• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Supersportti jossa myös matkustusmukavuutta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sambzonic
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sen verran kun kattelin tossa kyselevän pariskunnan kokoa, niin suurin piirtein verrokki pariskunta. Uskallan väittää että meitin alla kusiainen olis aika säälittävän näkönen singeri.

Joskus aikoinaan isännällä oli 12R ja musta sielä takana oli todella pa**a istua. Oli sillä tonninen kikserikin, mut sen kyytiin en edes suostunu menemään lipputangon nupiksi.
No meidän perhe se vaan on ajellut säälittävän näköisenä, mutta aivan tyytyväisenä kusiaisillakin.

Edit: minusta taas busasta ei saa kyykkyä, eikä nakua. Vaikkakin yhdyn näkemykseesi kyytiläisen mukavuudesta. Ja jos siellä takapenkillä joku usein istuu kannattaa sitä oikeasti miettiä. Kun edelleen olen myös sitä mieltä, että sillä saa myös se kuski ajomukavuutta.

Ysikybäsen 1000F...takahäkissä lukee super sport... Ei taida busista ja vfrristä super sporttia löytyä.
biggrin.gif

Suzuki GSX-R (1000) K3 tai K4. Budjettisi riittää reilusti tuollaiseen vähän ajettuun
smile_org.gif
. Kunnon matkasohva
thumbs-up.gif
! Itse ajoin ko. laitteella lähes 50 tuhatta km enimmäkseen matka-ajoa
sport05.gif
. Ko. laitteen takajakkarallakin istuin useamman kerran, eikä ollenkaan huono paikka
smile_org.gif
!
Totta. K3-K4 Tonniärrä oli hämmästyttävän hyvä ajella matkaa, tai siis on toki vieläkin. Uskaltaisin jopa väittää, että sellainen kulkee tänä päivänäkin "riittävästi". Hyviä olivat myös esim. 98 CBR900 ja 99-00 ZX-9R. Kokemusta tosin löytyy vain kuskin vinkkelistä, ja itse hommaisin kaksipäällä menemiseen jonkun muun kuin kyykyn, ainakin jos perheonnen säilyminen on tärkeää.

Hyvin monasti nakuista löytyy muuten parempia penkkejä takapenkkiläiselle kun kyykyistä. Perus nakuissa kun on leveä penkki, niin kuskille kuin kyytilaiselle.
Esim yamahan fzs 1000, suzukin bandit 1200.

Sen verran kun kattelin tossa kyselevän pariskunnan kokoa, niin suurin piirtein verrokki pariskunta. Uskallan väittää että meitin alla kusiainen olis aika säälittävän näkönen singeri.

Joskus aikoinaan isännällä oli 12R ja musta sielä takana oli todella pa**a istua. Oli sillä tonninen kikserikin, mut sen kyytiin en edes suostunu menemään lipputangon nupiksi.
No meidän perhe se vaan on ajellut säälittävän näköisenä, mutta aivan tyytyväisenä kusiaisillakin.

Edit: minusta taas busasta ei saa kyykkyä, eikä nakua. Vaikkakin yhdyn näkemykseesi kyytiläisen mukavuudesta. Ja jos siellä takapenkillä joku usein istuu kannattaa sitä oikeasti miettiä. Kun edelleen olen myös sitä mieltä, että sillä saa myös se kuski ajomukavuutta.
Busasta on kyllä tuuninki puolella nakumalleja ilmaantunut.

Sano kuka mitä hyvänsä, niin mulle Bussukka on ollut aina supersportti.

Olen harkinnut kyykkyä taikka nakua. Kriteereitä ostoon on max. hinta 11t€ ja halvempaakin saa tietenkin tarjota.  Lisäksi arvostan matkustusmukavuutta ja sitä että pelkääjän penkillä istuvalla on myös mukavaa. Itse olen n. 185cm pitkä ja avovaimo on tuollainen tappi: reilu 160cm.

Kyselen kokemuksia muilta, koska pyörä merkkejä ja malleja on todella paljon, enkä suoraan uskalla ottaa emäntää uuden pyörän kyytiin koeajolla.
Jos ei ole 'pakko' hankkia kyykkyä, niin ehkä kannattaa ne unohtaa, ihan vaan jo kyytiläisen vuoksi. Pitkä kaveri, ensimmäinen iso pyörä, kyytiläinen. Ei kuulosta kyykky toimivalta. Nakujen ja kyykkyjen välimaastoonkin jää paljon varteenotettavia vaihtoehtoja. Joitakin saa nakuna ja puolikatettuna. FZS1000, VFR, Bandit1200/1250, GSX1400, CB1300.

