• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Suositelkaa sport touring/ matkapyörää jossa mielestänne luonnetta ja ajamisen iloa!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jleino
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Sotkamo
Suositelkaa sport touring/ matkapyörää jossa mielestänne luonnetta ja ajamisen iloa!

Hei,

Pistän tällaisen keskustelun pystyyn johon jokainen voi kertoa omia suosituksiaan perustellen.
Tilanne on seuraava: Veturilla on jo useampi vuosi ja moni pidempikin reissu taitettu. Moposta mukavan tekee sen tietty luonne, V -moottorin jytinät ja muutenkin sellainen terävä ajettavuus mutkaisilla teillä.

Kun nyt alkaa mopon ikääntyessä katsella seuraavaa tuleekin ongelmaksi vaihtoehtojen vähyys kun rivineloset jätetään pois. Kävin tänään FJR:ää ajamassa ja on varmasti hyvä matkakampe. On luonteeltaan kuitenkin hieman hajuton ja mauton kuten joissakin testeissä mainittu. Vanhempi matkabemari tuntui tehottomalta lossilta ja siltä kuin olisi siirtynyt vuosikymmenen taaksepäin ajo-ominaisuuksissa ja ulkonäöllisestikin. Uudemmat mallit toki korvaa tämän mennen tullen ja palatessa mutta tällä hetkellä 30ke on poissa laskuista.

Tavoite olisi löytää hyvillä äänillä, mukavalla persoonallisella luonteella sekä hauskalla ajettavuudellä oleva päristin jossa tehoakin löytyy sopivasti. Olisiko esimerkiksi uusi VFR1200 sitä?

Toivottavasti saataisiin mielenkiintoinen ja monipuolinen keskustelu aiheesta pystyyn ilman herneitä, koska makuasioistahan tässä pitkälti puhutaan! :thumbup:

Jos olisin itse tuollaista ostamassa, olisi Multistrada aika vahvoilla. Tosi väkevä peli, ja upea ajaa. Kestää suhata pitkääkin matkaa ja omaan silmään vielä näyttääkin hienolta. Ja kuulostaa :rakastunut: Vaikka perusversiossakaan ei huono alusta ole, on S-mallin aktiivijousitus aika ihana. Aika kallis on vaan. Mutta köyhälle on kaikki.

jleino sanoi:
Hei,

Pistän tällaisen keskustelun pystyyn johon jokainen voi kertoa omia suosituksiaan perustellen.
Tilanne on seuraava: Veturilla on jo useampi vuosi ja moni pidempikin reissu taitettu. Moposta mukavan tekee sen tietty luonne, V -moottorin jytinät ja muutenkin sellainen terävä ajettavuus mutkaisilla teillä.

Kun nyt alkaa mopon ikääntyessä katsella seuraavaa tuleekin ongelmaksi vaihtoehtojen vähyys kun rivineloset jätetään pois. Kävin tänään FJR:ää ajamassa ja on varmasti hyvä matkakampe. On luonteeltaan kuitenkin hieman hajuton ja mauton kuten joissakin testeissä mainittu.

Tavoite olisi löytää hyvillä äänillä, mukavalla persoonallisella luonteella sekä hauskalla ajettavuudellä oleva päristin jossa tehoakin löytyy sopivasti. Olisiko esimerkiksi uusi VFR1200 sitä?

Entisenä FJR-kuskina ja nykyisenä Guzzistina lähtisin suosittelemaan vaikkapa Moto Guzzi Norge 1200:sta. Saat V-koneen jytinät ja tärinät, hyvän ajettavuuden ja hyvän varustelun. Mulla on nyt ajokkina Norgen nakuversio eli Breva ja kovasti olen tykännyt. Fiilikset ihan erilaiset kuin noissa rivinelkku-matkasporteissa. Norge olisi omaan makuuni parhaimman näköinen noista matkapyöristä, itse nyt vain halusin ehdottomasti nakun, joten Breva oli oma valintani. Matkakäyttöön tämäkin tosin tuli hankittua :orgmp2:

PoS sanoi:
Jos olisin itse tuollaista ostamassa, olisi Multistrada aika vahvoilla. Tosi väkevä peli, ja upea ajaa. Kestää suhata pitkääkin matkaa ja omaan silmään vielä näyttääkin hienolta. Ja kuulostaa :rakastunut: Vaikka perusversiossakaan ei huono alusta ole, on S-mallin aktiivijousitus aika ihana. Aika kallis on vaan. Mutta köyhälle on kaikki.

Samaan päätyisin myös, jos rahaa olisi ja pitäisi hankkia sport touring -pyörä, josssa on oikeaa ajamisen iloa. Itse en tosin ole kuin tunnin koeajon tehnyt Multistradalla, mutta en siitä huonoja puolia keksinyt ainakaan siinä ajassa. Kannattaa ainakin kokeilla, niin saa hyvää vertailupohjaa muihin "vastaaviin" pyöriin.

