• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Splittaaminen liikennevaloissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Gorilla
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
isossa maailmassahan saa kääntyä esim. oikealle punaisia päin jollei sieltä ketään tule
Niinpä, tota sääntöä vois tosissaan noudattaa tääl "jääkarhujen" maassakin
thumbs-up.gif

Monasti olen sen myös tehny (heh- ja taas kohta sataa paskaa niskaan
tounge.gif
)
Sakothan SIITÄKIN saa, jos sattuu "kakkalakki" näkee
nixweiss.gif

Jos kaistalle mahtuu kaksi ajoneuvoa niin siinä on kaksi kaistaa. Näin minulle on liikenteestä opetettu.
Kukahan lienee moista opettanut? Jos joku liikenneopettaja niin toivottavasti on jo hommansa lopettanut.

Edes ns "leveäkaistatiellä" ei ole kuin yksi kaista.
Veikkaisin, että liikenneope on ollut ihan asiansa osaava tyyppi. Ehkä Rammus vain muistaa alla olevan alleviivatun kohdan väärin:

Tieliikennelaki 3.4.1981/267

1 LUKU
Yleisiä säännöksiä

2 §
Määritelmiä
Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:
...

2) ajoradalla ajoneuvoliikenteelle tarkoitettua, yhden tai useamman ajokaistan käsittävää tien osaa, pyörätietä lukuun ottamatta; (7.5.1997/414)

...

4) ajokaistalla tiemerkinnöin osoitettua tai muuta autolle riittävän leveää ajoradan pituussuuntaista osaa ja pyöräkaistaa; (7.5.1997/414)

Jaa, että leveäkaistatiellä vain yksi kaista? Minä ja laki rohkenemme olla eri mieltä. KVF...
wink.gif

Kun paloi punainen, niin pikkukadun jengi ajoi valotolpan ohi kytikselle siihen risteykseen ja jos isolla tiellä ei ollut liikennettä, niin sinnehän ne kääntyivät.

Sama homma siinä isolla tiellä, elikkäs jos tällä pikkukadulla oli vihreät, niin isolla tiellä jarruttelivat punaisiin valoihin ja kurkkivat, josko sieltä pikkukadulta ketään tulee ja jollei, niin jatkoivat matkaa.

Yhtään läheltäpiti/onnettemuutta en kyseisessä risteyksessä nähnyt.

Huomasin vain, että se punainen liikennevalo oli näille vähän semmoinen huomiovalo vain, elikkäs ymmärsivät jarruttaa ja katsoa risteävän tien tilanteen, mutta jollei sieltä ketään näkynyt tulevan, niin ei niistä kukaan niihin valoihin jäänyt kökkimään..

Jos taasen oli vähän vilkkaampi liikenne, niin sitten odottelivat niitä valoja, puolin ja toisin. Motskarit/skootterit kyllä liikkuivat aina väleissä, oli sitten niissä valoissa yksi auto, tai useampi.
voisi meilläkin fjänländiissa olla sellainen joustavampi punainen. isossa maailmassahan saa kääntyä esim. oikealle punaisia päin jollei sieltä ketään tule ja italiassa muutenkin ollaan erittäin joustavia. saman olen huomannut ranskassa ja englannissa. sitten taas saksassa ollaan jopa ylitäsmällisiä, kaikkea noudatellaan pünktlicht, pilkulleen, vaikka järki ja jousto olisi joskus mielekkäämpää. no onhan siellä vielä jonkin verran niitä autobahneja vapailla nopeuksilla, sielläkään ei saa ajaa alinopeutta, eikä ainakaan pysähtyä baananlaitaan. sweduissa taas ollaan erittäin kohteliaita ja joustavia, kuitenkin silleen siististi siellä usein ajetaan, pl. ghostrider.
Vielä kun ne ylitäsmälliset lapinpo...saksalaiset ja joustavat swedupel...ruottalaiset vielä oppis pitämään edes jonkinmoista turvaväliä, niin tämä suomipoika olisi yleisesti ottaen helvetin tyytyväinen. Mitä nyt vähäisellä kokemuksella ko. maiden liikenteestä uskaltaa kommentoida...

Niin, ja yks toivomus vielä: kaikki saksalaiset, myös nuukat, ajovalot päälle!

Itse vähän tapauskohtaisesti suhtaudun kyseiseen toimintaan mutta jos joku ohi haluaa valoissa mennä niin olen pyrkinyt välin jättämään sitä varten autolla. Tänään ajelin autolla leppävaarasta kehä-I itäänpäin aamulla niin jono seiso länteen menevien kaistalla lepuskista oulunkylän kohdille ja pari motoristia tunnollisesti laahusti väleissänsä autojen perässä mutta muutama sitten hissukseen
sport05.gif
autojen välistä ohi joka oli mielestäni todella sallittavaa. Totta kait mennään jos mahtuu mutta fiksusti.
smile_org.gif

Jaa, että leveäkaistatiellä vain yksi kaista? Minä ja laki rohkenemme olla eri mieltä. KVF...
wink.gif
Siteerauksessa määriteltiin mikä on ajokaista, ei sitä onko leveäkaistatiellä kaksi samansuuntaista kaistaa rinnakkain. Leveäkaistatiellä on yksi kaista suuntaansa ja ajoneuvoa on kuljetettava oikeassa reunassa.

