• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Suuren huollon jälkeen pyörä nykii tasakaasulla, GSF1200

Suuren huollon jälkeen pyörä nykii tasakaasulla, GSF1200

Viikon aikana tuli eka kerta tehtyä suurempi huolto pyörälle (Bandit 1200 ´04, kaasaripeli).

Nyt huollon jälkeen olen huomannut että pyörä käy hieman epätasaisesti mantiellä tasakaasulla ajaessa. Käynnistäminen om myös hieman erilainen kuin ennen, nyt on pakko antaa kaasua samalla kuin painaa nappia. Ja muutaman kerran kun risteyksissä lähtee liikkeelle niin pyörä on melkein tukehtunut kuin antaa kaasua.

Oireet ovat pienet, ensin luulin että olen vainoharhainen. Mutta pyörä ei käy yhta tasaisesti kuin ennen.

Huollon yhteydessä tuli laitettua:

Öljy & suodatin vaihdettu
PAIR (saaste tjms. juttu) poistettu
Ventiilivälykset säädetty
Kaasuttimet synkattu
Uudet tulpat
Ilmansuodatin vaihdettu

Se mitä siis mietin on että missä vaiheessa on suurin todennäköisyys että jotain on mennyt nurin? Tulpat joka otin pois oli iridium, laitoin tilalle tavalliset. Melkein kaikki ventiilit oli pakko säätää, osa oli llian tiukalla a osa löysällä. Synkkaus tein omatekoisella manometrillä ja lämpimällä koneella, ja jos mittariin voi uskoa niin sain sen melko hyvin synkattua ja ennen säätöä synkkaus oli jonkinverran pielessä. Ilmansuodatin on "tavallinen" mutta tarvike (hiflo). Pair:in poistaminen on melko tavallista ja en ole mistään lukenut että se tekisi pyörästä nykivää.

Ideoita mistä ongelmanetsintä kannattaa aloittaa?

Jätti-Potti sanoi:
Viikon aikana tuli eka kerta tehtyä suurempi huolto pyörälle (Bandit 1200 ´04, kaasaripeli).

Nyt huollon jälkeen olen huomannut että pyörä käy hieman epätasaisesti mantiellä tasakaasulla ajaessa. Käynnistäminen om myös hieman erilainen kuin ennen, nyt on pakko antaa kaasua samalla kuin painaa nappia. Ja muutaman kerran kun risteyksissä lähtee liikkeelle niin pyörä on melkein tukehtunut kuin antaa kaasua.

Oireet ovat pienet, ensin luulin että olen vainoharhainen. Mutta pyörä ei käy yhta tasaisesti kuin ennen.

Huollon yhteydessä tuli laitettua:

Öljy & suodatin vaihdettu
PAIR (saaste tjms. juttu) poistettu
Ventiilivälykset säädetty
Kaasuttimet synkattu
Uudet tulpat
Ilmansuodatin vaihdettu

Se mitä siis mietin on että missä vaiheessa on suurin todennäköisyys että jotain on mennyt nurin? Tulpat joka otin pois oli iridium, laitoin tilalle tavalliset. Melkein kaikki ventiilit oli pakko säätää, osa oli llian tiukalla a osa löysällä. Synkkaus tein omatekoisella manometrillä ja lämpimällä koneella, ja jos mittariin voi uskoa niin sain sen melko hyvin synkattua ja ennen säätöä synkkaus oli jonkinverran pielessä. Ilmansuodatin on "tavallinen" mutta tarvike (hiflo). Pair:in poistaminen on melko tavallista ja en ole mistään lukenut että se tekisi pyörästä nykivää.

Ideoita mistä ongelmanetsintä kannattaa aloittaa?

No veikkaan, että kaasareista/bensapuolelta se vika löytyy....

www.suzukibandit.org

Mun veikkaus on, että käy liian rikkaalla, jotain menny pieleen kaasareitten kanssa.
Tarviiko ryypyttää kylmää konetta, vai lähteekö ilman ryyppyä, pelkän kaasun kanssa?
Jos näin on, ehdottomasti seokset liian rikkaalla.

