• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Speed triple 1050, sieluton kone vs. ducati s4r?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Talttapää
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Juuri messuilta palanneena täytyy sanoa, että uusi Speed Triple miellytti meikäläisen silmää aika lailla enemmän kuin tähän asti kiikarissa ollut Ducati Monster S4/S4R.

Ainoa juttu mikä ensihätään vaan alkoi mietityttää on tuon rivikolmosen luonne, kun ei moista laitetta ole koskaan tullut koeajettua. Eli onko kyseessä yhtä sieluton singeri kuin esim. Honda Hornetin rivinelonen vai löytyykö laitteesta myös sitä mystistä perstuntumaosastoa? Löytyykö palstalta porukkaa, joka osaisi kuvailla rivikolmosen kyytiä verrattuna esim. Ducatin vesijäähykoneisiin?

Viime vuosina siis koeajamistani vehkeistä spontaania moottorista johtuvaa puoliseisokkia ovat aiheuttaneet vain lähinnä Ducatit ja KTM Adventure, joista jälkimmäinen yllätti todella positiivisesti. Kannattaisiko vaan ihan suosiolla pitäytyä V2 osaston nakupyörissä?

KTM SuperDuke olisi muuten varteenotettava vaihtoehto, mutta ämpärimuovinen kulmikas ulkomuoto tökkää niin pahasti silmään, että pakko viivata yli heti kättelyssä.

edit. Niin ja perusskeptisenä luonteena myös vaikuttaa omituiselta, että uutta 2005 laitetta ei ole yksikään lehti päässyt vielä testaamaan, vaikka eletään jo helmikuuta. Mikähän siinä on niin pielessä, että pitää pitää noin kauan viltin alla?

Rivikolmonen. V2 koneen vääntö, rivi nelosen sähäkkyys. Tosin, porukka puhuu aina, että V2 koneessa on pirusti vääntöä. Totuus on kuitenkin se, että rivi kolmosessa ja nelosessa on ihan samat vääntömomentit kuin twinissäkin. V2 vetää vain hieman alempaa. Mutta takaisin tuohon rivi kolmoseen. Soundit on ihan omaa luokkaa, matalaa ujellusta. Jos et ole kuullut rivikolmosen ääntä livenä, niin ei sitä ääntä voi kuvitellakkaan.

On se vaan niin hieno moottori.
bowdown.gif

Hopi hopi vaan koeajolle, ei siitä muuten selvää saa.

Toki jos on tottunut V-2 moottorin tärinään niin mikä tahansa siististi käyvä tuntuu luonnottomalta. Näin ainakin kävi itselleni kun vaihdoin boxeribemarin Trumppaan. Tuntui ettei peli kulje mihinkään, tasasta sbooo sbooo sbooo vetoa vaan, kunnes katsoin nopeusmittariin.. Ne imuäänet tietyllä kierr. alueella on kyllä parasta ..

Triplen omiaisääni alkaa ainakin RS:ssä n.5000rpm:n kohdalla.
Kuulostaa oikeastaan vanhan möhkökawan mörinältä...jos et ole kokeillut,suosittelen lämpimästi....voit yllättyä jopa positiivisesti.Sopivan raaka käyntiääni,persoonallinen luonne....siinäpä niitä.
wink.gif

Hopi hopi vaan koeajolle, ei siitä muuten selvää saa.

Toki jos on tottunut V-2 moottorin tärinään niin mikä tahansa siististi käyvä tuntuu luonnottomalta. Näin ainakin kävi itselleni kun vaihdoin boxeribemarin Trumppaan. Tuntui ettei peli kulje mihinkään, tasasta sbooo sbooo sbooo vetoa vaan, kunnes katsoin nopeusmittariin.
Joo, juuri tuo liian siisti käynti on ehkä se jota hain. Ihailemissani V2 vehkeissä kun on ollut se oma "räjähtää-ei räjähdä"-linkouksensa yhdistettynä harvakseltaan potkivaan etenemiseen, joten liian siisti ja tasainen kyyti voi olla turhan kova kulttuurishokki.

