• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

sinivuokot aktiivisina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kake1969q
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kyllä mielestäni liikennevalvontaa tarvitaan ehdottomasti tien päälle. Arvostan ja kunnioitan poliiseja, jotka sitä työtään tekevät. Se on aivan eri asia, että Suomessa on nopeusrajoitukset aivan hanurista, poliisit eivät niitä päätä. Poliisit vain tarkkailevat, että jokainen meistä noudattavat Suomen lakeja, jotka on päätetty tuolla Arkadianmäellä. Jos ajan ylinopeutta, tiedän sen kyllä itse ihan tasan tarkkaan ajellessani, että jos poliisi tulee vastaan, niin sakkohan sieltä tulee.

Liikennevalvontaan kuuluu niin moni muukin asia, kuin vain ylinopeus. Poliiseilla on oikeasti puuttumiskynnys alhaisempi ihmiseen, joka ajaa vain päin persettä, vaikka ei ajaisi ylinopeutta. Luulisi meitä motoristeja kiinnostavan esimerkiksi turvavälit? Ei minusta ainakaan hauska tunne, kun joku auto ajaa liian lähellä. Poliisit osaavat nähdä ne perseilijät sieltä. Turvavälitkin ovat vain yksi esimerkki, välinpitämättömyyden, näyttämisenhalun ynnä muun ohella. Välinpitämättömyys on kaikista pahin ongelma - siinä on heti meidän henkikullat kyseessä.

Siksi Liikkuvan Poliisin lakkauttaminen on mielestäni väärin, koska ne jannut ovat nimenomaan erikoistuneet siihen liikenteen valvontaan. Näkevät ne perseilijät ja pitävät puhuttelun. Katupartioilla ei ole niin hyvää liikennesilmää, kuin liikkuvilla on. Katupartioiden tulee keskittyä siihen taas, minkä he parhaiten osaavat - järjestyshäiriöiden ennaltaehkäisyyn. En minäkään voi mennä taloa suunnittelemaan, vaikka tiedän miltä talon pitäisi näyttää, näin kärjistetysti. Poliisi tartteis määrärahoja jokaiselle osa-alueelleen lisää, liikennevalvontaan, järjestyshäiriöiden ehkäisyyn sekä rikosten tutkintaan.

Ja eniten Suomeen me tarvitaan parempia tyyppejä tonne Arkadianmäelle, päättämään parempia lakeja, jotta meillä olisi tunne, että voimme kunnioittaa niitä.

Eihän se harmita kun aiheesta sakot saa. Kotilolla itse kiukuspäissäni ärjäytin Type-S:llä kierrokset rajoitinta vasten Länsiväylälle liittyessä, parit tiukat kaistanvaihdot siihen samaan syssyyn. Ohjattiin heti seuraavassa rampissa sitten sivuun... Ihan kiltisti otin vastaan sanktiot, pahoittelin ja sanoin että se nyt lähti vähän homma hanskasta.

Mutta sitten kun niitä ylityksiä kytätään aivan naurettavissa paikoissa (mun lemppareita on kamera-autot tuuskilla, heti 100metriä tikkarin 100 -> 80 jälkeen) ja tutkanlukemia tuijotetaan kuin piru raamattua, hohhoijaa. Kyllä nopeusvalvonnassa pitäisi ottaa olosuhteet huomioon. Se 15km ylitys aurinkoisella, tyhjällä moottoritiellä ei vaaranna ketään. Ei ketään.

Kyllähän niitä rennompiakin joskus sattuu vastaan. Kerran tuli reviteteltyä iloisesti liikennevaloista LP partion ihaillessa suoritusta risteyksen toisella reunalla. Sieltä kun se maija kurvasi perään ja peilistä huomasin, välitön "voi..ttu" fiilis. Mutta ajelivat rinnalle viereiselle kaistalle ja apparin paikalta heristettiin vain sormea otsa kurtussa :grin:

valuvika sanoi:
Se on jännä juttu kun vuokonhalaajat puolustelee toimintaa.

No tulihan se sieltä, uusi nimitys. Aiemmin on jo nimitetty kukkahatuksi, aasinhatuksi ja nyt vuokkojenhalaajaksi. Olen ylpeä, rakkaalla lapsella on aina monta nimeä:grin:

Kyllä olen mulkkujen virantoimittajein kanssa ollut tekemisessä, ihan samalla tavalla kun mulkun x-kaupan kassan kanssa, ja moni muu on ollut mun kanssa tekemisissä kun olen ollut mulkulla tuulella. Me ollaan kaikki ihmisiä ja kaikilla meillä on mulkut päivät joista joku saa aina osansa.

