• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Se oli autoilijan vika!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sky
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Aloitampa taas tän perinteisen puusilmäautoilijoiden haukkumisen. Ajelin tänään erkkillä keskustassa ja siinä oli sitten liikennevaloristeys jossa ei ole valo-ohajauksia erikseen kääntyville.

Noh, Olin menossa risteyksestä arvaatte kyllä kuinka, arvaatte myös mihin vastakkaisesta suunnasta tullut autoilija oli menossa ja mitä hän sitten teki. Arvaatte varmaan sukupuolenkin.
mad.gif

Onneksi seurasin liikennettä ja vahingoilta vältyttiin tältä kertaa. Ottakaa opiksi ja muistakaa tämä joka keväinen ongelma.

Aloitampa taas tän perinteisen puusilmäautoilijoiden haukkumisen. Ajelin tänään erkkillä keskustassa ja siinä oli sitten liikennevaloristeys jossa ei ole valo-ohajauksia erikseen kääntyville.

Noh, Olin menossa risteyksestä arvaatte kyllä kuinka, arvaatte myös mihin vastakkaisesta suunnasta tullut autoilija oli menossa ja mitä hän sitten teki. Arvaatte varmaan sukupuolenkin.  
mad.gif

Onneksi seurasin liikennettä ja vahingoilta vältyttiin tältä kertaa. Ottakaa opiksi ja muistakaa tämä joka keväinen ongelma.
Shit..onneksi ei sitten kuitenkaan käynyt kuinkaan. Opiksi otetaan
confused_orig.gif

Arvataan myös mikä automerkki oli kyseessä ja mitä sun olisi tehnyt mieli tehdä tuon jälkeen, mutta et sitten kuitenkaan jaksanut.

Juuri niin, sinänsä oli hyvä tuuri että tilanne lähti kehittymään siitä, että kumpikin seisoi punaisissa valoissa, koska jos kumpikin ois ajanut vauhdilla vihreitä päin, niin ois sattunut vietävästi. Mutta toisaaltaan lähtötilanne kertoi, että joko näössä on pahasti (puusilmä) tai sitten kuinka piittaamattomia ollaan "mopoja" kohtaan.

Lieneen turha mainita että oikealla puolellani oli myös jalankulkijoita jotka lähtivät ylittämään suojatietä.

Kolaroin aikoinaan juuri samassa tilanteessa autoilla kun vastaan tuli juuri kortinsaanut teinipoika. Hänen selityksensä oli, että kun minullakin oli vihreät valot.
tounge.gif

Voi ei, taasko niitä keski-ikäisiä kotsapäisiä miehiä on liikenteessä?
omg.gif
Itseasiassa kolaroin vähän vastaavassa tilanteessa myös toisen kerran autolla. Mutta tällä kertaa ei ollut valoja eikä risteysaluetta vaan edessä oikealla puolellani oli liittymä parkkipaikalle.

Vastustaja oli sillä kertaa eläkeläispappa, uudehkolla volvolla tietenkin, Joka itseasiassa oli hänen poikansa ja itseasiassa se oli unohtunut jäädä katsastaaki pojalta.

Tällä kertaa pappa oli kuulemma risteysalueella kääntymässä ja minä ajoin kuulemma tahaltaan kylkeen, joten olin syyllinen.
tounge.gif
Oli muuten todella liukas talvikeli ja poljin jarrua tosissaan, nopeuskin oli rajoituksen mukainen, mutta auto vain liukui volvon kylkeen ja väistöönkään ei ollut tilaa. Ei muuten poliisin päivystäjä olisi millään halunnut lähettää partiota paikalle kun kuuli paikan ja tilanteen. Poliisit kysyi vielä papalta että onko hän tosissaan. Antoivat sakon liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja ruuvasivat myös kilvet pois.

Joten varokaa näitä puusilmä autoilijoita. Ajakaa sillä mielellä että jokainen vastaan-, sivulta- tai takaatuleva auto yrittää ajaa tahaltaan päällenne. Sillä asenteella pysyy hengissä.

transua veikkaan?

minen niin ajattele kenen vika..pyrkiny muistaan kumpaan sattuu enempi ja sen mukaan tinkinyt omista "oikeuksistani"

paitövei...99% mun ajoista on ns.höpöä...eli mihkäs sitä kiire...menkööt kiireisimmät ekax..

