• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

sinivuokot aktiivisina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kake1969q
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
kalifi sanoi:
No ei sulla kovin pienet tulot ole koska katsastamattomalla ajoneuvolla ajosta tulee päiväsakkoa 4-10 kpl joten netto pitää olla 4000 / kk jotta pääset edes maksimi sakolla tuonne 500 kerhoon.

Ei ollut edes brutto siihen aikaan tuota.

Toisekseen, jos olet 46 kmh ajanut ja saanut viidensadan sakot on sulla ollut 20 kmh alueella 46 kmh nopeutta, että siitä sietääkin saada 500. Vai? Millään muulla lailla et 46 kmh ajamalla saa viidensadan sakkoja.

Kolmenkympin alueella 46. Vahingossa, kun vaihtui 50 kolmen kympin alueeksi. Ei muita rikkeitä. Ainoastaan ylinopeus. Ja siihen aikaan palkka ei ollut todellakaan 4000 netto vaan pikemminkin 3000 brutto (siittä on jo 10 vuotta). Poliisi selitti että ylitys on prosentuaalisesti niin suuri kun kolmen kympin alueella ajaa 46 että tämän verran siitä päiväsakkoa rapsahtaa.

Siis olenko maksanut liikaa sitten sakkoa? En minä tiedä mutta maksoin sen mikä lapussa luki ja jotain luokkaa 550-590 siinä taisi olla.

Muutenkin sun jutut on kohtuullisen heikolla pohjalla. USA:ssa katsastamattomalla autolla ajosta saat pikkusakon ja kehoituksen ajella hakemaan tarra katsastusasemalta.

No just katselin videota jossa raskaana ollutta naiskuskia ammuttiin tazerilla kun törttöili autollaan liikenteessä, ei edes ylinopeutta, vaan sekoili vaan kaistanvaihdoissa ja ymmärsi väärin poliisin signaalit että mihin piti oikein parkkeerata kun pysäyttivät sitä. No tämä oli yksi liikanneita "police brutality" -videoita. Ei voi toki yleistää yksittäistapauksista.

vedenhenki sanoi:
Kyllä mielestäni liikennevalvontaa tarvitaan ehdottomasti tien päälle. Arvostan ja kunnioitan poliiseja, jotka sitä työtään tekevät. Se on aivan eri asia, että Suomessa on nopeusrajoitukset aivan hanurista, poliisit eivät niitä päätä. Poliisit vain tarkkailevat, että jokainen meistä noudattavat Suomen lakeja, jotka on päätetty tuolla Arkadianmäellä. Jos ajan ylinopeutta, tiedän sen kyllä itse ihan tasan tarkkaan ajellessani, että jos poliisi tulee vastaan, niin sakkohan sieltä tulee.

Liikennevalvontaan kuuluu niin moni muukin asia, kuin vain ylinopeus. Poliiseilla on oikeasti puuttumiskynnys alhaisempi ihmiseen, joka ajaa vain päin persettä, vaikka ei ajaisi ylinopeutta. Luulisi meitä motoristeja kiinnostavan esimerkiksi turvavälit? Ei minusta ainakaan hauska tunne, kun joku auto ajaa liian lähellä. Poliisit osaavat nähdä ne perseilijät sieltä. Turvavälitkin ovat vain yksi esimerkki, välinpitämättömyyden, näyttämisenhalun ynnä muun ohella. Välinpitämättömyys on kaikista pahin ongelma - siinä on heti meidän henkikullat kyseessä.

Siksi Liikkuvan Poliisin lakkauttaminen on mielestäni väärin, koska ne jannut ovat nimenomaan erikoistuneet siihen liikenteen valvontaan. Näkevät ne perseilijät ja pitävät puhuttelun. Katupartioilla ei ole niin hyvää liikennesilmää, kuin liikkuvilla on. Katupartioiden tulee keskittyä siihen taas, minkä he parhaiten osaavat - järjestyshäiriöiden ennaltaehkäisyyn. En minäkään voi mennä taloa suunnittelemaan, vaikka tiedän miltä talon pitäisi näyttää, näin kärjistetysti. Poliisi tartteis määrärahoja jokaiselle osa-alueelleen lisää, liikennevalvontaan, järjestyshäiriöiden ehkäisyyn sekä rikosten tutkintaan.

