• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Speed triple 1050, sieluton kone vs. ducati s4r?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Talttapää
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Väännössä ja sen tasaisuudessa häviää samankokoiselle nelikolle koko kierrosalueelle, ei mahda mitään..
Harittaako mulla silmät, mutta näyttääkö niiden ekojen käppyröiden perusteella että trumpassa on 3000rpm kohdalla enemmän vääntöä kuin rykkösessä
wink.gif

Omassa kikottimessa on siinä paikkeilla n. 90nm vääntöä..

Jos messuilla oikein kuulin mitä trumpan standillä seisoskellut jannu höpisi, niin ekaan erään saivat noita uusia triploja peräti kymmenen joista olisi kahdeksan varattu... Noh, niitä varmaan tulee useampikin erä jos ei ole hirveätä kiirettä.

Tiedä sitten oliko vaan myyntipuhetta mutta onhan se komea.

Väännössä ja sen tasaisuudessa häviää samankokoiselle nelikolle koko kierrosalueelle, ei mahda mitään..
Harittaako mulla silmät, mutta näyttääkö niiden ekojen käppyröiden perusteella että trumpassa on 3000rpm kohdalla enemmän vääntöä kuin rykkösessä
wink.gif

Omassa kikottimessa on siinä paikkeilla n. 90nm vääntöä..
Ei harita, kun Trumppaan on pistetty uus ohjelma niin jotain piikkejä saattaa käydä R1:n käyrän yläpuolella, mutta on kuitenkin aika epätasaista käppyrää..

R1:ssä on tuossa vakiosäädöt, varsinkin alakeikat piristyy siinäkin kun rikastaa alhaalta. Ittelläni tehtiin näin ja oli selkeesti parempi.

Vakiokäyrä on tod kauhean näköinen Triplessa, säädetty on parempi muttei kyllä ainakaan mun mielestä läheskään täytä kriteeriä "tasainen".. Ja pahasti on alakynnessä Trumpan vakiokäyrä vs. vakio R1.

En haluais todellakaan siis dissata mitään pyörää, mutta aina pistää silmään kun mutulla pistellään menemään, just vaikka että "V2 vääntää ihan eri tavalla", "triple yhdistää eri moottorikonstruktioiden parhaat puolet", "twinissä/triplessä on todella tasainen tehontuotto" tms.. Näiden juttujen kun olettais perustuvan johonkin muuhunkin kuin mutuun, ja toi dyno on tossa kohtaa onneks aika lahjomaton.

Hienoja pyöriä ne on kaikki, ja fiilishän se useimmiten ratkaisee!

Kannattaa huomata myös R1:n reilu 40 kuutiota suurempi tilavuus ja sen vaikutus väännön määrään.

Aika säälittävää puuhaa kyllä vertailla noita käppyröitä, kun kyseessä on aivan eri viritysasteen laitteet. Kuka noiden käppyröiden pyörien säädöistä ja olosuhteista tietää.. Esim tässä ei R1:n käppyrä ole kovin tasainen -click-

Pare palata siihen aiempaan threadiin väittelemään näistä, kun tää on jo tyystin off-topic läppää..

sanoi:
Juuri messuilta palanneena täytyy sanoa, että uusi Speed Triple miellytti meikäläisen silmää aika lailla enemmän kuin tähän asti kiikarissa ollut Ducati Monster S4/S4R.

Ainoa juttu mikä ensihätään vaan alkoi mietityttää on tuon rivikolmosen luonne, kun ei moista laitetta ole koskaan tullut koeajettua. Eli onko kyseessä yhtä sieluton singeri kuin esim. Honda Hornetin rivinelonen vai löytyykö laitteesta myös sitä mystistä perstuntumaosastoa? Löytyykö palstalta porukkaa, joka osaisi kuvailla rivikolmosen kyytiä verrattuna esim. Ducatin vesijäähykoneisiin?
Tuo varmaan onkin ihan mielenkiintoinen onkelma. Kaksi samantyyppistä pyörää, molemmat mielenkiintoisia ja kuitenkin niin erilaisia...
Käppyröistä sun muista en tiedä, mutta vaikealta tuntuis valinta noiden väillä. Tai no, ehkä itse päätyisin siihen Trumppaa kuitenkin.
vanhempi hiukka alle tonninen kone on ihan metka, hiukan kuminauhamainen ja yllätyksetön, mutta kumminkin kiva. Niin ja ne saundit on ihan kivat, varsinkin neljästä-viidestä tonnista ylöspäin. Toki ihan erilaiset kuin Ducatissa, mutta silti omalla tavallaan nannat. Ainakin minusta. Ei tosiaan minustakaan ole ihan yksinkertainen juttu valita noista se lystikkäämpi, jos tommosista tykkää.

