• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Sovitatko nopeutesi pykälän mukaan?

Eiköhän se ole enemmänkin niin, että nopeusrajoitukset on määritelty sen mukaan, että tyhmempikin pystyisi selviytymään liikenteessä kohtuullisen hyvin, eikä tapata itseään ja muita.
No ei täysin varmasti ole. Ne eivät todellakaan ole mitään Valtion
takaamia turvallisia nopeuksia. Ei eilen, ei nyt eikä huomenissakaan.

Kyllähän se on tienkäyttäjän vastuulla ajaa sopivaa tilannenopeutta (=turvallista nopeutta).
Tuo kyllä pitää paikkansa. Tuota nopeutta mikä se sitten onkin,
täytyy kaiken aikaa arvioida, että onko se sopiva vai ei.

Jollain tavalla tämän laatuisissa keskusteluissa tuntuu unohtuvan
kokonaan, että tiellä saattaa kulkea jos jonkinlaista rakkinetta,
saattaa tulla talvi ja liukkaat, kerran vuorokaudessa on ollut
tapana tulla yökin, saattaa sataa, tuulilasit (visiiri) voivat olla
niin sottaisisia, että vastavaloon (kohti aurinkoa) ei näe juuri
mitään ... Syitä on vaikka kuinka paljon .. Joka ikistä nopeutta
joutuu  arvuuttelemaan. Myönnän, että hyvissä olosuhteissa,
joita kyllä on melko runsaasti, suurempia ongelmia asian suhteen
ei ole.

Onko se niin vaikea ymmärtää, että siinä liikennemerkissä olevat
numerot tarkoittavat suurinta sallittua nopeutta ei suinkaan
tavoitenopeutta. Hiljempää saa ajaa ja on monta kertaa pakkokin,
jos meinaa ehjänä perille päästä. Tietenkin on runsaasti paikkoja
joissa pystyy ajamaan paljonkin kovemmin kuin mitä liikennemerkin
numerot osoittavat, mutta se on sitten jokaisen oma asia miten
meinaa tuollaisissa paikoissa menetellä.

Jos sitten itse haluaa omasta vapaasta tahdostaan toteuttaa jotain tiukempaa moraalistakoodistoa, voi elämännuorakseen valita vaikka sen raamatun tai koraanin.
Uskonnoissa ja liikenteessä (säännöissä) menevät asiat juuri samalla lailla söpösti keskenään sekaisin kuin toteamuksessa: "Miten Suomessa voidaan maksaa puoluetukiaisia, kun Suomi on puolueeton maa?" Liikennettä ei voi kohtuudellakaan verrata mihinkään uskontoihin. Itse en kuulu kirkkoon enkä mihinkään muuhunkaan yhteisöön, joka on mitään sinne päinkään. Toisaalta minulla ei ole mitään syytä koettaa kumota kenenkään uskovaisen jumaliakaan. Miksi ihmeessä olisi?

Liikenteessä sääntöjen noudattamisella pystytään nopeuttamaan ja sujuvoittamaan liikennevirtoja erittäin merkittävissä määrin. Vain ja ainoastaan yhtenä esimerkkinä haluan muistuttaa vaikkapa väistämissäännöistä. Mikäli jokainen ajaisi täysin ilman väistämissääntöjä, risteysajamiset olisivat ihan täyttä puuroa. Tuo vain eräänä esimerkkinä. TLL ts. säännöt ovat pullollaan erittäin onnistuneita ja hyviä liikenteen nopeuttamiseksi ja joustavaksi tekeviä käytännön asioita. Kyse ei siis ole siitä saako sianlihaa yleensä syödä tai sunnuntaisin piereskellä.

"ajonopeus on oltava sellainen että ajoneuvon voi TURVALLISESTI pysäyttää tien KOKONAAN näkyvällä osalla"
Eeeehh.. no en ehkä.
lookaround_orig.gif
Nyt ku kävin taasen tuon lempparipätkän (porkkalanniemessä), nii eipä siellä kukaan ajanu siten.

Tän perusteella, aina kun kolahtaa ja poliisit tulee paikalle, niin sakko napsahtaa käteen.
Itselleni on sattunut, että kysyivät, että alkavatko mittailla ja
raportoida vai sovitteko keskenänne. Ei tullut lappua, kun
sovittiin keskenämme. Tuosta on aikaa aika paljon .. joskus
varmaan 1970-luvulla taisi olla.

Nykyään taitaa olla, että eivät liikoja kysele ja antavat AINA
lapun molemmille (tai kaikille) kuskeille varomattomuudesta.
Ja aivan syytön minä siihen olen.

Kannattaa muistaa, että päälleajo-oikeutta ei edelleenkään
ole kellään kaikista h*lvetin etuajo-oikeuksista huolimatta.