Ja eniten Suomeen me tarvitaan parempia tyyppejä tonne Arkadianmäelle, päättämään parempia lakeja, jotta meillä olisi tunne, että voimme kunnioittaa niitä.
Täysin samaa mieltä.Ennen oli esim Nakkilan kohdilla tutka monesti kuussa,eipä ole paljoo näkyny peltipönttöjen tulon jälkeen.Lp;n lakkautamisen myötä loppuu se vähäinenkin liikennevalvonta..

karoliinasalmin sanoi:
Ei ollut edes brutto siihen aikaan tuota.
Kolmenkympin alueella 46. Vahingossa, kun vaihtui 50 kolmen kympin alueeksi.

Eli todellisuudessa et edes hidastanut? 46+3=49. Tuskin 30 km/h alueet ovat aivan turhilla paikoilla. Tuollaisesta ylityksestä taisi tulla 9 päiväsakkoa, ellei ollut jotain syytä korotella niiden määrää esim. kevyt liikenne.
Ja kyllä sakot olen saanut itsekin ja syyllinen löytyi peiliin katsomalla.

Eli se tässä nähdään että se huomiointi on erittäin tärkeätä. Keskitytään siihen ajamiseen ja liikenteeseen. Ei kaverin jutteluihin+omiin ajatuksiin, kännykkään jne. Siihen ajamiseen kannattaa keskittyä, niin ei tule yllätyksiä. Nopeuden ylityksiä, sitä mittaria on hyvä välillä seurata. No sait siitä hyvästä sakot, itse en näe mitään väärää siinä

Todettakoon niistä aikaisemmin mainitsemistani sakoista sen verran että on sielä joukossa "vahinko" sakkojakin. Raskaalla laskin mäkeä pakokaasujarrua vasten, mäen juurella rajoitus vaihtuu ja vastamäessä föönipartio vastassa :D Tietäähän sen miten siinä kävi. Tässäkin tapauksessa syyllinen löytyi silti peilistä. Jopa poliisi lohdutti "no mut hei, kun katot tohon parkkikselle niin et ole ainoa joka lappua jonottaa" :D

Eikä tuossa ole kyse kansalaisten kiusaamisesta vaan poliisin tiedostamasta paikasta jossa ajetaan systemaattisesti liian lujaa. Näin ne nopeudet pysyvät edes sen seuraavan viikon oikealla tasolla kyseisessä paikassa.

Sindrom sanoi:
Eli todellisuudessa et edes hidastanut? 46+3=49. Tuskin 30 km/h alueet ovat aivan turhilla paikoilla. Tuollaisesta ylityksestä taisi tulla 9 päiväsakkoa.

No kai minä olisin hidastanut jos olisin sen huomannut. En muista päiväsakkojen määrää mutta loppusumman kyllä.
Mutta se on ollutta ja mennyttä, 10 vuotta sitten. Siitä lähtien samassa paikassa olen tiennyt hidastaa. Mutta olisin sen voinut oppia katsomalla itsekin nopeusrajoitusta. En tarvitse sanktioita oppiakseni jotakin ja että jouduin maksamaan valtiolle tyhjästä ei ole missään mielessä minulle ollut opettavainen kokemus. Yhtä hyvin olisin hidastanut seuraavalla kerralla siinä vaikka poliisi olisi vaan huomauttanut että olin puusilmä. Päinvastoin, se on tehnyt suhtautumisen poliiseihin epäileväiseksi. Ja muutenkin minun on vaikea ymmärtää sellaisia ihmisiä jotka haluavat itselleen käsirautoja ja holhousta, miksi ei voi ottaa itse itsestään vastuuta ja selvitä ilman paimentamista yhteiskunnassa. Lakeja, rajoituksia, kieltoja on liikaa. Niihin tarvittaisiin järkeistämistä, simplifoimista, virtaviivaistamista ja karsimista. Tieden nopeusrajoituksia voisi nostaa. Esim. 120 km/h kattonopeusrajoitus. 1970-luvun öljykriisin aikaan 120 km/h mutkaisella tiellä sen aikaisilla kotteroilla oli ihan eri luokan extremeä kuin nykyisillä kulkuvälineillä nykyisillä teillä, esim. Tampere-Helsinki moottoritie, jolla rajoitus voisi olla vaikkapa 150 kuivalla kesäkelillä ilman että onnettomuustilastot siitä merkittävästi mihinkään suuntaan muuttuisivat.