Soita sinne huoltoon ja sano että pyörä ei toimi kuin pitäisi. Kerro viat. palauta pyörä huoltoon. Työllä on takuu. Itse jos alat sepittää, niin ei ole enää työllä takuuta. Vaikka täältä kyllä saa ihan suht koht hyvää ellei parempiakin ohjaita etsiä itse vikaa.

Kiva olisi, että kerrot sitten teit miten vaan jotta mikä oli vikana. Tiedetään mekin sitten.

Veikkaanpa, että itse huollettu, siis soitto ei auta. Ei siinä itsehuoltamisessa mitään vikaa ole, jos osaa hommat.

Juu, nuinhan tämä saattaa olla hyvinkin. Jos siis asiakas soittaa huoltajalle, niin eipä ole kaukopuhelu :thumbup:

Juu, mutta numero voi olla varattu.
Asiaan. Mites toi Pairin poisto on toteutettu? Onko kaasarit synkattu Pairin poiston jälkeen?

Veikkaisin, että se ongelma on siinä venttiilien säädössä.
Ei kai noissa yleensä kaikki venttiilit ole pielessä. Oliko säätökohta oikea.

Pyörän ollessa tyhjäkäynnillä, tuhnuttele jotain syttyvää (WD-40, carb cleaner tms) niihin kohtiin, mistä saastesysteemi on poistettu. Siellä voi olla imuvuoto. Tosin monesti imuvuoto oireilee siten, että kierroset jäävät kantamaan.

Jos ryypyn osittainen päällä pito auttaa risteyksestä lähtiessä, niin ongelmana on laiha seos. Esim. tukos tyhjäkäyntipiirissä tai em. alipainevuoto.

Pekkavee sanoi:
Veikkaisin, että se ongelma on siinä venttiilien säädössä.
Ei kai noissa yleensä kaikki venttiilit ole pielessä. Oliko säätökohta oikea.
Totta tuokin.
Kerran kaudessa tarkistanu ja aina ollu vaan 2 venaa, mitä on pitäny säätää.
Toki ne 2 vaihtaa aina paikkaa, mut aina ollu 1 imu ja 1 pako. Muut ollu toleransseissa.

Kotipihalla huolto tehty joten itse olen vastuullinen :right: Viime vuodet olen aina huoltanut kaikki pyöräni itse, mutta ainahan oppii jotain uutta. "Tekemällä oppii"-linjalla ollaan.

Ilman ryyppyä pyörä ei lähde käyntiin. Mielestäni on myös pakko käyttää enemmän ryyppyä puolilämpöisellä koneelta. Mutta toisaalta kelit ovat nyt just nollan yläpuolella, sekin varmaan vaikuttaa asiaan.

Pair poistettu sillä tavalla että sylintereihin laitettiin uudet prikat lattaraudasta, ilmaboksi tulpattiin ja alipaineletku vaihdettu uutteen joka menee suoraan neloskaasarista hanaan. Kaasuttimet synkattu viimeisenä kaikista toimenpideistä.

Ventiilivälyksen säätö oli omasta mielestäni melko helppoa haynesin korjauskäsikirjan avulla. Joten haluaisin uskoa että se on oikein tehty. Mutta ilmeisesti jotain on vialla. Imut 0,10-0,15mm (kympin liuska menee läpi, 15 ei) ja pako 0,18-0,23mm (15 ei mene läpi, 20:n liuska erittäin tiukka). Ja ei tietysti kaikki ventiilit kerrallaan vaan kone pyöritettään jonkin verran että nokat pyörii 180 astetta. Ja kaikki välykset tarkistin useamman kerran, sen varalta että ne kiristyksien jälkeen olisi muuttuneet.

Kaasuttimien kumitulpat sain laitettua takaisin, tosin ei varmaan haittaisi jos ne vaihdettaisiin uusiin.

Seuraavaksi siis tarkistan jos löydän imuvuotoja, ja ettei letkut ole jääneet puristuksiin.