Meinasin itse suhauttaa pari päivää sitten kotilolla aamupimeydessä jonkun mopopojan tielle kolmion takaa. Katoin oikeelle ja en ollut ketään näkevinäni, mutta kun mopo oli naamioitunut sellaisen tumman rakennuksen etupuolelle enkä sitä siitä hahmottanut. Onneksi vauhtia oli n.1km/h ja ehtisin pysäyttää ennen kun olin kokonaan keskellä tietä. Muistuipahan taas mieleen kuinka helposti se kaksipyöräinen jää siellä liikenteessä huomaamatta...
confused_orig.gif
No kyllä opikseni otin.

Arvaisin varmasti paremmin, jos olisi pari kertaa aikaisemmin hyvä arvaus pelastanut pahemmalta. Ei pyörällä ajellessa voi liikaa luottaa muiden käyttäytymiseen ja vaikka sitä varoisikin, voi yllätyksiä tulla, joita ei kokemattomampi arvaakaan.
biggrin.gif

Älä nyt vedä hernettä, mutta noista muista kommenteistasi päätellen olet kolariherkkä ja voisi olla syytä katsoa sitä omaa kuvaakin peilistä. Välttämättä ei aina vika ole pelkästään vastapuolessa, jokaiseen osumaan tarvitaan kaksi.

No ollaan kuitenkin tarkkana itsekukin ja varovaisia. Muistakaa ekat 500 kilsaa prätkällä ovat ne vaarallisimmat jonkin tutkimuksen mukaan.

Tarkkana saa tosiaan olla autoilijatkin, kyllä naureskelin äsken kun joku mullikka oli laitumelle päässyt, ei vilkkua, ei pää pyörinyt ei mitään merkkejä kaveri vaan splittas menee kaistalta kaistalle Konalan kulmilla.
smile_org.gif

Älä nyt vedä hernettä, mutta noista muista kommenteistasi päätellen olet kolariherkkä ja voisi olla syytä katsoa sitä omaa kuvaakin peilistä. Välttämättä ei aina vika ole pelkästään vastapuolessa, jokaiseen osumaan tarvitaan kaksi.

No ollaan kuitenkin tarkkana itsekukin ja varovaisia. Muistakaa ekat 500 kilsaa prätkällä ovat ne vaarallisimmat jonkin tutkimuksen mukaan.
Ooot aivan oikeassa, minä suorastaan kerään onnettomuuksia!
biggrin.gif

Eräs kerta ajoin yksisuuntaista tietä jossa oli kolme kaistaa rinnakkain. Kaksi kaistaa kääntyi vasemmalle ja olin kurviin nähden sillä ulomman puolen kaistalla. Vierelläni ajoi aivan rinnan vuokrapakettiauto. Kesken kurvin paku vaan työntyi kaistalleni "hiipien". Kuvittelin että kaveri ajaa vaan vähän huolimattomin ajolinjoin. Minä vain vedin lähemmäksi ulkoreinaa "väistäen". Kunnes paku vetäs kokonaan kaistalleni kesken kurvin ja peilini kolahti kuuluvasti pakun kylkeen ja minä taas väistin rotvallin yli tyhjälle pyörätielle. Minä pysähdyin siihen ja paku katos taivaan tuuleen.

Tarkistin vahingot, jotka oli pari naarmua peilin kyljessä, kun peili oli klopsashtanut "kiinni asentoon". Tapasin hetkeä myöhemmin parkkitalossa herrasmiehen joka kyseli että olinko minä osallisessa kylkikolarissa. Hän kertoi että oli lähtenyt pakenevan auton perään, mutta tämä oli tajunnut että häntä seurataan ja pasauttanut punasia päin karkuun. Kaveri oli ottanut rekisteritunnuksen ylös ja ilmoittanut poliisille.

