• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Suomen poliisi voimaton

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jake_L
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ei se poliisi paha setä ole.
Jos mulla on kohta missä aita on matalin (tai tolpan voi kiertää) niin tottakai käytän hyväks niinkuin varmasti autolijatkin tekisivät jos pystyisivät. Ajelen reippaasti, joskus vähän reippaammin, mutta en sikaile. En keuli siitä tolpasta ohi kahtasataa, en törttöile ääliöimäisillä ohituksilla jotta oon varmasti eka.
Poliisi on ihan hyvä olla olemassa ja paljon hyvääkin ne saa aikaan. Mut kierrän kyl tolpat jatkossakin omalla reippaalla ajorytmillä, niin kauan kuin pystyn. Mun tuloilla se ei oo ees varsinainen reikä valtion kassassa, korkeintaan hento naarmu.

Itse pidän hiukan outona forumin suhtautumista poliisiin.  Sama mitä tehdään tai mistä puhutaan, poliisi on pahasta, jonka ainoa tarkoitus on kiusata kansalaisia (tai ainakin motoristeja).

Ei minua haittaa, jos motoristeja ei voida jatkossakaan sakottaa, mutta outoahan nykyinen käytäntö on.  Nimenomaan yhdenvertaisuudesta on kyse, eikä mistään ryhmään kohdistuneesta kiusanteosta.

Tolppien järkevyydestä voi olla jokainen omaa mieltään, mutta kait motoristienkin odotetaan noudattavan liikennelakeja?
Aika lailla samaa mieltä.
25v sitten olisin ollut varmaan eri mieltä että varmaan ikä vaikuttaa mielipiteeseen jonkun verran
tounge.gif

kai se autolla on helppo ajaa gps nopeutta kun on vakionopeudensäädin, moottoripyörällä joutuu katsomaan mittaria koko ajan, ettei ajas liian hiljaa ja autoilijat nuohoo perässä, tai liian lujaa ja kamerat räpsyy. kun tommonen tuulen puuska muuttaa jo nopeutta sen 5km helposti.

eli tästä voisi ottaa sen huomion, ettei liikennekäyttäjät ole samanarvoisessa asemassa, vaan itse asiassa moottoripyöräilijä on huonommassa asemassa, koska tasanopeuden ylläpitäminen on mp:llä vaikeampaa pienen massan takia.

kai se on tärkeämpi katsoa eteensä kuin mittaria?

uskon kylläkin, että tämä on lähinnä joku bean counteri, joka on laskenut, että niin ja niin paljon olisi saatu rahaa jos saatas noi pikkuylitykset mp:llä sakotettua. jos haluis kunnolla kohmottaa, niin vetää keskiviivaa 200 lasissa. ei ota kamera. peilit tai ilman.

Jos herra poliisitarkastaja todella olisi eriarvoisuuden poistamisen asialla, haluaisi hän epäilemättä muutoksen myös tähän, toisesta ketjusta lainattuun kohtaan:

Liikennemerkki 351, eli ohituskielto:

"Merkillä kielletään muun liikkuvan moottorikäyttöisen ajoneuvon kuin kaksipyöräisen sivuvaunuttoman moottoripyörän tai mopon ohittaminen. Merkki ei koske kääntymistä varten ryhmittyneen ajoneuvon ohittamista ryhmittymisalueella. Merkki on voimassa seuraavan yleisen tien tai kadun risteykseen taikka merkkiin 352 asti."

Moottoripyörän saa siis ohituskieltoalueella ohittaa autolla, mutta ei toisinpäin?

Eriarvoisuus kiinnostaa todellisuudessa vain jos rahaa jää saamatta.

Jos herra poliisitarkastaja todella olisi eriarvoisuuden poistamisen asialla, haluaisi hän epäilemättä muutoksen myös tähän, toisesta ketjusta lainattuun kohtaan:

"Merkillä kielletään muun liikkuvan moottorikäyttöisen ajoneuvon kuin kaksipyöräisen sivuvaunuttoman moottoripyörän tai mopon ohittaminen. Merkki ei koske kääntymistä varten ryhmittyneen ajoneuvon ohittamista ryhmittymisalueella. Merkki on voimassa seuraavan yleisen tien tai kadun risteykseen taikka merkkiin 352 asti."

Moottoripyörän saa siis ohituskieltoalueella ohittaa autolla, mutta ei toisinpäin?

No en tiedä. Mopon kohdalla toi on ihan järkevääkin, mut vähän kurjaa ehkä prätkälle. Mut myös aika epätodennäköistä?

