• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

"Sokeat" mutkat ja nopeus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja C-A-D
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ihteäni aina joskus hämmästyttää porukan rohkeus ajaa sokeaan, tai ainakin rajoitetun näkyvyyden mutkaan poski maassa. Itteltä loppuu rohkeus vaikka mutka sinänsä olisi tuttu ja/tai hyväkuntoinen kun näkyvyys on esim metsän, mäennyppylän ja/tai jatkuvasti kiristyvän mutkan takia rajoitettu. Jotenkin tulee sellainen olo, että entäs jos tuolta tuleekin traktori, mummo, koira tmv. perä edellä vastaan - saanko pyörän seis ajoissa?

Mutkat, joissa näkyvyyttä piisaa, eivät pelota pätkääkään, mutta jotenkin nuo sokeat aina arveluttavat...

Mitenkäs muut? Mietityttääkö mutkaan sukellus?

Tietenkin ja siksi, että sinuakin mietityttää niin olet vielä hengissä.
Todelliset sankarit pelkäävät kaikki .. kipu opettaa ..
En ole ymmärtänyt mitä ideaa on olla todella rohkea ja saada
mahdolisimman pikaisesti nimi kiveen.
Vahinkoja voi tietenkin sattua .. eipä siinä mitään .. mutta ihan
yrittämällä ei kannata yrittää.
smile_org.gif

Mietityttää. Sen verran ainakin että omalla kaistalla pysyn! Alussa kun ei mietityttänyt niin oli pari kertaa lähellä. Oikealle kääntyvässä kaarteessa mietin et entä jos joku tulee vastaan ja se on vähä varastanu mun kaistaa, sillon nopeus laskee hiukan..
smile_org.gif

Sen jälkeen on alkanut mietyttää kun sinne nyppylän taakse kaarteeseen oli pysäköity se traktori...
mad.gif

Eikä ohituskaan kunnialla enää tietysikkään onnistunu ja kaskokin oli hankkimatta!

Etenkin vieraalla tiellä tulee varottua, mutta suurin piirtein rajoitusten mukaan ajaessa on muutenkin aikaa reagoida mahdollisiin esteisiin tai odottamattomiin tilanteisiin. Peltoaukeilla on toki helpompi nopeutta nostaa, kun näkyvyys on hyvä. Tuurilla taitaa moni motoristi noilla mutkateillä ajella, riskejä otetaan melko paljon...

Ennen nuorempana ei tullut mietittyä. Ajeltiin Vammalan ja Punkalaitumen väliä 120-150 mittarissa näkemättä mitään kurvin taakse. No onneks ei ketään tullut. Tänä päivänä moinen riskinotto ei tule mieleenkään. Kyllä se ikä vaan tekee tehtävänsä.
sport05.gif

Pari vuotta takaperin tuli ajettua suorastaan välillä hullunkin lujaa mutkiin, mut jostain syystä tullut järki päähän...
Johtuisko kenties siitä et ny o kotona joku muuki odottamas ku omat vanhemmat...

Ei muuta turvallisia ajoja kaikille!
062802moto_prv.gif

Pahinta jos siellä on zetori tai puimuri:ovat nykyään niin leveitä ,ei oo tilaa edes väistää.
crazy.gif

Varovaisuutta.

Eipä tuo mietitytä sen enempää kuin suorallakaan ajaminen.

Tänään taas pompsahti kaivinkone mutkan takana "silmille"... ainoa huoli mikä piipahti mielessä kun tuijotin peileihin, oli hetkeä aiemmin ohitettu henkilöauto,jotta josko se kiipeää selkään sieltä takaa.. ei näkynyt.. ja edessäkin aukesi suora ja vapaa tie .. siitä sitten nätisti ohi.

Muutenkin tulee ajeltua mopolla samoja pätkiä kun kotilollakin yllättäen ->
062802moto_prv.gif
<- taittuu matka mutkissa verkkaisemmin..[tai mittari valehtelee vähemmän).
Tarttis olla pitempi kaula
lookaround_orig.gif

Pelottaa normaalinopeuksillakin, autollakin, niin monta kertaa on vastaantuleva tukkirekka tai paikallinen Ari Vatanen oikaissut tai kaarteessa ollut hiekkaa tms. Toistaiseksi olen ilmeisesti terveen pelkoni takia ehtuinyt väistämään ja säästynyt vammoitta.

Pelottaa normaalinopeuksillakin, autollakin, niin monta kertaa on vastaantuleva tukkirekka tai paikallinen Ari Vatanen oikaissut tai kaarteessa ollut hiekkaa tms. Toistaiseksi olen ilmeisesti terveen pelkoni takia ehtuinyt väistämään ja säästynyt vammoitta.
Ihmeellistä on se, että kapeahkoilla hiekkateillä ei osata väistää. Vastaantulija ottaa sen sanomalehden paksuuden väliä sivusuunnassa, oli itse sitten reunassa tai keskemmällä.

Ei osata väistää itse, eli ajaa reunassa, vaan otetaan maksimi tila omaan käyttöön oikealle puolelle, ikäänkuin tähdätään vastaantulijaan. Turvallista ? tuskin.

Ilmiö on jostain syystä yleistymässä.

Itse näin noobiena käytän autokoulun sääntöä.

"Aja sellaista vauhtia jotta voi pysäyttää mopon näkyvällä matkalla"

Eli tosi sokeisiin kurveisiin menen sitten todella hiljaa. Monesti jopa mutkan kiristyminen kesken kaiken aiheuttaa ohjelmaa saatikka vastaantulija.

Kyllähän se mietityttää ja kun pari kertaa on vastaantulijaa väistellyt keskellä mutkaa, niin itse en ainakaan sinne vastaantulijan kaistalle mutkassa mene. Tuosta voi kyllä sillon tinkiä, jos mutka ei ole "sokea" ts. näkee hyvän matkaa (100m tai enemmän) mutkan taa... Joskus kyllä nuorempana ja hurjenpana tuli aika reilustikin välillä oikastua mutkia autolla toisen kaistan kautta vaikka sitä silloinkin mietti, että jos sieltä joku tulee, onneksi ei tullut...  
withstupid.gif

Itse näin noobiena käytän autokoulun sääntöä.

"Aja sellaista vauhtia jotta voi pysäyttää mopon näkyvällä matkalla"

Eli tosi sokeisiin kurveisiin menen sitten todella hiljaa. Monesti jopa mutkan  kiristyminen kesken kaiken aiheuttaa ohjelmaa saatikka vastaantulija.
Kovasti lohduttaa, että on muitakin jotka arastelevat ajaa mutkiin. Ihmettelen aina niitä, jotka oikein etsivät mutkapätkiä...mieluummin ei kiitos! Vähäisellä ajokokemuksella tietysti on osansa, mutta
nixweiss.gif

Back