Sitäpaitsi tarkasta nopeuden nipottamisesta ole mitään hyötyä. Jos haluaa katsoa liikennettä, ei voi tuijottaa koko ajan mittaria (jota ei minunkaan pyörässä eteenpäin katsoessa laisinkaan näe). Ja minunkin pyörässä ero 120 ja ylinopeuden välillä on kaasukahvassa hiuksenhieno. Huonontaa liikenneturvallisuutta jatkuva mittarin katsominen kun katse pitää olla suunnattu eteen eikä alas, kuten autokoulussa opetettiin.

karoliinasalmin sanoi:
En tarvitse sanktioita oppiakseni jotakin ja että jouduin maksamaan valtiolle tyhjästä ei ole missään mielessä minulle ollut opettavainen kokemus. Päinvastoin, se on tehnyt suhtautumisen poliiseihin epäileväiseksi.

Tästä tuli mieleen mielipidekirjoitus lehdessä, jossa eräs herra kirjoitti kokeneensa vääryyttä ajaessaan 80-alueella 100 km/h ja saaneensa siitä sakot. Hän kirjoitti myös että ajaa usein kyseisellä tienpätkällä ylinopeutta. Lopuksi hän kirjoitti että ei aio vastaisuudessakaan muuttaa ajotottumuksiaan sakkojen takia. Tyhmyydestä häntä sakotetaan ja tässä tapauksessa _saa sakottaa_ :grin:

karoliinasalmin sanoi:
No kai minä olisin hidastanut jos olisin sen huomannut. En muista päiväsakkojen määrää mutta loppusumman kyllä.
Mutta se on ollutta ja mennyttä, 10 vuotta sitten. Siitä lähtien samassa paikassa olen tiennyt hidastaa. Mutta olisin sen voinut oppia katsomalla itsekin nopeusrajoitusta. En tarvitse sanktioita oppiakseni jotakin ja että jouduin maksamaan valtiolle tyhjästä ei ole missään mielessä minulle ollut opettavainen kokemus. Yhtä hyvin olisin hidastanut seuraavalla kerralla siinä vaikka poliisi olisi vaan huomauttanut että olin puusilmä. Päinvastoin, se on tehnyt suhtautumisen poliiseihin epäileväiseksi. Ja muutenkin minun on vaikea ymmärtää sellaisia ihmisiä jotka haluavat itselleen käsirautoja ja holhousta, miksi ei voi ottaa itse itsestään vastuuta ja selvitä ilman paimentamista yhteiskunnassa. Lakeja, rajoituksia, kieltoja on liikaa. Niihin tarvittaisiin järkeistämistä, simplifoimista, virtaviivaistamista ja karsimista.

Onko nyt niin, että voin pölliä sun auton/mopon kunhan vaan pöllin sen yhden kerran ja sen jälkeen muistan, että ei noin saa tehdä? Sillä minäkin varmaan opin yhdestä kiinnijäämisestä, että ai niin, en huomannut että sehän on sun omaisuutta eikä yhteistä. En MINÄ tarvitse holhousyhteiskuntaa oppiakseni, ettei toisen omaa saa lainata ilman lupaa. Minkälainen ja missä on yhteiskunta, joka toimii noin?

