• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Silmälaseja käyttäville kanssa motoristeille!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja InFlames
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Törmäsin seuraavaan ongelmaan pimeiden iltojen tullen.
Ongelmana on silmälasien huurtuminen kypärä päässä/visiiri kiinni, olen sitten liikennevaloissa tai 4s tiellä ja vauhtia 400km/h. Onko tietoa jostain huurtumisen estoaineesta? jonka voi laittaa linsseihin huurtumisen estämiseksi? ja linssejä pilaamatta?

Kypärä on X-lite 701R ja se on erittäin hyvin ilmastoitu.
Piilolinssejä en voi käyttää.

Optikoilta saa. Itse en moisten kanssa jaksa pelailla vaan on tullut käytettyä ajaessa piilareita

Fairyä peliin. Tippa Fairyä hierotaan llinsseihin molemmin puolin, annetaan kuivua jonkin aikaa ja sitten hinkataan ja hinkataan kunnes läpi näkee kunnolla.
Optiikoilta saa myös muita aineita kohtuulliseen litrahintaan.

Kalliita kemikaaleja on loputtomiin ..
ja kaikki toinen toistaa parempia .. taatusti ...

Mutta ... hyvä ja halpa konsti on
- ensin pestään kakkulat runsaalla vedellä ja saippualla ..
kuten muutenkin pitäisi ..
- kuivataan ...
- vedetään kummallekin puolelle esim. mäntysuovalla viirut
- kiilloitetaan ne viirut niihin laseihin ... ja ..
- kas .. eipä huurru ..

Saattaa onnistua ihan Fairyllakin .. sopii testailla .. Sellaisiin aineisiin
kannattaisi tukeutua, joita on yleisesti ja helposti saatavilla ..
Sopii visiirin sisäpintaankin .. tai sitten erillinen muovikalvo ...

Muistuupa mieleen, kun joku "toritrokari" myi autonpesuainetta
siis jonkinlaista shampoota, joka ei ollut "mitätahansa" shampoota
kummempaa ja siinä samalla pilkallisesti esitti, että jotkut pesevät
autonsa jopa Fairyllä tai jollain tiskiaineilla ...
Itse olen aina käyttänyt "JopaFairya" .. ja aivan hitosti riittävän hyvää
moiseen touhuun .. Joka tapauksessa erityiset tahrat ja kunnon
pikiläiskät on joutunut erityisillä aineilla kumminkin poistamaan.
Samalla tulee kunnolla tihruttua, että missä kunnossa se maalikerros
ihan oikeasti on .. ja lopuksi vahaa .. mutta vahalla en ole viitsinyt
levitellä niitä loppuja tahroja ympäriinsä ... mutta jokainen
tietenkin tekee oman päänsä mukaisesti .. kuten ennenkin ..

Itse ajelen ihan suosiolla visiiri auki pienemmillä nopeuksilla, maantinopeuksissa en oo huurtumista havainnut.

JOVVAIN...
sport05.gif

.......Naaaaaa, MChuurre-miähet ajaa fairilla pestyil kakkuloil eikä ejes pakkasel huurru. Ei silti ou mainos tämä..
biggrin.gif

sport05.gif

Mulla on shoeissa visiirin sisäpinnalla semmonen lisävisiiri mikä estää huurtumisen. Pinlock anti fog nimeltään.

Niin ja siihen itse aiheseen eli rilleihin; fairylla oon pessy aina lasit eikä ajaessa oo huurtunu niin että olis haitannu.

Kumma kun mulla ei juuri koskaan lasit huurru, vain visiiri. Ja montaa eri kypärää on tullut käytettyä.
Vaikuttaiskohan jotain kun lasit on ohennetut ja sen takia olen ottanut aina kaikki mahd. pinnoitteet...

Eipä huurru täälläkään. Tai korkeintaan pari kertaa vuodessa ihme olosuhteissa: noin +1 C + sadetta + sumua + usvaa + hiki päässä + hengästynyt + kauluri tukkii kaula-aukon. Eli harvoin!

Huurteenestoaineiden en ole havainnut toimivan käytännössä (muutoin olisi tarpeen pakkanen-->kostea sisätila siirtymisten yhteydessä). Samaa sanoi optikkokin ja antoi ilmaiseksi hienon huurteenestopullon... ei toiminut...

Mutta eipä siis oikeastaan koskaan kypärässä (Shoei Raid II + toki pinlock).

-hh-

Saattaa onnistua ihan Fairyllakin .. sopii testailla ..
Fairia ei kyllä kannata silmälaseihin tuupata, fairikun pilaa silmälasien pintakäsittelyt, näin optikko mulle ainakin totesi  
talktohand.gif
Minä kuulin optikoltani, että ongelma on sitrus pohjaisilla aineilla hajustetut saippuat ym. Kun niissä on sitrushappoa joka ei pidemmän päälle olisi hyvä. Ehkä joku fairy ok, jos ei osta sitruunan tuoksuista.

Fairia ei kyllä kannata silmälaseihin tuupata, fairikun pilaa silmälasien pintakäsittelyt, näin optikko mulle ainakin totesi
talktohand.gif
Pitääpä kysäistä joskus. Viimeksi kun lasit ostin (toki sillä setillä pinnotteita, jonka halvalla sai) optikko suositteli pesuaineiksi astianpesuaineita, koska ottavat rasvan tehokkaasti irti.

talktohand.gif
Olipa hyvä tietää, olen käyttänyt Fairyä yli kolmekymmentä vuotta useampien silmälasien, ajolasien ja visiirien huurteenpoistoon. Enkä ole huomannut mitään ongelmia silmälasien monipäällystekalvojen kanssa, visiirien huurteenestokäsittely (esim Schubert) onkin taas toinen juttu.

Kiitosta kaikille. Taidan kokeilla ensin tuolla sitrushapottomalla Fairyllä joka otti tässä niskalenkin ja mäntysuovalla.
bowdown.gif

Saman ongelman kanssa painitaan. Fairilla olen aina lasit pessyt mutta huurtuu silti. Pitää koittaa seuraavaksi tuota että antaa aineen kuivaa linsseihin. Nyt on ainakin sen verta kosteat kelit että visiiriä en voi laittaa kiinni ennen kuin +60km/h vauhdeissa..

Back