• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Sliparin lyhennys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Reino6
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kertokaapa kokeneemmat sliparin lyhennyksestä. Mitä pitää ottaa huomioon, kyseessä hiilikuituinen versio.
Paljonko kannattaa ottaa pois ettei äänet häiritsevästi kovene? (riippuu tietysti mallistakin) Kannattaako villaa jättää sen verran pois mitä on katkaissut vai tunkeeko kaikki sinne lyhennettyyn slipariin?
Mikä työkalu olisi paras tuohon, tai tarkin, rälläkällä tuskin kovin helppo saada suoraan..?
nixweiss.gif
Olisko se sitte ihan rautasaha?
Leovincen slipari olis tulossa ja vakiona se on omaan silmään turhan pitkä.
biggrin.gif

Entä onko kokemuksia minkälainen lakka hiilikuituisen pinnalla pysyy vai pysyykö mikään? Eli lämpöhän tuossa ongelmia tuottaa?

itse vein korpiaholle molemmat sliparit ja hän sitten teki niistä short edition mallin voin sanoa että on kyllä mageat äänet!!suositteleen!! putkest lähti noin 1/4 osa käy vaikka katsomas korpiahon sivuil busa myytävänä missä on lyhyet sliparit!

kovemmaks mun mielest ne muuttus,varsinkin kun annan enemmän kieroksia niin muijan pöksyt kastuu ja naapurit tulee huutamaan!
smile_org.gif
pyörä on nyt myyty ja mulle tulee uusi busa k8 missä on yoshin r-77 täys putkisto ja tietty slipari menee leikkaukseen:)erkka jutteli et hänel meni noin 2 tunitia yhden sliparin kans et ei kai se ihan helppoa oo jos halua tehdä kunnol mul ei vaan oo aika eikä taitoa tehdä sitä puhumattakaan hermoist:)voi vähän vituttaa jos ei se onnistuu!!

Otettu toisesta ketjusta:

Eipä siinä mitään ihmeellistä, jos rautasahalla sahaat. Kunhan et suoraan kisko sitä pölyä keuhkoihin. Muuten muokkaaminen on hankalaa ja kannattaa sit käyttää suojaimia jos rupeaa vaikka rälläköimään kuitua.

Leikattuun kohtaan voi halutessaan laittaa lakkaa, ettei reuna rispaannu ja kosteus pääse imeytymään kuituun..

Eli siis pöntön pätkäiseminen ei vaadi sen ihmeempiä. Luultavasti se sisäputki tulee muhvisovitteella jomman kumman pään (yleensä takapään?) laippaan, ts. vaimennin on purettavissa, jotenkinhan se on pitänyt saada läjäänkin..

Sit vaan ulkokuorta oman maun mukaan lyhentäen ja sisäputkea tietty saman verran, uudet vaimenninvillat sisään ja laippa takasin paikoilleen.

Itellä oli valmistajan mainoskyltti vedetty niiteillä siihen kylkeen kiinni. Se olisi jäänyt ruman epäkeskeisesti lyhennyksen jälkeen, joten pyöräytin vaimenninta 180 astetta aksiaalisesti ja poistin kyltin, jolloin rumat niitinkannat jäi sisäpuolelle piiloon..

- T -

E: Villat kannattaa vaihtaa uudet, sitä villaa kannatta ostaa vaikka stormilta ja tunkea sinne pönttöön niin paljon kun mahtuu.. Omassa projektissa äänet muuttui erilaiseksi, ei välttämättä kovemmaksi.

Mitäs lakkaa siihen pintaan kannattaa tarjota?
Tuskin tarvii kokonaan lakata mutta jos, niin olis hyvä tietää.  
nixweiss.gif

Niin ja saako varaosina mistään noita pääty pantoja?
Ilmeisesti ne tulee vaan siihen sliparin päälle ja ovat erilliset osat päädyistä ja toimivat ikäänkuin prikkana?

Mitäs lakkaa siihen pintaan kannattaa tarjota?
Tuskin tarvii kokonaan lakata mutta jos, niin olis hyvä tietää.  
nixweiss.gif

Niin ja saako varaosina mistään noita pääty pantoja?
Ilmeisesti ne tulee vaan siihen sliparin päälle ja ovat erilliset osat päädyistä ja toimivat ikäänkuin prikkana?
Tohon lakkahommaan en osaa sanoa, kun en itse laittanut lakkaa omaan slipariin.. Eikä siis tarvi lakata kuin se leikattu reuna, mutta itse en lakannut sitäkään, kun jäi niin hyvin piiloon eikä ruvennut rispaantumaan helposti.

Jotain ihan tavallista maalipinnan korjauslakkaa laitoin, kun muokkasin yhtä hiilarihuggeria.

Mulla ainakin pannat oli metallia, joten kun niitit porasi oikeankokoisella poralla auki, ei pantoja tarvinnut vaihtaa. Kai niitä varaosina saa?

- T -

Niin en minäkään tiedä tarviiko sitä lakata, en oo livenä vielä sitä päässy näkemään. Käytetty siis tulossa, luultavasti ihan vahaamalla se kiillottuu.