En vaan keksi mitä tästä pitäisi ottaa opiksi. Älä aja toisen auton rinnalla?
withstupid.gif

Nyt auton sisältä katsottuna näkyvyys on toisinaan todella huono. Kuraa/pölyä ikkunoissa ja peileissä. Aurinko paistaa silmään eikä meinaa nähdä mitään. Siihen yhtälöön, kun lisätään motoristi joka näkyy huonosti (huonot valot/ei valoja) ja kääntää vielä kahvasta rivakasti ja liikkuu muuta liikennevirtaa vikkelämmin, niin...
Eli olkaahan tarkkana siellä ajellessa ja varokaa niitä autoja. Vaikka minäkin olen tällä hetkellä autoileva motoristi, niin kyllä tämä kevät tiettyä haastetta kuitekin aiheuttaa ratin taakse. Voi vaan kuvitella minkälaisia puusilmiä on ne autoilijat, jotka eivät ole mp:llä koskaan ajaneet.

Voi ei, taasko niitä keski-ikäisiä kotsapäisiä miehiä on liikenteessä?
omg.gif
Itseasiassa kolaroin vähän vastaavassa tilanteessa myös toisen kerran autolla. Mutta tällä kertaa ei ollut valoja eikä risteysaluetta vaan edessä oikealla puolellani oli liittymä parkkipaikalle.

Vastustaja oli sillä kertaa eläkeläispappa, uudehkolla volvolla tietenkin, Joka itseasiassa oli hänen poikansa ja itseasiassa se oli unohtunut jäädä katsastaaki pojalta.

Tällä kertaa pappa oli kuulemma risteysalueella kääntymässä ja minä ajoin kuulemma tahaltaan kylkeen, joten olin syyllinen.
tounge.gif

Joten varokaa näitä puusilmä autoilijoita. Ajakaa sillä mielellä että jokainen vastaan-, sivulta- tai takaatuleva auto yrittää ajaa tahaltaan päällenne. Sillä asenteella pysyy hengissä.
Eikö ne muka sitten yritä?

Tämän alkukauden suurin yllätys on ollut n'' perässä ajavat. Ei oo aiemmin ollut. Autoilijat ajaa ihan perässä kiinni, joten helposti tulee sitten avattua kahvaa yli sallittujen
biggrin.gif
.... Ja kyllä sieltä risteyksistä aika huolettomasti eteen tullaan ainakin nyt alkukautena... Varovaisuutta nyt vaan ja malttia
062802moto_prv.gif

Miten tässä ei arvannut, että sen kotilokuskin, joka oli todennäköisesti vihreähousuisen pyöräilijän vieressä vai oliko se jalankulkija....tarkoitus oli kuitenkin "vittuilemalla" näyttää esimerkkiä (tiedäthän tilanteen..) ? Näin siis saattaa käydä, jos siinä risteyksessä, jossa saattaa olla etuajo-oikeus niille joilla se ennen ei ollutkaan, tulee takauma siitä tilanteesta, jossa meinas käydä tosi huonosti. Mutta onneks ei käynyt, koska mäkin seurasin liikennettä..ihme koska olin liikenteessä. (kirosana) mikä (kirosana) puusilmä, sen kotilokuskin (kirosana) isän (kirosana) serkun (kirosana) siskon (kirosana) setä.....samassa risteyksessä meinannut käydä monesti useammin kuin niille joille meinannut käydä harvemmin. Itse en usko, tai myönnä (ehkä) itkien, että jotta koskaan saattaisin olla mitenkään vaarallinen tahi muutoin altis kolaroimaan tahi muutoinkaan vasten tahtoani (kirosana) pätemään epäpätöisesti (kirosana) liikenteessä. Ja sitten vielä sen (kirosana) (kirosana) Turon (kirosana) Saab on joka kerta mun edessä tiedätte kyllä missä...ja mitä siitäkin (kirosana) seuraa.

ei mulla muuta....(kirosana)

Ei nyt suoraan asiaan liity, mutta oli aika mielenkiintoinen kotilokuski oli tänään liikkeellä Turun motarilla. Aina kun se ohitti jonkun palasi oikealle kaistalle ja vetäs suoraan pientareen puolelle ajeleen, niin että hirveä pölypilvi nousi ilmaan. Ajelli sitten pientareella välillä jopa kilometrin verran pölyttäen ilmaa. Teki tuon ainakin 3 kertaa peräkkäin mitä sitä seurasin. Taisi olla huono päivä tai jotain  
kaboom.gif

Ja tilaston pitäjille tiedoksi: Auto oli Volvo S80 ja kuski noin 50-60v valkoinen mies. Todennäköisesti hetero, mutta mahdollisesti myös pedofiilisiä piirteitä. Vuositulot arviolta 50000-80000e. Eronnut kerran, 3 täysi-ikäsitä lasta. Tämän enempää en ohi ajaessani kerennyt huomaamaan.

