• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Siviilimoottoripyörä poliisilla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja stoneface
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Great! Nyt osaan varoa kaikkia vastaantulevia Rykkösiä, kotareita, Ukkosässiä ja ties mitä!

Noh kivahan se on tietää, mitä kaikkea verovaroillamme ostellaan, mutta siinäpä se infon aste sitten onkin...

Nimenomaan näin.  Sitä paitsi ainakin eräs poliisiystäväni pysäytti Tampereella eräänkin kotilohurjastelijan ihan omalla mopollaan vapaa-aikanaan ja passitti tyypin sakotettavaksi!    
biggrin.gif
Mahtaakohan olla ihan laillista?
Tai sit se sun tuttavas kantoi tutkaa vapaa-aikanaankin.Oliskohan vähän yli-innokas?
Olen käsittänyt, että poliisin pitää pystyä todistamaan ylinopeus tai liikennesääntöjen rikkominen.
Jotta miten oli?
Laillista on ja kuuluu poliisin velvollisuuksiin "estää rikos" myös vapaa-aikana.

Nuorena sitä on virkaintoinen  
tounge.gif

Reiska_SB
Milläs se poliisi todistaa sen ylinopeuden, jollei sillä ollut tutka mukana?
On se jonkinlainen todistustaakka poliisillakin.
Kaveri joutui käräjille ja lopulta sai sakot, kun vapaalla ollut polizei oli mitannut nopeuden oman autonsa mittarista ja sitten pysäyttänyt...ilman tutkalukemaa, ja kortti lähti silloin samantien. Oikeudenkäynnin jälkeen sai kortin heti takaisin...
nixweiss.gif
033102ass_1_prv.gif

Ilman todistajaa?Perustuen vain poliisin havaintoon?Ilman poliisin mittarin kalibrointia?
Olisin ainakin itse riidellyt hiukka pitempään........

Poliisilla ei ollut todistajaa, kaverilla oli kyydissä kaveri (kuulostaa hyvältä..
tounge.gif
). Lisäksi menossa oli mukana toinen auto joka rivitteli tämän "kaverini" kanssa, pysäytysvaiheessa tämä toinen jamppa livahti karkuun ja "kaverini" jäi siihen. Poliisi soitti paikalle virallisesti töissä olleen liikkuvan partion ja he kirjoittivat sakon ja ottivat lapun pois, ainostaan tämän pysäyttäneen poliisin puheiden mukaan...Myöhemmin tämä poliisisetä kävi ajamassa oman autonsa vielä tutkaan ja selvitti mittarivirheen ja näin mitä nopeudet todellisuudessa olivat...Lopulta oikeudessa tuomiot alenivat kyllä (tämä toinen jantterikin jäi siis lopulta kiinni koska poliisi näki kilvet), sakkoa tuli, ja kortit takaisin samantien...mutta näinkin pitkälle se eteni ihan vain virkaintoisen posliinin ansiosta..sinänsä ei minua liikuta penniäkään, kunhan ei omalle kohdalle satu..
wink.gif

Kerran näin ku yks poliisi kulki ihan siviilit päällä jalkaisin kadulla.
Voitteko kuvitella, ihan rehellisten ihmisten joukossa ... on se kauheeta.
Olis vielä voinu napata jonkun ... hyi hirveetä ... ihan puistattaa ajatellakin ...

Se nyt on sellanen homma et ei niistä vastaan tulevista siviili/pollari partioista/pyöristä kannata välittää, kun sä näät ne niin niillä on jo luku taulussa ja valot vilkkuu!!! Ajattelin kun tuolla maantie nopeuksissa ajelee ja aina tulee ajettua pikkasen ylinopeutta niin kattelis minkä näköisiä ukkeleita niissä ohitettavissa autoissa/pyörissä istuu niin voi välttyä turhalta maksamiselta!!! kuitenkin itse sorruin tähän virheeseen oulussa tänään ja sakot tuli !!
Mikä parasta ne hukkas mut ja soitti mulle sitten kännykkään et tuuppas poika käymään täällä ostarilla.....
withstupid.gif

Oli muuten hieno skoda kaikilla herkuilla 5 tuuman näyttö kojelaudassa mistä sain sitten itteäni katella ku sanoin etten usko niitä! Oli muuten hyvän näköistä menoa
biggrin.gif

Partio joka sakkoa sitten kirjoitti oli "voisin kai sanoa että niillä oli sitä costaricaa kupeissa" niin asiallinen ja juttu tuulella, kyselin ummet ja lammet kaikista asioista mitkä ovat pientä mieltäni vaivanneet!!
smile_org.gif
vatauksiakin tuli!!

