• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Se oli autoilijan vika!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sky
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kyllä ainakin minulla on ajotapa myös autolla muuttunut uudelleen
alkaneen mopoilun myötä. Välimatka edelläajavaan, kenties lisään-
tynyt yleinen tarkkaavaisuus, toisten parempi huomioiminen ja
tyhmän kiireen unohtaminen. No, omakehu haisee, mutta tällaista
olen ollut huomaavinani.

Vähän asian viereen, mutta muistakaa hyvät ihmiset laittaa se vilkku pois päältä pyörällä liikkuessa. Voipi välttää muutaman vaaratilanteen sillä. Tänään vihdintiellä konalassa ajeli joku Rocketilla vilkku päällä aika pitkän tovin. Yritin kääntyessä hänelle kädellä näyttää, että vilkku on päällä, mutta kaveri vaan moikkas ilosesti.

Tämän alkukauden suurin yllätys on ollut n'' perässä ajavat. Ei oo aiemmin ollut. Autoilijat ajaa ihan perässä kiinni, joten helposti tulee sitten avattua kahvaa yli sallittujen
biggrin.gif
.... Ja kyllä sieltä risteyksistä aika huolettomasti eteen tullaan ainakin nyt alkukautena... Varovaisuutta nyt vaan ja malttia
062802moto_prv.gif
Joo tänään Tuusulantiellä tapasin erään tällaisen sankarin. Ajoin vasenta kaistaa ja kattelin peilistä, että nyt on joku takarenkaassa kiinni.. noo vaihdoin kaistaa päästääkseni hänet ohi, mutta mitä vielä kaveri vaihtaa myös oikealle kaistalle ja jatkaa hiillostamista.. ajettiin siinä parin kilometrin verran peräkanaa, kunnes vaihdoin vasemalle kaistalle ja yllätys kotilokuski perässä.. siinä taas ajeltiin peräkkäin,kunnes huomaan vähän matkan päässä oikealla kaistalla rekan ja kotilokuskin kiihdyttämässä vierelläni.. arvasin heti mitä sillä oli mielessä ja pudotin nopeutta, jotta tämä keski-ikäinen kaljupäinen mannelekan kuljettaja pääsi suorittamaan näyttävän ohituksen. tuli varmaan hyvämieli
nixweiss.gif

Enpä oikein hra 1150:n kommenttia ymmärtänyt. Saako tällaisen
alemman koulutksen saanut suomennoksen?

Tuohon omaan huomiointiin liityvää, silmät selässä etenemistä kannattaa ainakin stadin mukulakivillä harrastaa tässä vaiheessa kevättä. Monissa kotiloissa on edelleen nastat alla (ymmärrettävää/sallittua toistaiseksi) ja muutenkin kaupunki levittelee liuosta tielle pölynpoistoon <- liukasta.

Hiukan pääsin säikähtämään tänään, kun mutterilta lähdettyäni ajelin Erottajaa alas manskulle ja sellainen mk1 Golf ajeli ihan hanurissa kiinni.
Vauhtia oli reilusti alle 40 kun stoccan/aleksin valot vaihtuivat edessäni punaisiksi ja oman normaalin valoihin pysähtymisen seuraus oli "pikkupusu persiiseen" kolopallolta.

Mitään pahempaa vahinkoa ei onneksi sattunut... laittoi vaan hiukan mietityttämään, kun katseli puskurin alareunaa siinä takamuksen alla et onneksi en nurin mennyt pikku 20cm. tökkäisystä.

Mukulakivet stadissa ovat erittäin liukkaat juuri nyt, mp saattaa pysähtyä, auto ei välttämättä.

Pointti ?
Ehkä olisi kannattanut ajaa niillä keltapunaisilla, kun viimeiset ajatukset ennen tapahtumaa olivat kuitenkin et " mitä vittua toi tossa roikkuu"

Noh, 100e ja kokemusta rikkaampana huomenna sit taas baanalle, aattelin vain muistuttaa mukulakivistä arvon kanssamotoristit.

Hmm.. ei oo muuten autoilijallakaan helppoa. Olin onnistua täydellisesti teilaamaan Bemarilla ajavan mopoilijan, vaikka ajan autolla mopoilijan silmin. Valmistauduin vaihtamaan kaistaa oikealle, pistin vilkun päälle ja siirsin katseeni oikean puolen peileihin. Aloittelin kaistan vaihdon ja samassa huomasin mopokuskin olevan tulilinjalla. oli ilmeisesti lähellä osua pakuni perään ja sitten kylkeen.
Onneksi huomasin tilanteen ja vedin autoni vähä hätäsesti takaisin keski kaistalle.