Kyllähän näitä sinivuokkoja välillä tilataankin paikalle. Itse asun täällä Joensuun vieressä sellaisen tien varressa jossa välillä keväällä meno kiihtyy ja kyydit kasvaa. Ei se minua niin hirveästi haittaa mutta parin kilometrin päässä saman tien varressa asuu paikallisen poliisilaitoksen komisario jolla on pieniä lapsia ja ko. herra aika helposti tilaa paikalle tutkapartion.

Ihme narinaa. Käsi pystyyn joka on joskus saanu ylinopussakon syyttömänä?

Perkele jos joku käy pöllimässä teidän mopon vaan vähäksi aikaa, pitäskö siitä jostakin ihmeen syystä olla antamatta rangaistusta? Tai jos joku murtautuu teidän kotiin ja varastaa vaan ihan vähän kamaa, pitäskö sitä kattoa sormien läpi? Ihme logiikkaa.

Sakkoja olen saanut, kaikki ihan aiheesta. Vituttaa, kyllä. Oliko sakot poliisin vika? Ei. Kenen vika? Ihan omani.

Suomessa on joku ihme fiksaatio siihen, että jos joku käyttää joskus maalaisjärkeä tai tulkitsee jonkin tilanteen niin, ettei siitä tarvitse kuin sormea heristää samaa tulkintaa pitää samoin tein käytää aina ja kaikkialla kun siitä tulikin yht'äkkiä joku kansalaisoikeus. Laki on laki ja jos joku joskus tulkitsee asioita niin, että se on meille hyvä asia niin hyvä niin muttei sen perusteella voi olettaa että se olisi joku oikeutus aina toimia lakia rikkoen.

En usko, että täällä on yhtään tyyppiä, joka ei tietäisi rikkovansa lakia. Jos nalli napsahtaa niin sitten vastaat seurauksista. Oli se sitten ylinopeus tai vaikka kurvista pihalle asfaltilla olevan soran vuoksi. Itse vastaat teoistasi, se mikä seuraamus on ja kuka sen antaa on merkityksetöntä.

Joku roti täytyy olla.

Jussi

koheltaja sanoi:
no tulihan se sieltä, uusi nimitys. Aiemmin on jo nimitetty kukkahatuksi, aasinhatuksi ja nyt vuokkojenhalaajaksi. Olen ylpeä, rakkaalla lapsella on aina monta nimeä:grin:.
:D huumorilla hyvä tulee

Onhan noita sakkoja tullut otettua ja joka ikiseen on syyllinen löytynyt peiliin katsomalla. Ja AINA on poliisin kanssa asiointi sujunut asiallisissa merkeissä. Vankka mielipide onkin että poliisin asiakaspalvelu toimii periaatteella "Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa" ;) Onpahan joskus käynyt jopa niinkin että pienen juttutuokion jälkeen on sakkoihin annettu (kanta-asiakas?)alennusta tai jopa menty pienimmän haitan periaatteella eli kirjoitettu huomautus.

Toki jokainen sakko on harmittanut mutta niinhän se wanha betoniviidakon sanonta kertoo että "Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa - Ja lompakko".

...varmasti eniten harmittaa niitä, jotka ajelevat aina korkeintaan nopeusrajotusten mukasesti, ja huomaamattaan alamäessä tai sopivalla takatuulella ajavat ylinopeutta ja sitten sattuu tutka kohalle.

Korpeais minuaki.

Itse valvontaan: hyvä kun tekevät, eivät minua haittaa. Vaikka joskus tulleeki ehkä ajeltua joustavasti nopeusrajotusten mukasesti. Pöljäilemättä.

toimeve sanoi:
...varmasti eniten harmittaa niitä, jotka ajelevat aina korkeintaan nopeusrajotusten mukasesti, ja huomaamattaan alamäessä tai sopivalla takatuulella ajavat ylinopeutta ja sitten sattuu tutka kohalle.

Korpeais minuaki.

Minulle on tullut kerran ylinopeussakko ja se oli vahingossa, vähän noin kuin sanot. Nopeutta oli huikeat 46 ja vain hetkellisesti, mutta juuri sattui olemaan tutka. Siitä tulikin sitten yli 500 euron jättipotti jonka maksaminen meni todella vaikeaksi kun oltiin juuri vaihdettu autoa ja pistetty tilit sileäksi. Ei auttanut selitykset, pakko oli maksaa vaikkei olisi ollut todellakaan varaa juuri sillä hetkellä.