No, ei auta kuin odotella koeajokelejä. Sika säkissä -hankinta vielä toistaiseksi hiukka hirvittää, vaikka mopon valinta ja tilaaminen kokolailla kovasti jo korventaakin.

Muutamaa vee-koneellista ajaneen voin sanoa että niissäkin on omat hyvät puolensa... äänet on muhkeat ja eteneminen pakoäänen perusteella on todella mitätöntä...
"värinät" , jos niitä enää nykyisissä koneissa edes on, on kyllä japanialaisista kavereista nykyään minimoitu melkosen hyvin pois... italian ihmeistä en tiedä, niillä ei ole harmikseni tullut ajettua...
Itse menin ja ostin sian säkissä... monessa lehdessä kehutun ja pidetyn Triplen -02 mallisen, itse en ole kuin kuunnellut moottorin ääntä ja todennut senkin olevan kohdallaan... Renkaan polttaminen onnistuu 2000kierroksella....
033102bebe_1_prv.gif

V-2 koneen ominaisuuksiin kuuluu sen tahaton sammuminen pienillä kierroksilla lähdettäessä... omissa kokemuksissani mielessä esim vtr1000f jonka liikkeelle lähtemisessä tarvitaan noin 2500r/min että se onnistuu kauniisti... hyvin saman tyyppistä oli liikkeelle lähteminen myös omallas sv650s:lläni... ei ihan tyhjäkäynnillä liikahda...

Sen vähän mitä tripleä olen tallissa "ajanut", olen sen todennut vääntävän itsensä liikkeelle ihan mielettömän hyvin, tyhjäkäynniltä asti....

että semmosta sekaavaa tänään...
ghostface.gif

Oliskohan välityksillä mitään vaikutusta asiaan...
Jaa-a, nyt laitoit pahan,
Triplessä on sama ensiö ja toisiovälitys kun Daytonassa,
eli siis suomeksi triplessä on aavikko välit...
triplen huiput on 230 kun daytonalle luvataan joku 270+(tai jotain) katteethan tähän vaikuttaa tietenkin...
Vääntöä on jo 2500rundilla käytössä käyriä katsellessani ollut joku 70-80% maksimista eli siitä luvatusta 100nm:stä...
Olen voinut katsoa persesilmällä ja hanurini on tunnetusti tunnoton ;) muuta en asian tiimoilta tiedä....

Ja mitä liikkeelle lähtöön tulee niin onhan välityksilä suuri vaikutus siihenkin... kun kevät koittaa niin otetaan kaverin kanssa Vtr vs. Triple tuokio ja vertaillaan niitä... (tai kavereiden, molempi kun löytyy kaksi kaveripiiristä)...

Sillähän tämäkin selviää
062802moto_prv.gif

Sen vähän mitä tripleä olen tallissa "ajanut", olen sen todennut vääntävän itsensä liikkeelle ihan mielettömän hyvin, tyhjäkäynniltä asti....
Oliskohan välityksillä mitään vaikutusta asiaan...
Eipä taida olla... Triplessä on suhteellisen pitkät välitykset, teoreettinen huippunopeus penkissä oli muistaakseni 247km/h jota pyörä ei todellakaan kulje (siis todellista). Ajattelin itse lyhentää välityksiä, kun seuraavaksi joutuu ketju+ratas paketin ostamaan.

Triplen ykkönen on aikas pitkä ja kakkonenkin, joten kylillä pyöriessä ei tarvi paljon kolmosta heitellä...