Hmm.. ja arvatkaa miksi tähän tilanteeseen jouduttiin. BMW kuski veti tupla nopeudella kuin mikäkin Gr muun liikenteen vauhtiin nähden. BMW kaverin ajokauden avajais konttaukset oli aika lähellä ja olis voinu tehdä hiukka kipeetäkin.
Kannattaa miettiä myös omaa ajosuoritetta eikä aina höpöttää puusilmä autoilijoista. Käytännössä paras ajatus malli on: mopoilija on aina väistämis velvollinen liikenteessä. Tän kun muistaa niin eihän tiedä vaikka saa vetää koko ajokauden ilman suurempia konttaus sessiota
wink.gif

Olin "vastaavassa" tilanteessa pari päivää sitten Lintuvaarantien ja Vallikadun tien risteyksessä.
Erona vain oli, että olin liikenteessä kotilolla.
Ehdin jo hieman nostaa kytkintä, mutta onneksi jokin pieni ääni sanoi ettei kannata mennä varsinkaan kun vastaantulevien suunnasta noustaan ylämäkeen joka luo varsin hyvän katveen.
Siinä olisi saattanut mennä hieno pyörä (Yammu tjs.) särki.

Muoks: Olin siis kääntymässä ajosuunnassa vasemmalle niin kuin vastaantuleva autokin.

Kyllä ainakin minulla on ajotapa myös autolla muuttunut uudelleen
alkaneen mopoilun myötä. Välimatka edelläajavaan, kenties lisään-
tynyt yleinen tarkkaavaisuus, toisten parempi huomioiminen ja
tyhmän kiireen unohtaminen. No, omakehu haisee, mutta tällaista
olen ollut huomaavinani.
samaa olen huomannut. olis varmaan opettavaista kaikille autolla kulkijoille joutua simuloimaan pyörällä kulkua - siis semmonen simulaattori, ei oikea pyörä... (heh heh, "mummot" - sukupuolesta riippumatta siis - vaan satulaan ja paanalle...).
pyörällä olen huomannut, että aika lailla autot nyt antavat tilaa (siis välimatkaa) "vaappuvalle" kauden aloittajalle - tosin olipas tässä vaasantiellä kyllä sitten jo yksi "perästä-työntäjäkin" volvolla...

maailmaa parantaakseni, niin kuin enska itkonen jo takavuosina, tarttis saada semmonen käsimerkki jolla sanotaan selvästi että "sori, töppäsin...". (sillon kun ei tosiaankaan rysähtäny - semmonen lievä tilanne, jossa olisin voinut olla fikumpi jne.)

liekö syynä oma keski-ikäisyyteni (ikähaarukkahan on tässä siis n. 20v - 80v...) --- vaan kun on huomannut, että ei meistä kukaan ole täydellinen, ja anteeksipyyntö olis välillä kivempi kuin se ainoa kaikkien tuntema merkki eli "idiootti"-keskisormi...vois kommunikoida miedommin eikä aina vaan "rähjätä"...

vaan mikä se sitten oliskaan? vai onko ajatus vaan joutava "bleedin' hearts" -juttu?

smile_org.gif

Ole valmis joustamaan. Äläkä polta turhaan hermojasi liikenteessä! Se rassaa vain sinua itseäsi ja jos saat toisenkin pahalle päälle olet voittanut mitä?
Niitä omasta mielestä puusilmiä riittää jokaiselle kilometrille jos ei ole oma pesä kondiksessa.
Rentoutukaa liikenteessä, niin prätkäily kun autoilukin on mukavaa touhua
wink.gif

Lähtekää hieman aikaisemmin ja ottakaa hyvää musaa messiin.
Kun sitten puusilmiä tulee eteen, taakse, sivulle, katolle niin moikatkaa ja hymyilkää ja taas on yksi tullut hieman iloisemmaksi ja itsekään et ole vieteri kireellä liikenteessä.
Kokeile edes päivän.

Ei kellekkään erikseen.

Vähän samaa mieltä rammuksen kans...liikenteessä sattuu ja tapahtuu..kaikenlaista.
Mut kannattaako itse provosoitua?
Ei varmaan, sen kun ajelee ja koettaa ennakoida muiden töppäykset???

Ajakaa sillä mielellä että jokainen vastaan-, sivulta-  tai takaatuleva auto yrittää ajaa tahaltaan päällenne. Sillä asenteella pysyy hengissä.

No huh! Hurja on tämä planeetta Suomen kulmalla kyllä. Tappajia ihan joka kulmalla.

Joka tapauksessa toivotan omasta puolestani kaikille moottoripyöräileville henkilöille (huom. poliittisesti korrekti ilmaisu) aivan päinvastaista: ajakaa suu korvissa, nauttikaa elämästä ja moottoripyöräilystä. Murehtia ja pelätä ehtii myöhemmin, elää ei ehdi kuin nyt.