Toisen kerran sakkoa napsahti kun olin tulossa työmatkalta lentokentältä ja työmatkan aikana olisi pitänyt auto ensikatsastaa (uusi auto, ei ollut tarvinnut aikaisemmin katsastaa ja tämä oli se eka kerta). Siitä tipahti taas luokkaa 500 euroa voittoa. Lisäksi kun en huomannut / tajunnut että poliisi aikoi minut pysäyttää, väistin vaan tien sivuun ajatuksissa että joku hälytysajoneuvo haluaa ohittaa, sain vielä hirmuisen saarnan poliisilta että mitä olinko ajamassa karkuun ja että mitä onko tämä varastettu auto, tarkistetaampas. Hirveä kriminaali kun oli mennyt katsastus uudesta autosta yhden päivän vanhaksi. Ei auttanut selitykset. Ja taas oli pakko maksaa. Onneksi vaan maksaa, Amerikan maalla minut olisi samassa tilanteessa todennäköisesti ammuttu tai ainakin 10 kertaa sähkötetty tazerilla.

Sitten minulta varastettiin polkupyörä. Poliisi ei tehnyt asialle yhtään mitään. Täysin välinpitämätön "et sitä koskaan tule enään näkemään". Eikä kiinnostanut työpaikan valvontakameran footage, ei, vaikka kamera osoitti pyörätelinettä. Ahaa kiitos. Näkemiin ja anteeksi. Onneksi sain edes vakuutusrahat.

Mutta ei voi tietenkään poliisia syyttää siitä että hän rankaisee niitä jotka eivät kunnolla ansaitse rangaistusta ja jättää kokonaan rankaisematta ne jotka sitä erityisesti ansaitsevat. Eivät poliisit lakeja laadi vaan he vaan toimeenpanevat ja valvovat niitä. Dystopisesta holhousyhteiskunnan toteutumisesta voi syyttää poliitikkoja. Ja valtiossamme uhriton rikos (ns. majesteettirikos) on kaikista pahimmin sanktioitu.

tolppatalo säätää, poliisi valvoo ja minä ajan tutkaan. Jos se poliisi tuuppaa vastuun ylemmäksi lainsäätäjälle niin mä tuuppaan vastuun ylemmäksi sille tutkaajalle :D
vitsivitsi, en kitise sakoista mutta se ei tarkoita että nöyristelisin tämän holhousyhteiskunnan toimia tai olisin
arvostelematta poliisin fokusta, kerätään rahaa eikä pystytä selvittämään edes oman kahvikassan varkautta :D

No ei sulla kovin pienet tulot ole koska katsastamattomalla ajoneuvolla ajosta tulee päiväsakkoa 4-10 kpl joten netto pitää olla 4000 / kk jotta pääset edes maksimi sakolla tuonne 500 kerhoon.

Ihan vaan uteliaisuuttani kysyn, paljonko arvelet, että poliisi joutuu kuuntelemaan kaiken maailman selityksiä siitä, että just nyt on tosi vähän rahaa kun (lisää tähän oma selitys)? Et kai sä nyt ihan oikeasti oleta, että sun sakkos noilla selittelyillä joksikin muutuis?

Toisekseen, jos olet 46 kmh ajanut ja saanut viidensadan sakot on sulla ollut 20 kmh alueella 46 kmh nopeutta, että siitä sietääkin saada 500. Vai? Millään muulla lailla et 46 kmh ajamalla saa viidensadan sakkoja.

Muutenkin sun jutut on kohtuullisen heikolla pohjalla. USA:ssa katsastamattomalla autolla ajosta saat pikkusakon ja kehoituksen ajella hakemaan tarra katsastusasemalta.

Edelleen, joku roti.

karoliinasalmin sanoi:
Minulle on tullut kerran ylinopeussakko ja se oli vahingossa, vähän noin kuin sanot. Nopeutta oli huikeat 46 ja vain hetkellisesti, mutta juuri sattui olemaan tutka. Siitä tulikin sitten yli 500 euron jättipotti jonka maksaminen meni todella vaikeaksi kun oltiin juuri vaihdettu autoa ja pistetty tilit sileäksi. Ei auttanut selitykset, pakko oli maksaa vaikkei olisi ollut todellakaan varaa juuri sillä hetkellä.

