• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Se ensimmäinen kysymys: Minkä pyörän ostan ensimmäiseksi ? (pitkähkö teksti)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TweetyLeaf
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

TweetyLeaf

MotOrg ry jäsen
Se ensimmäinen kysymys: Minkä pyörän ostan ensimmäiseksi ? (pitkähkö teksti)

Moro kaikille!

Tämmönen kolmekymppinen renttu näppäimistön ja tuolin välillä paukuttaa tekstiä ruudulle täällä.
Ensi alkuun pahoittelut uuden ketjun avaamisesta, koska tätä kysymystä on varmasti kysytty miljoona kertaa täällä, ja joku vanhakin ketju varmasti olisi osin toiminut (avaan uuden, koska en vain tahtonut että tämä pitkähkö teksti hautautuu vanhaan ketjuun).

Homma kuitenkin on niin, että hurahdin aivan totaalisesti eräs kaunis perjantai kun pääsin pyörän kyytiin todella pitkästä aikaa ja olo oli hyvin äkkiä sellainen, että on aivan pakko saada se oma pärrä alle.
Seuraavana maanantaina istuinkin sitten jo teoriatunnilla koska eihän sitä A korttia tullut ajettua silloin kun se olisi ollut järkevää :tyhmäminä: nyt sitä joutuu vielä inssiin tässä.

Pärrän olen halunnut pitkään, mutta jotenkin sitä "rahatilanteen takia" on aina vaan tullut siirrettyä.

Jotta järkeviä ehdotuksia tulisi, niin olettaisin, että minustakin on jotain kirjoiteltava tänne.
Eli olen about 170cm 70 kg äijä. Ajokokemusta on moottorikelkoista (oma kelkka nuorempana) ja 50cc skoottereista (työmatka käytöstä jne) sekä autoista (en omista omaa).

Kelkalla ajamisessa mukavinta hommaa on se kun tela pyöräyttää sen alku kiihdytyksen ja vauhdin hurma iskee päälle. Huippujen ajaminen ei varsinaisesti koskaan ole innostanut niin paljon kun tuo kiihdytyksen tunne. Tätä saman tyyppistä fiilistä taidan hakea myös prätkältä.

Moottoripyörien eri malleista/merkeistä en juuri mitään todellisuudessa ymmärrä, kaikki mitä tiedän on enemmän tai vähemmän sivukorvalla kuultua.

Malleja en nyt rupea erittelemään mitä tässä on tullut katseltua (jätetään jotain suositeltavaakin!), mutta pistetääs tähän alle listaa siitä millaista pyörää on hakusessa. PS: Numerot eivät tarkoita tärkeysjärjestystä!

1. Tyyppi: Nakupyörä näyttää voittaneen minut puolelleen, ennen tahdoin customin, mutta mieli muuttui sen vuoksi, että eipä customin ajoasento ja ominaisuudet vastaa ehkä täysin sitä mitä tässä on hakusessa.
Etupleksi(tai jotain katetta) olisi kiva olla, jotta pidempää matkaa taittaessa sen saisi sitten lyödä kiinni, muuten luulisin että menee ilman.

2. Ajoasento: Ei kyykky, muttei myöskään täysin pysty. Eli hakusessa on jotain sellaista missä mennään hieman "naama edellä", mutta on mukava myös ajella hissukseen taajamassa tai pitkiäkin matkoja, mutta oikean suoran osuessa kohdalle pääsee vähän alemmas, ettei tunne olevansa jonkun vanhan piraattilaivan isopurje. Olen tosiaan muuten myös lyhyehkö kaveri, joten mitään mielettömän korkeasatulaista pyörää ei ehkä kannata tässä vaiheessa harkita. Ajoasennosta on kuitenkin toistaiseksi vaikea olla kovin varma, sillä ajotunteja isolla pyörällä on ennen tulevaa perjantaita tasan 0.

