• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Soralla toimiva 17" katukumi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zpete
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuli ostettua yleisajeluun/matkapyöräksi Versys, jossa on siis ihan katukumit alla. Mielessä kävi ajatus vaihtaa rengastusta sen verran karkeampaan, että sorateillä ajelukin sujuisi.
Itse kun olen aina inhonnut soralla ajoa katupyörillä, lähinnä sen takia että etupyörässä ei ole sivuttaispitoa.

Ekana tuli mieleen hommata seuraavaksi jotain katuenskakumeja, Anakee, Touring, mitä niitä nyt onkaan. Niillä kuulema uskaltaa ajaa (asfaltti)radallakin, joten vois olla mulle sopivia.

Mutta... koossa 120/70-17 ja 160/60-17 ei tahdo löytyä oikein mitään ja pitäis olla vielä tubeless kumeja.
Löytyykö hyviä vinkkejä mitä kannattais katsastaa?

Itse ajattelin 690 SM:ään tuupata seuraavaksi alle Avon Distanziat. Enemmän juttua niistä ja muista saman kategorian renkaista täällä. Ja kuvat renkaista tässä linkissä. Noita on kehuttu kohtuudella ja pitäisi toimia sekä asfaltilla että soralla.

Mulla on Varressa Metzeler Tourance, se on tosi jees.
Myös Michelin Anakee ajaa asiansa ihan varmasti.

Pirelli MT60 r corsa, scorpion sync tai Dunlop D 270.
Itse sorvaan seuraavaksi alle nuo Scorpion Sync:it, mutta en voi kommentoida tuon tarkemmin, koska kokemusta ei ole kuin koeajopyörillä kurvailusta.

Itse päädyin lopulta Dunlopin D270:een, mutta sitä ei tahdo löytyä ihan jokapaikasta. Kotimaiset myyjät voi unohtaa, koska Allrightilla ja Vianorilla parihinta (120/70-17 + 160/60-17) on vaatimattomat 496 euroa, ei ole hinta oikein tältä planeetalta...

Tilaamalla lopulta hinnaksi tulee 240,- eli alle puolet Allrightin listahinnasta...

Onkos näistä kumeista, joista tässä topicissa keskustellaan tullut käyttökokemuksia lisää. Pitäisi keväällä vaihtaa bergin diablot vähän paremmin hiekkatiellä toimiviksi.

Ite tilasin juuri uuden takarenkaan. Eli tuon yllä mainitun Avon Distanzian. Briteistä posteineen noin 117 euroa tämän hetken kurssilla (Suomesta 195 euroa + postit tarvittaessa, Saksasta taisi löyty jollain alta 150 eurolla ko. renkula). Edellinen rengas alkaa olla vaihtokunnossa, ajettua siellä tuli noin 4200 km. Eli varsin hyvin kestää alla, kun ottaa vielä huomioon, ettei kovinkaan nätisti ole soralla tullut vedettyä menemään. Eturengas on noilla kilometreillä vielä oikein mainiossa kunnossa. Mennee vielä ens kesä samalla kumilla - jos ei kokonaan niin ainakin varsin pitkälle.

Kaverin pyörässä oli Pirellin MT60:set ja ne sulaa soralla alle, kun antaa hanaa. Niissä on myös kohtuullisen matala tuo nappula ainakin omaan silmääni.

Kuvan osoittamassa maastossa Distanzia toimii loistavasti.

Mitenkäs tuo Avon pelittää asfaltilla? Tosin kylällä ajelu on tod. näk. melko pientä verrattuna hiekkäpätkällä ajamiseen.

Mulla on Norsussa "asfalttikumeina" jotkut Arrowmaxit. Etukumi
etsii joka uran ja kalistuman - hanurista. Toiset ovat Pirellin MT
60:t, ja taitaa sitten meikäläisellä olla niin hellä kaasukäsi, että
eivät ne kummemmin kulu kuin muutkaan ja ovat itse asiassa tosi
hyvät ajaa asfaltillakin sorasta puhumattakaan. Kuitenkin kun
ajan suurimman osan pk-seudulla, taidanpa yrittää noiden väli-
muotoa, eli Michelinin Anakeeta. Eivät ne Touranceakaan hauku. Ongelma mulla on MTS. Siinä on nyt alla Pilot Roadit ja kivikovat kun ovat, eivät juuri kulu, mutta pikkusen ärsytetyn V 2:n kytkimen kun vahingossa laskee liian nopeasti, tahtoo perä tulla rinnalle. Tämähän ei varsinaisesti ole minkään tyypin pyörä, lähinnä pystyssä ajettava kyykky. Eihän sillä maastoon mitään asiaa ole, hiekalle kyllä. Oikea ajoasento, leveä stonga jne. Tähän pitäisi löytää vähän enemmän kuviotu rengas. Onko kel-
lään hajua Bridgen BT 21:stä ? tai oliko sen toisen nimi Diablo
Corsa. Avonillakin on joku vastaava. Nuo Misukat ja Mezet eivät
kai ole oikein omiaan pitkään matkaa asfaltilla? Sadekelin pitoa
pitää olla. Eli loputon
confused_orig.gif
??

Vaatimukset pidosta asfaltilla, ja pidosta irtosoralla (tai pehmeässä hiekassa, mudassa, tms) on monessa mielessä niin vastakkaiset, ettei siihen varmaan tulla ikinä kehittämään yhtä ainutta yleisrengasta, joka olisi paras (tai edes hyvä) molemmissa. Varsinkin kun normi sukankuluttajan renkaat eivät myöskään saisi kulua vaihtokuntoon alta aikayksikön.