Se että kumpi olis kivempi kokonaisuutena, se selvinnee vain kokeilemalla molemia. Itse voisin kuvitella valitsevani sen, joka tuntuu mukavammalta ajoasennoltaan, jne. Saattaisin hyvinkin valita Trumpan, oli ne käppyrät sitte minkälaisia tahansa, tai insinöörit mitä mieltä tahansa. Omaan ajotyyliin ja runkorakenteeseen se Trumppa vaan sopii jotenkin paremmin. Tosin ei taida kovin monella olle vielä ajokokemusta noista -05 -malleista...
biggrin.gif

No oiskohan ihan sen takia, että toinen on newtoneina ja toinen ft.lbs (jalkapaunoina, jenkit ilmoittaa niin ;)

Niin, en minä ole sinänsä kiinnostunut väittelemään tuosta "Triple vs R1 tehot" vaan ihmettelin tuota eroa. Mä ehdin oikein hyvin nykyiselläänkin käytössä olevalla potkulla.

Yksiköitä ei kummassakaan käppyrässä ollut merkattuna mutta molemmissa on silti huipputeho ilmoitettu samoissa yksiköissä (hevosvoimina), mikä hämää luulemaan niitä verrattaviksi.
Toisekseen, 78,2 ft.lbs kääntyy newtoneiksi reiluun 105. Eli ero on ihan yhtä suuri mutta toisinpäin.

No oiskohan ihan sen takia, että toinen on newtoneina ja toinen ft.lbs (jalkapaunoina, jenkit ilmoittaa niin ;)

Niin, en minä ole sinänsä kiinnostunut väittelemään tuosta "Triple vs R1 tehot" vaan ihmettelin tuota eroa. Mä ehdin oikein hyvin nykyiselläänkin käytössä olevalla potkulla.

Yksiköitä ei kummassakaan käppyrässä ollut merkattuna mutta molemmissa on silti huipputeho ilmoitettu samoissa yksiköissä (hevosvoimina), mikä hämää luulemaan niitä verrattaviksi.
Toisekseen, 78,2 ft.lbs kääntyy newtoneiksi reiluun 105. Eli ero on ihan yhtä suuri mutta toisinpäin.
Joo, ei se silleen ole hedelmällistä (varsinkaan tässä topikissa) kinastella vaikkapa R1 vastaan Triple.

Otin sen lähinnä sen takia esiin, kun puhuttiin tasaisesta vedosta yms, ja annettiin se käsitys, että kolmea pyttyä on siitä kiittäminen. Halusin siis osoittaa esimerkkien kanssa, että ehkä näin ei olekaan, kaikkea ei kannata suoraan uskoa mitä kuulee..

Mistähän noi ton mittaa? Vakiosta pyörästä? Kyseisen vehkeen tehoiksi kun luvataan 120hp/100Nm...
Samalta sivulta, http://www.sportrider.com/bikes/dynos/, ihmettelin muitakin käppyröitä, esim. Daytonan. Huipuiksi ilmoitetaan 128hp/66jotain, eli tämän on melkein pakko olla takapyörältä. Kai... Sekavan olosia lukemia joka tapauksessa, mahtavatko olla vertailukelpoisia keskenään!?! Ja saman verran vääntöö pitäisi, siis pitäisi, Tonassa olla kuin Triplessä.

h
Rivikolmonen. V2 koneen vääntö, rivi nelosen sähäkkyys. Tosin, porukka puhuu aina, että V2 koneessa on pirusti vääntöä. Totuus on kuitenkin se, että rivi kolmosessa ja nelosessa on ihan samat vääntömomentit kuin twinissäkin. V2 vetää vain hieman alempaa. Mutta takaisin tuohon rivi kolmoseen. Soundit on ihan omaa luokkaa, matalaa ujellusta. Jos et ole kuullut rivikolmosen ääntä livenä, niin ei sitä ääntä voi kuvitellakkaan.

On se vaan niin hieno moottori.  
bowdown.gif
Hehhee, taas tätä  
wink.gif

Ei se V2 vedä sen alempaa... Eikä kolmosessa nyt sinäänsä oe mitään erikoista, muuta kuin ääni ehkä. Ne on muut jutut kuin ratkaisee sen koneen ominaisuudet.