3. Ulkonäkö: Kyllä semmoset klassisen prätkän tyyli innostaa, vaikka vähän "tylsänäkin". Yksi iso etuvalo on iso plus (Olisikohan Terminator 2:lla jotain tekemistä asian kanssa... hmmm), en oikein tykkää noista tupla valoista ulkonäöllisesti, mutta tämä on periaatteessa aika sivu seikka, en minä sitä lamppua kattele siellä pyörän päällä. Yhtään ei haittaisi jos äänet olisi enemmän customin kun ratapyörän suuntaan. (kaikki tämä on kuitenkin toissijaista sille, miltä pyörä tuntuu alla jne).

4. Lisävarusteet: Kaksipaikkasuus on ehdoton. Jos vaikka joskus joku tyttönen tahtoisi kyytiin :rakastunut:
Laukut on kyllä meikäläiselle todennäköisesti myös ehdoton homma olla. Reissunpäällä tulee varmasti oltua pidempääkin kun on kavereita ympäriinsä ja kamerallakin tykkään kuvailla aika ajoin niin eihän se o hyvä jos ei viikon bokseritkaan mahdu mukaan.

5. Hinta: Halvahko vakuutus ja ja matkassa alta 5l/100km kulutus. Muutenkin käyttökustannukset saisi olla aika matalalla (huollot/osat/renkaat). Eli todennäköisesti välttelen kaikkea tosi spesiaalia mihin joutuu osat tilaamaan jostain Pohjois-Koreasta.
En nyt viitsi mitään tarkkaa budjettirajaa tähän pistää millä hinnalla olen valmis ostamaan pärrän, mutta käytettyähän tässä tosiaan haetaan. Sen verran kuitenkin on laittaa, että ihan laatupyörää haetaan, vaikkakaan mitään uudempia malleja tai kalliimpia merkkejä (HD/Buell jne) on todennäköisesti turha haaveilla.

6. Käyttötarkoitus: Tulen ajamaan "lumesta lumeen". Pyörälle on valmiiksi olemassa lämmin talvisäilytyspaikka (kiitos ystävät!). Sen lisäksi, että tämän on pakko olla hauskinta mitä voi housut jalassa tehdä, niin pärrä tulee myös oikeasti käyttöön. Sillä mennään duuniin tai kouluun satoi tai paistoi ja taitetaan muutenkin matkaa suunnitelmien/menojen, ei niinkään kelien mukaan.

7. Kuutiot/teho: No tämähän riippuu pyörästä niin paljon kait, mutta olisi kiva olla tehoja ja vääntöä alemmillakin kierroksilla, toisaalta olisi kiva, ettei heti ensi kesänä jää pieneksi vaan hankinta olisi pidempiaikaisempi. Alustava ajatus on jossain 600 ja 900 kuution välillä, mutta en ole lyönyt tätä asiaa lukkoon. Vakuutuksien hinnat määrittelee jonkun verran tätä, ei ole tarvetta vielä ruveta maksamaan 1000€ vakuutuksia.

--------------------

Siinäpä se taisi koko litania olla, lisäillään jos jottain unohdin.
Kiitos jo etukäteen!

Jos budjetti antaa myöden, niin Triumph Street Triple 675 R. Siinä on sellainen paketti, ettet vaihtamalla heti hauskemmaksi saa, Ajettavuus on aivan mieletön ja moottorissa on ihan kenelle tahansa riittävästi voimaa, mutta silti se on helppo myös aloittelijan ajaa. Lisäksi se on niin mukava, että sillä nykii vaikka Keski-Euroopan reissutkin, jos ilmavirta ei häiritse.

Halvemmista sitten tsekkaisin K5-6 GSX-R 1000 ja K6-7 pienemmät.

PoS sanoi:
Jos budjetti antaa myöden, niin Triumph Street Triple 675 R. Siinä on sellainen paketti, ettet vaihtamalla heti hauskemmaksi saa, Ajettavuus on aivan mieletön ja moottorissa on ihan kenelle tahansa riittävästi voimaa, mutta silti se on helppo myös aloittelijan ajaa. Lisäksi se on niin mukava, että sillä nykii vaikka Keski-Euroopan reissutkin, jos ilmavirta ei häiritse.

Halvemmista sitten tsekkaisin K5-6 GSX-R 1000 ja K6-7 pienemmät.