Ja tuo panta oli hiukan naarmunen, mutta jos se erillinen osa on siitä päädystä, se menee piiloon ihan pantaa pyöräytämällä.
thumbs-up.gif

elikkäs.

ymmärsinkö oikein? sulla on hiilikuidun päällä joku pantamainen hommeli niinkuin tässä kuvassa?
https://id212.chi.us.securedata.net/~sierra....98C.jpg

Laitat saunan lämpiämään, oluen kylmään.

sitten teet sillä tavalla että varovasti 4.8mm poranterällä (pop-niittiterä) popparit auki. vilaset sitten kumpi on siistimpi puoli vaimentimesta, eli lyhennät huonommalta puolelta. siirrät päällä olevan pannan sopivaan kohtaan ja mittaat ympäriinsä että joka puolella panta on reunasta vaikka 15cm. Sitten vaan varovasti ohuella rautasahalla pannan reunaa pitkin sahaten. Pikku hiljaa kuori poikki. sillä tavalla panta jää paikalleen ja kuori menee just eikä melkein pannan reunaa pitkin ja on takuu varmasti suora.

kuori kokonaan irti ja emännältä patapata (ei metallinen, vaan semmoinen muovinen) ja pyyhkäsee pikkusen kuorta. Vie patapatan keittiöön ja tekee harhautusliikkeen vessaan ja ottaa kynsilakanpoistoainetta (asetoni, rasvanpoistajaa jos on!) sitä rättiin ja rätillä putsaus. Autovaraosaliikkeestä spräy lakkaa ja suihkimaan. Tallista valot pois ja mamman tarvikkeet takas oikeille paikoilleen, jääkaapista olut ja saunaan.

seuraavana päivänä, kun lakka on kuivunut kivasti - Vaimenninta kasaan, pannat paikoilleen, sisäputken lyhennys. Anna olla vaan samat villat jos on ok kunnossa. Jos vaihdat villaa niin laita tosi pieni silmäistä metalliverkkoa sinne väliputkeen kiinni ja sitten vasta villat. Näin tekee esim SilMotor, leovince ja lazer putkensa. Poppareille reiät ja päädyt paikalleen.

Turhaan skippailet sen vahauksen jos se ollenkaan näyttää sille, että kannattais lakata. Ero on aika hurja.
http://www.lazz1.kuvat.fi/kuvat....ull
http://www.lazz1.kuvat.fi/kuvat....ull

ja jos et lakkaa koko pönttöä niin perus spräy 1k lakkaa vanupuikon päähän ja sillä töpöttelet reunat.

elikkäs.

ymmärsinkö oikein? sulla on hiilikuidun päällä joku pantamainen hommeli niinkuin tässä kuvassa?
https://id212.chi.us.securedata.net/~sierra....98C.jpg
Juuri tuolla systeemillä on päädyt kiinni.

Täytyypä hakea sitä lakkaa jo valmiiks, sekö ei sitten hiilikuitu lämpene vai miten siinä perus lakka pysyy?
Kyllähän ne metalliset päädyt lämpenee ainakin aikakovasti jossa päädyt ovat kiinni..

itse lyhensin termigonin hiilikuitu sliparia ~ 12cm. Ihan pöytä sirkkelillä vedin katki. Siisti ja hyvä tuli  
062802jumpie_prv.gif

äänet kovenivat hieman korkeilla kierroksilla ei muuta..

Minä lyhensin omaa akran hiilíkuituista pönttöä 10 senttiä kun se omaan silmään oli aika ruma kun se on niin jumalattoman pitkä. Homma onnistu hyvin kun rautasahalla sen varovasti nitukuttelee poikki ja laittaa sahauskohtaan ilmastointi teippiä ni ei se hiilikuitu rispaannu eikä pölise. Äänet muuttu vähän matalammiksi tyhjäkäynnillä ja isommilla kierroksilla ne tuntus oleven jonkuverra kovemmat, ei kuitenkaan mitenkään häiritsevän kovat.

Kai sitä pitää lyhentää myös omaa Akran hiilari pönttöä kun se on turhan massiivinen vakiona, ja jos samalla äänet muuttuu matalammiksi niin se on pelkkää plussaa
biggrin.gif

joo, eiku tuunaamaan, ulkonäkö on mulla ollu pointtina, ku oon lyhennelly, ackan, jossin, devilin x 2.....

Päädyn irroituksen kanssa joutuu yleensä tappelemaan, mut niittien poraamisen jälkeen slipari takas kiinni pyörään(parempi ku ruuvipenkki) ja nitkuttemaan päätyä irti, riippuen tieten mallista, puukapula ja vasara on myös hyvä apu kun suostuttelee päätyä irti....

Minkälainen se sun tuleva Leo Vince mahtaa olla? Mulla oli aikoinaan -04 Z:ssa Leon pönttö. Sen päädyissä oli hiilikuitu kuori paksumpi (pinnan muoto) kuin kuoren keski osassa. Sitä ei olisi voinut lyhentää.

Minkälainen se sun tuleva Leo Vince mahtaa olla? Mulla oli aikoinaan -04 Z:ssa Leon pönttö. Sen päädyissä oli hiilikuitu kuori paksumpi (pinnan muoto) kuin kuoren keski osassa. Sitä ei olisi voinut lyhentää.
Oval Evo II

Ja nyt kun sain sen putken kotio, niin eipä sitä taidetakkaan lyhentää. Juurikin noin että päädyt on paksummalla kerroksella tehty.
nixweiss.gif

No avata sen joudun kuitenkin niin katsotaan mitä siitä saa.

Tarjotkaa mulle halvalla killeriä kyseiseen putkeen......
Linkki ostoilmoon

Toistaiseksi jäi lyhentämättä myös mulla..

Mutta yleistä siistimistä tein. Oli vähän naarmua, nyt on melekeen ku uusi.
thumbs-up.gif

Äänet oli kyllä RokRok!!!
buttrock.gif

Killeri puuttuu ainaki vielä.
biggrin.gif

Back