Vääntöalue, huippuväännöt näkyy lahjomatta tässä:
Triple 955i 2003: http://www.akrapovic.si/main....rt.html

R1 2002: http://www.akrapovic.si/main/catalog/yamaha/r1_2002/slipon/chart.html

Mun mielestä toi rivinelkun käyrä kertoo, että siinä on perkeleen tasainen vääntöalue, ja sitä löytyy paljon. Triplen käyrä on koko matkan alempana ja aikamoista vuoristorataa..

Voin todistaa, että R1:n käyrä on todellakin tuollainen hemmetin tasainen, olen käynyt itse sellaisella penkissä. Ja tuntuu myös ajossa. Vaikka pitäs olla kyykky, jota joutuu kuulemma huudattamaan että menis johonkin
wink.gif

Ettei siinä Triplessä onneks ole V2:n vääntöä, kun se ei kovin erikoista ole. Mut eipä siinä ole R4:n räjähtävyyttä myöskään, eikä erikoisen tasaista vääntöaluetta. Tosta R1:n käyrästä jos pistää V2:lla tai R3:lla tasasemmaks, niin nostan hattua  
033102beer_1_prv.gif
1.Ne käppyrät joutaa minun puolesta
033102ass_1_prv.gif
Mottoripyöräily EI OLE käppyröiden lukemista vaan ajamista ja sitä kautta tulevasta elämän tavasta.

2.Kyllä kaikki varmaan jo tietää, että rivi4 on se tehokkain vaihtoehto noista sylinteriviidakoista, mutta sinulla taitaa ottaa aina sydämmestä jos joku erehtyy kehumaan esim triplen vääntö käppyrää. Ottaa sydämmestä niin paljon, että pitää nostaa taas oma pyörä jalustalle, jotta olo paranee. Heikkoa...

3. R1 on mahtava pyörä.Voisin joskus vaikka harkita sellaista jos vaan perse kestää ostaa.

4. Ymmärrän kyllä, että sinulla oli tarkoitus vain "opettaa" ja valistaa, mutta hei täällä oli puhe Triple vs SR4. Ei siinä ollut piilo otsikkona vs rivi4 yms..

5 Saimpahan purkaa aamu äreyden tänne niin työkaverit säästyy siltä tänään
wink.gif

h
Rivikolmonen. V2 koneen vääntö, rivi nelosen sähäkkyys. Tosin, porukka puhuu aina, että V2 koneessa on pirusti vääntöä. Totuus on kuitenkin se, että rivi kolmosessa ja nelosessa on ihan samat vääntömomentit kuin twinissäkin. V2 vetää vain hieman alempaa. Mutta takaisin tuohon rivi kolmoseen. Soundit on ihan omaa luokkaa, matalaa ujellusta. Jos et ole kuullut rivikolmosen ääntä livenä, niin ei sitä ääntä voi kuvitellakkaan.

bowdown.gif
Hehhee, taas tätä  
wink.gif

Ei se V2 vedä sen alempaa... Eikä kolmosessa nyt sinäänsä oe mitään erikoista, muuta kuin ääni ehkä. Ne on muut jutut kuin ratkaisee sen koneen ominaisuudet.

Mun mielestä toi rivinelkun käyrä kertoo, että siinä on perkeleen tasainen vääntöalue, ja sitä löytyy paljon. Triplen käyrä on koko matkan alempana ja aikamoista vuoristorataa..

Voin todistaa, että R1:n käyrä on todellakin tuollainen hemmetin tasainen, olen käynyt itse sellaisella penkissä. Ja tuntuu myös ajossa. Vaikka pitäs olla kyykky, jota joutuu kuulemma huudattamaan että menis johonkin
wink.gif

Ettei siinä Triplessä onneks ole V2:n vääntöä, kun se ei kovin erikoista ole. Mut eipä siinä ole R4:n räjähtävyyttä myöskään, eikä erikoisen tasaista vääntöaluetta. Tosta R1:n käyrästä jos pistää V2:lla tai R3:lla tasasemmaks, niin nostan hattua  
033102beer_1_prv.gif
1.Ne käppyrät joutaa minun puolesta  
033102ass_1_prv.gif
 Mottoripyöräily EI OLE käppyröiden lukemista vaan ajamista ja sitä kautta tulevasta elämän tavasta.

2.Kyllä kaikki varmaan jo tietää, että rivi4 on se tehokkain vaihtoehto noista sylinteriviidakoista, mutta sinulla taitaa ottaa aina sydämmestä jos joku erehtyy kehumaan esim triplen vääntö käppyrää. Ottaa sydämmestä niin paljon, että pitää nostaa taas oma pyörä jalustalle, jotta olo paranee. Heikkoa...

