• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Suzuki GSX F 600 -97 ei käynnisty

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nipaza
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Zen sanoi:
Itse mainitsit Hondan äsken. Nyt jotain rajaa tuohon epätoivoiseen trollaamiseen. Huvittaa.
Esson baarit oli ihan kivoja, muuten.

Kyllä sä ihan itse ensimmäisenä kerroit tuon idioottitempun CBR1000F:äsi kanssa, ilman virtoja, puhaltamalla!

ts18056 sanoi:
Kyllä sä ihan itse ensimmäisenä kerroit tuon idioottitempun CBR1000F:äsi kanssa, ilman virtoja, puhaltamalla!

Itse aloit jeesustella siihen, että tunnet Hondat. No tunnetko?, et.
Temppu muuten toimii, ja kyse oli siis esimerkistä. Itse myönnän avoimesti, etten jokaista pyörämallia tunne.
Siinä viestissä oli siis paljon muutakin asiaa, tuo hanajuttu oli vain yksi asia siinä.
Mutta jos vihdoin jälleen asiaan, eli Suitsa ei taida saada bensaa. Siltä se vähän kuulostaa.
Tai sitten akun jännite ei riitä startatessa sytkälle, amen.

Viimeksi muokattu:
Zen sanoi:
Vilkaisin vielä linkkiäsi. Se on aivan väärään malliin.
Et siis edes lukenut ensimmäistä viestiäni. Siinä lukee selvästi CBR1000F.

Lienee kuitenkin periaate sama, eli jollain kikka kutosella saa puhkumalla tuon aukeemaan huohotuksen kautta, kun oikeeoppisesti se tehdään siitä kaasarin kurkusta alipaineella tai samaisen letkun päästä imemällä. Vai oliko omistajan käsikirjassa oikeen ohjeet puhkumiseen?

Ja joo, Hondista ei ole kokemusta kuin kolmesta, CB350F traditionaalinen mekaaninen hana ON/OFF/RES joka auki unohtuessaan valutti bensat pitkin mäkiä, VF750F, typerä bensapumppu, joka pyöri kun kone pyöri, ei PRI-mahdollisuutta, muuta kuin sahaamalla, ja NS125F jossa ihan samalla tavalla toimiva hana kuin Suzukeissa, ei puhallusmahdollisuutta. Joukko Suzukeja, joissa kaikissa alipaineella toimiva hana, kaikissa mahdollisuus myös PRI-toimintoon, 1100F:ssä ja Gikserissä ei tainnut olla käsin käänneltävää, mutta hanassa oli rukarilla käännettävä PRI-asento (ei varatankkia, vaan idioottivalo mittaristossa). Ja Jampperissa taas joku typerä alipaine?toiminen bensapumppu.

ts18056 sanoi:
Lienee kuitenkin periaate sama, eli jollain kikka kutosella saa puhkumalla tuon aukeemaan huohotuksen kautta, kun oikeeoppisesti se tehdään siitä kaasarin kurkusta alipaineella tai samaisen letkun päästä imemällä. Vai oliko omistajan käsikirjassa oikeen ohjeet puhkumiseen?

Kyse olikin tilanteesta, jossa alipaine ei startatessa riitä avaamaan hanaa kunnolla. Siihen voi olla monta syytä.
Sulla on jokin kummallinen fiksaatio johonkin "oikeaoppisuuteen". Itse käytän ratkaisuja, jotka toimivat. Ihan sama ovatko jonkin auktoriteetin siunaamia vai eivät. Ei kyllä ole manuaalissa ohjeita imemiseenkään:D

Se on vaan paljon helpompaa laittaa letku siihen nipukkaan ja vetää se letku ulos vaikka katteen alta tai jättää satulan alle helposti saataville ja puhaltaa, kuin irroittaa käsikopelolla alipaineletku siellä pimeässä kaasarin kurkusta ja imeä joka kerta erikseen, ja sen jälkeen kytkeä alipaineletku takaisin kaasarin kurkkuun. Tarpeettoman vaikeaa. Puhaltaminen on helppo ja siisti tapa ratkaista ongelma.

Mutta jos nyt niihin Suzukeihin, olkaa hyvä.

nipaza sanoi:
Mitkä ovat kikat, joita kannattaa siis ensimmäisenä alkaa tutkimaan, kun töistä pääsee?
Tuntuisi siltä, että bensaa kyllä tulee, vaan tuleeko syystä X liikaa ja kastelee tulppia?

Mä koittaisin niin, että tankki ja ilmanputsari pois. Starttipilottia tai esim brake cleaneria suoraan kaasareihin. Siitä pitäisi lähteä saman tien.

Toinen ehdokas on kantavat venttiilit.

PoS sanoi:
Tuntuisi siltä, että bensaa kyllä tulee, vaan tuleeko syystä X liikaa ja kastelee tulppia?

Mä koittaisin niin, että tankki ja ilmanputsari pois. Starttipilottia tai esim brake cleaneria suoraan kaasareihin. Siitä pitäisi lähteä saman tien.

Pistetään kokeiluun, kiitos.👍

Uudetkin tulpat jos kastuu niin kipinää ei tule. Ennenvanhaan tulpat sai kuivattua kun starttasi kaasu auki. Ei häävisti toimi nykybensalla, mut kosanilla hehkutus auttaa. Kun tulpat oli irti niin kai kokeilit että kipinää tulee?

