• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Silmien laserleikkaus+mopoilu?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JONiE
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Viime marraskuussa leikattiin silmät ja tippoja tiputtelen silloin tällöin vieläkin, mutta ensimmäisessä lyhyessä lenkissä nyt mopolla ei ainakaan mitään negatiivisia tuntemuksia. Samoin jääkiekot menny ilman mitään ongelmia jo koko kevättalven.
Ja itse leikkausta suosittelen kans ehdottomasti jos sattuu hiukankaan kiinnostamaan.

Hiukan pahaan aikaan oot tietty liikkeellä, kun jonkin aikaa se kuivuminen vaivaa silmiä ja mopolla ajo voi alkuun olla aika aavemaista jo pelkästään ajatuksen takia et silmiä on roplattu ja alkuun ne tahtoo hiukan kuivua.

Olikohan kolme kuukautta joka tapauksessa joku ohjesääntö, että niitä tippoja pitäis tiputella ja aurinkolasien käyttöä taidettiin suositella jopa vuoden verran leikkauksesta, mutta onhan noissa joissain Schuberteissa jo integroitu aurinkovisiirikin, niin ei tartte lasien kanssa pelata enää.

6.5.2011 leikkaukseen
062802jumpie_prv.gif

Itse kans olen suunnitellut, että menen leikkauttamaan silmäni. Näkö on huonontunut paljon viimeisen 5 vuoden aikana. Silmälaseja en ole ikinä käyttänyt eikä ole sellaisia aikomuksiakaan. Pärjään ilman laseja, mutta välillä tulee tilanteita joissa huomaa, että huono näkö häiritsee. Tienviitat yms.

Pari vuotta sitten -10 ja -8 korjautui ekalla vedolla ilman laseja toimivaksi. Paljon iisimpi erityisesti talvella kelkkahommissa. Ja saunassakin tunnistaa vieruskaverin ilman jutustelua.

Jos olisi ollut urheiluhenkinen, kotiin (JKL-Mikkeli) olisi voinut ihan hyvin ajaa, aivan uskomaton tunne!

Ekat kuukaudet oli töissä aika horroria, kun leikkauksessa mentiin tarkoituksella vähän kaukonäköisyyden (?, siis +-korjaus) puolelle. Piti pitää lukiessa Tiimarin laseja, ja välillä tuntui ettei näe näytöstä (24") mitään miltään etäisyydeltä.

Hämärässä erityisesti tietöiden yhteydessä kaikki heijastimet on ihan /C:stä, erityisesti pitkillä valoilla ajaessa, vieläkin. Eli siihen tiettyyn valon "siromiseen" saat varautua, mutta enemmän leikkauksessa on plussia kuin miinuksia. Pamit vaan huuleen ja pöydälle!

Tulos säilynyt hyvänä ööö 7 vuotta. Hämäränäkö ok mutta aurinkolaseja pitää käyttää jos on vähänkään kirkkaampaa. Hyvin pieni riesa verrattuna aiempaan sanka/piilolasirumbaan.

Vuonna -97, itse operaatio yllättävän helppo vaikka pelkäsin silmien ronkkimista,

Pari vuotta sitten molemmissa silmissä todettu kaihi, ikää reilu 30 v. Melko todennäköisesti kaihi johtuu leikkauksesta, sitä ei pysty varmasti sanomaan mutta en ole ainoa jolle niin on käynyt.

Aika moni näkyy korjautuneen "ilman laseja pärjääväksi". Voisiko joku täsmentää mitä tuo tarkalleen tarkoittaa?
Itselläni on niinkin "hyvä" näkö kuin -1,5 huonommassa silmässä, ja ehdottomasti pärjään ilman laseja, mitä nyt tienviittojen yms lukeminen vaatii on hankalaa matkan päästä (ja viime viikko pitikin olla ilman kun unohdin lasit parin sadan kilometrin päähän...). Mutta vaikka ilmankin pärjää, mieluummin pidän laseja, on se mukavampi nähdä kunnolla kauemmaskin..
(ja juu, eipä tulisi mieleenkään näillä vahvuuksilla antautua operoitavaksi, vaimo sen sijaan on miettinyt asiaa...)

Vakavassa mietinnässä on. Pääsisi eroon laseista ja piilareista. Femtolasikia olen miettinyt, kovasti tuntuu olevan ihmiset tyytyväisiä tuloksiin.