Mua taas tultiin maijalla vastaan ja "pikkuisen" oli vissiin liikaa nopeutta kun pistivät valot katolla vilkkumaan. Peileistä en niiden kyllä nähnyt perään kääntyvän eikä mitään ole muutenkaan kuulunut. Tuskinpa kilpeä kukaan näkee vastaantulevasta pyörästä varsinkaan maantienopeudessa
062802moto_prv.gif

Perustetaanpas kerho, jossa virallisena ajopukuna on tummansininen ajoasu ja valkoinen kypärä. Mopona on oltava valkoinen muoviluoti tai katettu matkabemari, ja kyljissä lukee vaikka "POSIILI". Koska poliisi siinä ei varmaan saa lukea. Valkoisia sivulaukkuja ei saa myöskään unohtaa. Kannattaa piilottaa joku tviiuuu-uuuaaaa ääntä antava varashälytin mopon katteisiin. Sitä kun kopauttaa sopivin välein, niin saa aidonkuuloista ääntä eetteriin. Uskottavuutta lisää, kun kiinnittää halvasta huoltoaseman kalastussetistä vavan kärkiosan piiskaksi mopon takanurkaan. Vaparenkaat on pakko katkoa sivuleikkureilla pois, jotteivat kimaltelultaan paljasta valepukuista. Jo on puntit tasan, virkavalta siviileissä ja siviilit virkapuvussa. Vielä jos pitää tankkilaukussa pientä megafonia jolla voi torin kulmilla ja liikenneruuhkissa kajauttaa: "HAJAANTUKAA!" Voi että!!! Sitten vaan ylväsryhtisenä kohti auringonlaskua 200 lasissa itseoivalletussa hälytysajossa...

Minusta siviiliajoneuvot ovat poliisin valvontatyössä ihan OK, onhan suomalaiset aikamoisia silmänpalvojia. Pari viikkoa sitten tuli partio vastaan: ensin normaali poliisiauto, hetken päästä maija ja viiden kilometrin kuluttua mp-poliisi eli tyypillinen maantieporukka, jossain seassa lienee ollut myös poliisin siviiliajoneuvo. Tuskin mp-poliisi oli hävinnyt mäen taakse niin aiemmin siististi jonossa kulkeville autoille tuli kiire/tarve tehdä toinen toistaan typerämpiä ja vaarallisempia ohituksia risteysalueilla, sulkuviivoilla ja mutkissa...

Ajoatapavalvonnassa siviilipyörä tai -auto on kuulemma tehokkain.

sanoi:
avivolin Lähetetty Elo. 08 2005,18:38
--------------------------------------------------------------------------------
Perustetaanpas kerho, jossa virallisena ajopukuna on tummansininen ajoasu ja valkoinen kypärä. Mopona on oltava valkoinen muoviluoti tai katettu matkabemari, ja kyljissä lukee vaikka "POSIILI". Koska poliisi siinä ei varmaan saa lukea. Valkoisia sivulaukkuja ei saa myöskään unohtaa. Kannattaa piilottaa joku tviiuuu-uuuaaaa ääntä antava varashälytin mopon katteisiin. Sitä kun kopauttaa sopivin välein, niin saa aidonkuuloista ääntä eetteriin. Uskottavuutta lisää, kun kiinnittää halvasta huoltoaseman kalastussetistä vavan kärkiosan piiskaksi mopon takanurkaan. Vaparenkaat on pakko katkoa sivuleikkureilla pois, jotteivat kimaltelultaan paljasta valepukuista. Jo on puntit tasan, virkavalta siviileissä ja siviilit virkapuvussa. Vielä jos pitää tankkilaukussa pientä megafonia jolla voi torin kulmilla ja liikenneruuhkissa kajauttaa: "HAJAANTUKAA!" Voi että!!! Sitten vaan ylväsryhtisenä kohti auringonlaskua 200 lasissa itseoivalletussa hälytysajossa...

Tät miekii oon aatellu, tosin niistä ämyreistä vois huudella sitte, että KOKOONTUKAAS SIELLÄ! ja TAPELKAA! sekä AJETAAS NY HIUKAN KEULA PYSTYSSÄ SIELLÄ! jne...
biggrin.gif

Tänään poliisin tekniikkakeskuksella helsingissä bongattu musta 1100 XX varustelun kohteena, rekkari taisi olla KZ-228 ellen ihan väärin muista... JX-8 sai ainakin yhden kaverin lisää stadissa siis...

Kertokaas viisaat miten tunnistatte maantiellä vastaan tulevan siviliprutkun onko se polliisin vai joku muu.
Siis ennen kuin valot vilkkuu jne. Liikennevaloissa odotellessa rinnakkain tietty tai jos kirjottaa muistiin nuo kerrotut rekkarit ja kaivelee tilanteessa listan ja lukulasit perstaskusta.

En ainakaan minä pysty, puusilmä.

hah

mulla kerran poliisit heristi sormea maijasta ja toisella kertaa nyrkkiä..lienee tuo reaktiot riippuu ylinopeuden määrästä.

Kertokaas viisaat miten tunnistatte maantiellä vastaan tulevan siviliprutkun onko se polliisin vai joku muu.
Siis ennen kuin valot vilkkuu jne. Liikennevaloissa odotellessa rinnakkain tietty tai jos kirjottaa muistiin nuo kerrotut rekkarit ja kaivelee tilanteessa listan ja lukulasit perstaskusta.

hyvin sen tunnistaa, ihan helppoa, varsinkin siinä vaiheessa kun ne sanoo "reksiteriote ja ajokortti, joka jää minulle..

hyvin sen tunnistaa, ihan helppoa, varsinkin siinä vaiheessa kun ne sanoo "reksiteriote ja ajokortti, joka jää minulle..
Joo, kerran pyysin kaveria esittäytymään, kun oli sivili ja liikkeellä siviliautolla ja alkoi kysellä mun ajopapereita. Kyllähän se sitten helpotti.

Back