• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Speed triple 1050, sieluton kone vs. ducati s4r?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Talttapää
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tässä on teille Dyno-käyrät.
Triumph Daytona 955i, vm. 02, trumpan omalla hiilikuitu vaimentajalla. Onko riittävän tasaiset käyrät? En kyllä näe missään sitä rivikolmosen haukuttua vuoristorataa.
Daytonan käyrät

Triumph Daytona 955i, vm. 02, trumpan omalla hiilikuitu vaimentajalla. Onko riittävän tasaiset käyrät? En kyllä näe missään sitä rivikolmosen haukuttua vuoristorataa.
Daytonan käyrät
Kunhan vielä näkis jotain
biggrin.gif

Daytonan käyrät
biggrin.gif

Edit: Kopioin äsken kuvan suoraan tänne. Ei ollu hyvä idea. Eikö siis sivu aukea vai kuva ei suurene? Oikea hiiren näppäys kuvan päällä ja jotain zoomia tai "näytä kuva" -tekstin kun valitset, niin eiköhän näy. Jos näkyy, niin mitäs sanot käyrien tasaisuuteen "Tylyttäjä" ? Katsoppas, ei se rivinelonen ole aina onni ja autuus.
wink.gif

En mä edelleenkään nää sitä julmettua alavääntöä ja räjähtävää yläkiekkojen tehoa.. Vääntöä on takarenkaalla n. 80Nm alueella 3500-6500rpm, jopa hiukan laskee sillä alueella.

R1:ssä vastaava alue menee 82-96Nm nousevana ja jatkaa tasaista nousua. Ja silloin vieläpä ilman ruiskunsäätöä.

Huippuvääntö tuossa käyrässä on 93Nm @ 8875rpm, kun R1:ssä säätämättömänä 103Nm @ 8600 rpm. Siis Yammussa alempana ja enemmän.. Hmm, kai tuo on sitä kolmosen ylivoimaa sitten  
wink.gif

Tuossa on kyllä onnistuttu kuopat saamaan aika hyvin pois, siitä pisteet  
wink.gif
Onhan se toki eri pyöräkin kuin Triple.

Onko tuo Daytona todellakin noin paljon tehokkaampi kuin Triple? Hemmetisti siinä näyttäs olevan enemmän paukkua kuin Triplessä.. Joku 15hp olen käsittänyt sen olevan tehokkaampi takarenkaalla kuin Triple.. Nuo luvuthan alkaa olemaan jo kohtuullisen lähellä japsien arvoja  
tounge.gif

Daytonan käyrät
biggrin.gif

Edit: Kopioin äsken kuvan suoraan tänne. Ei ollu hyvä idea. Eikö siis sivu aukea vai kuva ei suurene? Oikea hiiren näppäys kuvan päällä ja jotain zoomia tai "näytä kuva" -tekstin kun valitset, niin eiköhän näy. Jos näkyy, niin mitäs sanot käyrien tasaisuuteen "Tylyttäjä" ? Katsoppas, ei se rivinelonen ole aina onni ja autuus.  
wink.gif
No, ehkä ei onni ja autuus, mutta paremmat käyrät vaikka tuollainen vanha Pyjamakin piirtää  
wink.gif

Daytonan käyrät
biggrin.gif

wink.gif
No, ehkä ei onni ja autuus, mutta paremmat käyrät vaikka tuollainen vanha Pyjamakin piirtää
wink.gif
Ööö...putosin kärryiltä. "vaikka"-sanaan asti ymmärsin. Sit mä siirryin outside window. Eli siis ihan pihalle. Suomentaistko ystävällisesti? Olen nähkääs maalta. Ja aina en ymmärrä kaikkea. Siis eikö olleet riittävän tasaiset käyrät?

