• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Sinä nakupyörällä ajanut (kerava-hki klo 13:30)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juzu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olen huomannut, että itse teen työmatkalla usein samaa. Motarilla/kehätiellä ohituskaistalla lähes aina, joku mätänee hitaassa ohituksessa edessä autolla ja sitten tullaan melko lähelle puskuria. Onneksi tilanne on ohi hetkessä mutta usein tulee (jälkikäteen) mieleen, että entäs jos...

Pitäis muuten hommaa joku bumper sticker, jossa lukee "How am I riding? www.moottoripyora.org"

tounge.gif
toi ois kyl hyvä
biggrin.gif
ei muuta ku kimppatilausta jostain kehiin
tounge.gif

On muuten harvinaisen tyhmää puolustella perseessä roikkumis ajotyyliä.
Sarkasmi tarkoittaa pidemmälle vietyä suppeaa, jopa yhden lauseen huumoria tai purevaa ivaa.
Kaikille se ei avaudu vaikka rautalangasta vääntäisi.
-En käsitä miten tuon voisi käsittää perässä roikkumisen puolusteluksi?
Ai oikein Wikipediasta piti luntata mitä noinkin hieno sana tarkoittaa.....

Pitäkää ihmiset ihmeessä kunnollisia turvavälejä, liian moni kuollut jo tänä(kin) kesänä.Vai pitääkö aina oppia omista virheistä. Eikö olis helpompi muiden.

Tyhmä joutuu tilanteisiin joita ei viisaalle edes tule.

Jos joku on puskurissa kiinni, käytä käsijarrua (ettei jarruvalot syty). Kiva ohjelmanumero alkaa takana  
tounge.gif
Niin, tai saman tien voit ampua haulikolla, melkein sama asia!
033102ass_1_prv.gif

Itsekin vihaan perässäroikkujia, mutta itsekunnioitukseni ei riitä noin idioottimaiseen temppuun!
mad.gif

Oletko miettinyt, että perässä ajava voi esim. hakea ohituspaikkaa ja on siksi lähellä
confused_orig.gif

Kaikilla ei ole 264000 hevosvoiman kyykkyä, millä pääsee ohi kauempaakin. Tai on kokemattomampi kuski, eikä uskallusta riitä pieniin väleihin.

No, saattoihan tuo olla ihan vitsikin vaan, mutta tiedän, että jotkut harrastavat tuota oikeasti...
nixweiss.gif

On muuten harvinaisen tyhmää puolustella perseessä roikkumis ajotyyliä.
Sarkasmi tarkoittaa pidemmälle vietyä suppeaa, jopa yhden lauseen huumoria tai purevaa ivaa.
Kaikille se ei avaudu vaikka rautalangasta vääntäisi.
-En käsitä miten tuon voisi käsittää perässä roikkumisen puolusteluksi?
Sarkasmihan on vaikeaa...kuin laskuvarjolla hyppääminen, sitä ei kannata tehdä ,jos ei osaa vetää narusta.

Oletko miettinyt, että perässä ajava voi esim. hakea ohituspaikkaa ja on siksi lähellä
confused_orig.gif

Kaikilla ei ole 264000 hevosvoiman kyykkyä, millä pääsee ohi kauempaakin. Tai on kokemattomampi kuski, eikä uskallusta riitä pieniin väleihin.
Ei ei ei.. ei näin. Kaikista väärin tapa ohittaa
033102ass_1_prv.gif

Ennakointi! Katsotaan se sopiva väli etukäteen ja kelataan sitä vauhtia vähän ennakkoon. Perseessä roikkumalla ei edes näe eteen kunnolla.

sinä sinisellä busalla ohi ajanut. näin sinut jo kaukaa takaa. vauhtisi oli varmasti kovempi kuin omani. sillä ethän muuten olisi ohi ajanut. huomasit varmasti vihreän peräkärryn. eikö se ollut söpö. tapahtui turunväylän kolmanneksi viimeisessä kaarteessa stadiinpäin tullessa. voisit pukea edes polvisuojat. valkoiset housusi olivat mitä lie puuvillaa ja lepattivat rumasti muuten komean pyörän sivuitse. moikkasin sinulle ja en huomannut jalan potkaisua vastamoikkaukseksi, missä ovat hyvät tavat? eivätkö busakuskit moikkaa enää ohi mennessään puuvillahousut lepattaen? kiitos.
Repslol
biggrin.gif