No en tiedä. Mopon kohdalla toi on ihan järkevääkin, mut vähän kurjaa ehkä prätkälle. Mut myös aika epätodennäköistä?
Kyllä tuossa on selkeä eriarvoisuus. Moottoripyörän saa ohittaa autolla, mutta autoa ei saa ohittaa moottoripyörällä. Mikä ihmeen logiikka tässä on takana? Molemmat tilanteet tarvitsevat saman verran tilaa.

Ihan samaa mieltä tuosta, että kiinnostus herää vasta sitten kun rahaa jää saamatta.

Ja kaikista viisainta olisi tehdä ne vedot jossain muualla kuin kamera-alueella. Jos kaahauskuvia ei kameroihin tule, myöskään rahaa ei jää saamatta, ja mielenkiinto kummasti vähenee.

Miten se ikä tohon vaikuttaa? Tuleeko tolppamyönteiseksi? Ite en ole moista havainnut.
Ei jaksa enää joka asiasta napista vaan napisemisen ilosta, ja olla samaa mieltä kuin kovaäänisimmät/runsaslukuisimmat huutajat.
Tosin porukassa on voimaa...  
thumbs-up.gif

Ja tämä siis ihan henk koht mielipide että en mä yleistää halua, jokainen saa olla omaa mieltä.
Ja saattahan olla että jotkut kasvaa aikuisiksi nopeemmin, jotkut ei koskaan
tounge.gif

Enkä noita toppia rakasta, mutta ei ne häiritsekkään kun tulee pääsääntöisesti ajettua ihan tikkarinopeuksia.

Että mun puolesta vaikka 200 keulien tolppien ohi, ei haittaa minuu
smile_org.gif

baaa.gif

Se tilanne, että auto on ohituskieltoalueella edessä hidastelemassa on melkoisen yleinen
wink.gif

Se tilanne, että auto on ohituskieltoalueella edessä hidastelemassa on melkoisen yleinen  
wink.gif
Joo totta! En kiistä eriarvoisuutta, perseestä se on. Mä ohitan kyllä kieltoalueellakin jos eteen tulee ja varmaan laittomasti, mutta lakia orjallisesti noudattaen tuleeko kellekään usein vastaan tilanteissa missä auto ohittaa motoristin ja nimenomaan motoristin ei mopoilijaa? Vaikka niillä olisikin siihen laillinen lupa..

wink.gif
Joo totta! En kiistä eriarvoisuutta, perseestä se on. Mä ohitan kyllä kieltoalueellakin jos eteen tulee ja varmaan laittomasti, mutta lakia orjallisesti noudattaen tuleeko kellekään usein vastaan tilanteissa missä auto ohittaa motoristin ja nimenomaan motoristin ei mopoilijaa? Vaikka niillä olisikin siihen laillinen lupa..
Ei oo tainnut omalla kohdalla tulla koskaan vastaan tollasta tilannetta. Se tästä tekeekin vielä huvittavampaa. Tilanne joka ei toteudu käytännössä koskaan, on laillinen, mutta aivan saman tapahtuman yleisempi variaatio onkin laiton.

Eipä tää kyllä muakaan henkilökohtaisesti kosketa, kyllä mäkin keltasilla ohitan
tounge.gif

Britannian ratkaisu

Että semmosta. Poliisia vituttaa tämä asia koska he eivät saa motoristeilta kerättyä niin paljoa rahaa kuin pitäisi, ja mehän ollaan niin perkeleen varakkaita että ilman muuta sakkoa vaan ja pirusti. Eriarvoisuus on paskapuhetta, jotakin perus-espoolais-keskijohtajaa voi toki vituttaa jos motoristi ei saa sakkoa ja hän saa. Pidän kyllä tuota eriarvoisuutta niin paskapuheena. Rahankeruuta, toisella nimikkeellä.

Britannian ratkaisu

Että semmosta. Poliisia vituttaa tämä asia koska he eivät saa motoristeilta kerättyä niin paljoa rahaa kuin pitäisi, ja mehän ollaan niin perkeleen varakkaita että ilman muuta sakkoa vaan ja pirusti. Eriarvoisuus on paskapuhetta, jotakin perus-espoolais-keskijohtajaa voi toki vituttaa jos motoristi ei saa sakkoa ja hän saa. Pidän kyllä tuota eriarvoisuutta niin paskapuheena. Rahankeruuta, toisella nimikkeellä.
Brittien skoudet tuskin sai asiaansa läpi kun juttukin on jo reilusti yli kolme vuotta vanha.