Vastustaja oli sillä kertaa eläkeläispappa, uudehkolla volvolla tietenkin, Joka itseasiassa oli hänen poikansa ja itseasiassa se oli unohtunut jäädä katsastaaki pojalta..

Uudehko volvo, joka oli jäänyt katsastamatta... suhteellinen käsite tuo "uudehko" varmaan... mutta volvo, joka on papan poika... se mahtoi olla hämmästyttävä otus
biggrin.gif
tounge.gif

Ajakaa sillä mielellä että jokainen vastaan-, sivulta- tai takaatuleva auto yrittää ajaa tahaltaan päällenne. Sillä asenteella pysyy hengissä.

No huh! Hurja on tämä planeetta Suomen kulmalla kyllä. Tappajia ihan joka kulmalla.

Joka tapauksessa toivotan omasta puolestani kaikille moottoripyöräileville henkilöille (huom. poliittisesti korrekti ilmaisu) aivan päinvastaista: ajakaa suu korvissa, nauttikaa elämästä ja moottoripyöräilystä. Murehtia ja pelätä ehtii myöhemmin, elää ei ehdi kuin nyt.

Vastustaja oli sillä kertaa eläkeläispappa, uudehkolla volvolla tietenkin, Joka itseasiassa oli hänen poikansa ja itseasiassa se oli unohtunut jäädä katsastaaki pojalta..

Uudehko volvo, joka oli jäänyt katsastamatta... suhteellinen käsite tuo "uudehko" varmaan... mutta volvo, joka on papan poika... se mahtoi olla hämmästyttävä otus
biggrin.gif
tounge.gif
Kolme vuotta vanha auto pitää katsastaa, joten semmoinen auto on aika uusi verrattuna isäni aikoinaan omistamaan 144 volvoon, joka oli aikoinaan jo 18 vuotta vanha. Auton käyttöönotosta neljäs vuosi on myös katsastus vakaa, mikäli se on kolmantena vuotena suoritettu. Tämän jälkeen auto katsastetaan joka vuosi.

7 vuotta vanha auto on myös uudehko verrattuna esim. vm. -95 skodaani. Joten käsite on todellakin suhteellinen. Ja kyllä, n*ssitaan vaan pilkkua.
biggrin.gif

Joopa joo. Tänään eräs n. 35 nainen kääntyi oikelta tulosuuntaani ja oikoi minut melkein kumoon. Äkkiä noi autokoulun opettamat ajolinjat unohtuu.
confused_orig.gif

Tokkopa ois oikonut jos olisin tullut risteykseen vanhalla skodan romullani.
biggrin.gif

Meinas tulla äsken meikäläisestä kynttilä aihe
sad_orig.gif

80kh/h alue. Olin kääntymässä vasemmalle. Perässä autojono.
Ekana mun takana harmaa BMW. Otin vauhdin todella vähiin sillä käännyin hiekkatielle.
Juuri kun olin kääntymässä tuli viimeisen peilin vilkaisun aika ja HETKINEN...
Joku puusinmä vetäisi reilua nopeutta jonon ohi punaisella volvolla. Meni vilkunpuolelta ohi että vilahti.
Eli se viimeinen vilkaisu pelasti. Muuten olisin ollut varmasti alla. Eikä sillä autoilijalla ollut pienintäkään aikomusta hidastaa vauhtia. Vaan painoi kaasua. Musta tuo on jo murhayritys
veryangry.gif

Muistakaa jokainen aina se viimeinen vilkaisu ennen kääntymistä....

Joku Kyrpäjooseppi kanttasi kolmion takaa tänään eteen, itsellä vauhtia vain 60km/h joten onneksi ehdin jarrutella ajoissa.

Keskisormeakin ehti vielä näytellä joten kaikki meni lopulta hyvin,

Toivottavasti terveiset meni perille siniseen Astraan.
biggrin.gif

Tästäkin on varmasti ollut joitakin havaintoja aikaa sitten, mutta kun kehä I sattuu työmatkalleni oikeen kunnolla niin kaikkea näkee ja kokee. Olemattomien turvavälien lisäksi noin joka päivä toistuva ilmiö on kotilokuskilla luuri korvalla ja ..tun niskat muka niin jumissa että ei muuta kun vilkkua päälle ja siirto kylkeen kiinni ja yleensä mun ja sen peltilehmän väliin jää noin puol metriä. Siihen auttaa torven soitto noin 10 sek ja pienimuotoinen silmäkontakti kuskiin jolla ei kädet tunnu riittävän. Tämä siis ihan tasaisella nopeudella edetessä. Ei siis mitään syöksyilyä autojen välissä. Eli aina "virta" käsissä ja jaloissa kun lähestyy se kärry viekkuun.

Tilanne on vaan tasan sama 1pv elokuutakin  
biggrin.gif
 Ei ne totu tai tajua meitä olemassa oleviksi
veryangry.gif

Back