Kirjoittelenpa nyt kun kokemustakin on..
Lähtötilanne: Lasit olleet niin kauan, kuin muistan. Molemmissa silmissä oli miinusta yli 4 ja hajataittoa yli 4 ja lisäksi kallistusta reilusti. Toisin sanoen pelkkänä likinäköisyytenä tuo vastaisi kai jotain -10 luokkaa tai pahempaakin. Paras yhdistetty näöntarkkuus laseilla oli jossain 0.8 nurkilla, mutta käytännössä se meni jo lähes E-kirjaimia arvailemalla. Piilareilla sain nippanappa ajokorttiin riittävän näön, jos oli hyvä päivä, mutta lääkärin mukaan rattiin/tankoon ei olisi kannattanut mennä. Radalla koitin kerran ajaa ja se ei toiminut. Kierrosajat oli samoja, mutta pitkässä juoksussa jompikumpi piilari meni aina vinoon ja sitten hävisi puolet näkökentästä.
Femto-Lasik 1.5 v sitten ja nyt olen ollut ilman laseja koko sen jälkeisen ajan. Lukulasit on repussa mukana satunnaisesti jos tarvii pientä pränttiä lukea, mutta muuten menee ilman. Näöntarkkuus on nyt samaa luokkaa ilman laseja, kuin ennen oli parhaimmillaan laseilla ja käytännössä koen näkeväni paremmin, kuin koskaan ennen. Laseilla en näköä silti paremmaksi saa, mutta eipä tuolle ole tullut tarvettakaan. Rata-ajoa ja katumopoilua olen harrastanut viime kesän ilman laseja ja kummassakaan ei ole ollut mitään ongelmia. Tai siis rata-ajossa on paljonkin ongelmia, mutta ne eivät liity näkökykyyn.
Omalla kohdallani havaitsin noin yleisesti hieman lisääntynyttä tähtikuviota kirkkaiden valojen ympärillä (pimeällä vastaantulevan auton valot), heikentynyttä kontrastia (punainen teksti mustalla pohjalla ei tahtonut erottua puoleen vuoteen). Lisäksi hämäränäkö muuttui, mutta toisin kuin kauhuskenaariot antoivat odottaa, niin parempaan suuntaan. Johtunee alkutilanteessa olleesta hajataitosta.
Voin suositella lämpimästi, mutta heittäkää nyt ne hintavertailut mäkeen ja menkää parhaalle lekurille, minkä löydätte ja nimenomaan Suomesta. Jos ei ole rahaa, niin säästäkää lisää. Silmiä ei toisia saa. Lisäksi semmoinen pikkuhuomio, että suurin osa leikkaukseen menijöistä näkee jo ennen leikkausta ilman laseja paremmin, kuin esim minä näin laseilla, joten kannattaa miettiä, että onko se oikeasti sen arvoista?