• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Suomalais motoristi osallisena liikenneonnettomuudessa Uudessa-Seelannissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kallokas
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

kallokas

Räkkä-Ronsoni
MotOrg ry jäsen
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2013122817877231_ul.shtml

Minkälaisia kokemuksia reissaajilla on vasemmanpuoleisesta liikenteestä? Itselläni kokemus rajoittuu 60-luvun loppupuolelle, kun isän kyydissä vm,60 Wartburgilla pyörittiin Haaparannalla. :) Ruotsissahan dagen H (höger) oli 3,9, 1967, jolloin liikenne muuttui sielläkin oikeanpuoleiseksi ja aiheutti "tietenkin" härdellin. (Siis, tämä onnettomuushan ei välttämättä johtunut vasemmanpuoleisesta liikenteestä).

Viimeksi muokattu:
Kannattaa oikeasti keskittyä. Joku helvetin iso neonvärinen nuoli tms tuulilasiin näyttämään, että pysy vasemmalla. Hommassahan ei ole mitään ongelmaa, jos siihen jaksaa kiinnittää huomiota. Jossain vaiheessa vain ei jaksa. Eli kun kaikki alkaa sujua, lähdetkin P-paikalta tai huoltoaseman pihasta selkäytimen viemänä väärää kaistaa. Tämä tapahtuu myös silloin, jos ajat väsyneenä. Todennäköisesti lähdet väärää kaistaa myös silloin, jos ajokki jättää välille ja parin tunnin nyhertämisen jälkeen pääset takaisin tien päälle tai ylipäätään minkä tahansa epätavallisen pysäytyksen jälkeen.
Olen asunut englannissa ja täytyy myöntää, että kerran lähdin liikkeelle väärää puolta. Vastaantulija onneksi ystävällisesti muistutti valomerkeillä, että nyt pitää keskittyä. Sitten taas keskityin.

juu, autolla enkklanissa jokunen kerta liikuttu.. parikolme päivää on tuskallista.. isoilla teillä, vilkkaamassa liikenteessä siihen jopa tottuu, mut sit yöllä hiljaisilla pikkuteillä.. :O.. tositilanteessa, kun tehdään jotain refleksien avulla.. menee varmaan väärinpäin, sitä ei voi opetella... voi vain tottua. esim ku ajaa pikku tiellä oikealle kääntyvää mutkaa ja yht´äkkiä toinen tulee vastaan.. :rant:

Olen itse nyt ajanut pyörällä Englannissa, Irlannissa, Uudessa Seelannissa ja Japanissa vasemmalla puolella. Uskoisin että autolla se on hankalampaa kuin pyörällä. Hankalimpia olivat mielestäni liikenneympyrät, vaikka oli ympyrään tulossa vasemmalla puolella, silti tuntui että ympyrässä jo ajavat tulevat "väärältä" puolelta. Pari vaaratilannetta oli juuri tuosta johtuen. Muuten vasemmanpuoleinen liikenne on helpompi oppia kun ensin luulin. Tarkkana pitää luonnollisesti olla. Tuo muistutusnuoli teipillä ja muuten kiinnitettynä voi olla erinomainen apuväline muistamiseen. Pitää vaan muistaa poistaa tai kääntää nuoli toisinpäin kun palaa oikeanpuoleiseen liikenteeseen.
Hyvää Uutta Vuotta
Kotka

kotka sanoi:
Olen itse nyt ajanut pyörällä Englannissa, Irlannissa, Uudessa Seelannissa ja Japanissa vasemmalla puolella. Uskoisin että autolla se on hankalampaa kuin pyörällä.
Kotka

Noin voisin kuvitella ittekin, kun autossa on jokatapauksessa se ratti väärällä puolella, joko autoon nähden tai tiehen nähden. Pyörässä vaan valitaan ajolinja uudelleen.

Minä jo luulin että toinenkin onnettomuus samalla suunnalla mutta onneksi ei.

Voisiko otsikon korjata vastaamaan uutista eli Australian tilalle Uusi Seelanti ?

kotka sanoi:
Olen itse nyt ajanut pyörällä Englannissa, Irlannissa, Uudessa Seelannissa ja Japanissa vasemmalla puolella. Uskoisin että autolla se on hankalampaa kuin pyörällä. Hankalimpia olivat mielestäni liikenneympyrät, vaikka oli ympyrään tulossa vasemmalla puolella, silti tuntui että ympyrässä jo ajavat tulevat "väärältä" puolelta. Pari vaaratilannetta oli juuri tuosta johtuen. Muuten vasemmanpuoleinen liikenne on h
Kotka

Paljon on tullut ajeltua varmaan lähes 15tkm lähinnä Irlannissa ja Englannissa autolla . Ainahan tuo hetken mietityttää, kun vuokra-auton ottaa ... muutaman kerran on tullut mokailtua (ei kolinoita), esim. U käännöksen jälkeen väärällä puolella, helpoiten mokia tulee myös kun liikenne hiljaista.... Isot liikenneympyrät tosiaan saattavat olla hankalia...
esim.nuo monster rounaboutit saattavat hetken hämmentää pientä kulkijaa

http://www.bbc.co.uk/wiltshire/content/articles/2008/03/28/swindon_magic_roundabout_2008_feature.shtml

Autolla oli mun mielestä ainakin hyvinkin helppoa, kun ratti on vääräällä puolella autoa muistuttamassa koko ajan. Sinänsä helppoa, kun pitää mielessä, että kuskin pitää olla keskellä tietä niinkuin kotisuomessakin.

Hankalinta oli mulle henkilökohtaisesti liikenneympyrät ja vilkut/tuulilasinpyyhkijä. Joka perkeleen kerta kun lähdin liikenneympyrästä tai olin kääntmässä, oli tuulilasinpyyhkijät päällä...

Juutana sanoi:
Autolla oli mun mielestä ainakin hyvinkin helppoa, kun ratti on vääräällä puolella autoa muistuttamassa koko ajan. Sinänsä helppoa, kun pitää mielessä, että kuskin pitää olla keskellä tietä niinkuin kotisuomessakin.

Hankalinta oli mulle henkilökohtaisesti liikenneympyrät ja vilkut/tuulilasinpyyhkijä. Joka perkeleen kerta kun lähdin liikenneympyrästä tai olin kääntmässä, oli tuulilasinpyyhkijät päällä...

Japsi autossa noin... Eurooppalaisissa normipaikat viiksille, automaatti helpottaa.

edit: Japanista tuoduissa autoissa viikset ristissä... esim. osa Corolloista tullut ainakin aiemmin Japanista

Juutana sanoi:

Autolla tosiaan varsin helppoa, yhdessä iltapäivässä tuohon itse ajamiseen tottui ja pyyhkijät ja vilkut lakkasivat menemästä ristiin muutaman päivän jälkeen. Jalankulkijana meni paljon kauemmin oppia suojatiekäyttäytyminen uusiksi, ja varmasti mopolla myös samaa vaaraa kun ei ole vääränpuoleista rattia muistuttamassa.

Onneksi NZ on siirtynyt muistaakseni 2011 alkaen pois poikkeavasta säännöstään, jonka mukaan vastaan tulevalle oikealle kääntyjälle (eli sun kaistasi ylittävälle) on annettava tietä, toisin kuin kaikkialla muualla missä olen ajanut, missä kääntyjä väistää ja odottaa vuoroaan. Se jos mikä on varmasi aiheuttanut vaaratilanteita turistien kanssa.

Juutana sanoi:

Jaa, se vaihtelee eri autoissa. Esim Luminassa (made in Australia) ne on eri puolilla kuin esim Audissa jollaisella ajoin viimeeksi toukokuussa Euroopassa (D, B, NL).

3 viikkoa joista 1 toita ja kaksi lomaa. Oli ok mutta ne eraan paljon mainostamat 200 koko ajan Saksassa ajavat mummot ja perheen aidit oli kaikki varmaan keskitysseuran ompeluleirilla kun en yhtaan nahnyt... :grin: ...160 vasemmalla kun tie oli vapaa ja ohi ei mene juuri kukaan.

Pakkoko niitä ohituskaistoja on tukkia???

Kyllä Germaniassa vedetään, ja etenkin perheenäidit pakulla tai vaikkapa Q7:lla. Guntherit ja Ingridit on kuitenkin sen verran järkeviä, että ehkä ne noudatti "stau" tai "nösse" kylttejä. Suomalainen koomalammashan katsoo aina vain pelkästään tikkarista nopeuden jonka alle sitten ajetaan reilusti paitsi ohituskaistan kohdalla vauhti helposti kohoaa tietysti rikesakkoon asti.

Mutta tämä on väärä paikka kommentoida tuota asiaa. Itse en kuitenkaan ehkä ajaisi lainkaan ja ainakaan MP:llä vääränpuoleisessa liikenteessä. On sen verran hyvät refleksit...

Tiesittekö muuten, että kun ystävämme ruotsalaiset siirtyivät vasemman puoleisesta liikenteestä oikeanpuoleiseen. Riski vaihtaa oli kovin suuri, perusteellinen ja radikaali muutos. Tässä tuli neuvottelukyky ja -taktiikka taas todettua. Joku hyväkäs ehdotti, että sen voisi tehdä vaiheittain. Ensimmäisenä päivänä raskasliikenne vaihtaisi puolta ja vasta myöhemmin muut...

Anatooli sanoi:
Itse en kuitenkaan ehkä ajaisi lainkaan ja ainakaan MP:llä vääränpuoleisessa liikenteessä. On sen verran hyvät refleksit...

Tähän saakka olin muka jotenkin kuvitellut suoriutuvani m-p:llä vasemmanpuoleisessa liikenteessä ajamisesta, mutta nuo roundabout:it auttoivat palaamaan todellisuuteen. Taidanpa unohtaa koko jutun. :D

Ihan helppoa se on. Ainoa mikä mua kiusasi oli jo aiemmin mainittu vaistomainen pyrkimys väistää oikealle, kun joku tulee yllärinä kurvissa vastaan.