Minun auton perässä saa ajella kuka haluaa vaikka sentin päässä (siis mopolla).
Mua kyllä vituttaa paljo enemmän ku ajelen mopolla
062802moto_prv.gif
ja jotkut kotilokuskit ajaa mun persiissä kiinni
kaboom.gif

confused_orig.gif

Ei ei ei.. ei näin. Kaikista väärin tapa ohittaa  
033102ass_1_prv.gif

Ennakointi! Katsotaan se sopiva väli etukäteen ja kelataan sitä vauhtia vähän ennakkoon. Perseessä roikkumalla ei edes näe eteen kunnolla.

Huonosti siinä näkee, jos roikkuu persieessä kiinni. Ei minullakaan ole 264000 hevosvoiman kyykkyä ja eikä tule. Mutta aina olen tarvittaessa satovin 39 aasilla ohi päässyt ja vieläpä ilman pyllyssä roikkumista.

Eikös se mene juuri toisinpäin. Ne jolla on tarpeeksi tehokkaat pyörät voi roikkua persiissä kiinni ja lähteä paikaltaan nopeasti ohi. Kun taas mitä tehottomampi pyörä, niin tarvitsee enemmän ennakkoa. Eli hyvä väli edellä ajavaan, omalla kaistalla vauhtia ennen ohitusta ja sitten vauhdilla ripeästi ohi.

Kokematon kuski jos vähänkin arkailee, niin sitten ei kannata lähteä ohi ollenkaan. Harjoittella voi sitä ohittelua turvallisissa/varmoissa paikoissa.

Ja kaikkien kannattaa muistaa, että ohittamisen voi jättää kesken, jos näyttää siltä ettei tila riitä. Uskon, että aika monta ohituskolaria olisi vältetty, jos näin olisi tehty eikä vaan jääräpäisesti puskettu viimeiseen asti ohi.

Yksi ongelmallinen ohitustilanne on sellainen jossa lähtee toisen perässä mukaan ohitukseen. Siinähän olet edellä ohittavan armoilla. Tiukoissa paikoissa ei koskaan kannata lähteä toisen mukaan ohitukseen. Ellei sitten ole tuttu kaveri jonka ajotyylin tuntee ja tietää että mennään ripeästi ohi eikä jäädä ohituksen jälkeen jarruttamaan takana ohittavien vauhtia.

En usko, että viestistäni kukaan turvallisia ajotapoja noudattava voi vetää hernettä nenään, koska se ei ole tarkoitus. Enkä myöskään ryhtynyt kouluttamaan motoristia ajoväylällä (ruiskimalla vettä, pumppaamalla jarrua tms.) vaan tämä oli tarkoitettu puhtaasti muistutukseksi meille kaikille, missä ja millä ikinä ajammekaan.

Turvallisia kilometreja sinulle kuitenkin
smile_org.gif
"...ja v***tu en sitten ymmärrä ollenkhan tätä nykyajan meininkiä tuolla maanteillä; turvavälistä ei mithän tietoa! Eilenki ajelin Lahesta motaria Helsinkhin ja koko h***vetin matkan se mustan Bemarin takapuskuri oli siinä parin metrin päässä eessä...että ottaa pathin..."

wink.gif

No hep, itse 20 vuoden jälkeen pyörän päälle kiipesin... ehkä ristiriitaisin tuntein mutta tosi kivalla uudelleen ymmärryksellä... Autolla tuon(kin) ajan ajaneena usein "tappi tuntumassa" olen roikkunut ja kovin olen itseeni luottanut ja "kopin" pysäyttäynytkin... aina... eli voinut luottaa, mutta nyt pyörän kanssa tuntuma ja ajatukset ovat muuttuneet ja turvaväli on kaksinkertaistunut ja nopeuskin puolittunut... joo, joku voi sanoa että jänishousu, mutta parempi jänishousu elävänä kuin kuolleena... eikö?

Ja kuka tietää että mitä edellä ajavan mielessä on? Telepaatti? Sopii yrittää...

Back