Daytonan käyrät
biggrin.gif

wink.gif
wink.gif
Ööö...putosin kärryiltä. "vaikka"-sanaan asti ymmärsin. Sit mä siirryin outside window. Eli siis ihan pihalle. Suomentaistko ystävällisesti? Olen nähkääs maalta. Ja aina en ymmärrä kaikkea. Siis eikö olleet riittävän tasaiset käyrät?
On se ihan tasainen kyllä, paljon parempi kuin se Triplen käppyrä.

Sitä vaan meinasin kun täällä kun valaistiin, että kolmonen yhdistää julmetun alaväännön räjähtävään yläkiekkojen tehoon, niin en ymmärrä miks tuollainen R1:n tehokäyrä näyttäs olevan parempi joka paikassa..

Että mitähän siitä rivinelosesta sitten sanois yhtä hienosti: yhdistää rivikolmosen ja veekakkosen jumalaiset ala-, keski ja yläkierros-ominaisuudet, V12:sta rajun yliäänikierrosten repäisyn + kaupanpäälle saa vielä täysin tasaisen tehontuoton kautta kierrosrekisterin! Kaiken lisäksi pistää vielä siitäkin vähän paremmaksi!

Ihmettelen vaan, kun testeissä ja huhupuheissa aina liikkuu näitä vanhoja totuuksia, vailla minkäänlaista faktaa.. Ja niitä sitten kerrotaan eteenpäin totuuksina..

En mä edelleenkään nää sitä julmettua alavääntöä ja räjähtävää yläkiekkojen tehoa.. Vääntöä on takarenkaalla n. 80Nm alueella 3500-6500rpm, jopa hiukan laskee sillä alueella.

R1:ssä vastaava alue menee 82-96Nm nousevana ja jatkaa tasaista nousua. Ja silloin vieläpä ilman ruiskunsäätöä.
Pointtihan on se tasainen vääntö.. rykkösessä se vääntö ei pysy hetkeäkään tasaisena, vaan nousee koko ajan kierrosten mukana. Twineissä yms. konstruktioissa on ominaista tuo vääntökäyrän laakeus, jossa vääntö alkaa 3000rpm kohdalta ja jatkuu lähes samana sinne 6000-7000rpm paikkeille..

Ottamatta kantaa minkään moottorityypin vääntöön, tehoon tai "käppyröihin", niin toteaisin, että itselleni olennaista V-koneissa ja ajelemassani tripletissä oli moottorin käyttömukavuus. Sen enempää Trumppani, kuin Ducatikaan ei yllä lähellekään tehokasta rataohjusta paperille rustatuissa faktoissa, mutta tehon ulostulo on miellyttävää ja sopii hyvin katu- ja maantiekäyttöön. Siinä lyhyt puolustuspuhe löysille ja jälkeenjääneille vajaapyttyisille, mutta kuka puolustaisi desmoa?

Pistäkää tälle aiheelle taas oma topic pystyy ja vastatkaa jotain ketjun alkuperäisen aloittajan kysymyksiin. Kiihkoilijoille tiedoksi, että parhaiten aiheesta saa keskustelua jonkin toisen merkin foorumilla, hyvin sopisi ainakin eräs brändi, joka ei osaa valmistaa kehittyneitä ja tehokkaita moottoreita, vaan suosii vastoin kaikkia järkisyitä omaa vanhaa malliaan...

Pointtihan on se tasainen vääntö.. rykkösessä se vääntö ei pysy hetkeäkään tasaisena, vaan nousee koko ajan kierrosten mukana. Twineissä yms. konstruktioissa on ominaista tuo vääntökäyrän laakeus, jossa vääntö alkaa 3000rpm kohdalta ja jatkuu lähes samana sinne 6000-7000rpm paikkeille..
Niinku oiskin. Akrapovicin sivuille alkaa paukkumaan kohta taas linkkejä
wink.gif
Sitähän tässä on juuri perusteltu vaikka kuinka moneen kertaan. Nimenomaan laakea kaari on se mitä tavoitellaan, sillä saadaan ajettava moottori koko kierrosalueella.

