• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Slipari ja säädätyksen tarpeellisuus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Spede1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Paljon on käyty keskustelua onko tarpeellista säädättää pyörä sliparin asennuksen jälkeen. Pistän tähän ruisku R6:n käyrät pelkällä sliparilla sekä slipari+k&n+PC3+muutaman tunnin säätämisellä. Tietysti jokainen pyörä on yksilö mutta kyllä näistä käyristä ainakin jonkinlaista suuntaa näkee. Slipari on Mivv-merkkinen, hiilikuituinen ja mallia iso-ovaali.

Ylempi kuva pelkällä sliparilla ja alempi kaikilla vermeillä.

ennen.jpg

jalkeen.jpg

Näyttäis tulleen tarpeeseen. Lambdat ja vääntökäyrä on paljon tasaisempi. Vääntöä on paljon enemmän alle 5000rpm, Esim 4500rpm kohdalla nousua 6-7Nm! Se on paljon niillä kiekoilla. Prosenteissa nousu siinä kohdassa n. 18%...

Käyrä näyttäis äkkiseltään olevan alkuperäisen yläpuolella joka paikassa, ja paikoitellen aika paljonkin. Lisäksi motti venyy paremmin "ylikierroksilla", eli teho ei laske niin paljon.

Eniten noilla säädöillä pitäis parantua kaasuunvastaavuus ja ajettavuus, jos sen tekee oikein. Kaikki ei vaan tunne vaikka tapahtuis minkälaisia muutoksia, sen oon huomannu. Ja jotkut taas sitten kuvittelee että ois parempi, vaikka mitään ei ole tapahtunu. Objektiivinen arviointi perstuntumalla ei ole ihan helppo laji.

Oman Gixxerin eron säädön (oma ruisku säädettiin) huomas kyl ihan selkeesti ja heti kun pihasta lähti. Ihan eri tapaan vastas kaasuun.

Ne kokemukset mitä mulla on sliparin vaihdosta, niin aina pitäs säätää. Usein pelkän sliparin vaihdolla ilman säätöä herkkyys orkkikseen verrattuna on huonompi. Joskus menee niin huonoks, että on tosi vittumainen ajaa. Esim. kaverin CBR 600F4i.

Oma R1 oli kans ilman säätöä aika huono. Gixxeri ei tosin menny bolt-onilla huonommaks kuin orkkis, mutta taas säätämällä parani selkeesti. Mun wanha kaasari CBR 600 parani todella huomattavasti, oli oikeen sika laihalla sliparilla ja K&N:llä. Ja vielä yks esimerkki viime kesältä, kaverin Hornet 600. Laitettiin siihen Devilin slipari, ja oli aika avuton ilman säätöjä. Sit neulaa ylemmäs prikoilla ja isompaa pääsuutinta + seosruuveja auki -> muuttu todella selkeesti! Omistajakin oli ihan innoissaan kun kävi sitä testaamassa..

Nuo oli siis omakohtaisia kokemuksia. Olen siis aika selkeesti jo noiden perusteella sitä mieltä, että todella harvassa on ne pyörät, jotka ei oikeesti hyödy säätämisestä sliparin vaihdon jälkeen.

Tottahan säädättäisin aina pyörän jos se olisi ilmaista mutta kun tuolla rahalla saa ostettua jo aika paljon muutakin tavaraa.

eiköhän kannattaisi säädättää kaikki pyörät ilmankin sliparin vaihtoa. kyllä sillä "orggis" putkellakin saattaa saada saman potkun ulos kuin slipari+säädättämisellä. ilman ääntä tietty... mutta jos budjetilla...

eiköhän kannattaisi säädättää kaikki pyörät ilmankin sliparin vaihtoa. kyllä sillä "orggis" putkellakin saattaa saada saman potkun ulos kuin slipari+säädättämisellä. ilman ääntä tietty... mutta jos budjetilla...
Näin on, joskus orkkisröörikin virtaa lähes yhtä hyvin kuin slipari. Aika harvinaista kylläkin, siis jos verrataan race vaimentajaan..

Tottahan säädättäisin aina pyörän jos se olisi ilmaista mutta kun tuolla rahalla saa ostettua jo aika paljon muutakin tavaraa.
No sit olis ilman muuta kannattanu itse säädellä tuota ruiskua mittaristosta. Se onnistuu ruisku R6 ja R1 malleissa.

Sama juttu noissa Yammuissa kuin Suitsissakin, melko turhaa ostaa niihin commanderi, kun omaakin voi säätää.

no eikös tuo periaatteessa kannata tehdä sitten niin, että laittaa sliparin ja vie pyörän hieman isompaan huoltoon jos muutenkin olisi kohta ajankohtaista. Ainakin isommissa huollossahan niiden pitäisi nuo kaasareiden synkronointi ja seossuhteet säätää huolto-ohjelman mukaisesti. Tämä on tietenkin VAIN jos huolto on kohta tulossa. Näin säästyisi siltä 150 euron lisälaskulta.