Toivotan onnea valitsemallasi tiellä. Se ei tule olemaan helppo, tyhmyydestä sakotetaan. Aina.

Medi sanoi:
Esimerkkinä tässäkin ketjussa jo mainittu asia, että nopeusvalvontaa suoritetaan tietyömaa-alueilla öisin, kun kukaan ei ole töissä. Ei vaikuta siltä, että tietyöläisten turvallisuus olisi poliisin ensisijainen tavoite.

Ja tällä lähtökohdalla et vaaranna edes omaa turvalllisuuttasi, kun vedät tietyömaalle "riittävän" kovaa. Ei niillä suojata vaan asfalttiduunareita, vaan myös ihan itseäsi.

P.S Ja jos et itsestäsi tuon vertaa välitä, niin siihen on helpompiakin keinoja. Mittaat seitsemän huoneistokerroksen verran narua, sidot toisen pään parvekkeen kaiteeseen ja toisen pään kaulaasi. Ja hyppäät... Tuonkin olen nähnyt.

Tän ketjun keskustelun taso on niin urpolla levelillä et on aika kaivaa jo popkornit esiin. :thumbup:

toimeve sanoi:
...by the way: kuinka moni meistä ajaa koko ajan ylinopeutta, ainakin lievää, rikesakkorajoilla?

Ei tosin tartte tähän kirjottamalla vastata, ihan vaan hiljaa mielessään jos pohtii.

Ajan tilannenopeutta mikä tarkoittaa taajamissa muiden perässä köröttelyä ellei ihan toivoton tapaus ole edessä, katson mitä edessä tapahtuu, en tuijota sitä
insinöörin keksimää mittaria koska se on vaarallista. Jos liityn isommalle tielle katson miten pääsen sopivasti ja muita häiritsemättä joukkoon, aivan sama mitä mittari näyttää. Ajan motarilla sopivaa vauhtia muita vaarantamatta. Jos ajan keskellä ei mitään paskanhajussa ilman muuta liikennettä päätän itse sopivan tilannenopeuden. Jos napsahtaa niin napsahtaa, on tässä maailmassa hieman suurempiakin virheitä. Autolla tai mopolla.Jos olisi muutama miljoonitsi rahaa niin ajelisin aika rauhallisin mielin, ihan sama olisiko korttia tai ei.
Suorastaan nauttisin siitä että mulle olisi aivan sama.
Ja älkää ymmärtäkö väärin, huomioin muut liikenteessä eikä tulisi mieleenkään kaahottaa hullun lailla, kyse on asenteesta ja muiden tielläliikkujien huomioimisesta, sattuu nyt vaan korpeamaan Suomen poliisin toiminta ja käsittämätön rangaistusmentaliteetti jostain näin vähäpätöisestä asiasta.
Kaikki saavat mun puolesta olla asiasta eri mieltä, kunnioittakaa toisianne liikenteessä, ne lakikirjat voi tunkea
takkaan näiltä osin :)

Eiköhän tärkeintä kumminkin ole että katsoo missä ajaa ja miten ajaa nopeudesta huolimatta. Pelkästään mittarii kyttäämällä kyllä pääsee lasarettiin ihan yksin tai seuralaisten mukana.

ts18056 sanoi:
Ja tällä lähtökohdalla et vaaranna edes omaa turvalllisuuttasi, kun vedät tietyömaalle "riittävän" kovaa. Ei niillä suojata vaan asfalttiduunareita, vaan myös ihan itseäsi.

P.S Ja jos et itsestäsi tuon vertaa välitä, niin siihen on helpompiakin keinoja. Mittaat seitsemän huoneistokerroksen verran narua, sidot toisen pään parvekkeen kaiteeseen ja toisen pään kaulaasi. Ja hyppäät... Tuonkin olen nähnyt.

