• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Soitatko poliisille?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tisha
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hieman alkaa aurausviitat raapimaan kylkeä jannep.
Olen ilmoittanut noin kymmenen kertaa ja vain yhdessä tapauksessa kävin laitoksella ja sekin omasta aloitteesta.

Mitä taas tulee todistajansuojaan niin ne juopot ei edes muista kuka soitti joten That's it.
Hep! Ei kannata ottaa henkilökohtaisesti. Sanoin vain että nimetön ilmianto ilman tositteita tai heikoilla sellaisilla on aina riskialtis sekä ilmiantajalle että ilmiannetuille.

Enkä ole sitäkään vastaan että rattikset ja muut kerätään pois muulla kuin lanssilla, mutta se on niin kuin puolin ja toisin varmempaa että ei jää pelkästään sana sanaa vastaan jos tiukka paikka tulee.

Ja mikään ei ole varmempaa kuin pistää kyytiläinen ottamaan videota kännykällä, jos mahdollista. Itsellä käynyt mielessä tilata jenkeistä sellainen navicam mikä tallentaa sekä kuvaa että koordinaatit, että tietää ainakin perikunta mitä kävi.

Itsellä ei tosin ole sitä riskiä että kukaan hytti pystyssä laskemista syyttäisi, koska tuskin edes posliini saa tuota meikäläisen malmiläjää keulaa nostamaan, mutta hyvää kesää silti kaikille.

Ps. Ei sen juopon tarvitse muistaa, sen voi lukea oikeudenkäyntipapereista..

Jaa. Kylla se hyva on jotain todistusaineistoa olla kaikilla tarkkailijoilla (Stasilla oli niita paljon).

Suosittelen tallaista systeemia. Kuvan laatu on niin loistava ettei poliisille jaa tulkinnan varaa ja tarkkailija saa sulan kyparaansa.

Olimme kyytikaverin kanssa tulossa töistä kotiin, ja ulos motarin liittymästä niin tuttua tietä pitkin siinä kohden vielä reipasta vauhtia kun vastaan tuli auto! Siis väärään suntaan menossa motarille. Oli siinä ihmettelemistä että kummalta puolelta väistää.
Auto oli vanhempi Saab ja kyydissä vanha pariskunta mies puikoissa. Peilistä huomaisin, että ei sentään motarille asti mennyt, kun vastaantulijat väläyttivät pitkiä.
Tästä olisi pitänyt soittaa tai ilmoittaa, mutta shokilta ei ennätetty ottaa rekkaria ylös. Olisi ollut paikallaan viranomaisen tarkistaa vanhuksen ajokunto ja -kyvykkyys.

Rattijuopoista olen ilmoittanut ja tulen ilmoittamaan! kertaakaan en oo joutunut todistelemaan, eikä haittaa vaikka joutuisin :thumbup:

Kyllä mä olen poliisille soittanut. Räikein tapaus tapahtui kymmenisen vuotta sitten Jyväskylässä. Mun edellä oleva auto ajeli punaisia päin ja Kuokkalan sillalla ei edes molemmat kaistat riittäneet vaan auto kävi vastaantulijoiden puolen jalkakäytävällä asti. Muutenkin meno oli todella sekavaa Onneksi oli yö ja liikenteessä hiljaista... Pakko siitä oli soittaa, ihan asiallisesti otettiin ilmianto vastaan.
Soitan tulevaisuudessakin jos tarve tulee.

Se on tuo todistamaan joutuminenkin aika subjektiivinen kokemus. Jos itse joutuu todistamaan niin se usein koetaan hirveäksi rasitteeksi, lähes kiusanteoksi. Entäs jos oma pyörä vaikka kaadetaan parkkipaikalla ja tapauksen ainoa silminnäkijä olisi sitä mieltä, että ei halua sekaantua asiaan eikä tulla todistamaan. Seurauksena siitä pyörän kaataja pääsee korvausvastuusta kuin koira veräjästä. Moneltako löytyisi ymmärrystä jos sattui vielä siitä muoviluodista puuttumaan kasko.

On tullut henkilöauton ratin takana oltua välillä öitä duunissa, ja on tullut 112:n suuntaan soiteltua muutenkin ilmoituksia jos on jotain häikkää liikenteelle, lähinnä hirvistä tai karanneista hevosista vilkkaiden teiden liepeillä. Lähinnä periaatteella että jos alkaa miettimään että "pitäiskö" ni sitte sama soitella.

Yhden papankin olen polille heittänyt kun oli päänsä kännissä iskenyt katuun sillä seurauksella että loikoili tajuttomana verilammikossa. Eipä oo koskaan takaisin soiteltu. Mutta mää oonki tämmöne arjen supersankari :bye:

obsesson sanoi:
sanotaanko että se asenne millä minuun suhtauduttiin poliisin suunnalta noissa oikeus asteissa oli sitä luokkaa että seuraavalla kertaa nimettömänä soitan jos sitäkään.

niin, vai olisiko niin että poliisi suoritti esitutkinnan, syyttäjä syytti ja tuomioistuin tuomitsi? poliisi siis luultavasti kuulusteli sinut esitutkinnan aikana, syyttäjä mahdollisesti haastoi todistajaksi ja tuomari kyseli vielä jotain vittumaista käräjillä. poliisin rooli loppuu yleensä siihen kun esitutkinta on valmis.

ne oikeussalissa istuvat eivät siis ole poliiseja.

Maintenanceman sanoi:
Voi olla että ns nimettömänä soittamisesta ei ole hyötyä, viranomaiset taitavat nähdä jokatapauksessa soittajan numeron, vaikka olisi estetty, en ole kylläkään 100varma.