Rahankeruuta varmasti mutta oon silti tolppien puolesta. Ne on laitettu sinne rauhoittamaan liikennettä ja lyhentämään reaktioaikaa. Mikä voi joku kerta pelastaa myös mun hengen. Ja kun se espoolainen dorka ajaa siihen bemullaan, niin voi olla et se maksaa mun kummipojan päiväkerho-maksuja.
Ei ne tolpatkaan ihan ilmaisia ole huvikseen laittaa. Hyvään tarkoitukseen. Mua varten
biggrin.gif

Näkökulma tuokin. Nyt kun levitetään nämä tolpat pitkin isänmaata ja kiukutaan samalla resurssipulasta ja pienistä palkoista, niin montako kyttää noiden tolppien hinnalla saisi tuonne liikenteen sekaan? Mua myös vituttaa että trafi lähettää 4km/h -ylityksestä lapun himaan jossa lukee soo soo. Ei sekään lysti ilmaista ole. Koneen kanssa ei myöskään keskustella, eikä koneella ole maalaisjärkeä saati harkintavaltaa. Nyt tienvarret kukkii näistä tolppakameroista ja mitataan keskinopeutta ja keksitään koko ajan lisää jotain miljoonia maksavia laitteita joilla saa sakottaa tielläliikkujaa ja samalla hervannasta valmistuu poliiseja suoraan kortistoon..

Kai niitä esimerkkejä eriarvoisesta kohtelusta löytyy, sehän on selvä.  Kyllähän auto ja moottoripyörä ovat eri kulkuneuvoja, joten niin pitääkin löytyä.

Nopeusrajoitusten noudattaminen ja ohituskieltomerkki ovat minusta hiukan eriasioita ja kuten jo sanottu, on ihan hyvä, että ne pientareella kulkevat mopot saakin ohittaa.  Moottoripyörä siellä lienee roikkumassa vanhan säädöksen takia ja jos joku päättää moottoripyörällä 40km/h painaa pientareella, saa senkin minun puolestani ohittaa.  Normaalia nopeutta, normaalilla linjalla ajava moottoripyörä on aika hankala ohittaa autolla leikkaamatta keskiviivaa... Toki moni on sitä mieltä, että nämä "kotilokuskit" ajavat vain yli.

Esimerkkinä motoristeille kallistuvasta kohtelusta voidaan mainita vaikkapa katsastus, joka ei pyörille ole pakollista.  Aiheeseen tämä ei liity sen enempää, kuin tuo ohituskieltomerkkikään.

Tolpat on ärsyttäviä, etenkin ohitustilanteissa.  Muuten niistä ei ole minulle ole ollut vielä mitään haittaa, vaikka pyörällä ei vielä asiasta kokemusta olekaan.
Pidän niitä silti hyödyllisinä vempeleinä, jotka parantavat tieturvallisuutta ja karsivat ylinopeuksia.  Tämä on jälleen oma mielipiteeni, joten kiistely sahaavasta ajonopeudesta ym. on turhaa.
Lisäksi puhe oli siitä, pitäisikö nopeusvalvonta ulottaa myös pyöriin, ei siitä, onko tolpat ylipäänsä oikea ratkaisu.

Näkökulma tuokin. Nyt kun levitetään nämä tolpat pitkin isänmaata ja kiukutaan samalla resurssipulasta ja pienistä palkoista, niin montako kyttää noiden tolppien hinnalla saisi tuonne liikenteen sekaan? Mua myös vituttaa että trafi lähettää 4km/h -ylityksestä lapun himaan jossa lukee soo soo. Ei sekään lysti ilmaista ole. Koneen kanssa ei myöskään keskustella, eikä koneella ole maalaisjärkeä saati harkintavaltaa. Nyt tienvarret kukkii näistä tolppakameroista ja mitataan keskinopeutta ja keksitään koko ajan lisää jotain miljoonia maksavia laitteita joilla saa sakottaa tielläliikkujaa ja samalla hervannasta valmistuu poliiseja suoraan kortistoon..
kyllä ja keskustassa on kerjäläisiä, mun kilpiteline muistuttaa fiskarssin lapiota ja ens viikolla sataa. Nyt on kaikki huonosti.

kyllä ja keskustassa on kerjäläisiä, mun kilpiteline muistuttaa fiskarssin lapiota ja ens viikolla sataa. Nyt on kaikki huonosti.
Kerjäläisiä on täälläkin, ei mua haittaa. Sen sijaan että kerjäävät tuolla auringon paahteessa, voisivat tehdä töitä. Mulla on kilpi sivulla ja lokarit puuttuu, ja pyärä on muutenki kaupan esitteistä poikkeava mutta se on katsastettu ja oma.

ja kun nyt kerran säästä puhutaan niin joo, ilimoja pidelly..

wink.gif

Britannian ratkaisu

Eikö tää osoittautunu myöhemmin enemmän jonkun brittiläisen kilpi-kaikkosen avautumiseksi kuin poliisiyhdistyksen viralliseksi kannaksi?

Back