3. R1 on mahtava pyörä.Voisin joskus vaikka harkita sellaista jos vaan perse kestää ostaa.

4. Ymmärrän kyllä, että sinulla oli tarkoitus vain "opettaa" ja valistaa, mutta hei täällä oli puhe Triple vs SR4. Ei siinä ollut piilo otsikkona vs rivi4 yms..

5 Saimpahan purkaa aamu äreyden tänne niin työkaverit säästyy siltä tänään  
wink.gif
Jep, samaa mieltä, mut noilla käppyröillä vaan saadaan muutakin kuin MUTUA, jota on aivan liikaa. Ajaminen se on pääasia tietenkin.

Ja muuten, ei mulla ole R1:stä ollut enää 1,5 vuoteen, vaikka se hieno pyörä olikin!

1. R1 ja S3 ovat täysin erilaisia pyöriä, ei siis vertailukelpoisia.

2. Eri penkit on täysin erilaisia, eivät siis vertailukelpoisia.

3. Penkkeihin pystyy laittamaan mitä erilisempia säätöjä ja korjauskertoimia, joten edes samassa penkissä ajetut käppyrät eivät välttämättä ole vertailukelpoisia!

4. Eri pyöräyksilöt ovat erilaisia, eivät siis vertailukelpoisia. Esim. ketjujen kireys ja kunto, takarengas ja sen pito yms. vaikuttaa.

Eli tämä homma on tyystin turhaa jauhamista. Munan seisomiskulmalla ja pilden kosteusprosentilla nämä pyörät ostetaan! Ja mutu rulaa! Mutu on paras!

1. R1 ja S3 ovat täysin erilaisia pyöriä, ei siis vertailukelpoisia.

2. Eri penkit on täysin erilaisia, eivät siis vertailukelpoisia.

3. Penkkeihin pystyy laittamaan mitä erilisempia säätöjä ja korjauskertoimia, joten edes samassa penkissä ajetut käppyrät eivät välttämättä ole vertailukelpoisia!

4. Eri pyöräyksilöt ovat erilaisia, eivät siis vertailukelpoisia. Esim. ketjujen kireys ja kunto, takarengas ja sen pito yms. vaikuttaa.

Eli tämä homma on tyystin turhaa jauhamista. Munan seisomiskulmalla ja pilden kosteusprosentilla nämä pyörät ostetaan! Ja mutu rulaa! Mutu on paras!
No, ne penkit missä minä olen käynyt on kaikki näyttänyt muutaman hepan sisään. Samoin kävi VM:n penkkitestissä. Ja penkissä ollessaan voit verrata muiden siinä samaisessa penkissä käyneiden tuloksia omaan pyörääsi, se valaisee aika paljon. Kokeile ihmeessä.

En verrannutkaan R1:stä ja Tripleä sen takia, että olisin halunnut kehua R1:n erinomaisuudella. Toin esille vain vähän faktoja, että ehkä se 3 pyttyä ei nyt ihan tarkoitakaan julmaa alavääntöä ja terävää huipputehoa.. Siihen vaikuttaa ihan muut asiat kuin se, onko pyörässä 3 vai 4 pyttyä..

Penkeissä on anturit, joiden avulla lasketaan korjauskerroin. Se lasketaan ilmanpaineen, lämpötilan yms mukaan automaattisesti. Kerroin on kuitenkin niin pieni (ja se näkyy yleensä paperilla), ettei sillä ole kuin hepan/parin merkitys suomen olosuhteissa. Täällä kun ei ole edes korkkeuseroja juurikaan, ja sisätiloissa lämpötilat on aika vakioita.

Samassa penkissä kun ajetaan peräkkäin eri pyöriä, niin saadaan aika lahjomattomia tuloksia. Siihen loppuu bullshit..

Eri penkit ei todellakaan ole täysin erilaisia, ihan samaan tapaan kaikki inertiadynot toimii.

Jos takarengas sutii rullalla, sen huomaa. Ketjujen kunto on se mitä on, se on ihan sama kadullakin, eli silloin takapyörälle menevä teho tippuu. Suurta merkitystä sillä ei tod ole, jos ketjut eivät ole täysin loppu. Olen kokeillut, ketjut rasvattuna ja kuivana, ei juuri mitään eroa..

Pyörät on todellakin aina vähän yksilöitä, nokkien ajoitukset yms voi olla tehtaan jäljiltä hiukan poskellaan. Jopa 10hp eroja voi olla saman mallin kesken.

