineilmaa en suosittele, saattaa kalvo revetä. Ei, et saa samaa tulosta puhkumalla tankinkorkista sisään, hana ei aukea.
Huimaus voi kyllä tulla niistä höyryistä siinä hommassa. Huomaa, ettet ymmärrä koko asiaa.
Suikassa jos on PRI-asento joka toimii, niin sitten tätä ongelmaa ei ole.

Zen sanoi:
Olen kirjoittanut aiheesta tänne aika paljonkin kuvineen aikanaan. Siellä on semmoinen liitin:)
Kun siihen puhaltaa kevyesti letkun kautta, niin hana aukeaa ja bensa virtaa. Paineilmaa en suosittele, saattaa kalvo revetä. Ei, et saa samaa tulosta puhkumalla tankinkorkista sisään, hana ei aukea.
Huimaus voi kyllä tulla niistä höyryistä siinä hommassa. Huomaa, ettet ymmärrä koko asiaa.
Suikassa jos on PRI-asento joka toimii, niin sitten tätä ongelmaa ei ole.

Siihen hanaan tulee letku kaasarin kurkusta, josta se aukeaa imemällä, ei puhkumalla. Siksiköhän Sepe ei saanut possujen taloakaan nurin.:p

ts18056 sanoi:
Siihen hanaan tulee letku kaasarin kurkusta, josta se aukeaa imemällä, ei puhkumalla. Siksiköhän Sepe ei saanut possujen taloakaan nurin.:p

Väärin. Jotain rajaa tuohon älyvapaaseen trollaamiseen kiitos.
Siinä hanassa on toinenkin nipukka kuin mistä sinä puhut.
Olet ihan pihalla aiheesta. Ei auta possufarmikaan.

Zen sanoi:
Väärin. Jotain rajaa tuohon älyvapaaseen trollaamiseen kiitos.
Siinä hanassa on toinenkin nipukka kuin mistä sinä puhut.

Ja mikähän tuo toisen nipukan tarkoitus on? Kyllä mulla on myös Hondien hanat toimineet alipaineella (imemällä) eikä puhkumalla. Yhdessäkään Suzukin tankissa ei ole ollut puhkumalla avautuvaa hanaa.

ts18056 sanoi:
Ja mikähän tuo toisen nipukan tarkoitus on? Kyllä mulla on myös Hondien hanat toimineet alipaineella (imemällä) eikä puhkumalla. Yhdessäkään Suzukin tankissa ei ole ollut puhkumalla avautuvaa hanaa.

Niin mutta minä puhuinkin Hondasta kuten sinäkin, esimerkkinä, jonka aiemmin mainitsin.
Siellä on se toinen nipukka, johon puhaltamalla hana aukeaa.
Mutta sunhan piti puhkua siitä tankinkorkista, niin onko sillä nipukalla väliä?

Zen sanoi:
Niin mutta minä puhuinkin Hondasta kuten sinäkin, esimerkkinä, jonka aiemmin mainitsin.
Siellä on se toinen nipukka, johon puhaltamalla hana aukeaa.
Mutta sunhan piti puhkua siitä tankinkorkista, niin onko sillä nipukalla väliä?

https://www.hondapartshouse.com/oemparts/a/hon/506c7c58f870023420a3c40b/automatic-fuel-valve

Näyttää olevan huohotusventtiili (Air vent), eikä todellakaan puhkumiseen tarkoitettu. Kaks bensaputkea, ja alipaineletku josta imemällä aukeaa, kuten Susukeissakin:p

ts18056 sanoi:
https://www.hondapartshouse.com/oemparts/a/hon/506c7c58f870023420a3c40b/automatic-fuel-valve

Näyttää olevan huohotusventtiili (Air vent), eikä todellakaan puhkumiseen tarkoitettu. Kaks bensaputkea, ja alipaineletku josta imemällä aukeaa, kuten Susukeissakin:p

No kyllä se enemmän puhkumiseen tarkoitettu on, kuin tankinkorkki.
Siihen kun laitat letkun ja puhallat kevyesti, niin bensa virtaa.
Viisi viestiä, ja nyt alat vasta jotenkin ymmärtää asiaa.

Zen sanoi:
No kyllä se enemmän puhkumiseen tarkoitettu on, kuin tankinkorkki.
Siihen kun laitat letkun ja puhallat kevyesti, niin bensa virtaa.
Viisi viestiä, ja nyt alat vasta jotenkin ymmärtää asiaa.

Ja sä trollaat johonkin Suzukiongelmaan vastaamalla Esson baarin kikalla puhkuttavasta Hondasta?

ts18056 sanoi:
Ja sä trollaat johonkin Suzukiongelmaan vastaamalla Esson baarin kikalla puhkuttavasta Hondasta?

Itse mainitsit Hondan äsken. Nyt jotain rajaa tuohon epätoivoiseen trollaamiseen. Huvittaa.
Esson baarit oli ihan kivoja, muuten.

Back