Puskuri
Juu, ei siteerauksissa ei sinänsä puhuttu mitään leveäkaistatien kaistoista. Mutta eipä laki taida edes tuntea käsitettä leveäkaistatie. Ilmeisesti kaikki leveäkaistatiet on tehty niin kapeiksi, etteivät ne ole kahdelle autolle riittävän leveitä. Tai siis ohitukseen on, muttei kahdeksi kaistaksi. Hmm? Vai mahtuisiko sittenkin turvallisesti pari Suzuki Altoa ajamaan vierekkäin, muttei kahta Suburbania? Onhan kummajaisessa nimeltä leveäkaistatie aika paljon tulkinnanvaraisuutta...

No, pääpointtini oli kuitenkin se, ettei kaistoja välttämättä tarvitse merkitä katkoviivoin.

e: kielioppikukkanen

Aivan sama mitä muut ajattelee. Itse splittaan jos katson sen turvalliseksi. Vauhtia maks 20km/h yli ohitettavan. Kyllä (kehä)kolmosellakin jo ihan hyvin pääsee splittaan eikä kukaan vielä ole tööttäillyt tai vastaavaa.

Splittaushan on ainakin täällä etelässä ruuhkassa turvallisempaa kuin autojonossa ajelu - splittaamalla välttää kokonaan takana ajavan, itseänsä taustapeilin avustuksella meikkaavan, tai takapenkillä olevaa kullannuppuansa paijaavan naisihmisen aiheuttamat peräänajokolarit. Samoin välttyy jäämästä puhelinpölöttäjien, eli maailman tärkeimpien pukujen yliajamaksi.

...kjele... Kaikki suomalaiset junttikuskit ja "siviilipoliisit", siis kotimaan "ruuhkissa" splittailublokkausta harjoittavat kotilokuskit omakustanteiselle 2 päiväiselle aasian matkalle ja kaupunkiajokurssille (+lentoaika) - vaikka kinkkeihin tai taiwaniin, oppivat skootterisumussa antamaan tilaa kaksipyöräisille!!!
wink.gif
Itse asiassa eiköhän tehdä aloite, että B/BC-ajokortin 3. ja uusin osio (=kaupunkiajo harjoittelu) suoritetaan vaikka Shanghaissa...
kaboom.gif

Tänään ajelin autolla leppävaarasta kehä-I itäänpäin aamulla niin jono seiso länteen menevien kaistalla lepuskista oulunkylän kohdille ja pari motoristia tunnollisesti laahusti väleissänsä autojen perässä mutta muutama sitten hissukseen autojen välistä ohi joka oli mielestäni todella sallittavaa. Totta kait mennään jos mahtuu mutta fiksusti.
Mä ajan päivittäin väliä Lepuski-Pukinmäki-Lepuski ja ihan reilusti splittaan iltapäivällä kun jonot pysähtyy siinä ennen vihdintietä. Matka kotiin tuosta kohtaa ei ole pitkä (n.3km), mutta kuitenkin. Enkä ole ainoa..
062802moto_prv.gif
Yllättävän hienosti on lomakauden jälkeen autoilijat antaneet tietä, paria poikkeusta tietty lukuunottamatta
omg.gif

...kjele... Kaikki suomalaiset junttikuskit ja "siviilipoliisit", siis kotimaan "ruuhkissa" splittailublokkausta harjoittavat kotilokuskit omakustanteiselle 2 päiväiselle aasian matkalle ja kaupunkiajokurssille (+lentoaika) - vaikka kinkkeihin tai taiwaniin, oppivat skootterisumussa antamaan tilaa kaksipyöräisille!!!
wink.gif
Itse asiassa eiköhän tehdä aloite, että B/BC-ajokortin 3. ja uusin osio (=kaupunkiajo harjoittelu) suoritetaan vaikka Shanghaissa...
kaboom.gif
Pitäisi moni splittaaja laittaa samalle kurssille. Tänä kesänä on tullut aika paljon liikuttua kaupunkialueella autolla ja valoista lähtiessä on useampaan meinannut splittaavat motoristit jäädä jalkoihin. Jos on pakko tunkea siihen kaistojen väliin, niin lähdetään sitten kanssa reippaasti eikä jäädä tuhertamaan.

Ne pyörät on ollut ZZR1400, BMW K1200S ja siihen tyyliin ja mulla on ollut alla vanha 100 hv perheloota.

wink.gif
kaboom.gif
Pitäisi moni splittaaja laittaa samalle kurssille. Tänä kesänä on tullut aika paljon liikuttua kaupunkialueella autolla ja valoista lähtiessä on useampaan meinannut splittaavat motoristit jäädä jalkoihin. Jos on pakko tunkea siihen kaistojen väliin, niin lähdetään sitten kanssa reippaasti eikä jäädä tuhertamaan.