Sampo sanoi:
Ei jaksa hommata prepaidia vaan sen takia että vois tehdä nimettömiä ilmiantoja. Silloinkaan ei kannattaisi soittaa kotoansa.

Hätäkeskus näkee aina numeron lankapuhelimista, ja aina matkapuhelimista mikäli SIM-kortti on buulautunut verkkoon.

Ja prepaidilla soittajalla ei nyt ole väliä soittaako kotoa vai anopin luota, ei niitä saa paikantaa edes jälkeenpäin jos soittaja on vain ilmoitellut havaintojaan mahdollisesta rattiksesta.
Tutkiva konstaapeli saattaa muutaman kerran yrittää soittaa tai jopa lähettää tekstiviestin siihen prepaid-numeroon jos tutkinta tarvitsee ilmoittajan havaintoja syystä tai toisesta, mutta jos vastaanottaja ei reagoi niihin, siihen se jää.

Eilen tuli mieleen soittaa kun seisoin autolla liikennevaloissa yksisuuntaisella kadulla neljäntenä jonossa niin valot kun vaihtui vihreiksi takaa kuului prätkän ääni ja idiootti veti keula pystyssä oikeata vapaata kaistaa risteyksen yli ja vauhtia oli varmasti toista sataa, neljänkympin rajoitus keskustassa.

Antaa hyvän kuvan moottoripyöräilijöistä, eräs tuttu tunsikin kyseisen kaverin ja on kohmonnut itsensä sairaalaan ennenkin:crash:

Muutaman kerran olen soittanut rattijuoppoepäilystä ja "paras saalis" on ollut 3,4-promillea puhaltaneen kuskin saanti poissa liikenteestä. Ja jatkossakin kyllä ilmoitan jos sattuu epäilyttäviä tapauksia kohdalle.

Ilokseni voin todeta, että poliisit ovat ottaneet kyllä aina asiakseen tarkistaa tilanteen kun olen ilmoituksen tehnyt ja olenkin miettinyt, että kuinkahan paljon noita siviilipolleja tienpäällä onkaan kun suht syrjäisilläkin seuduilla on hyvin äkkiä ilmestynyt Octavia tms. pysäyttämään epäillyn. Propsit siis sinipukuisille siitä, että suhtautuvat asiaan sen vaativalla vakavuudella.

Mutta jos jotain pitäisi ruikuttaa, niin mun mielestä olisi poliiseiltä fiksua myös ilmoittaa onko epäilys ollut aiheeton vai aiheellinen. Eikä se huonolta tuntuisi jos sattuisivat joskus kiittämäänkin jos saadaan yksi teiden viinapiru poissa liikenteestä. Minulle ei ainakaan koskaan ole ilmoitettu oliko kyseessä rattijuoppo vaan lehdestä on sattunu "tuloksen" bongaamaan.

Ja kyllä, ilmoitan kyllä epäilykset jatkossakin....tuli kiitosta tai ei...kännikuskeilla kun on paha tapa viedä muita mukanaan vahingon sattuessa.

GhostSpider sanoi:
Mutta jos jotain pitäisi ruikuttaa, niin mun mielestä olisi poliiseiltä fiksua myös ilmoittaa onko epäilys ollut aiheeton vai aiheellinen. Eikä se huonolta tuntuisi jos sattuisivat joskus kiittämäänkin jos saadaan yksi teiden viinapiru poissa liikenteestä. Minulle ei ainakaan koskaan ole ilmoitettu oliko kyseessä rattijuoppo vaan lehdestä on sattunu "tuloksen" bongaamaan.

Jos rattis liputetaan livenä tienpäältä pois, ilmoitukseen ei läheskään aina edes kirjata ilmoittajan tietoja, ne jää hätäkeskuksen päivystyslokiin ja ei se hommaa hoitava polliisi soittele ilmoittajalle.
Jos hätäkeskuspäivystäjällä on aikaa ja mahdollisuutta, hän saattaa ilmoittajaan ottaa yhteyttä kiittääkseen havainnosta, joka johti toimenpiteisiin. Joskus tiedän että ilmoittavat jopa lukemia ilmoittajille mitä kohteet puhaltelevat, mutta kun kyseessä on kuitenkin vasta epäily rikoksesta niin ei se oikein ole kuitenkaan soveliasta kertoa niitä lukemia kesken tutkinnan.

Joskus muinoin edellämenevä auto ajoi suoraan risteyksen yli ojaan ja sinne sitten kattomaan että kuinka kävi, äijä ympäri päissään ja traktoria olis vaan pitäny lähteä hakemaan että saa auton pois sieltä ojasta... Emäntä soitti poliisit ja sankari itte lähti karkuun kun tajus mitä oli tapahtumas. Poliisit tuli ja me saatiin lähteä pois paikalta. Jonkin ajan kuluttua poliisista soitettiin että pitäis tulla käymään paikanpäällä että ovat saaneet miehen kiinni. Käytiin sitten tunnistamas samaksi ukoksi ja ottivat yhteystietojakin ylös, mutta ei oo asiasta sen jälkeen kuulunu... Aikaa likimain kymmenenvuotta...

Jos kaupunkialueella joku ajelee epäilyttävästi, voisin ajatella soittavan häkeen. Mutta maalla on ihan turha soitella. Lähin partio on kuitenkin 100 kilometrin päässä, joten eipä se sitten paljon auta. Pahimmassa tapauksessa poliisien loppuunajetut romut vielä hajoaa tienpäälle ja voit joutua hakemaan itse virkavallan paikalle:)

Back