• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Selviääkö puolikypärän kanssa hengissä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tuquoque
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
kun aloittelin 900 kawalla pärjäs miranol lippiksellä.........
sittemmin on ollu umpi ja avo ja avattavia....no eihän avo autotkaan kaikkille kelpaa...
umpinaiset rajoittaa tupakointia ja avattava pätkii sikaarit.......mikään ei ole viel tappanut
joten käytää mitä vaan selviää hengissä elämän loppuun asti......

Kaj sanoi:
Jos kotoa lähtiessä on kaatuminen turvalleen mielessä, kannattaa jäädä kotiin.
Tarpeeksi kun konttaa eri lajeissa sellainen tulee väkisin mieleen aina joskus:right: Täksi kaudeksi ajattelin hankkia Airbag liivin ja liittyä liivimiesten seuraan:thumbup:

Enskailussa käytän enskakypärää ja sitten on Schuberth C2 muita olosuhteita varten, joten ei ihan joka paikkaan avopotalla...

mankilla ajaessa päässä yleensä on pyörän värinen ongenkohoksikin kutsuttu avomallin potta. mustat ajolasit tietysti kaverina. tyyli ennen kaikkea. :jpstyle:

huvittavinta avokypäräkeskustelussa on se, että monesti avokypärä hankitaan ulkonäkösyistä. eli ihmiselle jolle lookki on tärkeä. kuitenkin naamalla asfaltin kyntäminen muuttaa helposti sitä jokapäiväistä lookkia. Jonka suojeleminen luulisi olevan lookista tarkkana olevan kannalta olennaista.

Huvittavnta koko keskustelussa on se, kun muistelee 70-luvun alkua ja silloin voimaansaatettua kypäräpakkoa. Miten motoristit vastustivat lakia, vedoten siihen, että asvaltilla pyöriessä kypärä voi pahimmillaan vääntää niskat nurin ja aiheuttaa kuoleman. Ja etenkin silloisia integraali- nykyisiä umpikypäriä tästä kritisoitiin.

Samalla tavalla vastustettiin turvavyön käyttöpakkoa, se kun estää kuljettajan alas suojaan valumisen alaspainuvan katon tieltä.:D

^Muistan hyvin tuon väittämän, leukaosan osuessa asfalttiin taaksepäin liukuessa olisi niska napsahtanut poikki. Olisi ollut muuten liian suuri häpeä ajella mopedilla potta päässä, piikillä nippa nappa suostui laittamaan valkoisen avo Nawan päähän ja leukaan taisi tulla hihnalla jokin muovisuoja.

ts18056 sanoi:
Samalla tavalla vastustettiin turvavyön käyttöpakkoa, se kun estää kuljettajan alas suojaan valumisen alaspainuvan katon tieltä.:D

Itse muistan että yleisin oli tulipaloargumentti. Jos auto syttyy kolarissa tuleen, niin palat autoon jos on vyöt.
Faijan käyttöautossa ei ollut vöitä ollenkaan. Ajoi sillä 90-luvun alkupuolelle. Etupenkillä istuin usein.

Avokypärän hankintaa itsekin miettinyt kakkoskypäräksi. Se on hyvän näköinen wanhan tyylin lasien kanssa, mutta eihän se kovin turvallinen kyllä ole. Toisaalta jos turvallisuuden maksimoi niin täytyy lopettaa koko ajaminen.

Yksi avokypärän eduista on esim. rallista kotiapäin ajellessa jos tulee oksennus,niin ei tarvitse sen takia pysähtyä😀.

Zen sanoi:
Itse muistan että yleisin oli tulipaloargumentti. Jos auto syttyy kolarissa tuleen, niin palat autoon jos on vyöt.

Nehän syttyivät tuleen ilman kolariakin. Kolarissa sitten paremmin, kun ensimmäisenä iskun ottaa akku ja toisena bensatankki (takamoottorivehkeissä). Moottorin maadoitus tapahtuu tulvivan kaasarin ryyppyvaijerin kautta, kun oikea maajohto on ruostunut, kärjellinen sytytys iskee kipinää konehuoneessa kuin tähtisadetikku jne...

Ruotsissa oli joskus umpikypärät kielletty ainakin kisakäytössä, sillä perusteella kait että ne painavina altistaa kuskit niska/kaularankavammoille. Kent Nilsson muistaakseni ajoi sellaisella integraalilla johon oli sahattu aukko leukaosaan :)
Miks ei puolikypärälläkin pärjää, ainakin tiellä näkee huomattavasti ns apinakiikku-kuskeja jotka sellaisia näyttää suosivan :)
Itse käytän avokypärää nurkissa pyöriessä, pidemälle ajorupeamalle sitten umpipotta.

tuquoque sanoi:
Uutta kypärää hankkimassa kaupunkiajoon ensi kaudelle. Matalaprofiilinen puolikypärä houkuttelisi. Onko kukaan kokeilllut kaatua esim. Bell Scout Airin kanssa? Säilyikö pää ehjänä?

Mulla on yksi video, missä venäläiset ajaa kunnon kolarin ja seuraavaksi näytetään istuva äijä, jolla ei ole alaleukaa. :Of

^Just!
Olin muuten aikeissa ostaa Artistilta MP-messuilta uudet puukengät täksi kaudeksi, mut eihän sillä niitä nyt ollut. Pitää vissiin tilata netistä niinku nykyään on tapana. Ratapäivillä kantoja hiomaan:thumbup:

Puolikypärä toimii naamatatuointien pois hiomisessa.

Avokypärän käyttäjiä ja naamatatuoituja yhdistää alle 100 äo (äö). Samaa paskaa molemmat ja sietävätkin poistua geenialtaasta.

Miikam sanoi:
Puolikypärä toimii naamatatuointien pois hiomisessa.

Avokypärän käyttäjiä ja naamatatuoituja yhdistää alle 100 äo (äö). Samaa paskaa molemmat ja sietävätkin poistua geenialtaasta.

Taitaa kuitenkin valtaosa vuosittain poistuneista olla niitä peruskoulun reputtaneita wannabe kisakuskeja, jotka umpipotasta huolimatta tappavat itsensä johonkin typerään ajovirheeseen:D Tervemenoa, tuskin kukaan jää kaipaamaan.

Zen sanoi:
Toisaalta jos turvallisuuden maksimoi niin täytyy lopettaa koko ajaminen.

Mutta mä ajan, vaikka oon maksimoinu turvallisuuden tunteen. Mulla on kypärä, hanskat, saappaat ja ajopukukin. Ja motskarissa pienet lisäledit lisäämässä havaittavuutta.

No kerran sitten menin kirkkoon, niin eihän silloin voi laittaa kaikkia vermeitä päälle. Joten puku päällä paljain käsin pikkukengissä - tosin kypärä päässä. Oli lämmin päivä ja selvisin hengissä! Tunne ei ollut niin turvallinen kuin tavallisesti, ja tuntui jopa jännittävävämmälle kuin auton ajaminen ilman turvavyötä. Uskoisin, että reissu oli yhtä turvallinen kuin mikä tahansa motskariajelu.

Ajaessa ei pääsääntöisesti kaatuilla, jos ajelee tiellä. Mutta kyllä nuo varusteet hyvin suojaa sääolosuhteilta ja lentäviltä ötököiltä!

Back