Ns. katuendurokumeja voisi kutsua näennäisendurokumeiksi, ne eivät tarjoa puhtaisiin katurenkaisiin verrattuna juurikaan lisää pitoa asfaltin ulkopuolella. Ja edes sellaisista ei taida löytyä 17´´ etutassua. Versystä nyt ei vaan ole vissiin tarkoitettu kuin satunnaiseen asfaltin ulkopuolella poikkeamiseen (esim. juuri tuo vanteen halkaisija kertoo siitä). Varmaan ihan hyvä ajella hiekkateillä, kuten moni muukin tasapainoinen katupyörä on, mutta soratieraketiksi siitä ei ole.

Edit. Michelin Anakee ja Metzeler Tourance on nimenomaan isojen katuendoroiden renkaita matkakäyttöön. Anakee-setillä olen ajanut 16tkm tosi raskaasti lastattuna 2-päällä, ja korkeissa lämpötiloissa, tämä km-tulos varsinkin takarenkaalle on kiitettävä. Tourancella uskoisin pääseväni melkolailla samaan.

Mullakin oli tuossa Yamahassa jostakin syystä ensiasennusrenkaana Pilot Roadit, jotka itsekkin totesin aivan susiksi. Eiväthän ne kuluneet, mutteivat myöskään pitäneet. Nyt on alla juurikin Pirelli Diablo Corsa 3:t. Matkakäyttöä ne eivät todennäköisesti kestä kovinkaan paljon. Pehmeät kun ovat.

Pirellejä näiden kokemusten perusteella tuohon berggiinkin olen miettinyt, mutta tuntuu kommentit olevan aika pitkälti ettei kulutuskestävyyttä ole nimeksikään. Tosin henk. koht. mielipide on, että pitoa ennen kestävyyttä.

Mulla tossa Freewindissä on alla Pirelli Scorpion Mt 90. Toimii radalla tosi hyvin ja kaksi soranorsuakin niillä pärjäsi hyvin minun nopeuksilla. Noissa soranorsuissa renkaat oli jo aika kuluneet. Yhellä hyväpintaisella sorapätkällä vedettiin suorilla yli moottoritienopeuksia. Vasta aloittelen tuota soralla ajoa, varmaan kokeneemmat sorakuskit suosii jotain pienemmällä "nappulalla" olevaa rengasta. Varmaan aika vaikea löytää rengas, joka toimii joka paikassa hyvin.

Mulla on edessä saman tyyppinen ongelma, kun ensi kesäksi on matkaenskailun jälkeen tulossa KTM:n 990 SM. Siihen ei kovin kuvioituja renkaita saa, vaikka aie on pyöriä myös soralla.

Vaihtoehdot on lähinnä ensiasennuksena oleva Pirellin Scorpion Sync tai Dunlop D270, tai sitten ihan sport touring rengasta. Tota Pirelliä on kyllä ihan kehuttu. Äkkiseltään tuntuu, että noin pienillä kuvioilla se on toisaalta melkeen se ja sama soralla käyttää sitten vaikka jotain noita sport tourinkeja. Sama ongelma on esmes tossa multistradassa, mitään Anakeita tai Touranceja ei noihin kokoihin saa. Anakee oli mun lempirengas Caponordissa ja R1200GS:ssä. Tosin gesussa mulla oli TKC80:t silloin, kun tiedossa ei ollut pitkään aikaan asfalttimatkaeissuja.

Noihin vähän pienempiin on "oikeita" supermotokumejakin olemassa, jotka toiminee soralla vaikka tossa Versysissäkin? Esim toi Avon Distanzia vaikutta hyvältä, olisi vaan tohon kotariinkin soppivassa koossa...

Onkos kukaan kokeillut noita leikattuja kisakumeja? Löytyykö miten pitoa?

Onkos kukaan kokeillut noita leikattuja kisakumeja? Löytyykö miten pitoa?
Mitähän leikattuja kisakumeja tarkoitat?

Enpä ole tullut kokeilleeksi, mutta kestävyyden, samoin kuin katuajossa laillisuuden kanssa voisin veikata olevan aikamoisia pulmia.
Riippuu tietysti kumista, mutta jos puhutaan ratakumeista, niin eikös kisakumit ole nimenomaan kisakumeja, eli tarkoitettu toimimaan kunnolla vasta lämpiminä? Soralla tällä ei tietysti ole niin väliä, mutta viileämpinä päivinä olisi mukava, että pitoa löytyisi heti pihasta lähdettyä.

Kaverin pyörässä oli Pirellin MT60:set ja ne sulaa soralla alle, kun antaa hanaa. Niissä on myös kohtuullisen matala tuo nappula ainakin omaan silmääni.

Kuvan osoittamassa maastossa Distanzia toimii loistavasti.
Minkäslainen noissa on tuo profiili noin käytännössä?
Kun on tottunut katukumilla ajamaan, niin pelottaa vaihtaa alle sellainen kumi jossa profiili ei ole tarpeeksi pyöreä. Epäilyttää se eturenkaan pito asfaltilla jos/kun kallistelee luokkaa "polvi maassa".

Edit: D270 on lähinnä katukumi toimii asfaltilla ihan hyvin, uskaltaa kanttaila sen mitä pyörä antaa myöden. Sorateilllä/irtosoralla kaipais edelleen vähän enempi sivuttaispitoa, niin silloin olisvat just mun käyttöön sopivat. Sora-ajelu tolla Versyksellä on kuitenkin aina enempi sellaista siirtymätyylistä eikä niin vauhdikasta... katupyörä se on eikä enduro.

Back