2010 alkuvuodesta kävin Mehiläisen Femtolasikissa. Lähtökohtana oli -10 paikkeilla molemmissa silmissä ja rillit olleet yli 20 vuotta. Eipä ole tarvinnut katua.

Broidi kävi samassa minun jälkeen ja kuntoon tuli, samoin duunista 2 käynyt myös Mehiläisessä minun jälkeen, toinen eilen ja ei se tänään montaa kertaa ole seinää päin kävellyt.

Broidi kävi samassa minun jälkeen ja kuntoon tuli, samoin duunista 2 käynyt myös Mehiläisessä minun jälkeen, toinen eilen ja ei se tänään montaa kertaa ole seinää päin kävellyt.
Mä olen kanssa useamman duunikaverin silmähöylään kannustanut ja kovasti ovat olleet tyytyväisiä kun menivät. Itse laitoin aikonaan systerin ensin operaatioon ja kun onnistui niin rohkenin mennä itsekin
smile_org.gif

Toi kaihiasia ylempänä on mielenkiintoinen. Monelta tutulta on kaihi leikattu, viimeksi äidiltä alkuviikosta, eikä niistä kukaan ole laserleikkauksessa aiemmin käynyt.

Mutta kukapa tietää. Tuskin tässä mitään ihan suoraa syy-yhteyttä laseroinnin ja kaihin syntymisen välillä kuitenkaan on, eiköhän asia olisi muutoin ollut enemmänkin esillä kun näistä on jo kertynyt melkoisesti kokemuksia useammaltakin vuosikymmeneltä.

2009 kävin medilaser espoossa tuon Wavefront-optimized LASIK operaation tekemässä, todella positiivinen kokemus. -1,5 oli molemmissa silmissä ja korjaantui täysin, muutaman kuukauden tippoja joutui käyttämään säännöllisesti. Emäntä taas kävi tossa parikuukautta sitten samaisessa operaatiossa. Hänellä oli miinusta samanverran kuin mulla, mutta sitten oli myös plussaa ja hajataittoa. Hyvin korjaantui näkö, kuukauden kontrollissa hänellä oli vielä hajataittoa, mutta sanoivat että paranemisprosessi oli vielä käynnissä. 5kk päästä jos vielä hajataittoa niin ilmainen uusintaleikkaus.

Ite en tartte laseja mutta aika moni tuttu on itsensä leikkauttanut laseista vapaaksi. On tuossa jouokossa myös hieman muunlaisiakin tarinoita. Jos itse tuota joutuisin miettimään, niin hetken pohtisin miksi aika monilla silmäleikkauksia tekevillä (ja mainostavillakin) lääkäreillä on itsellään silmälasit.

Mutta onnekseni en itse joudu näitä asioita pohtimaan...

Meinaa olla vähän sekaisia tuntemuksia leikkauksen suhteen, mutta pakkohan sinne on mennä, kerta on varattu aikakin  
biggrin.gif

keskiviikkona ois aika  
lookaround_orig.gif

Enemmän tuntuu kuitenkin olevan positiivisia kokemuksia, kuin negatiivisia. Tuskin muutenkaan olisi niin kovasti yleistynyt, jos olisi hirveästi huonoja kokemuksia.
smile_org.gif

Kävin operaatiossa -97 ja -98, siihen aikaan tehtiin silmä kerrallaan. Likinäköisyyttä oli jotain -6 paikkeilla ja hajataittoa päälle.

Tuloksena näontarkkuus todella hyvä, eikä muita oheishaittoja kuin pienet heijastumat kirkkaiden valolähteiden ympärillä pimeässä.

Nyt alkaa sitten mieluummin jo käyttämään lukulaseja kun nettiä kännykästä tihrustaa, ja pikkaisen on miinusta tullut toiseen silmään (-1.5) joten tuli hommattua kakkulat porojen väistelyyn pimeällä. Päiväsaikaan laseille ei ole minkäänlaista tarvetta ainakaan vielä. Saa sitten nähdä kun viisikymppiä ylittyy muutaman vuoden päästä.

