• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Suositelkaa sport touring/ matkapyörää jossa mielestänne luonnetta ja ajamisen iloa!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jleino
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itsellä hyvät kokemukset BMW K1200S ja K1300S -akselilta (eikä jordaanillekaan ole tarvinnut tehdä mitään pl. normaalit öljynvaihdot, (ja pylly pysyy maassa jos lukee tuota ketju/kardaani ketjun hömppää)). 12:lla ajelin 30 tkm ilman pienintäkään ongelmaa ja vaihtui 1 tkm ajettuun 13:een kun sattui kohdalle. Paremmuutta tai huonommuutta muihin en osaa veikata mutta ehkä kannattaa käydä kokeilemassa. Vakionakin aika hyvä varustelu.

Mitäs mä kerkesin Multin mittariin rullaamaan? 29 000km about... Eikä mitään ongelmaa paitsi ne mitä itte aiheutin ku ei vakio kelvannu jne. Mut se on osa mun tyyliä harrastaa eikä siitä pyörää voi syyttää. :;):

Eli ihan priima vehje kaikin puolin. 24 000km huollossa ei ollu venttiileissä sanottavaa, pelkillä uusilla hihnoilla meni & uudet kynttilät tietty samaan syssyyn.

Multi oli oiva peli, ja jos sellaista olisin laittamassa niin ehkä se tupla tulpilla varustettu malli. Minäs vuonna ne sen päivittikään? Meinaan ei ole ihan niin kulmikas (luonteikas) vissiin sillä ratkasulla se kone. Mua jurppi omassani eniten juuri se käyttöalueen kulmikkuus jota en saanu kunnolla poistettua. :blink:

jleino sanoi:
Loistavia kommentteja! Minkälaisia kokemuksia teillä on noista italian pyörien luotettavuudesta ja kuinka hyvin ne kestää arkiajossa hyvällä huollolla kilometrejä?
Oma kokemukseni rajoittuu erääseen kaveriin, joka ajoi monta vuotta Ducati Monsterilla ja siinä ei kyllä koskaan ollut mitään vikaa. Se oli tosi miehekäs peli ja siinä oli sitä jotain vaikka oli melko tehoton. Kaveri sittemmin siirtyi Triumpin leiriin mutta alkaa taas kaipailla rivikolmosen jälkeen Ducatia:D

Kokemusta italoista Aprilia Futurasta, joska pelitti pari kesää n10000km kesässä hyvin. Varmuuden vuoksi vaihdoin jännitteensäätimen ehkä 50 e maksoi perus huoltojen lisäksi kuluja.
Multi ds 1000 kerran hirtti startti rele josta pikku harmi ja sekin meni myyjä firman pikkiin. Muuten perus huollot.
Nykyisessä multissa ostaessa oli kierot etulevyt sain myyjäfirman piikkiin uudet muuten normi huollot.
Japseissa Yammu bt 1100 ei mitään, Kawa zzr ja gtr 1400 ei kummempaa.
Italoista ei siis itsellä muuta kuin hyvää sanottavaa ja kaikki paitsi uusin multi ovat olleet pyöriä, joissa ei enää ollut tehdastakuu voimassa.

Eipä täälläkään vielä ole Guzzista huonoja kokemuksia, tosin enpä ole tuolla paljoa ehtinyt rullaillakaan. Mutta esimerkiksi guzzifoorumilla yleinen konsensus tuntuu olevan, että melkoisen varmoja pelejä nyky-Guzzit ovat. Omastani meni äänitorvi rikki, ei muita vikoja tullut vastaan. Kustannukset oli muuten 8 € :jpstyle:

Muista italialaisista ei ole pidemmän aikavälin kokemuksia, pelkkiä koeajoja vain...

Kyllä se vaan näyttää niin olevan että nämä vanhat uskomukset joihinkin merkkeihin liittyen nykypäivänä joutaa romukoppaan. Tällä siis tarkoitan lähinnä vanhoihin Kawoihin liittyvää venttiiliongelmaa, brittien ja italojen epäluotettavuutta yms yms..

