Jos sä pelkästään jännittettä mittailet, niin ootsä ottanu huomioon eri materiaalien ja lämpötilan vaikutukset?
Vai ootsä mittaillu vaan lonkalta ett "joo, yli 12v, hyvä se on" ?
Ts paljoko ne "täysiä voltteja" on?
Se että itse purkautuminen on hidasta ei siltikään poista sitä tosiseikkaa, että aina kun akun varaus on alle 100%, niin sulfatoituminen alkaa.
Voihan se sun akku olla esim 50% sulfatoitunut, eli enää puolet kapasiteetistä käytössä, ja silti se sun volttiperusteinen arviointo antaa tuloksen "täydet voltit".
Koska ei se sulfatoituminen laske jännitettä, vaan se laskee kapasiteettiä.
Eri materiaalien ja lämpötilan vaikutukset..?? En, enkä ymmärrä mitä mahdat tarkoittaa. Tallissani on tosin talviaikaan n. 10 asteen peruslämpö, mutta mitä sitten...
En, en ole myöskään mitannut lonkalta?, vaan kohtuuhyvällä digitaalimittarilla. Ominaispainoja on vähän huono mittailla geeliakusta, vaikka happomittari tallista vielä löytyykin.
Täyden kennon nimellisjännite on 2,12 v, eli täysi akku antaa teoriassa 6 x 2,12v = 12,72 v. Akku on tyhjä, jos jännite laskee 12 volttiin.
Käytännössä lukema on ollut 12,8 v luokkaa, eli akku on täysi ja täytenä on pysynyt ilman ylläpitolataamistakin. Niin edellisten mopojen akut, kuin nykyisenkin..
Ei mun jutut yleensä mitään mutua ole, vaan kokemusten perusteella saatua tietoa. Tieto perustuu myös uteliaisuuteen, eli mm. Exiden (=siis maahantuoja, ei mikään jälleenmyyjä) kavereita olen jututtanut, kun sellaisia tuttuja työn puolesta löytyy.
Kumpainenkaan näistä akkumiehistä ei katsonut ylläpitolataamista tarpeelliseksi, eikä edes suositeltavaksi, vaan nimenomaan jännitteen seuraamista ja latausta tarvittaessa. Totesivat vielä, että (täysi) geeliakku kestää hyvin jopa yli vuoden varastoinnin ilman latailuja. Ja 100 % varmuudella voin sanoa, että nämä kaverit tietävät akuista enemmän kuin kukaan täällä..
Mutta tosiaan vain täydellä akulla seisontaan, eikä turhia starttailuja. Ja se maakaapeli irti, siellä saattaa olla (ja usein on) joku pieni virrankuluttaja, joka tyhjentää akun talven aikana. Jos akku tyhjenee tarpeeksi, eli syväpurkautuu, niin vaikea sitä on saada enää henkiin..
Jos ja kun mopoa pitää kuitenkin käynnistellä talvella, niin sen jälkeen lataus on vähintäänkin suositeltavaa..