Ennen isompia purkamisia kokeilisin vielä apukäynnistinkaapeleilla. Akku on yksi potentiaalisimmista vikakohteista, ja jos se on huono, monenlaista ongelmaa voi olla tiedossa. Jännitteensäädinkään ei huonosta akusta tykkää.

Viimeksi muokattu:
Kotarikuski sanoi:
Uudetkin tulpat jos kastuu niin kipinää ei tule. Ennenvanhaan tulpat sai kuivattua kun starttasi kaasu auki. Ei häävisti toimi nykybensalla, mut kosanilla hehkutus auttaa. Kun tulpat oli irti niin kai kokeilit että kipinää tulee?

Ennen isompia purkamisia kokeilisin vielä apukäynnistinkaapeleilla. Akku on yksi potentiaalisimmista vikakohteista, ja jos se on huono, monenlaista ongelmaa voi olla tiedossa. Jännitteensäädinkään ei huonosta akusta tykkää.

Nyt kysymys, joka aidosti askarruttaa... kuka on saanut suht modernista nelarista tämän vuosituhannen tulpan niin märäksi, ettei starttaa?

Omia on joutunut sahailemaan aikamoisessa bensankäryssä useampiakin kertoja, muttei koskaan tulpasta ole jäänyt kiinni.

Kotarikuski sanoi:

Autosta yritin antaa eilen virtaa. Startti vain kävi nopeampaa, ei muuta vaikutusta tuntunut olevan.

JMH sanoi:
Nyt kysymys, joka aidosti askarruttaa... kuka on saanut suht modernista nelarista tämän vuosituhannen tulpan niin märäksi, ettei starttaa?

Omia on joutunut sahailemaan aikamoisessa bensankäryssä useampiakin kertoja, muttei koskaan tulpasta ole jäänyt kiinni.

Hep. Mille otti yhtenä keväänä niin kovat kylmärikastukset että toinen kynttilä ei halunnut leikkiä. Olin varma että lähtee kun ajan vähän matkaa yhdellä mukilla mutta ei. Muutaman kilsan jälkeen pajalle takaisin ja kuivaus. Harvinaista mutta näköjään mahdollista.

skuikka sanoi:
Hep. Mille otti yhtenä keväänä niin kovat kylmärikastukset että toinen kynttilä ei halunnut leikkiä. Olin varma että lähtee kun ajan vähän matkaa yhdellä mukilla mutta ei. Muutaman kilsan jälkeen pajalle takaisin ja kuivaus. Harvinaista mutta näköjään mahdollista.

Kappas. Ja vieläpä kaks kynttilää/ muki.

Tärkeintä, että huhu on siis totta, eikä urbaani legenda.

Joo, kynttilällä tosiaan tarkoitin hehkukuulaa, niitähän tosiaan tuossa maamoottorissa on kaksi per sylinteri.

PoS sanoi:

Suuri kiitos, nyt alkoi käymään.

Edellä mainittu prosessi. Apuvirtaa autosta pyörään, ryyppy päälle, kaasu pohjaan ja pitkä startti niin alkoi keräämään hiljalleen itseään ja räjähti käyntiin sellaisella huudolla, että useampi pää ilmesty ikkunoille.

Toivotaan ja koputetaan puuta, että tästä vielä jatkossakin käynnistyy.

Käänsin vielä bensahanan minusta katsottuna vasemmalle. Onko tämä se RES -tila ja onko sitä hyvä pitää päällä sen aikaa kun seisoo esim. pari päivää, vai mikä sen funktio on. Onko tota myös viisasta käydä päivittäin tai parin pv välein käynnistämässä, jos esim. tahtoo pysyvän valmiudessa?

Viimeksi muokattu:
Tuo pyörä ei ole mulle tuttu, mutta eikös siinä ole alipainehana, josta tuossa aiemmin päivällä peitsiä kalisteltiin? Todennäköisesti asentoja on kolme On, Res ja Pri, eli auki alipaineella, varatankki alipaineella ja auki ilman alipainetta.

Epäilisin, että hana ja/tai kaasarien neulaventtiilit vuotaa. Ei olisi tuon ikäisessä pyörässä shokeeraavaa. Letku irti hanalta toimii ainakin.

PoS sanoi:
Tuo pyörä ei ole mulle tuttu, mutta eikös siinä ole alipainehana, josta tuossa aiemmin päivällä peitsiä kalisteltiin? Todennäköisesti asentoja on kolme On, Res ja Pri, eli auki alipaineella, varatankki alipaineella ja auki ilman alipainetta.

Epäilisin, että hana ja/tai kaasarien neulaventtiilit vuotaa. Ei olisi tuon ikäisessä pyörässä shokeeraavaa. Letku irti hanalta toimii ainakin.

Laitoin siis kaikki takaisin letkuja myöden ja sitten vasta käynnistin. Unohdin siis mainita, jos oli jotenkin tärkeä tieto. :bye:
Hana oli PRI asennossa käynnistyksen ajan, tai ainakin oletan niin, jos kello kolmesta löytyi se. Käänsin vastakkaiselle puolelle käytön jälkeen, kun jonkun ohjeen mukaan oli RESin sijainti.

EDIT: taisinkin ite ymmärtää sun viestin täysin väärin.

Back