Tätäkin aihetta sivuttiin hauskasti kirjassa Prätkämies http://www.prätkämies.fi/ jossa on tosi hyvin historiikkia myös näistä aikojen saatossa kadonneista brändeistä aivan tähän nykypäivään.

Tässä voisi tehdä sellaisen yhteenvedon että kun ostaa mieleisen uuden tai vähän käytetyn muutaman vuoden ikäisen niin ei tarvii juuri muuta kuin nautiskella vaan tästä itse asiasta:orgmp:

Jos käytettyä ja suhteellisen edullista kaipaa niin SV1000 on mahdollisuus. Jo vakiona semirento ajoasento. Risereillä saa vielä pystymmän ajoasennon.

PoS sanoi:
Jos olisin itse tuollaista ostamassa, olisi Multistrada aika vahvoilla. Tosi väkevä peli, ja upea ajaa. Kestää suhata pitkääkin matkaa ja omaan silmään vielä näyttääkin hienolta. Ja kuulostaa :rakastunut: Vaikka perusversiossakaan ei huono alusta ole, on S-mallin aktiivijousitus aika ihana. Aika kallis on vaan. Mutta köyhälle on kaikki.
Jos V-twin ei ole ehdoton edellytys, kay kokeilemassa Yamaha TDM.

Ducatissa on luonnetta. Ei välttämättä vain lompakkoystävällisin valinta.

Ässä-Bemu (K1300S, K1200S) on aika sporttinen, toimiva ja mukava peli mutta luonnetta ei löydy yhtä paljoa kuin Ducatissa. Tulee kyllä halvemmaksikin ylläpitää.

KTM SMT? Tullu ite kateltua niitä vähän sillä silmällä.

Viimeksi muokattu:
GoSpel sanoi:
Jos V-twin ei ole ehdoton edellytys, kay kokeilemassa Yamaha TDM.

Älä käy. Eikä FJR:ääkään oikein voi verrata kunnolliseen moottoripyörään.

Jaa perusteluja? TDM ei täytä mittoja, on pieni pyörä ja sen ajo-ominaisuudet ovat vaatimattomat ja runko löysä. Jarrut siinä on hyvät. FJR on vaan muuten nolo.

Fjr nolo? Täh? Itse tätä rätkäilyä n. 28v harrastaneena ja lukuisia pärriä omistaneena en kyllä pidä nykyistä vm 03 fjrrää mitenkään nolona. Ehdottomasti MINULLE paras pyörä ikinä. Kait sitten vaan olen nolo. :(

Multistrada 1200 S touringilla tuli ajettua n.24tkm. Öhlinssin sähkösäätöinen jousitus, brembot :rakastunut:
Toimi hienosti kakspäällä reissatessa ja meikäläisen ajoilla myös radalla. Se ajofiilis on vaan niin :WAZAAP:
Kannattaa käydä multikin kokeilemassa, vaikka ei nyt ihan taida sport tourinki ollakaan.

FJR on nolo, koska se minusta tuntuu nololta. Jos se ei Sinusta tunnu nololta, se ei ole sitä.

TDM:ää ajelin noin 5000 km ja sen runko, ajettavuus ja yleinen olemus jättivät mielikuvan, että en ollut saanut vastinetta rahalle, jonka siitä (uusi pyörä) maksoin. Woblaavaa etupäätä ei saatu takuuseen kuntoon, välitykset olivat ei sopivat ja kun muutenkin annettiin ymmärtää, että pappa ei nyt ymmärrä ... Vaihto 1050 Tikruun oli aika riemullinen. Nykyinen XC800 on pitopyörä noiden jälkeen.

Täällä tietoniekkailun ihmemaassa saa outoja kommentteja.
Käy nyt ajamassa montaa eri peliä, ei ole yhtä oikeaa tapaa harrastaa..