Ne pyörät on ollut ZZR1400, BMW K1200S ja siihen tyyliin ja mulla on ollut alla vanha 100 hv perheloota.
No juu. Mutta siitähän riemu repeää taas kun etupyörä ripustuu hiukankin ilmaan kun mojovasti kiihdyttelee. Pääseehän tuota ilmiötä ilmaankin ripeästi livahtamaan.

Niin, kaksi kertaa tällä viikolla olen päässyt 15:30-16:30 välillä kehä ykköselle itään päin ihmettelemään. Aika hyvin mahtuu edelleenkin splittaamaan. Moni motoristi on kyllä jonotellut kiltisti kun olen hurauttanut ohi. En tiedä tuosta +20km/h ohjenuorasta kyllä, on tuossa varmaan neljänkympinkin eroja ollut. Pitää muistaa varoa niitä tilanteita, joissa toisellla kaistalla on tilaa, kun silloin saattaa tulla autoilijoille kuningasideoita vaihtaa kaistaa toiseen näennäisesti nopeampaan kaistaan.

Taas pitäisi kolmostielle splitata kehää vähän päästä. Pohjanmaan matka alkaa. Jos sataa niin silloin jätän suosiolla splittailut, paitsi ryömien punaisiin valoihin.

Tänään sai splitata sydämensä kyllyydestä kehä1:llä ja vihdintiellä aamulla ja I-päivällä
062802jumpie_prv.gif
hyvin annetaan tilaa lukuunottamatta niitä muutamaa kusipääkiintiötä ylläpitävää tyrää jotka yrittää tappaa, noh toivon että palavat helvetissä...

Heh. Tuli työporukan kans käytyä just syöpöttelemässä. Tuli puhetta meikäläisen mopoharrastuksesta. Esimies siinä kyseli, et harrastanko splittausta. Häntä kuulemma moinen ärsyttää aina aamuisin, kun on tulossa töihin kotilolla
biggrin.gif

Tulipa tänään splitattua sitten melkein jokaisissa valoissa, kyl se vaan on huomattavasti mukavampaa päästä aina lähtemään sutjakkaasti valoista
smile_org.gif
. Eipä tullut reaktioita kumpaankaan suuntaan. Tiedä sitten millaista kiroilua se ohjaamossa on aiheuttanut, oli parempaakin tekemistä kun seurata vituttaako splittailu jotakuta
tounge.gif
.

Heh. Tuli työporukan kans käytyä just syöpöttelemässä. Tuli puhetta meikäläisen mopoharrastuksesta. Esimies siinä kyseli, et harrastanko splittausta. Häntä kuulemma moinen ärsyttää aina aamuisin, kun on tulossa töihin kotilolla  
biggrin.gif
No mutta sehän on hyvä asia jos on niin vähän murheita että ehtii splittaamisella itteensä vaivaamaan, ei ainakaan oo pelkoa töiden puolesta
tounge.gif
.

On sitä muutaman kerran tullut tuolla kehän aamuruuhkassa tehtyä ja joskus isommassa liikenne valo jonossa.
Tosin vaikka ajaa siinä autojen välissä kuinka nätisti ja rauhallisesti, niin jostain syystä olen muutamaan otteeseen törmännyt siihen että muutama mies kuski on jostain syystä halunnut yrittää sumputtaa mut sinne rekan ja auton väliin.
omg.gif
Tosin siellä liikkuu muutenkin aina outoja poukkoilijoita joten olen sitten suosiolla jättänyt splittailua vähemmälle, jottei ne miehet olis sitte niin kateellisia
pftroest.gif

Yllä olevaan kysymys. Onko joku antanut tilaa mopolla takaa tulevalle nopeammalle autolle vastaavalla tavalla?
Kyllä on annettu ja annetaan vastakin. On jopa pysähdytty jotta nopeammat pääsevät menemään. Toisille se vaan on mahdotonta.
Kyllä. Aina. Niin autolla kuin pyörällä. Se yksinkertaisesti ei ole itseltä pois millään tavalla, jollain toiselta voi olla jos hänellä olisi kiire.

Hehhe, eilen pääsin ajamaan kehäIII:n ruuhkassa ja hauskaksihan se muuttui. 20m ennen erästä autoa huomasin ko. auton takalasissa ison HD-logon, lähestyessäni autoa tämä väisti heti huolella ja ratissa oli vieläpä nainen (älä käsitä sovinistisesti). muutama sata metriä eteenpäin ja kas, punaisen auton, jossa mies ratissa, ohitettuani kuulin aivan hitonmoisen *tööööötttöööötötöööööt* -annoksen
062802moto_prv.gif

Kumman hyvin pääsin kaistojen välissä etenemään, kukaan ei tuntunut ainakaan tahallaan kiilaavan.

Back