Tossa pari "tasasta" twiniä:
VTR SP1: http://www.akrapovic.si/main....rt.html

Ducati 999S: http://www.akrapovic.si/main....rt.html

RSV 1000R: http://www.akrapovic.si/main....rt.html

Yks R3 väliin..

Triple: http://www.akrapovic.si/main....rt.html

Vertailuks pari rivinelkkua:

Wanha Blade: http://www.akrapovic.si/main....rt.html

Gixxer: http://www.akrapovic.si/main....rt.html

Wanha R1: http://www.akrapovic.si/main/catalog/yamaha/r1_2002/slipon/chart.html

Kyllä se on noissa rivinelkuissa laakeempi, noissa vajaamukisissa sahaa lähes aina todella pahasti! Ja noi on ihan oikeita käyriä mitä on Akran sivuilla..

Täytyy sanoo, että Wanhassa rykkösessä toi on kaikist hienoimman muotoinen, vaikka ylhäällä siinä ei olekaan ihan samanlailla paukkua kuin näissä uusissa ja Gixxerissä. Mutta oli se vaan muuten hieno moottori!

Huippuvääntö tuossa käyrässä on 93Nm @ 8875rpm, kun R1:ssä säätämättömänä 103Nm @ 8600 rpm. Siis Yammussa alempana ja enemmän.. Hmm, kai tuo on sitä kolmosen ylivoimaa sitten
wink.gif

Tuossa on kyllä onnistuttu kuopat saamaan aika hyvin pois, siitä pisteet
wink.gif
Onhan se toki eri pyöräkin kuin Triple.

Onko tuo Daytona todellakin noin paljon tehokkaampi kuin Triple? Hemmetisti siinä näyttäs olevan enemmän paukkua kuin Triplessä.. Joku 15hp olen käsittänyt sen olevan tehokkaampi takarenkaalla kuin Triple.. Nuo luvuthan alkaa olemaan jo kohtuullisen lähellä japsien arvoja
tounge.gif
Tästähän tuli hyvä keskustelu pystyyn
biggrin.gif
biggrin.gif
. Joo, en mä tarkoittanut mitään huippu tehoja/vääntöjä, vaan tasaisuutta. Ei siis ole mitään pahoja tiputuksia käyrissä. Sama se mulle on mitkä lukemat sieltä tulee, kunhan on TASAINEN käyrä. V*ttumainen ajaa jos on pahoja tiputuksia.
Triplen ja Daytonan ero on teho. Vääntö pitäis olla sama(n. 100Nm). Vanhemman mallin Daytonassa oli muistaakseni n. 130hp. Uudempia on siis hieman piristetty.
Joo...täältä tähän.

Nuo Akran käyrät on siitä hauskoja, että tehon lisäys on "marginaalinen" (muutama hassu hv), tuskin kovinkaan suuri vaikutus varsinaisiin suoritusarvoihin (ei ainakaan sekuntitolkulla
wink.gif
) , mutta mutta, koska äänet kovenee selkeämmin, niin MUTU lisääntyy suoritusarvoissa (kovat murinat tuntuu lisäävän suoritusarvoja sekuntitolkulla)
tounge.gif

MUTU RULES  
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Vai väittääkö joku muka tosissaan asentaneensa sliparin parantuneiden kiihtyvyysarvojen takia? Höpsis, sanon minä
wink.gif

Kuka noista käppyröistä. Mulle on tärkeintä että lähtee silloin kun kiertää kahvaa eikä tarve polkea vaihteita alaspäin. Eli ns. normaaleilla liikennenopeuksilla. Ehkä pitäis verrata tuota suurimman vaihteen kiihtyvyyttä niin ehkä silloin nuo ubervälitetyt kisasportit voi hetkeksi jäädä. Esim mun edellinen triple RS jaksoi mukisematta 6:lla mennä taajamanopeuksia, joista vaan kaffaa vääntämällä lähdettiin aika haipakkaa. Tosin en ole koskaan millään "kunnon" sportilla ajanutkaan, joten tämä ei ehkä ole oikein validi argumentti.

Back