Sen verran tuosta liikenteen havainnoinnista tuli mieleeni, että kun eilen ensimmäistä kertaa vuosien jälkeen ajoin pidemmän matkan pyörällä, niin huomasin miten vähän itse moottoripyöräilijänä havainnoin liikennettä. Kun ajan autolla niin katson todella usein peileihin ja pidän mielessä koko ajan takana tulevien autojen sijainteja, liikkeitä ja varoittavia merkkejä. Pyörän peileistä pystyin havaitsemaan ehkä puolet normaalista informaatiosta, peilit ovat pienet ja tärisevät, kädet tulee eteen ym. Tuntui että jos auto tuli taakse ja ohitti niin ohitus tuli aina vähän puun takaa. Eteenpäin havainnointi on luonnollisesti lähes autoon verrannollista, mutta aluksi pyörän mittaristo vaatii enemmän huomioimista ja ajolinjojen suunnittelu, kun ei vielä mene ihan selkäytimellä, niin sekin vie osansa keskittymisestä.

Se miksi tästä turisen johtuu siitä, että mielestäni havainnointi ja ennakointi ovat ne hengissä pitävät keinot liikenteessä. Myös takana olevan liikenteen seuraaminen on mielestäni turvallisuudessa liian vähän huomioitu asia. Laissa on yksiselitteisesti määritelty peräänajaja syylliseksi kolarissa, mutta joillakin ajotyyli on aikapommi joka vain odottaa että joku ajaa heidän peräänsä. Jos oma ajotyyli on hysteerinen niin voi kyllä syytellä muita ja olla lain mukaankin oikeassa, mutta silti se on riski joutua onnettomuuteen. Jos itse joutuu jarruttamaan usein nopeasti niin joku kerta takana tuleva ei pysy mukana tilanteessa. Jos vain malttaa pitää välimatkaa edelliseen ja jarruttaa itse rauhallisesti niin kyllä toisen osapuolen pitää jo melkein väkisin ajaa perään, ei se enää vahinko ole.

Takana liian lähellä ajavia autoja olen ihan konkreettisesti hätistellyt kauemmaksi, eli vauhdin pieni hiljennys ja ikkuna auki ja siitä huitomaan perskärpästä pois tai sitten vaan takaikkunasta osoittelen ja näytän käsillä, että välimatka on liian lyhyt, kaikki ovat tajunneet viestin tähän mennessä. Pyörän selästä on vakeampi huitoa, mutta eiköhän se siitäkin onnistu.

Ei nyt suoraan asiaan liity, mutta oli aika mielenkiintoinen kotilokuski oli tänään liikkeellä Turun motarilla. Aina kun se ohitti jonkun palasi oikealle kaistalle ja vetäs suoraan pientareen puolelle ajeleen, niin että hirveä pölypilvi nousi ilmaan. Ajelli sitten pientareella välillä jopa kilometrin verran pölyttäen ilmaa. Teki tuon ainakin 3 kertaa peräkkäin mitä sitä seurasin. Taisi olla huono päivä tai jotain  
kaboom.gif

Ja tilaston pitäjille tiedoksi: Auto oli Volvo S80 ja kuski noin 50-60v valkoinen mies. Todennäköisesti hetero, mutta mahdollisesti myös pedofiilisiä piirteitä. Vuositulot arviolta 50000-80000e. Eronnut kerran, 3 täysi-ikäsitä lasta. Tämän enempää en ohi ajaessani kerennyt huomaamaan.
Sama kaveri edellisellä leasing-autolla aiheutti mulle samanlaisen tilanteen viime kesänä!!!!

Back