Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
nipo sanoi:Olen ymmärtänyt, että vain Venäjällä oikealta pientareelta ohittaminen on sallittua. Muualla (~lännessä) ankarasti kiellettyä.

No just tuon takia kirjoittelinkin. Mitäpä väittelemään, sen kun antaa mennä vaan - tietysti järjellä. Kun suurin osa splittaa, niin tottuuvat kaikki meillä Härmässäkin.JanneK86 sanoi:Viikko sitten olin trondheimin ruuhkassa, keli +30 goretex puku päällä paikallisista vaan mallia ja 15km jono ohitettu. Siellä ainakin ihmiset teki tilaa ja hyvin. Vaasasta poistuessa tietyömaat oli ruuhkauttanut autoilijoita siellä myös tuli jonon keulille mentyä. Turhaa tästäkin on väitellä splittaa kukin miten tykkää, sitä harrastetaan ruotsissa ja norjassa jne...

M58 sanoi:Ja näin se toimii. Ajoissa kun havaitaan ruuhkan alkavan syntyä varaudutaan ilmoittamaan hidastuminen hätävilkuilla, jos sellaiset prätkässä ovat, ja siirrytään kaikkein oikeanpuolimmaiselle kaistalle yleensä rekkojen väliin. Ja sitten kun jononopeus laskee alle 60 kmh siirrytään pientareelle, katsoen siirtymävaiheessa, ettei takaa tule piennarta pitkin ketään. Jos jono kokonaan pysähtyy, niin kuin jossain vaiheessa pysähtyy, pudotetaan nopeutta hieman. Kokenut motoristi voi kyllä ajaa kuuttakymppiäkin ohi pysähtyneen jonon, kaksin päälläkin ja matkarensseleissä.
Näin ajoin lomareissulla kaikkiaan pari-kolmekymmentä kilometriä ohitse pysähtyneiden autojonojen Saksassa, Italiassa, Sveitsissä ja Ranskassa ilman minkäänlaista ongelmaa.
M58 sanoi:Ei ole mieltä välttää pääväyliä kun on prätkällä liikkeellä, ne ovat kuitenkin nopeammat kuin ajella pikkuteitä pitkin, ne kun ovat kiemuraisia ja hitaita, pääväylät on tehty nopeaan siirtymiseen.
Ja näin se toimii. Ajoissa kun havaitaan ruuhkan alkavan syntyä varaudutaan ilmoittamaan hidastuminen hätävilkuilla, jos sellaiset prätkässä ovat, ja siirrytään kaikkein oikeanpuolimmaiselle kaistalle yleensä rekkojen väliin. Ja sitten kun jononopeus laskee alle 60 kmh siirrytään pientareelle, katsoen siirtymävaiheessa, ettei takaa tule piennarta pitkin ketään. Jos jono kokonaan pysähtyy, niin kuin jossain vaiheessa pysähtyy, pudotetaan nopeutta hieman. Kokenut motoristi voi kyllä ajaa kuuttakymppiäkin ohi pysähtyneen jonon, kaksin päälläkin ja matkarensseleissä.
Liittymäkohdissa ollaan tarkkana, siis kun piennarta ei ole. Edelleen ajetaan oikealta ohi, mutta huomioiden jonosta poistuva liikenne ja ennen kaikkea jonoon tuleva liikenne tulevassa liittymässä. Välistä tulee sikin sokin menemistä, ennen kuin piennar taas alkaa - hyvin se aina sujuu.
Olen lukemattomat kerrat ollut saksalaisisa ruuhkissa autoilla ja prätkällä vuosikymmenten varrella ja vain kerran syynä on ollut liikenneonnettomuus, olin prätkällä ja tapahtui vielä Oberreutessa.wanico sanoi:Maassa maan tavalla tai maasta pois.
Siellä 80 miljoonaa saksalaista seisoo kiltisti ruuhkassa. Mutta suomalaisilla ja hollantilaisille lomalaisilla on niin helvetin kiire, että pitää vaarantaa ihmishenkiä ja pelastuskaluston perillepääsy. Vain koska on kivaa jatkaa matkaa pääväylää?
Mä oikeasti toivon että ensikerralla myös sinä poistut ensimmäisestä mahdollisesta liittymästä ja ajat jonnekin kivaan kylään pitämään kahvitaukoa. Ja jatkat matkaasi kun ammattilaiset on saaneet onnettomuuspaikan raivattua.
nipo sanoi:Olen ymmärtänyt, että vain Venäjällä oikealta pientareelta ohittaminen on sallittua. Muualla (~lännessä) ankarasti kiellettyä.

kardax sanoi:"Safety implications of lane - splitting among California motorcyclists involved in collisions":
http://www.ots.ca.gov/pdf/publications/lanesplittingreport.pdf
Kolmasosa onnettomuuksista sattunut splittaillessa, vammat kuitenkin jääneet pienemmiksi, kuin Highwayllä kovissa nopeuksissa ajetut mällit. On se turvallista!ts18056 sanoi:Varsinainen nollatutkimus.Kolmasosa onnettomuuksista sattunut splittaillessa, vammat kuitenkin jääneet pienemmiksi, kuin Highwayllä kovissa nopeuksissa ajetut mällit. On se turvallista!
kardax sanoi:Jaajaa, se logiikka oli vissiin siinä, että peräti 40% motoristien liikenneonnettomuuksista on peräänajoja (mm. auto ajaa päälle liikennevaloissa odottaessa, National Highway Traffic Safety Administration mukaan), jolloin splittaamisen kautta semmoiset onnettomuudet tietenkin vähenevät...