Vaikka kyytiläinen oliskin paljon itseä lyhyempi, niin kannattaa silti kokeilla itsekin istua siinä takapenkillä, siis paikallaan. Saa vähän sitä perspektiiviä asiaan. Kyykyn takapenkki, ei kiitos.

Jos kyytiläisen penkki on silminnähden paljon kuskin paikkaa korkeammalla ja/tai etäisyys jalkatappeihin on kovin lyhyt, ei vaikuta hyvältä.

Kiitoksia kaikille vinkeistä.

Tähän mennessä koeajettu z1000 ja koeistuttu fz1-n. Ainoa huonopuoli oli ettei emäntä kerennyt mukaan matkaan. Ainakin z1000 omistaja oli ajellut paljon kakspäällä ja sanoi, että luontevasti onnistuu.

Niin pyörähän tulisi perus kylillä pyörimiseen sekä viikonloppureissujen tekemiseen.

Nakujen omistajilta toivoisin kokemuksia omista pärristä kyytiläisen kera.

Jep, suosittelen Hondan tupla X -mallia. Itse 186 ja kyytiläinen 160. Piikin jälkeen on taatusti riittävän super sport ja suuttimia + putkia vaihtamalla meno paranee entisestään. Itse ajelin tuolla vajaan satkun. Seuraava peli oli enemmän matkapyörä - yllätyksekseni kyytiläinen ei tykännyt... Tuota on sitäpaitsi supereista myyty eniten - eikä turhaan.

Kannattaa kyllä suosiolla unohtaa kyykyt jos tosissaan meinaa vaimokkeen kanssa reissuja tehdä. Kyykkärissä on huonot tilat matkustajalle ja tavaroille. Myös ajo-ominaisuudet menevät niin metsään, ettei niillä viitsi kyllä kovin pitkiä reissuja heittää kuskinkaan näkökulmasta. Varsinkin 600 kyykyt voi unohtaa heti jos kakspäällä ajelee. Hienoja ja nopeita pyöriä kyllä nuo uudet kusiaiset, mutta ei voi tosissaan kukaan väittää hyviksi kaksipäällä ajoon...  
biggrin.gif

Oikea vastaus tuohon mitä haet on Busa. Helppo pyörä ajaa kokemattomalle. Kyydissä leppoisa istua ja mikä tärkeintä, kuskilla on kivaa koska pyörä on hyvä ajaa myös kyytiläisen kanssa.

Busasta on kyllä tuuninki puolella nakumalleja ilmaantunut.

Sano kuka mitä hyvänsä, niin mulle Bussukka on ollut aina supersportti.
Varmasti kaikesta on tehty nakumalleja, mutta kyllä ne vähissä oli juuri etsittäessä nuo busan nakut.
Ole mitä mieltä tahansa busasta niin maailman nopeimpana matkasporttina se myydään. Ei siis supersport, eikä naku vaan matka pyörä joka on sporttinen. Se on totuus ei mielipide
wink.gif

Tuplaäksän kyydissä emäntä
inlove.gif
ainaki tykkää olla, on kuulemma tilaa ihan riittävästi. Eikä oo kuulemma puutunu pitkilläkään reissuilla. Ja kulkupuolihan on kunnossa ko.pyörässä.

Mutta eipä ole tuplaäksäkään supersportti, kuten ei busakaan...  
wink.gif
Toistan:

No joo, Busahan onkin Hyper-Sport...
Ole mitä mieltä tahansa busasta niin maailman nopeimpana matkasporttina se myydään. Ei siis supersport, eikä naku vaan matka pyörä joka on sporttinen. Se on totuus ei mielipide

+1

Onhan nuo myös hieman mielipidejuttuja että mikä nyt on matkapyörä ja ja mikä sporttipyörä..
Imo hayabusa on kyykkypyörä/sporttipyörä jolla voi myös matkustaa. Ja se todennäköisesti myös oma valinta on kun pyörä seuraavan kerran vaihtuu.

Tässä on matkapyörä tai tässä
smile_org.gif

Aikas hyvän jalansijan on Bussukka ottanna Drag racen puolella... Joillakin vaan tuntuu olevan käsitys et sporttisuus ulottuu vain Road racen puolelle.