No sit olis ilman muuta kannattanu itse säädellä tuota ruiskua mittaristosta. Se onnistuu ruisku R6 ja R1 malleissa.

Sama juttu noissa Yammuissa kuin Suitsissakin, melko turhaa ostaa niihin commanderi, kun omaakin voi säätää.

Tosiaan mullakin pelkällä sliparin vaihdolla pyörän äänistä tuli suorastaan loistavat, mutta ajaminen muuttui rasittavaksi. Alakierroksilla nyki niin paljon, että niitä ei viitsinyt edes käyttää. Keskikierroksilla pysty ajamaan, mutta siellä ei tehoja ollenkaan. Kaikki teho tuntui siirtyneen yläkierroksille. Mulla siis on Kawasaki:n Z750.

Nyt talven aikana asensin K&N:n suodattimen ja PCIII, joka oston yhteydessä säädätettiin, g&g:n slipari ja k&n huomioiden. Näin pihassa kaasuttelun perusteella tuntuu tuo säädetty mäppi hyvältä, käynti alakierroksilla parempi, mitä se sitten todellisuudessa/kokonaisuudessa on, selvinee viikonlopun aikana. PCIII:n mukana tuli hyvinkin yksinkertainen säätöohjelma, minkä voi asentaa vaikka läppäriin/tasku tietokoneeseen ja mennä tallille säätämään, jota ajattelinkin hyödyntää, jos tuo nykyinen mäppi ei vastaa haluamaani. Tehot tietty pitää vielä käydä jossain penkissä katsomassa.

En tarkalleen muista paljon tuota hintaa tuli tuolle pcIII:lle ja K&N:lle, jotain ~370€.

En tarkalleen muista paljon tuota hintaa tuli tuolle pcIII:lle ja K&N:lle, jotain ~370€.
Et tainnut hankkia kotosuomesta ?
Juu en. Tilasin tuotteeti Italialaiselta Redracingparts.com:ilta. Säädättäminen tapahtui Ferracci nimisen yrityksen toimesta(siitä löytyy todistus/tarra pc3:n toiselta puolelta).

Asentaminen myös oli hyvin helppoa.

Ensiks penkit irti. Homma helpottuu, jos ottaa tankin myös irti, itse en vaivautunut(tankki on täynnä). Pidetään pc3 takapenkin säilytystilassa ja viedään (nätisti) pc3:sta lähtevä paksu johdin pyörän etuosaan. <- Asennuksen vaikein osuus. Yksi alkup. liitin irroitetaan. Irrotettujen johtojen päihin kytkeetään PC3:sta lähtevät johdot/liittimet. Tämän jälkeen kytketään vielä PC3:sta lähtevä maajohdin akun miinus puolelle. Putsataan takapenkin säilitystila kunnolla, asetellaan pc3 ja mukana tulevat "tarrat" johki hyvään kohtaan.

Aikaa meni alle puoli tuntia.. Helppo homma..

Menikö tuossa lambrat muka liian laihalle ? Meinaan pelkällä sliparilla,eikös nuo ollut ihan hyvät jos meinaa sitä liian laihalla käymistä vai kuinka  
nixweiss.gif

Eikö muka tuo vääntö tunnu tuolla matalilla kierroksilla,jo ajossa? Näytti aika mukavasti tulleen sinne sitä lisää,mutta ei tuon rahan edestä  
wink.gif

Menikö tuossa lambrat muka liian laihalle ? Meinaan pelkällä sliparilla,eikös nuo ollut ihan hyvät jos meinaa sitä liian laihalla käymistä vai kuinka
nixweiss.gif

Eikö muka tuo vääntö tunnu tuolla matalilla kierroksilla,jo ajossa? Näytti aika mukavasti tulleen sinne sitä lisää,mutta ei tuon rahan edestä
wink.gif
Ai mulla vai? Ihan hyvältä nuo seokset mun mielestä näytti pelkällä sliparillakin. Säädätin ihan vain sen takia kun olin lukenut tarinoita kiinnileikkaamisen vaarasta ja ehkä muutaman lisähepan ja väännön toivossa. Ensi kerralla pistän nuo rahat johonkin muualle
smile_org.gif

Tulee niin harvoin käytettyä 4000 kierrosta että ei vaikuttanut mun ajoon oikein millään tavalla tuo säädätys.

nixweiss.gif

wink.gif
Ai mulla vai? Ihan hyvältä nuo seokset mun mielestä näytti pelkällä sliparillakin. Säädätin ihan vain sen takia kun olin lukenut tarinoita kiinnileikkaamisen vaarasta ja ehkä muutaman lisähepan ja väännön toivossa. Ensi kerralla pistän nuo rahat johonkin muualle
smile_org.gif

Tulee niin harvoin käytettyä 4000 kierrosta että ei vaikuttanut mun ajoon oikein millään tavalla tuo säädätys.
Niin minunkin mielestä näyttää ihan hyvältä jos meinaa sitä laihalla käymistä?Ei varmaan kyllä pelkällä sliparilla saa koneeseen vahinkoa,ainakin R6;seen.kyllä se taitaa olla turhaa pelottulua
veryangry.gif