Sami@Vespa sanoi:
Entisenä FJR-kuskina ja nykyisenä Guzzistina lähtisin suosittelemaan vaikkapa Moto Guzzi Norge 1200:sta. Saat V-koneen jytinät ja tärinät, hyvän ajettavuuden ja hyvän varustelun. Mulla on nyt ajokkina Norgen nakuversio eli Breva ja kovasti olen tykännyt. Fiilikset ihan erilaiset kuin noissa rivinelkku-matkasporteissa. Norge olisi omaan makuuni parhaimman näköinen noista matkapyöristä, itse nyt vain halusin ehdottomasti nakun, joten Breva oli oma valintani. Matkakäyttöön tämäkin tosin tuli hankittua :orgmp2:
Muistelen lukeneeni, että Guzzista pitää koko öljypohja irrottaa, vaihtaakseen öljynsuodattimen. Pitääkö tämä paikkansa Norgessa ja Brevassa? Jos pitää, niin melko alkeellista!

jleino sanoi:
Hei,Tavoite olisi löytää hyvillä äänillä, mukavalla persoonallisella luonteella sekä hauskalla ajettavuudellä oleva päristin jossa tehoakin löytyy sopivasti. Olisiko esimerkiksi uusi VFR1200 sitä?:
Olet asian ytimessä, joskin saattaa ylivuotisia vielä saada melko halvalla. Ja nekin ovat kelpo pelejä.

PoS sanoi:
Mun mielestä luotettavaan prätkään eivät sovi remmit - ei sitten mihinkään kohtaan, kuten nokka-akseleita pyörittämään, tahi takagummia...

Suositelkaa sport touring/ matkapyörää jossa mielestänne luonnetta ja ajamise...

Motoristi1958 sanoi:
Muistelen lukeneeni, että Guzzista pitää koko öljypohja irrottaa, vaihtaakseen öljynsuodattimen. Pitääkö tämä paikkansa Norgessa ja Brevassa? Jos pitää, niin melko alkeellista!

Ei ainakaan omassa Brevassa, suodatin on öljypohjan ulkopuolella. Käsittääkseni joissain vanhemmissa malleissa (ennen 2005) ja alkupään Grisoissa suodatin oli vielä öljypohjan sisällä.

Sami@Vespa sanoi:
Ei ainakaan omassa Brevassa, suodatin on öljypohjan ulkopuolella. Käsittääkseni joissain vanhemmissa malleissa (ennen 2005) ja alkupään Grisoissa suodatin oli vielä öljypohjan sisällä.
Okei!

Itsekin vierastan vähän rivinelkkuja, mutta V4 on ihan jees. VFR:ää olen kokeillut ja mielikuvaksi jäi että kone toimii hienosti, tankki on kapeampi kuin Fjr:ssä, mutta muuten aika saman oloisia laitteita. Kumpikaan ei tuota samanlaista hupia syheröisellä, huonopintaisella asvaltilla kuin Multistrada. Sillä nimittäin asvaltin kunto ei juuri vaikuta ajoreitin valintaan eikä nopeuteen (ainakaan S-mallissa).

Hihnoihin en kiinnittäisi huomiota. Nehän vaihdetaan isossa huollossa (24tkm välein). Maahantuonti ja varaosat näyttää nyt olevan hyvällä tolalla. Virallisia huoltopisteitä on harvemmassa kuin japseilla, mutta välihuollot voi varmaan tehdä itsekin, tai teettää lähipajalla.

Sitten on tietysti vesigessu ja kottaraisen 1190 adventure perusmalli, joilla päästelee sorateitäkin mielikseen, mutta taittuvat mutkiin herkästi. Ajoltaan ne tuntuivat hyvin samanlaisilta 7500 k/min asti, siitä ylöspäin kotari alkaa räyhätä. Gessussa on suojaavampi pleksi, vakkari on hyvä siirtymillä.

Koeajoon vaan niin asia selviää.

Motoristi1958 sanoi:

kätevä systeemi, koska öljynsuodatin jos rupeaa löystymään, niin et huomaa sitä ennenkuin koneesta lähtee paineet ja kone leipoo kiinni. Kaverille kävi näin.

Suositelkaa sport touring/ matkapyörää jossa mielestänne luonnetta ja ajamise...

No joo, totta tavallaan tuokin. Mutta enpä ole itse ikipäivänä tarkistellut öljynsuodattimen kireyksiä mistään ajokistani öljynvaihtojen välillä, ihan riippumatta suodattimen sijainnista. Momentilla olen kiristellyt ja tiukassa ne on ain olleet kun on vaihdon aika.
Mutta kuten jo yllä todettiin, asia ei koske uusia Guzzeja eikä niitä ainakaan tämän takia kannata vierastaa uutta pyörää valitessa...

Viimeksi muokattu:
Omia ajatuksia:
Kyse on aika paljon siitä mitä ominaisuutta painottaa Sport Touringissa. Jos matkapuolta niin FJR, jos sporttista moottoritiemeininkiä niin K1300S, jos enduroulkonäköä Multistrada, jos ketteryyttä niin Z1000SX. VFR1200 on ketterä mutta vakaa peli jolle en ole löytänyt vielä parempaa vaihtoehtoa omaan käyttöön kun vaatimuksena on että pitää kantaa myös kaksi päällä ja matkatavarat tarvittaessa.