Kiitoksia kaikille vinkeistä.

Tähän mennessä koeajettu z1000 ja koeistuttu fz1-n. Ainoa huonopuoli oli ettei emäntä kerennyt mukaan matkaan. Ainakin z1000 omistaja oli ajellut paljon kakspäällä ja sanoi, että luontevasti onnistuu.

Niin pyörähän tulisi perus kylillä pyörimiseen sekä viikonloppureissujen tekemiseen.

Nakujen omistajilta toivoisin kokemuksia omista pärristä kyytiläisen kera.
Nakuja ei ole ollut kuin kaksi, mutta kyllä niillä on mukava ajella nimenomaan lähiympäristössä. Myös mutkapätkällä ne toimii ihan jees, mutta vauhtien noustessa tulee ajamisesta tietenkin raskaampaa. Olen itse tehnyt myös nakupyörällä matkaa ja eihän se samanlaista ole kun hyvällä matka pyörällä, mutta itse pidän sitä lähinnä asenne kysymyksenä.
Yhtään hyvää tarvikesuojalla varustettua nakua en ole ajanut. Kaikki omat kokeilut on päätynyt siihen, että olen ajellut ilman pleksejä.

Nakujen erilainen moottorin luonne sekä pysty ajoasento taas tuo mukavuutta kaupunki kruisailuun.

z 1000 on kohtuu hyvä penkki, noinkin rähinä henkiseksi pyöräksi. Ainakin itse siellä viihdyin ihan kohtuu hyvin.

fz taas on takapenkkiläisellä vielä paremmat oltavat, polvi kulma jää hieman isommaksi ja leveä tukeva penkki tuo lisä mukavuutta.

Vartti katteellinen tuo jo sitten matkan tekoonkin jo lisä mukavuutta kun on tuuli suojaa. Tosin vähissä on nuo s mallit jotka oikeasti ovat hyvännäköisiä. Itsellä ollut sv tonnisia kaksi ja siinä on mielestäni munaksa pyörä. Takakyytiläiselle vaan tuo kapea penkki voi olla raskas. Tästäkin on eri mielipiteitä. Itse vedettiin muijan kanssa jotain 8000 km tai jotain euroopassa sv:llä ja hyvin tuo meni.
Tuossa pyörässä on kuitenkin kohtalaisen sporttinen ajoasento ja moottorikin on mukava ja tehot eivät ainakaan pitäisi loppua kesken. Tosin jos tykkää rivinelosista ja vinguttamisesta niin v-koneet voi silloin unohtaa.
Myös v-koneet täristää enemmän joka voi aiheuttaa puutumista paikoissa.
36 tuntia sv:n selässä vei kyllä mehut kokonaan, muta tuollaisissa pätkissä ne menee pyörällä kuin pyörällä, mutta todisteena, että kyllä noillakin menee pitemmätkin siirtymät.
Yksin ajettaessa lähinnä tuo etupään löysyys voi tuoda ongelmia, mutta niissä vauhdeissa ollaan kyllä jo kortti pois lukemissa reippasti. Lähinnä tuo on ongelma radalla.

Kannattaa myös muistaa mitä niillä viikoloppu reissuilla tarvitsee mukaan. Superiin ei men juuri mitään. Tai tankkilaukku + kangaslaukut saa kyllä paljon kamaa, mutta nuo kangas laukut laitetaan hyvin usein takapenkin päältä ja silloin ongelma on, että miten tehdä jo ennestään korkealla olevasta pallista mukava. Liukaskin saattaa olla tuo kiinnitys sydeemi. Kaikestahan selviää omilla patenteilla.

Naku taas on mielestäni monin osin pilattu laukkuteleineillä. Kun täytyyhän pyörän myös näyttää hyvältä.

Vartti katteellisiin sopii takalaukku telineet jo paljon paremmin mielestäni.

Aikas hyvän jalansijan on Bussukka ottanna Drag racen puolella... Joillakin vaan tuntuu olevan käsitys et sporttisuus ulottuu vain Road racen puolelle.
Ja varsinkin tuo sporttisuus tähän aiheeseen liittyen... Taatusti riittävän sporttiset ajo-ominaisuudet kakspäällä matkantekoon. Ratahommat erikseen.
Itse pidän mutka-ajoa mukavampana busalla ku tuolla omalla vespalla, jos on kyytiläinen tarakalla. Yksinään luonnollisesti hieman eri juttu.

Back