Toisen kerran sakkoa napsahti kun olin tulossa työmatkalta lentokentältä ja työmatkan aikana olisi pitänyt auto ensikatsastaa (uusi auto, ei ollut tarvinnut aikaisemmin katsastaa ja tämä oli se eka kerta). Siitä tipahti taas luokkaa 500 euroa voittoa. Lisäksi kun en huomannut / tajunnut että poliisi aikoi minut pysäyttää, väistin vaan tien sivuun ajatuksissa että joku hälytysajoneuvo haluaa ohittaa, sain vielä hirmuisen saarnan poliisilta että mitä olinko ajamassa karkuun ja että mitä onko tämä varastettu auto, tarkistetaampas. Hirveä kriminaali kun oli mennyt katsastus uudesta autosta yhden päivän vanhaksi. Ei auttanut selitykset. Ja taas oli pakko maksaa. Onneksi vaan maksaa, Amerikan maalla minut olisi samassa tilanteessa todennäköisesti ammuttu tai ainakin 10 kertaa sähkötetty tazerilla.

Sitten minulta varastettiin polkupyörä. Poliisi ei tehnyt asialle yhtään mitään. Täysin välinpitämätön "et sitä koskaan tule enään näkemään". Eikä kiinnostanut työpaikan valvontakameran footage, ei, vaikka kamera osoitti pyörätelinettä. Ahaa kiitos. Näkemiin ja anteeksi. Onneksi sain edes vakuutusrahat.

Mutta ei voi tietenkään poliisia syyttää siitä että hän rankaisee niitä jotka eivät kunnolla ansaitse rangaistusta ja jättää kokonaan rankaisematta ne jotka sitä erityisesti ansaitsevat. Eivät poliisit lakeja laadi vaan he vaan toimeenpanevat ja valvovat niitä. Dystopisesta holhousyhteiskunnan toteutumisesta voi syyttää poliitikkoja. Ja valtiossamme uhriton rikos (ns. majesteettirikos) on kaikista pahimmin sanktioitu.

karoliinasalmin sanoi:

Mielenkiinnosta kysäisen, että kiikutitko tuon valvontakameran tallenteen ilmoituksen vastaanottaneelle konstaapelille vai ehdotitko, että tiskin takaa kaveri lähtee kelailemaan niitä nauhoja? Kävi vain mielessä, että niitä tallenteita saattaa olla jokunen tunti ja jos jokaisen pyörän varastamisen seurauksena kelaillaan lähialueen nauhat / digitallenteet niin johan tulee jopoille hintaa...

Emäntä on töissä isommassa kauppakeskuksessa ja sieltä toimitetaan näpistelijöistä valmiit kuvaprintit poliisivoimakonttorille. Hyvin ovat kelvanneet.

Edit: Isäukolta varastettiin jokunen vuosi sitten Tampereella pienkerrostalon pihasta peräkärry kun isä oli itse vielä pihalla. Oli ihmetellyt kun vieras beige Saabi periitteli talon takapihalle ja alle minuutti myöhemmin kurvas pihasta pois isän kärri auton perässä. Puhelu hätäkeskukseen ja jokusen tunnin päästä partio tuli paikalle. Kertoivat etsiskelleensä yhdistelmää hetken ja tulivat sitten muilta asioilta joudettuaan kyselemään tarkempia tietoja rikosilmoitusta varten. Turhaanhan nuo olisivatkin heti tulleet ihmettelemään tyhjää parkkiruutua. Totesivat muuten saman, että "voipi jäädä löytymättä ellei sitten osu tien päällä jossakin yhteydessä kohdalle"... Eivätkä olleet väärässä ollenkaan kun kärri on vielä vuosienkin jälkeen ties missä. Mitä tuosta kommentista herneitä vetämään...

Sori tässä on taas ihan pakko vain :)-:)-:)-:)-:)-:)-:)-Yhden km ylityksestä 500€ sakkoa.
No meitä on niin moneen makuun, laidasta laitaan. Kyllä itsekkin kun ajan motolla, niin ajattelin että toivottavasti poliiseja ei tule vastaan, jos on vähän vauhtia. Silloin tiedostan koko ajan tekeväni väärin ja jos jään kiinni, niin toivon vain ettei kortti lähe pois. Sakoilla ei ole väliä. Välillä on hankala ajaa sallittua vauhtia tietyillä tiellä. Mutta kotiloon kun siirryn niin toivoisin poliiseja melkein joka kulmaan.....Vahtimaan liikennettä

karoliinasalmin sanoi:

Tästä olen kyllä sun kanssa ihan samaa mieltä. Rangaistukset suhteessa toisiinsa on Suomessa poskellaan liian monessa kohden. Mutta kuten sanoit, se ei ole poliisin vika vaan lakeja säätävien eli viime ministeriöissä ja eduskunnassa....

kalifi sanoi:
Ihme narinaa. Käsi pystyyn joka on joskus saanu ylinopussakon syyttömänä?