Kun antaisikin myöden, tuo on yksi niistä pyöristä mitä olen kuolannut, mutta ei ihan tuonne asti riitä rahat :pissed:

Tuo Ducatikin taitaa olla todellisuudessa hintahaarukan yläpuolella, kun jotenkin tuntuu, ettei monsteria kannata hommata "nyt halvalla" diilillä ja jälkeenpäin kiroilla kun mikään ei toimi edellisen omistajan jäljiltä.

Pyörä pitäisi saada alle 4 tontun, mutta yli 3 en maksa kun sellaisissa tapauksissa, että pyörässä on ihan kaikki mitä tarvitsen mukana. Tai sitten se on se "pakko saada" fiilis.

Olenkohan mä nyt ylimitoittanut tarpeeni ja alimitoittanut budjettini :(

Hei tuo mun pyörä! Tai siis ei just se, koska sitä en myy mutta samanlainen, eli Triumph Speed Four. Loistava, mutta uskomattoman aliarvostettu peli. Alusta on täysin säädettävä ja aikansa huippua, kuten jarrutkin. Tehoa omasta irtosi 93 hevosta takaselta säädöllä, putkella ja filtterillä ja oikeasti kulkee joka paikassa ihan riittävästi (paitsi ratapäisiven keskiryhmässä, missä mulkut kilokuskit ei laske siististi ohi). Oon vetänyt omallani kymmenen vuotta, enkä ole keksinyt, mihin vaihtaminen olisi rahallisen panoksen arvoista. Vastaavan kokoiset (mutta kalliimmat) Monsterit, Hornetit yms. jäteläjät kannattaa unohtaa aivan saman tien.

Ja mulla on muuten aika monta pyörää ajettuna.

Kawa Z 750. Naku kolmentonnin hintaluokassa. Näitä ei tarvi kuulemma korjailla.

Mulla oli itsellä suzuki gsr 600. Oli ihan kiva pyörä ekaksi pyöräksi. Ainoa asia mikä siinä nyppi oli se on/off kaasuun, mistä onkin juttua tuolla gsr threadissä. Jos pitempiaikaista pyörää meinaat osta suoraan joku isompi. Itsellä on nyt toinen 600 menossa ja jo kaduttaa. Ensimmäinen oli tuo gsr ja nyt on Honda cbr 600 f. Kävin pari päivää sitten kokeilemassa Honda cb 1300(toki ajoasento tuossa ei välttämättä ole niin "naama edellä") Itse jännitin myös sitä kuinka iso ja painava tuo pyörä on, mutta ajossa se tuntui jopa cebaria kevyemmältä tietyissä, olosuhteissa. Vakuutukset siinä ei ole hirveän kovat johtuen pyörän maltillisesta tehosta ja "kovasta" painosta. Kannattaa oikeasti käydä kokeilemassa noita isompia pyöriä. Toinen aika kova vaihtoehto voisi olla tuo 1250 bandit.

Ootko katellu noita suzukin sv malleja?
Japanilainen iso merkki. Sattuu hyvin hintahaarukkaan jopa tonnisia ja v-koneen jytinää.

Höpinät sikseen ja laita ainoa oikea MOOTTORIPYÖRÄ joka on VMAX niin ei tartte olla heti vaihtamassa isompaan..:)-

Yamahan fz6-n tai varttikatteellinen s. Halvat vakuutukset, ei tarvii heti opetella tien päällä ropaamaan, helpot huollot jotka tekee itsekin pl ehkä venttiiliensäätö jossa välinä tosin 40000km eli ei ihan joka päivä tarvi säätääkkään.
Eka heikkous moottorin alavääntö (tosin moottori on sitkeä ja kestää kyllä matalia kierroksia tosin kun v2:t jotka pykii alle 3000 vedätettäessä) ja toisena takaiskarin vajavaisuus raskailla lasteilla (= liki 200 kiloa lastia) tai radalla.

Löytyy vähänajettuja ja varusteltujakin kolmen tonnin pintaan.

TAI sitten GSF 1200 Suzuki. Vääntöä riittää, vähän samanlainen "corolla" muuten kuin tuo jammukin. