• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Sport renkaat ja kulutuskestävyys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja keny
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Aika villiä on joidenkin matkanteko euroopassa jos ei "touring"renkaissa riitä pito
smile_org.gif

Lipsuuko renkaat useinkin autobaanalla kanttaillessa?

Nooh ajakaa vaikka kolmet supersorsat eurotourillanne jos sille tuntuu. Minä ajan kuin mummot niin 197hp moottoriteho ei ole vielä saanut pitoja karkaamaan touringrenkuloistakaan (radallakaan) - paitsi jos tie ja rengas on riittävän kylmä/märkä tai tiellä on hiekkaa. Sillon kyllä lipsuu rengas kuin rengas kun tarpeeksi yrittää
Jotkut ajaa muitakin teitä kuin baanoja. En ole koskaan kokenut ongelmaksi että renkaassa on liian hyvä pito.

Taattua Orggia
biggrin.gif

Varmaan suurimmalla osalla kuskeista touring pyöriensä kanssa loppuu ajotaidot/mopon ominaisuudet ennen kuin esim. Pilot Road kakkosesta pito. Mutta mikäs siinä jos haluaa laittaa enemmän rahaa renkaisiin...

Joo. Niitä renkaita myydään varmaan sen vuoksi erilaisia, että jokainen löytää omansa. Musta on jotenkin kummallista, että ajan joidenkin mielestä "väärillä" renkailla. Täytyy tietysti kysyä, että kuka ne renkaat sekä ajamisen maksaa? Entäpä kuka korjaa oman nautinnon?

Jos nyt aloittaja kysyy pehmeimmistä kumeista, niin kannattaako välttämättä kertoa kaverille "vääristä rengasvalinnoista"?

En malta olla vetämättä vielä laajemmalle... Nastarenkaat pitäisi kieltää 90%+ autoista. On ääliömäistä karhentaa ja urittaa tiet. Keski-Euroopan asfaltit ovat usein nautinnollisia juuri nastattomuuden vuoksi kun ei ole uria eikä karheutta = Sporttikumi kestää pitkään.

Ilmeisesti ainakin huomattavasti enemmän kuin sinulla.
No valaise nyt meitä tietämättömiä. Millä pyörällä ja millä renkailla ja kuinka paljon?
Enpä ole pitänyt kilometrilleen kirjaa noista. Kokonaismäärä kuitenkin lienee jossain 400-500tkm tienoilla.

Mutta jos tietäisin/kertoisin, niin sinä yrittäisit seuraavaksi löytää sieltä suurennuslasin avulla jonkun kohdan, johon pääsisit hyökkäämään kuin yleinen syyttäjä. Vaikkei sinulla itselläsi olekaan kokemusta sporttouring-renkaista, jonka itsekin jo myönsit
wink.gif

Ilmeisesti ainakin huomattavasti enemmän kuin sinulla.
No valaise nyt meitä tietämättömiä. Millä pyörällä ja millä renkailla ja kuinka paljon?
Enpä ole pitänyt kilometrilleen kirjaa noista. Kokonaismäärä kuitenkin lienee jossain 400-500tkm tienoilla.

Mutta jos tietäisin/kertoisin, niin sinä yrittäisit seuraavaksi löytää sieltä suurennuslasin avulla jonkun kohdan, johon pääsisit hyökkäämään kuin yleinen syyttäjä. Vaikkei sinulla itselläsi olekaan kokemusta sporttouring-renkaista, jonka itsekin jo myönsit  
wink.gif
Sporttouring-renkaista mulla kyllä on kokemusta, mutta ei raskaista sporttouringeista.

Laita nyt edes joku arvio minkä verran olet ajanut ns. seosrenkailla reissuja? Ihan vaan uteliaisuudesta kysyin kun niistä tunnut niin paljon tietävän ja sanot nillä enemmän ajaneesi kuin minä. Se ei tosin paljoa vaadi sillä ei mullakaan ole kokemusta kuin n. 30tkm kadulla.

Eiköhän nuo nykyiset normaalit sporttirenkaat kestä 5-10tkm, ainakin sen mukaan mitä toiset kertoo ja mikä on oma kokemus. Oma kokemus on 8-9tkm.