Kun puhutaan huipputehosta ja -väännöstä harvoin kukaan muistaa sitä mielestäni oleellisinta asiaa: vääntöalue, eli katsotaan penkkikäppyrästä huippuvääntö ja katsotaan millä kierrosalueella siitä on esim. 90% käytössä, niin silloin päästään kartalle siitä millä kierrosalueella kone vetää hyvin. Omassa triplessä (putki+ohjelma vaihdettu) tämä vetoalue on 3000-9700rpm, eli käytännössä liikkelle lähdön jälkeen on ihan sama mikä pykälä siellä on silmässä... Se että vääntökäyrä ei notkahda ennen rajoitinta on kyllä siinä mielessä ikävä ominaisuus että rajoitin lyö kyllä helposti vastaan jos kierroslukumittaria ei ehdi kovassa ajossa seuraamaan...

Pari kertaa viime käsänä unohdin valoihin pysähdyttäessä vaihtaa kakkoselta ykköselle ja liikkelle lähdön JÄLKEEN tuli semmonen tunne etää mitä v**ttua nyt tapahtu! Sitten tajus että kakkonenhan siellä on silmässä, mutta ei se siihen lähtöön kyllä mitään vaikuttanu!

Rivikolmonen. V2 koneen vääntö, rivi nelosen sähäkkyys. Tosin, porukka puhuu aina, että V2 koneessa on pirusti vääntöä. Totuus on kuitenkin se, että rivi kolmosessa ja nelosessa on ihan samat vääntömomentit kuin twinissäkin. V2 vetää vain hieman alempaa. Mutta takaisin tuohon rivi kolmoseen. Soundit on ihan omaa luokkaa, matalaa ujellusta. Jos et ole kuullut rivikolmosen ääntä livenä, niin ei sitä ääntä voi kuvitellakkaan.

bowdown.gif
Hehhee, taas tätä  
wink.gif

Ei se V2 vedä sen alempaa... Eikä kolmosessa nyt sinäänsä oe mitään erikoista, muuta kuin ääni ehkä. Ne on muut jutut kuin ratkaisee sen koneen ominaisuudet.

Vääntöalue, huippuväännöt näkyy lahjomatta tässä:
Triple 955i 2003: http://www.akrapovic.si/main....rt.html

R1 2002: http://www.akrapovic.si/main/catalog/yamaha/r1_2002/slipon/chart.html

Mun mielestä toi rivinelkun käyrä kertoo, että siinä on perkeleen tasainen vääntöalue, ja sitä löytyy paljon. Triplen käyrä on koko matkan alempana ja aikamoista vuoristorataa..

Voin todistaa, että R1:n käyrä on todellakin tuollainen hemmetin tasainen, olen käynyt itse sellaisella penkissä. Ja tuntuu myös ajossa. Vaikka pitäs olla kyykky, jota joutuu kuulemma huudattamaan että menis johonkin
wink.gif

Ettei siinä Triplessä onneks ole V2:n vääntöä, kun se ei kovin erikoista ole. Mut eipä siinä ole R4:n räjähtävyyttä myöskään, eikä erikoisen tasaista vääntöaluetta. Tosta R1:n käyrästä jos pistää V2:lla tai R3:lla tasasemmaks, niin nostan hattua  
033102beer_1_prv.gif

Pari kertaa viime käsänä unohdin valoihin pysähdyttäessä vaihtaa kakkoselta ykköselle ja liikkelle lähdön JÄLKEEN tuli semmonen tunne etää mitä v**ttua nyt tapahtu! Sitten tajus että kakkonenhan siellä on silmässä, mutta ei se siihen lähtöön kyllä mitään vaikuttanu!
Ihme laitehan se olisi, jos kakkosella ei jaksaisi liikkeelle lähteä
biggrin.gif

bowdown.gif
Hehhee, taas tätä  
wink.gif

Ei se V2 vedä sen alempaa... Eikä kolmosessa nyt sinäänsä oe mitään erikoista, muuta kuin ääni ehkä. Ne on muut jutut kuin ratkaisee sen koneen ominaisuudet.

Mun mielestä toi rivinelkun käyrä kertoo, että siinä on perkeleen tasainen vääntöalue, ja sitä löytyy paljon. Triplen käyrä on koko matkan alempana ja aikamoista vuoristorataa..