Poistaako sakon saaminen jotenkin uhr.. siis henkilön oikeuden kritisoida tapaa, jolla nopeusvalvontaa Suomessa toteutetaan? Mä en ole koskaan saanut ylinopeussakkoja. Jos siis minä valitan täällä valvontatavoista/rangaistusasteikosta, tai jostakin muusta nopeusvalvontaan liittyen, onko se myös "ihme narinaa?" Jos on, niin miksi? Jos ei ole, niin miksei ole?

Medi sanoi:
Poistaako sakon saaminen jotenkin uhr.. siis henkilön oikeuden kritisoida tapaa, jolla nopeusvalvontaa Suomessa toteutetaan? Mä en ole koskaan saanut ylinopeussakkoja. Jos siis minä valitan täällä valvontatavoista/rangaistusasteikosta, tai jostakin muusta nopeusvalvontaan liittyen, onko se myös "ihme narinaa?" Jos on, niin miksi? Jos ei ole, niin miksei ole?

Minusta on. Jos en tee väärin, mitä ihmeen väliä sillä miten valvotaan jos sillä ei kansalaisoikeuksiani tai yksityisyyttäni loukata. Suurin osa narinasta näyttää olevan "kun just siinä ei olis pitänyt mitata koska just siinä ajoin ylinopeutta". Kerro sinä puolestasi, miten valvontaa suoritetaan väärin ja miten se omasta mielestäsi tehtäisiin oikein?

Minusta kyllä esim. tietyöalueilla, pihakaduilla, suojateiden lähistöllä ja koulujen läheisyydessä valvontaa saisi olla enemmän. Reilusti. Sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä sillä, että olen saanut sakkoja paikoissa jossa en ole vaaraa kenellekään aiheuttanut. Oikeutettuja lappuja enkä niihin vedoten mielestäni voi narista missä ja miten valvontaa suoritetaan. Vai?

Viimeksi muokattu:
Medi sanoi:

kalifi sanoi:
Minusta on. Jos en tee väärin, mitä ihmeen väliä sillä miten valvotaan jos sillä ei kansalaisoikeuksiani tai yksityisyyttäni loukata. Suurin osa narinasta näyttää olevan "kun just siinä ei olis pitänyt mitata koska just siinä ajoin ylinopeutta". Kerro sinä puolestasi, miten valvontaa suoritetaan väärin ja miten se omasta mielestäsi tehtäisiin oikein?

Miksei sillä olisi väliä miten valvotaan? Nopeusvalvonnan tarkoitus on(tai pitäisi olla) parantaa liikenneturvallisuutta, eikä maksimaalisen tulon kerääminen valtion kassaan. Esimerkkinä tässäkin ketjussa jo mainittu asia, että nopeusvalvontaa suoritetaan tietyömaa-alueilla öisin, kun kukaan ei ole töissä. Ei vaikuta siltä, että tietyöläisten turvallisuus olisi poliisin ensisijainen tavoite.
Toisekseen olen aina ihmetellyt sivaripoliisien tapaa seurata maantiellä ylinopeutta ajavia pitkiä matkoja, odottaen josko se ajaisi vielä vähän kovempaa. Jos rike kerran on niin vaarallinen kuin rangaistusasteikkokin antaa ymmärtää, niin eikö nämä tulisi pysäyttää viivyttelemättä?

Koulujen lähettyvillä(ja muutenkin taajama-alueilla) tutkaaminen on tietysti positiivinen asia, mutta tätähän tapahtuu lähinnä koulujen avajaisviikolla, jolloin poliisi järjestää vuotuisen pr tempauksensa.

Lyhyesti: nopeusvalvonta ok, mutta nykytyyli haisee pahasti siltä, että valvontaa tehdään siellä mistä saa eniten rahaa, eikä siellä missä ylinopeuden ajaminen oikeasti vaarantaisi sivullisia.

Back