Vanhemmat tyyppimerkinnät kestää yleensä vähemmän. Diablot taitaa kestää vähemmän kuin MPP, Road2, Z6 esimerkiksi. Käyttötavasta ja pyörästä riippuu paljon. Nuo kaksi asiaa ovat yleensä vieläpä kytköksissä toisiinsa.

Laita 2-seosrenkaat. Vaikkapa Road2.

Eiköhän nuo nykyiset normaalit sporttirenkaat kestä 5-10tkm, ainakin sen mukaan mitä toiset kertoo ja mikä on oma kokemus. Oma kokemus on 8-9tkm.
Pitäis kestää, kun käytettynä ostamani ratakumitkin kestää mulla kadulla tuon 5tkm. Toisaalta olen ajanut parikin Bridgestonen sporttouringkumia vaihtokuntoon alle 5tkm joilla muut pääsee yli 10tkm, eli se on käyttäjästä kiinni. Tuo oli ennenkuin opin pitämään oikeita paineita renkaissa. Samassa pyörässä vaihdoin Diabloihin ja ne kesti parhaimmillaan sen 10tkm, kun paineet oli kohdallaan.
Autobaanoille tms. suoraan ja kovaan ajoon paineet vaan korkealle (itsellä yleensä silloin 2,7/3,2) niin se rengas kestää paremmin.

Johan on tästäkin saatu vääntö aikaiseksi  
biggrin.gif

Vielä omakohtaista sen verran että ekassa XX:ssä ajoin ensiasennusrenkaina olleet Bridgestone BT 57 loppuun ja nuo rinkulta olivat katukäytössäkin toivottomat (mm. melkein lipat liikenneympyrässä jne).

Toiseen XX:n vaihdoin Diablot alle noiden tilalle jo heti uutena syystä että tuota tuli ulkoilutettua radalla vaikkakin ihan hitaassa ryhmässä. Katukäytössä en huomannut eroa Diablon ja Diablo Stradan välillä. Jälkimmäistä ei koskaan tullut ajettua loppuun kun mopo meni vaihtoon.

Joo ja ei reissuun kannata remonttia lähteä tekemään vaan käyttää se aika ajamiseen reissaamiseen. Mutta jos alla oleva rengastus ei ole lähellekään vaihtokunnossa niin ei sitä kannata uuteen vaihtaa varmuuden vuoksi (allekirjoittaneen tapauksessa näin oli).

Hmm. Zpete. Sanot, että paineet autobaanoille korkealle? Entäs jos on oikein lämmintä?

Olen kerran sulattanut yhdet pehmeät Metzellerit n. 2tkm ajolla k1200s:n alle. Noin jälkikäteistarkastelussa olen päätynyt, että mulla taisi olla väärät paineet ja veikkaan, että oli liian kovat + tosilämmin keli.

Tota lievää ylipainetta (2,7/3,2) ohjeisiin nähden on tullut itsekin harrastettua. Matkalehmä kun on yleensä ollu kakspäällä maksimilastissa.

Kaipa se ois katuajossakin tarkistettava paineet ns. lämminpaineina. Etenkin jos ajo ja/tai olosuhteet poikkeaa vakiosta.

Hmm. Zpete. Sanot, että paineet autobaanoille korkealle? Entäs jos on oikein lämmintä?

Olen kerran sulattanut yhdet pehmeät Metzellerit n. 2tkm ajolla k1200s:n alle. Noin jälkikäteistarkastelussa olen päätynyt, että mulla taisi olla väärät paineet ja veikkaan, että oli liian kovat + tosilämmin keli.
Samanlaiset kokemukset kuin zpetellä. Nuo paineet on toimineet kelissä kuin kelissä. Toissa kesänä oli erityisen kuumaa ja yli 6000km:n manner Euroopan turnee tuli ajettua käytetyillä kisagummeilla. Parhaimmillaan oli lämmintä +35 ja ajelimme siirtymillä matkavauhtina 160-200km/h nopeuksia, eikä rengas osoittanut kummoisiakaan kulumisen merkkejä vaikka esim siirtymä Sloveniasta Monacoon on jotain 700km:n luokkaa noilla em nopeuksilla pelkillä tankkaus+juomatauoille.