Kyllä tulin itsekkin siihen tulokseen ettei tarvi VÄLTÄMÄTTÄ murehtia sitä säätämistä ja lyön ne rahat johonki muuhun,(kesän vakuutukset ja jää rahaa viellä yhteen rengas satsiin)
cool.gif

nixweiss.gif

wink.gif
smile_org.gif

Niin minunkin mielestä näyttää ihan hyvältä jos meinaa sitä laihalla käymistä?Ei varmaan kyllä pelkällä sliparilla saa koneeseen vahinkoa,ainakin R6;seen.kyllä se taitaa olla turhaa pelottulua
veryangry.gif

Kyllä tulin itsekkin siihen tulokseen ettei tarvi VÄLTÄMÄTTÄ murehtia sitä säätämistä ja lyön ne rahat johonki muuhun,(kesän vakuutukset ja jää rahaa viellä yhteen rengas satsiin)
cool.gif
Niin yleensä ei oo välttämätön, mut kyllä se ainakin mulla ja kaikilla tutuilla on selkeesti kannattanut.

Tosi harvoin menee vaarallisen laihalle. Tosin mun vanha cebari meni ihan pirun laihalle. Ja kaverilla palo motarilla wanhaan kawaan mäntiin reiät kun vaihtoi siihen Kerkerin putken eikä säätänyt vaikka kehotettiin.

Kun vaihdoin Akran omaan gixeriin, niin kyllä tuo säädätys oli pakko-operaatio, sillä pöntön vaihdon jälkeen matalilla kierroksilla jäi aina miettimään (tai meinasi sammua), ennen kuin alkoi vetämään...
Ja kyllä ne seokset olivatkin laihalla alhaalla.

Ja kun sainakin Suznan tapauksessa penkityksestä + säätämisestä selvisi alle sadan euron, niin mielestäni ei ole järkeä jättää säätämättä, varsinkin kun saa samalla mielenrauhan !

Onhan se varmaan liiottelua väittää,että kone hajoo heti sliparin vaihdon jälkeen jos sitä ei säädetä.Mutta jos laittaa suht kalliita osia pyörään niin minkä ihmeen takia niistä ei ottaisi kaikkea hyötyä irti??Eka laitetaan 500-1500e kiinni pönttöön tai putkistoon ja sit kun pitäs maksaa muutama satku säätämisestä niin aletaan köyhäileen ja laskeen mitä sillä rahalla sais maitoa tai näkkileipää!Ei mulla ainakaan koskaan pyörä ole säätämällä huonontunut.

Kun vaihdoin Akran omaan gixeriin, niin kyllä tuo säädätys oli pakko-operaatio, sillä pöntön vaihdon jälkeen matalilla kierroksilla jäi aina miettimään (tai meinasi sammua), ennen kuin alkoi vetämään...

Ja kun sainakin Suznan tapauksessa penkityksestä + säätämisestä selvisi alle sadan euron, niin mielestäni ei ole järkeä jättää säätämättä, varsinkin kun saa samalla mielenrauhan !
Joo kyllähän sitä itsekkin säädättäisi,mutta kun ei voi toto vakio poksia säätää.Meinaan on oma kohtasta tietoa,ei voi ainakaan R6-04 säätää kuin alle 3000kierroksen syy siihen eu saaste normit tai jotain sinne päin???
On meinaan kokeiltu penkissä(oman mittariston kautta säätää).
Kun siihen tosiaan menisi tuo 700e noin,niin en näe tarvetta siihen.Kun varsinkin kävi ammattilainen ajamassa ja sanoi että noinhan sen kuuluukin toimia,ettei hänen mielestä muuttunut  laihalle.Toimii ammatikseen merkki huoltajana.itse kun olen kokeilut vakiolla ja sliparilla niin ei muuttunut ainakaan tuolla pienillä kierroksilla.Ei ainakaan tuota puutumisen merkkiä?
Mutta kohtahan sitä pääsee oikein kunnolla testailee niin voihan se viellä mennä sinne poksin ostoon
wink.gif

Täällä tasan samat kokemukset, tosin mopokin oli sama kuin Jusalla. Eli Akran kiinnityksen jälkeen kone oli ku nukkuneen rukous alle kolmen tonnin, booas tuppia vääntäessä ku muinainen pappatuna 18-millisellä mikunilla...
biggrin.gif
Eli siinä mielessä, kuten Jusa mainitsi, ainakin ko. mopolla pakollinen toimenpide.

Taas tästä säätämisestä juttua joten.. miten on näiden wanhempien pyörien kanssa jotka eivät osu vielä uusiin päästömääräyksiin? Oman käsitykseni mukaan vanhemmat pyörät eivät ole vakiosäädössäänkään niin laihalla kuin uudet päästömääräysten pakottamana?

Back