Roundaboutit ei ollu (ainakaan mulle) erityisen hankalia, vaikka itsekin niitä ennakkoon mietiskelin.

Pari viikkoa Briteissä ja Irlannissa reissattiin muutama vuosi sitten.
Jännitin jonkin verran ajoa -aikalailla turhaan. Pelkäämiäni tasa-arvoisia risteyksiä löytynyt yhtään.
Liikenneympyrät ja valo-ohjatut risteykset mielestäni pakottavat ajamaan oikein. Samoin monissa kohdin tiemaalukset risteyksissä muistuttavat oikean paikan.
Ainoastaan ahtailla huoltiksilla ja parkkipaikoilla meinasin muutaman kerran väistää samalle puolelle kuin vastaantulija!

Anatooli sanoi:
Tiesittekö muuten, että kun ystävämme ruotsalaiset siirtyivät vasemman puoleisesta liikenteestä oikeanpuoleiseen. Riski vaihtaa oli kovin suuri, perusteellinen ja radikaali muutos. Tässä tuli neuvottelukyky ja -taktiikka taas todettua. Joku hyväkäs ehdotti, että sen voisi tehdä vaiheittain. Ensimmäisenä päivänä raskasliikenne vaihtaisi puolta ja vasta myöhemmin muut...
Tämä oli kyllä hyvä.:grin:

Noin muutoin, mitä tullut lomareissuilla vuokravehkeillä ajeltua, niin motolla homma on suht helppoa ja saattaisin jopa uskaltaa esim. Lontoon ruuhkaliikenteeseen motolla, minne en autolla menisi suin surminkaan.

Melko paljon piti kiinnittää huomiota vaihteiden käyttöön vasurilla kun oli manuaaliloota, siinä mielessä automaatti helpottaisi kummasti.

Mutta siis, maaseutuajelu ja pienissä taajamissa, no problem, mutta suurkaupunkien rush hour aikaan en menisi.

Muutaman kerra vasurilla ajettu ei ongelmia kun muistaa maltaa ja pitää turvavälit, sillä ensimmäisen kerran kun koet paniikkitilanteen se väistö menee vaistomaisesti oikeanpuoleisen liikenteen mukaan jopa vielä kolmen viikon jälkeen. Sitä en tiedä kuika kaun siellä pitäisi olla jotta alitajuntaan menisi asia. Ajo kulttuuri ja säänöt tuovat siihen vielä lisämausteensa esim. Englannissa oli liikenneympyrä jossa oli kuusi pienempää liikenneympyrää sisällä
saattaa avokypärähemmolla tunkeutua sormi suuhun kun ajattelee miten siitä mennään ja autoja oli kuin Lontoon ruuhkassa konsanaan. :orgmp3:

Anatooli sanoi:
Pakkoko niitä ohituskaistoja on tukkia???

Kyllä Germaniassa vedetään, ja etenkin perheenäidit pakulla tai vaikkapa Q7:lla. Guntherit ja Ingridit on kuitenkin sen verran järkeviä, että ehkä ne noudatti "stau" tai "nösse" kylttejä. Suomalainen koomalammashan katsoo aina vain pelkästään tikkarista nopeuden jonka alle sitten ajetaan reilusti paitsi ohituskaistan kohdalla vauhti helposti kohoaa tietysti rikesakkoon asti.
Mielestani ei ole ohituskaistan tukkimista jos oikealla menevat about 90, keskella 120, itse olet vasemmalla 160, edessa tilaa ja takana ei ole ketaan pyrkimassa ohi. Mutta eihan ZA koomalammas voi tietaa. Se on varmaan sita abstractia tukkimista... :D

Hangaround51 sanoi:
Muutaman kerra vasurilla ajettu ei ongelmia kun muistaa maltaa ja pitää turvavälit, sillä ensimmäisen kerran kun koet paniikkitilanteen se väistö menee vaistomaisesti oikeanpuoleisen liikenteen mukaan jopa vielä kolmen viikon jälkeen. Sitä en tiedä kuika kaun siellä pitäisi olla jotta alitajuntaan menisi asia. Ajo kulttuuri ja säänöt tuovat siihen vielä lisämausteensa esim. Englannissa oli liikenneympyrä jossa oli kuusi pienempää liikenneympyrää sisällä
saattaa avokypärähemmolla tunkeutua sormi suuhun kun ajattelee miten siitä mennään ja autoja oli kuin Lontoon ruuhkassa konsanaan. :orgmp3:

Pari kertaa omalla kotilolla Englannissa ja kyllä siihen vasemman puoleiseen liikenteeseen tottui aika nopeasti. Ekat liikenneympyrät oli aina tietysti hiukka hankalia.
Hauskin kokemus oli Lounais-Englannissa Torquayn lähellä, poliisit oli valvomassa liikennettä seisoskellen tien reunassa. Konstan ilme oli näkemisen arvoinen, kun hän ekaks varmaan kuvitteli apukuskin paikalla istuvan isoa karttaa lukevan vaimon olevan auton kuski!

Pekka T.

Back