Toimii ainakin sellaisella 33-34 lämmöillä vielä ok, n. 140-200km/h matkavauhdeilla, renkaana taisi olla Supercorsa SC2 (eli medium rataseos). Omaa kokemusta on siis jonkin verran ja TeroT tuossa raportoi vastaavaa kokemusta.
Ymmärtääkseni tämä perustuu siihen, että "kovalla" paineella renkaan muoto elää vähemmän (mieti kuinka rengas menee lyttyyn asfalttia vasten juuri kun osuu asfalttiin) ja siksi lämpenee kuluu vähemmän.

Renkaanhan saa radalla raiskattua aika hienosti kun vetää iskarin vaimennuksen tiukalle ja ajaa matalilla rengaspaineilla. Rengas tekee kaiken työn: ylikuumenee, kuluu ja repeilee. Kokemusta löytyy tästäkin...

Lisäys: Ja nuo 2,7/3,2 paineita olen käyttänyt yksinajaessa suht kevyissä pyörissä, isompiin matkasportteihin vois taakse kokeilla vaikka muutaman kymmenyksen enemmänkin.

Michelin Pilot Power 2CT kusiaisessa melkein 12tkm sekä etu, että takakumi. Takakumi meni aikalailla kantikkaaksi, vaikka näki pari ratapäivääkin. Etusesta oli keskeltä vajaa puolet pintaa jäljellä, mutta profiili meni muhkuraiseksi. Paineita pidin kadulla noin 2,5/3,0 bar.

Kaipa se ois katuajossakin tarkistettava paineet ns. lämminpaineina. Etenkin jos ajo ja/tai olosuhteet poikkeaa vakiosta.
On muuten huomattava ero jos mittaa paineet kuumina (ja vielä kaks päällä tavaroin) kesken ajon tai sitten tallilämpöisinä ennen lähtöä. Jotenkin tuntuisi että kannattaisi mitata vain ns. kylmiä paineita kuten ohjekirja neuvoo. Säilyisi vertailupohja samana. Itse huomasin useiden kymppien eron kylmä versus lämmin. Asiasta väännettiin kättä joissakin ketjussa taannoin ja muistaakseni joku "fyysikko" tähän päätyi.

Sen verran kommenttina tuohon, että erilaisia renkailla optimaalinen toimintalämpötila on/voi olla ratkaisevasti erilainen. Se lämpötila missä joku toinen rengas "sulaa" alle niin toinen rengas toimii optimaalisesti ja kestää rasitusta erityisemmin kulumatta. Tuo siis siitä riippumatta johtuuko renkaan lämpötila sisäisestä kitkasta, ulkoisesta rasituksesta tai ulkolämpötilasta.

Jollain Z6 takakumilla tai vastaavilla ajaa kilokyykylläkin lähes 10tkm lukemia...
Varmaan siksi että noilla pehmeillä renkailla pääsee tuon saman 10 tkm ja pito tarvittaessa kuitenkin parempi. Vielä isompi merkitys on sitten renkaan profiililla joka vaikuttaa kääntyvyyteen ja muutenkin ajettavuuteen varsinkin jos kyseessä on oikea sporttipyörä.
Jaa, no jos pääsee niin eikai siinä. Kyllä mun Pirelli corsat takaa ainakin katosi alta 30-40% nopeemmin kuin Z6. Saattaa toki olla enemmän käännetty kahvaakin tolla välillä.

Profiilissa nyt en huomannut mitään eroa noitten välillä.

Pidossa en kadulla huomaa muussa eroa kuin corsa on helkkarin liukas ennenku lämpee.

Mitäs jos näissäkin vain käyttäisi niitä paineita joita valmistaja suosittelee ja samantyyppisiä renkaita kun ovat alunperin valinneet. Rengasmerkin voi sitten valita oman maun mukaan. Veikkaan että tietävät asioista jonninverran. Lienee valitsevat myös sen parhaimman yhdistelmän pidon ja kulutuskeston kannalta pyörälle.

Lisäksi onko se niin paha asia jos rengas kestää sen 6tkm sijaan sen 5tkm jos samalla pito/tuntuma on vaikka hieman parempi? Vai onko tuostakin pakko venyttää penniä viimesen päälle?

Back