Kuittaan, että olen nähnyt viestin, muuta ei tälläseen enää viitsi edes vastata :D :doh:

karoliinasalmin sanoi:
En tarvitse sanktioita oppiakseni jotakin ja että jouduin maksamaan valtiolle tyhjästä ei ole missään mielessä minulle ollut opettavainen kokemus. Yhtä hyvin olisin hidastanut seuraavalla kerralla siinä vaikka poliisi olisi vaan huomauttanut että olin puusilmä. Päinvastoin, se on tehnyt suhtautumisen poliiseihin epäileväiseksi. Ja muutenkin minun on vaikea ymmärtää sellaisia ihmisiä jotka haluavat itselleen käsirautoja ja holhousta, miksi ei voi ottaa itse itsestään vastuuta ja selvitä ilman paimentamista yhteiskunnassa. Lakeja, rajoituksia, kieltoja on liikaa. Niihin tarvittaisiin järkeistämistä, simplifoimista, virtaviivaistamista ja karsimista. .

Jotenkin täkäläinen systeemi on vinksallaan kun rangaistukset puree lähinnä niihin jotka on mukana pyörittämässä tätä yhteistä oravanpyörää. Ja kovaa pureekin (esim. pahimmoillaan kolmesta 11 km:n rikesakosta vuoden sisään kortti kuivumaan, päiväsakkojen älyttömyydestä puhumattakaan). Jos sitten on syystä tai toisesta tän oravanpyörän ulkopuolella niin nää yhteiskunnan keinot tuntuu loppuvan teki sitten mitä vaan. Tilastoihin tutustumatta mulla on kuva että se ongelmaisin ja eniten pahoja onnettomuuksia aiheuttava porukka löytyy juuri tältä puolelta joka ei vois vähemmän välittää mistään. No, kait se suuri enemmistö on pidettävä jotenkin ruodussa, suomessahan kaikki ylhäältä annettu niellään vaikka kakistellen.

ts18056 sanoi:

Tähän täytyy todeta että ne on eri kaverit jotka vaihtaa niitä nopeusrajoituksia ts tietyöt loppuneet viikkoja sitten mutta nopeusrajoituksia ei ole vaihdettu.Enkä muuten ole nähnyt yhtään tietyötä jossa ei voisi vetää reilusti yli rajoitusten, eiköhän ne rajoitukset ole tehty sen mukaan että jokainen tielläliikuja kykenee pätkän suorittamaan. Ja silloin kun äijät on töissä niin rajoituksia on syytä noudattaa.

valuvika sanoi:
Enkä muuten ole nähnyt yhtään tietyötä jossa ei voisi vetää reilusti yli rajoitusten, eiköhän ne rajoitukset ole tehty sen mukaan että jokainen tielläliikuja kykenee pätkän suorittamaan.

Enkä yhtään syytöntä kynttiläketjussa...

kalifi sanoi:
Onko nyt niin, että voin pölliä sun auton/mopon kunhan vaan pöllin sen yhden kerran ja sen jälkeen muistan, että ei noin saa tehdä?

Älä nyt sotke asioita ja selektiivisesti jätä lukematta mitä kirjoitin aikaisemmin.
Tämä on uhrillinen rikos. Uhrillisesta rikoksesta kuuluu rankaista aina.
Uhrittomasta rikoksesta ei. Kuitenkin uhrittoman rikoksen sanktiot ovat Suomessa suuremmat kuin uhrillisen rikoksen.
Juurihan pääsin selittämästä että poliisi viittaa kintaalla pöllimistapauksille ja halkoo hiuksia nopeuden ylityksissä. Poliisi ei välittänyt tippaakaan minulta varastetusta polkupyörästä. Ja se ei ollut mikään perushalpa polkupyörä. En saanut sitä ikinä takaisin, eikä poliisi edes tutkinut tapausta.

Minä olen nyt ulkona tästä keskustelusta.

Yleisin syy ja aihe tuolla liikenteessä on pieni kiire kiire kiire, vaikka ei olisi kiirettä mihinkään. Sitä voi vastata itselle että ei ole kiirettä, vaikka se näkyy sinusta ulos päin.

Back