Voin todistaa, että R1:n käyrä on todellakin tuollainen hemmetin tasainen, olen käynyt itse sellaisella penkissä. Ja tuntuu myös ajossa. Vaikka pitäs olla kyykky, jota joutuu kuulemma huudattamaan että menis johonkin
wink.gif

Ettei siinä Triplessä onneks ole V2:n vääntöä, kun se ei kovin erikoista ole. Mut eipä siinä ole R4:n räjähtävyyttä myöskään, eikä erikoisen tasaista vääntöaluetta. Tosta R1:n käyrästä jos pistää V2:lla tai R3:lla tasasemmaks, niin nostan hattua  
033102beer_1_prv.gif
No huh huh, mistähän toi triplen käyrä on repästy? Ei kyllä ole edes samalla seinällä kun se käyrä mikä mulla on...

No, noista penkeistähän saa käyriä jos jonkinlaisia, oikeastaan ihan just sellasia mitä haluaa...  
baaa.gif

Edit: Niin ja onhan noissa tuo skaalauskin erilainen, joten eivät ne ole keskenään vertailukelpoisia (niin kuin ei mitkään muutkaan penkkikäppyrät). Ainoastaan samalla penkillä ja samoilla asetuksilla ajetut tulokset ovat...

bowdown.gif
Hehhee, taas tätä  
wink.gif

wink.gif

033102beer_1_prv.gif
No huh huh, mistähän toi triplen käyrä on repästy? Ei kyllä ole edes samalla seinällä kun se käyrä mikä mulla on...

No, noista penkeistähän saa käyriä jos jonkinlaisia, oikeastaan ihan just sellasia mitä haluaa...  
baaa.gif

Edit: Niin ja onhan noissa tuo skaalauskin erilainen, joten eivät ne ole keskenään vertailukelpoisia (niin kuin ei mitkään muutkaan penkkikäppyrät). Ainoastaan samalla penkillä ja samoilla asetuksilla ajetut tulokset ovat...
Pyydä sit laittamaan vaikka samalle näytölle vaikkapa R1:n ja Triplen käyrä niin näkyy selkeesti.

Eihän noissa kuvissa ole sama skaala juu, kun R1:n käyrät ei mahtuis tuohon triplen käyttämään skaalaan
wink.gif
Mutta numeroista kattomallakin totuus selviää.

Kyllä noi AKran käyrät on ihan realistisia, ne on dynossa ajettu. Omia käyriä kun olen niihin aina verrannu, niin hyvin samanlaisia on ollu.

Tossa toinenkin käyrä, josta näkee että ei se triplen käyrä nyt niin tasainen ole, kuin jotkut antaa ymmärtää:
http://www.sportrider.com/bikes/dyno-2002-tri-s3.gif

Kyllä tollanen rivinelkku vie voiton väännön tasaisuudessa ja määrässä..

Palataanpa taas alkuperäiseen aiheeseen (ei, se ei ollut R1:sen vääntö)...muistaakseni kyseessä oli joko Triple 1050 (eli ei siis tuo ex 955) vs. S4/S4R

Ja ainakin nopeasti vilkaisten vanha 955 hakkasi S4:n niin tehossa kuin väännössäkin...1050:sen käppyröitä ei liene missään vielä.

Mut sama sen väliä, mitä dynopaprut näyttää, kunhan takapuolituntuma on hyvä
wink.gif

wink.gif

033102beer_1_prv.gif

baaa.gif

Edit: Niin ja onhan noissa tuo skaalauskin erilainen, joten eivät ne ole keskenään vertailukelpoisia (niin kuin ei mitkään muutkaan penkkikäppyrät). Ainoastaan samalla penkillä ja samoilla asetuksilla ajetut tulokset ovat...[/quote]
Pyydä sit laittamaan vaikka samalle näytölle vaikkapa R1:n ja Triplen käyrä niin näkyy selkeesti.