Juu. Tottakai. Joka pykälällä tulee aina rajotin vastaan, et onhan se pakko sen pykälän mukaan aina ajaa.
nixweiss.gif

"ajonopeus on oltava sellainen että ajoneuvon voi TURVALLISESTI pysäyttää tien KOKONAAN näkyvällä osalla"

Kyllä noin tulee ajeltua. Ei ihan tuurilla viitsi päästellä.

Ihmiset, jotka itseisarvoisesti noudattavat lakia ovat oikeastaan pelottavia, he ovat tavallaan ulkoistaneet ajattelun täysin lainsäätäjille.
Eipä tuota asiaa voi paremmin ilmaista. Tuosta "viikon paras"-pinssi kirjoittajalle.
Oikein hyvä ..  
smile_org.gif

Tuohon meni 15 sanaa, 2 pilkkua ja piste. Olen yrittänyt sanoa
tuota samaa ja multa on mennyt varmaan 100.000 sanaa ja
silti on jäänyt epäselväksi.
shaun.gif

ja ihan terveen ja fiksun oloinen suomalainen ja selitti, että ei
ollut koskaan kuullutkaan, että raitsikoita väistetään aina vaikka
ne tulisivat mistä tahansa suunnasta - vaikka ylhäältä. Aika kallis
Ratikkakin voi tulla ja siellä täällä tuleekin kolmion takaa - silloin se on väistämisvelvollinen. Kuten myöhemmin itsekin totesit, päälleajo-oikeutta ei ole kellään, ei ratikallakaan. Jos siis joku seisoo esim. risteyksessä kiskoilla, ei ratikka saa ajaa päälle, tuli se sitten vaikka taivaasta. Myös ratikkaa koskevat kaikki TLL:n määräykset (soveltuvin ratikkapoikkeuksin), joihin olet muistaakseni pari kertaa täällä vedonnut
wink.gif

En tiedä mikä mahtaa olla Italian vastine TLL:lle ja vaikka tietäisin, kielitaito loppuisi kesken jos alkaisin sitä tavaamaan.

Nyt rupesi ihan pelottamaan että kuinka ihmeessä osaan ajaa turvallista nopeutta kun en tiedä pykäliä??
omg.gif

Ihmiset, jotka itseisarvoisesti noudattavat lakia ovat oikeastaan pelottavia, he ovat tavallaan ulkoistaneet ajattelun täysin lainsäätäjille.
Eipä tuota asiaa voi paremmin ilmaista. Tuosta "viikon paras"-pinssi kirjoittajalle.
Tuon allekirjoitan minäkin.
Ja lisään siihen vielä ettei monesti lailla ole mitään tekemistä terveen järjen tai oikeudenmukaisuuden kanssa.

Jaa pykälän mukaan?
Mä olen koettanut noudattaa nopeusrajoituksia, kun luulin et ne olis niinku sovitettu sen mukaan, mikä on kyseisellä pätkällä turvallinen nopeus?
Hyvä nopeusrajoituksia on pääsääntöisesti noudattaakin, ei niitä ihan ilkeyttään ole sinne tienvarren isoihin tikkareihin laitettu. Pitää kuitenkin muistaa että nopeusrajoitus osoittaa sen suurimman sallitun nopeuden ko. tieosuudella, siis hiljempaakin voi/saa ajaa.

Ja ennenkuin ollaan myöntämässä milleniumin kukkispalkintoa, niin täytyy myöntää että olen joskus ihan todistettavasti ajanut kovempaa kuin nopeusrajoituksella on osoitettu.. Sitten tuli poliisi vastaan ja  
kaboom.gif
lompakossahan se kirpaisi aika kipeästi..
Mä lainaan sua. jos sallit ;)
Tuolla paskanjauhannassa ;)

Miten tien päällä voi edes pärjätä jos ei tätä tiedä? Kyllä minäkin nyt jatkossa ajan aina enintään rajoitusten mukaan, suurimmaksi osaksi hiljempaa, että saan kulkineeni PYSÄYTETTYÄ ennen estettä.
033102bebe_1_prv.gif

:lol:

Niin on, luuleminen kaiken pahan alku ja juuri.
Moni näilläkin palstoilla luulee tietävänsä, muttei vois olla enempää väärässä.
Ja kumma kyllä, niillä luulijoilla on kaikkein eniten sanottavaa?

sanoi:
"ajonopeus on oltava sellainen että ajoneuvon voi TURVALLISESTI pysäyttää tien KOKONAAN näkyvällä osalla".

Ajatus hyvä 10 mutta käytännössä nopeus on aina kovempi, ei sitä metsäpolulla joka etanaa ja sammakkoo aleta väisteleen ja säälimään..yli vaan..
biggrin.gif

Back