Moi,

Xx on tällä hetkellä ja aika vaikea on itselle perustella yli kympin väliä uudehkoon mopoon. Jos jostakin helähtäis ylimääräistä lompakon pohjalle niin katseet kohdistuisi vfr1200 tai zzr1400:n tuo kawa on aika makean tuntuinen. Kylmätyypit kävin ottamassa mutta ei uskalla viedä koeajolle, käy vielä huonosti ja vaihtuu honda pois.

Matkaendurot on tietysti oma tyyppinsä mutta viikon kokeilun jälkeen totesin että ei ollut mun juttu. Tai ainakaan se yamahan super tenere ei ollut.

Janne

janne_s sanoi:
Moi,

Matkaendurot on tietysti oma tyyppinsä mutta viikon kokeilun jälkeen totesin että ei ollut mun juttu. Tai ainakaan se yamahan super tenere ei ollut.

Janne

Tenere on isoista matkaensiöistä huonoin mitä oon kokeillu, kannattaa kokeilla muitakin... jos pyörätyyppi ollenkaan nappaa.

jepjep,

Olen antanut itselleni kertoa että esim BMW:n GS olisi parempi. Pitää joskus testata. Tuossa ZZR:ssä kiehtoo vähän sama kuin noissa bemareissa, se on niin ruma että alkaa näyttää hyvältä :) BMW:n k1200/1300s on varmasti myös hieno laite, hinta alkaa olla vaan kipurajalla.

Alkuperäistä kysyjää ei rivineloset kiinnostanut, joten tämä on vähän off topic. Minulla alkoi V koneen tärinä lähinnä *ituttamaan kun vertailukohtana on bläkkärin tasaiseen kyytiin tottunut.

janne

Sport touring mies olen ollut suurimman osan mp uraani.
itsekin olen sitä mieltä että V2 moottori antaa parhaat tunemukset ajossa. Tykkäsin aikanaan kovasti Aprila Fururasta, jossa on Rotaxin luotettava v2 ja riittäväati löylyä ja luonnetaa ja tähän mennessä paras touring penkki. Vaimo muistelee sitä edelleen kaiholla.
St sarja. Ducesta ei ole kokemusta mutta äänet niissä termeillä ja kuivalla kytkimellä varustettuna on äärettömän makeet.
Fjr on ajettu ei lämmittänyt ja pari kesää menin gtr:llä. Ihan kivaa oli silläkin, mutta se luonne puuttui. vfr on yllättävän kyykky ajoasennoltaan ja moottori ei kovasti luonteeltaan eroa nelkusta.
Pitkä koipisena tykkään itse nykyisestä ajoasennosta vauhdikkaassa touring ajossa eniten. Sitten jos tosiaan erikoisempi kiinnostaa niin kohtahan tulee myyntiin asti Mv Agustan.Veloce 800 joska varmasti olisi erilainen luonteikas laitos.

Triumph Trophy tai Explorer? Exploreria olen käyny koeajamassa, oikein maukas laite! Ei ollenkaan niin painavan oloinen/ tuntuinen miltä näyttää! Ja sitten tietysti Bemarin Bokserit... eikä välttämättä RT tai GS, mutta esim ihan perus R1200R??

Motohtori sanoi:
Fjr on ajettu ei lämmittänyt ja pari kesää menin gtr:llä. Ihan kivaa oli silläkin, mutta se luonne puuttui. vfr on yllättävän kyykky ajoasennoltaan ja moottori ei kovasti luonteeltaan eroa nelkusta.

Meinasin jo tuossa aiemmin ihmetelläkin, että mitäköhän minulta on mennyt ohi, kun joku vertasi vfr:ää ja frj:ää kovin samanlaisiksi. Itse ainakin laskisin vfr:n selkeästi tuonne zzr- ja hayabusa -osastolle päin "suuntautuvaksi" ajoasennolta ja tyyliltä, kun taas fjr on enemmän perinteinen iso "suorin selin" ajettava matkapyörä. Toki täytyy myöntää, että vfr:ää ja fjr:ää olen koeajanut vain lyhyesti eikä edes samana kesänä, joten mitään parivertailua ei voi sanoa tehneensä. :)

Loistavia kommentteja! Minkälaisia kokemuksia teillä on noista italian pyörien luotettavuudesta ja kuinka hyvin ne kestää arkiajossa hyvällä huollolla kilometrejä?
Oma kokemukseni rajoittuu erääseen kaveriin, joka ajoi monta vuotta Ducati Monsterilla ja siinä ei kyllä koskaan ollut mitään vikaa. Se oli tosi miehekäs peli ja siinä oli sitä jotain vaikka oli melko tehoton. Kaveri sittemmin siirtyi Triumpin leiriin mutta alkaa taas kaipailla rivikolmosen jälkeen Ducatia:D

Streetfighter 1098S -09, 44t, normaalit huollot (plus ylimääräinen öljynvaihto syksyllä). Ketjurataspaketti vaihdettu 30t kohdalla ja eturatas 15t välein. Keulan stefat vaihdettu kahdesti, muuten ei yhtään vikaa. Multissa on vasta 22t, sekin on toiminut ok.

Back