Eihän noissa kuvissa ole sama skaala juu, kun R1:n käyrät ei mahtuis tuohon triplen käyttämään skaalaan  
wink.gif
Mutta numeroista kattomallakin totuus selviää.

Kyllä noi AKran käyrät on ihan realistisia, ne on dynossa ajettu. Omia käyriä kun olen niihin aina verrannu, niin hyvin samanlaisia on ollu.

Tossa toinenkin käyrä, josta näkee että ei se triplen käyrä nyt niin tasainen ole, kuin jotkut antaa ymmärtää:

Kyllä tollanen rivinelkku vie voiton väännön tasaisuudessa ja määrässä..[/QUOTE]
Täytyy yrittää skannata omat penkkipaprut mitkä on rykäisty myös dynon penkissä ja laittaa näytille, niin sitten voimme yhdessä miettiä mistä moiset erot johtuu!
tounge.gif

R1 vertailun sijaan olisin kiinnostuneempi, miksi nuo kaksi laittamaasi Triplen käyrää ei ole vertailukelpoisia edes keskenään. Enimmäisessä oli vääntökäyrä korkeimmillaan yli 90 ja jälkimmäisessä huiput on 78.
Ja vieläpä niin, että pienempi arvo on täsmälleen siinä kohtaa kun toisen käppyrä väittää olevan pahin kuoppa.
Vuosimallien erotkaan ei pitäisi olla noin suuria.

.. Varsinaiseen kysymykseen ei kyllä löydy kokemusperäistä neuvoa. Itselle tuo moottorin malli, asento ja sylinterien määrä ei ole ensimmäisenä valintakriteerilistalla.

Aikamoiset on kyllä erot!
omg.gif

Lieneekö jotain merkitystä, jos nuita on penkitetty eri maissa. Säädöt yms. voi saastemääräysten myötä olla erilaisia? Toisaalta noitahan ei ikinä pitäis lukea kuin piru raamattua, ja yksilökohtaisiakin eroja löytyy.

Akran käppyrä näyttää kyllä aika vammaiselta. Onkohan ihan ok yksilö?

Mitä taas tohon off-topicciin tulee, niin on se jo lukuisissa viesteissä todistettu aika vakaasti, että kaksipyttyinen tai kolmepyttyinen ei anna yhtään enempää voimaa/vääntöä millään kierrosluvuilla kuin vastaavan kokoinen rivinelkku. Kyse on fiiliksestä ja mikäs siinä... siitähän mopoilussa on kyse, eikö? Jos joku haluaa vielä asiasta väitellä, niin viimeisin topicci on tuolla.

Ja mitä alkuperäiseen aiheeseen tulee, niin kyllä se uus triple näyttää todella härväkkäältä. Eikä vieläkään koeajoja missään. Vai onko joku jo nähnyt artikkeleita jossain?

R1 vertailun sijaan olisin kiinnostuneempi, miksi nuo kaksi laittamaasi  Triplen käyrää ei ole vertailukelpoisia edes keskenään. Enimmäisessä oli vääntökäyrä korkeimmillaan yli 90 ja jälkimmäisessä huiput on 78.
Ja vieläpä niin, että pienempi arvo on täsmälleen siinä kohtaa kun toisen käppyrä väittää olevan pahin kuoppa.
Vuosimallien erotkaan ei pitäisi olla noin suuria.

.. Varsinaiseen kysymykseen ei kyllä löydy kokemusperäistä neuvoa. Itselle tuo moottorin malli, asento ja sylinterien määrä ei ole ensimmäisenä valintakriteerilistalla.
No oiskohan ihan sen takia, että toinen on newtoneina ja toinen ft.lbs (jalkapaunoina, jenkit ilmoittaa niin ;)

Väännössä ja sen tasaisuudessa häviää samankokoiselle nelikolle koko kierrosalueelle, ei mahda mitään..

Back