Itse liputan Busan G2 nimeen kun on sillä tankattu pitkin eurooppaa ja suomea jo viisi kesää. Siis kaksipäällä ja kolmen laukun, navin ja tankkilaukun kanssa. En silti karsasta gs bemua, zzr 14, FJR, Pannari, GTR, VFR1200, Trumpan exploorerit tai minkään muunkaan kanssa reissaamista.

Voitto kotiin tulee, kun valitset sen sinulle mieluisimman pelin!

Ps. Mimmonen mahtaa olla se Suzukin uusi allaround pirssi? Kovaa suitsutusta mp-lehdiltä...

Ride on..

Joo,uutta mopoa itselle valitessa kannatta olla avarakatseinen.Se mitä mietit 1200vfr:stä V4 motilla niin onhan se muhkeasti möresivä kun vaihtaa paremmin hengittävän kannun,sitten pääsee V4 oikeuksiinsa:)Rivimotteihin verrattuna kapeampi,painopista alempana, kevyempi ja ketterämpi käsitellä vastaaviin rivareihin.V2 sopinee enempi räppäily-tyylisiin laitteisiin (helvatun hauskasti),sport-tourinkiin kuitenkin V4 luonteeltaan sivistyneemmin.Itse olen hurahtanut nyt V4:n luonteeseen,ei mitenkään voi samaistaa nelosrivariin, ainut yhdistävätekijä sylinteriluku!:p

Corsair sanoi:
Täällä tietoniekkailun ihmemaassa saa outoja kommentteja.
Käy nyt ajamassa montaa eri peliä, ei ole yhtä oikeaa tapaa harrastaa...

Ride on..
Kun kukaan ei ajoissa kertonut etta pitaa uskoa tietajia, niin tallista ja pihalta loytyy savannille ja asfaltille, pitkaan matkaan ja kilpaan, kilvella ja ilman.
Jos tietaja sanoo etta se on nain niin se on nain... Ne kertoo mika pyora sinun pitaa ostaa ja miten silla pitaa ajaa... :D

Vaikka v2 uskovainen nykyään olenkin täytyy kyllä myöntää, että Busa/zzr tyyppinen pyörä toimii yllättävän hyvin sport touring tyyppisessä ajossa. Sopivilla matkanopeuksilla pitkää matkaa ajaessa ovat tosi toimivia pelejä. Niihin kun pistää profiilin pilaavat laulut niin Välimerelle päräyttää kivutta hetkessä.

Täällä jo todettukkin jotta hyviä ehdokkaita saat kyselemällä ittelles takuulla. Mut oo varma, että teet sen lopullisen päätöksen itte... Kuulostaa itsestään selvälle, muttei aina ole sitä.

Esimerkiksi mun rakas vaimo kuunteli harrastuksen alkuajat aivan liikaa mun mielipiteitä itelleen sopiviksi pyöriksi, ja näin ollen tiedostamattaan valitsi liikaa meikäläiselle mieleisiä leluja. Tämä tajuttiin aikaanaan vasta pienimuotosen kriisin aikana, jolloin tajuttiin paljon muutakin ittestämme / toisistamme. Sen jälkeen kaunokainen todellakin tiesi mitä ITSE halusi ja hankki itselleen juuri sen & mä pidin turpani kiinni. :grin:

Nyt on rullaillu KTM 990 SMT:llä jo kolmisen kautta ja edelleen tuntuu omalta. Siinä on muuten sulle yks ehdokas lisää, tajuttoman hyvä / monipuolinen pyörä. :thumbup:

BMW K1200S/1300S, jos haluat sport/touring pyörän. Pyörä jolla voi käydä myös ratapäivillä. Reissussa iso juttu on säädettävä jousitus ja keppiveto. FJR oli aiemmin ja kaverin pyörästä kävin tyypit ottamassa niin saman tien meni fjr vaihtoon. Ja takapenkkiläisen mielipide että mukavampi olla kyydissä kuin fjr takana bemulla 70tkm. Käy testaamassa, tämä on pyörä jossa ei heti lopu ominaisuudet kesken.

Back