Onko sinulla paljonkin kokemusta/faktaa näistä asioista? Haiskahti meinaan aika pitkälti joltain muulta
wink.gif

No varmaankin kannattaa koejaa kyseiset pyörät ja tämän jälkeen päätyä sitten mahdollisesti toiseen, tai molempiin
tounge.gif

Kovasti näyttää kaikki kiistelevän tehoista ja väännöistä jne, omasta mielestäni noilla ducatin tehoilla pärjäilee aivan mainiosti, triumphia en ole päässyt koeajamaan. Ducateissa on kuitenki se omansa, eikä samanlaisia tule joka kulmilla vastaan..
smile_org.gif

Ja ne V2-äänet....
inlove.gif

bowdown.gif
Hehhee, taas tätä  
wink.gif

wink.gif

033102beer_1_prv.gif
hahah säästit mut tuolta vaivalta...onkohan tuo joku trollijuttu kun aina puhutaan tästä samasta...no saapahan nauraa ja kiusata kun ei aikanaan hiekkalaatikolla pystynyt

Satuitkos näkemään messuilla TÄTÄ

Hintakaan ei ole mikään kovin hirveä. 15900,- Osat oli ihan laatutavaraa.

Kuten sanottua, mee ekaks kokeilee ja tee se ostopäätös vasta sitten.
No vot! Tuota jo sivusilmällä hiljan mietiskelinkin, mutta veikkailin hinnan olevan kahden kympin pahemmalla puolella. Mielenkiinto pompsahti justiinsa!
062802jumpie_prv.gif

Sinänsä tohon off-topicciin vielä: Oli kyseessä twini, triple tai nelonen, niin nykypyöristä saadaan n. 1000-kuutioisesta revittyä reilusti yli sadan hepan tehot helposti. Mikä tommosessa street-tyyppisessä fillarissa on "riittävä". Näin ollen tehojen puolesta myllyllä ei ole mitään väliä. Mikään kattamaton katupyörä ei ole niin loppuun viritetty kuin uusimmat tupperkyykyt.

Ihan hyviä valintoja molemmat, triple ja monster.

Pyörässä tosiaan on muitakin komponentteja ja sen hallintaan vaikuttavia asioita, kuin moottori ja tehokäppyrä. Yksi olennainen asia on runko ja ajoasento sekä hallintalaitteet ja jousitus sekä jarrut.

Monesti nuo nelipyttyisen puolustelijat unohtavat nimenomaan kaiken muun kuin tehopenkin ja moottorityypin. Pyörässä kun lisäksi sen persoonallisuudella ja hengellä on suuri vaikutus fiilikseen, mikä on loppupeleissä asia jota etsitään.

Noh... joillekin se teho on kyllä tärkeä, hyväksyttävää on sekin. Fiilistä!

Ihan hyviä valintoja molemmat, triple ja monster.

Pyörässä tosiaan on muitakin komponentteja ja sen hallintaan vaikuttavia asioita, kuin moottori ja tehokäppyrä. Yksi olennainen asia on runko ja ajoasento sekä hallintalaitteet ja jousitus sekä jarrut.

Monesti nuo nelipyttyisen puolustelijat unohtavat nimenomaan kaiken muun kuin tehopenkin ja moottorityypin. Pyörässä kun lisäksi sen persoonallisuudella ja hengellä on suuri vaikutus fiilikseen, mikä on loppupeleissä asia jota etsitään.

Noh... joillekin se teho on kyllä tärkeä, hyväksyttävää on sekin. Fiilistä!
jaapa... ajo-ominisuudet, hinta, käyttötarkoitus , saatavuus, varaosat on minulle tärkeitä ominaisuuksia...varmaan samat kaikille motoristeille. Minun toivelistalta puuttuu äänet, v2:n murina tai ylipäätään joku feelis, tai ainakaan sellainen fiilis mikä syntyy äänistä.

tässäkin viestiketujssa tylyttäjän kommentit pikkuisen vetää fiilistelyltä pohjaa pois..ja alun alkaenhan siinä puututaan siihen niin tuttuun markkinamiesten mantran höpötykseen eli V2 väännökkyys...Asiasta kai on eri yhteyksissä väännetty rautalangasta useampaankin otteeseen...ja kun mutua ja vatua, vitua kommentoi, esimerkiksi noilla akran vääntökäyrillä, niin kummasti alkaa pitsalapio heilumaan...tai muuten vain lennetään V-tyylillä.

no tapansa kullakin...

Back