Mun mielestä rahojansa tuskin voin fiksummin käyttää kun laittamalla ne leikkaukseen, varsinkin jos likinäköisyyttä on niin paljon ettei ilman laseja pärjää ollenkaan.
Mun silmät leikättiin -98 ja -99 jostain -5 ja rapiat paikkeilta ja tuloksena hyvä näkö eikä rillien tarvetta kymmeneen vuoteen mutta 2008 mennessä oli sen verran huonontunu, että jouduin rillit taas hommaamaan.

Nyt lukemat on jtn -2,5. Ihmeellistä sinänsä, että nuinkin voi huonontua taas... En oo kuullu muilta moista.

Mutta 10 vuotta sain olla ilman rillejä eli parhaimmat nuoruusvuodet ns. aktiivivuodet =) Eikä kaduta yhtään, että tuli leikkautettua silmät.

Pimeänäön heikentyminen ja esim. katuvalojen kahtena näkyminen oli pahin haitta mitä leikkauksesta aiheutu. Sekin tosin korjautu ajan kanssa mutta yllättävän pitkään se kesti.

Mulla taisi olla kolme vuotta sitten Femto Lasik. Leikkaus ei satu mutta ne silmän levittäjät on tosi ikävän tuntuiset. Kandee ottaa aurinkolasit mukaan koska ilman niitä ei pärjää normivalossa ollenkaan.

Haittavaikutuksia on tuo silmien kuivuminen. Vieläkin kärsin ajottain siitä ja tippoja pitää käyttää silloin tällöin. Varsinkin pakkasilla. Pimeänäkö mulla parani leikkauksen ansiosta ja samoin muutenkin havainnointi kyky kun tarkan näön alue on kasvanut. Niin, johtunee siitä että mulla oli yli -8.0 näkö joten se tarkka alue oli just siinä keskellä linssiä, ei missään muualla. Mulla yhdellä leikkauksella kumpikin silmä kuntoon joten tosi suuri elämän muutos. Jotkut jotka katsoo aiheelliseksi leikata -1.5 tai vastaavan, ei kyllä osaa sanoa yhtään miltä se tuntuu kun näkö paranee.

Mutta mutta. Leikkauksesta kandee pitää päänsä kiinni jos aikoo joskus hakeutua ilmailun pariin tai vastaaviin. Mun lentäjän ura tyssäsi lääkärintarkastukseen mun sanoin että on leikkaus tehty. Periaatteessa täydellinen näkö mutta kun on lasit ollut yli tietyn vahvuuden joskus, niin ei mitään asiaa koskaan lentämään. Mikä on hauskaa, niin lasikista ei jää jälkiä joista voisi päätellä että on käynyt leikkauksessa joten jos ei itse kerro, mukaan ei tiedä.

Kappas, täältähän löytyi kohtalotovereita.
smile_org.gif

Itse olin tiistaina Medilaser Espoossa ja lähtökohtana -6 ja -7. Perus-Lasik tehtiin koska Femtosta ei kuulemma olisi ollut mitään hyötyä. Pari ekaa päivää oli aika nihkeetä, silmät kuivat, kutitti helvetisti, valonarat jne. Mutta nyt ei ole oikeastaan muuta kuin pientä kuivumista joka taitaa johtua noista antibioottitipoista. Pärtsäillytkin olen jo parina päivänä. Tuota glare/starburst ongelmaa on ainakin nyt ihan roppakaupalla mutta pitäis kuulemma helpottaa parissa viikossa.

6.5.2011 leikkaukseen
062802jumpie_prv.gif
Leikkauksesta toinen päivä alkaa.
Eilen aamulla oli simissä tunne että joku on Kaatunut sepeliä silmiin,Nyt Kaikki paremmin,vähän sumuista mutta kyllä tämä tästä.
Molemmat silmät leikkattiin 0:aan.
Lasien tehot olivat:
oikea  Sf-1,75,Cyl -1,00 ja
vasen  Sf-2,00 Cyl -1,00
Molemmat leikkattiin 0;aan koska ajan työkseeni kuorma-autoa
maanantaina jälkitarkastukseen
cool.gif
cool.gif

Joo-o.. huomenna on aamusta leikkausaika, pitää sitten tänne kirjoitella tuntemuksia kun pystyy
smile_org.gif

Meinaa vähän jännittää mutta eiköhän se siitä!  
thumbs-up.gif

Willys66, miten meni jälkitarkastus ja millaiset on tunnelmat muuten?
smile_org.gif

Back