Lisääntynyt ryypyn tarve ja tasakaasunypytys ovat aika selviä laihan seoksen merkkejä. Eihän tuo pairin poisto voisi vaikuttaa seosta laihentavasti? Yksi vaihtoehto on tietysti tuo uusi ilmansuodatinkin, jospa se on oleellisesti läpäisevämpi kuin aiempi suodatin.

Yksi "kiusallisempi" vaihtoehto on myös se, että synkan pielessäolo on johtunutkin siitä, että kaasareiden seossuhteet ovat erilaiset vaikkapa osittain tukkeutuneen tyhjäkäyntipiirin vuoksi. Tällöin alipaineiden tasaaminen perinteisesti synkkaamalla voi pahentaa tilannetta entisestään. Harmi kyllä tätä asiaa on kovin vaikea mitata kotikonstein, ja usein tarkkuus jääkin kaasareiden huolellisen puhdistuksen ja seosruuvien avautuman tarkastelun tasolle. Tosin jossain keskusteluketjussa oli nerokas idea infrapunalämpömittarin käytöstä pakokäyrien lämpötilan vertailussa, mutta riittävän kuumaa lämpötilaa näyttävät mittarit voivat nekin olla harvassa kotikäyttäjillä.

Synkkaus alipainemittareilla ei kerro tyhjäkäyntipiirien tukkeesta oikein mitään. Siinähän mitataan mikä alipaine imukanavassa on ei sitä meneekö siellä polttoainetta tai syttyykö se. Säätämällä läppää pienemmälle alipaine kasvaa ja päinvastoin. Jos imuventtiili vuotaa sotkee se myös perinteisen alipainemittauksen. Sähköinen VacuumMate kertoo siitäkin enemmän.
Lämpötilan mittaus kertoo kyllä onko joku sylinteri pimeänä ja sitä käytänkin usein. Ongelmana siinäkin on kiiltävien pakoputkien huono emissiokerroin eli mittari siis näyttää liian pientä lukemaa. Sama ongelma olisi myös lämpökameraa käytettäessä. Ongelmaa voi kiertää sotkemalla kiilto jollain tavalla. Lämpökameran käyttökurssilla käytettiin kenkätalkkia :D

Kaveri sai samanlaiseen pyörään vääränlaisen ilmansuodattimen joka ei sopinut
kunnolla paikalleen. Oli siis samanlaisia oireita. Vaihtamalla takaisin alkuperäisen
ilmansuodattimen, oireet hävisivät. Sai siis liikaa ilmaa.

Jäljet johtaa yleensä sylttytehtaalle. Ilmanputsaria minäkin miettisin, mutta mietityttää että voiko se noin radikaaleja oireita sitten aiheuttaa. Oliko vanha miten likanen. Jos ilmanputsari oli pois, niin pieni roskahiukkanen kaasarin ilmanoton tyhjäkäynnin ilmasuuttimeen pilaa tyhjäkäyntialueen käynnin. Tosin jotenkin mullekin tuli mieleen että synkkausletkujen nipat olisi jäänyt falskaamaan. Nimimerkillä missä vtssa on yksi kumihattu…

Bensaletku on ok, enkä löytänyt imuvuotoja (valitettavasti). Starttikaasulla ja brakecleanerillä kokeilin. Ihmeellistä tosin että kierrokset ei myöskään nousseet kun suihkutin ilmaboksin ilmanottoaukon lähellä.

Vanha ilmasuodatin oli melko paskainen, ja se oli myös alkuperäisosa. Huollon yhteydessä kokeilin ottaa pois ilmaboksin "snorkkeli" (kuristava/imuääntä vaimentava kumitötterö ilmanottoaukossa). Monet ovat poistaneet sen ilman mitään suurempia muutoksia pyörän käynnissä, mutta minun pyörässä sen poisto aiheutti sellaista nykimistä ja booausta että ei melkein pystynyt ajamaan. Joten laihalla pyörä näköjään käy.

Tua noin, PAIR syöttää ilmaa pakokanavaan, että ei se pitais vaikuttaa käyntiin.
Eikä sen eliminointi ainakan tehoa lisää...

Back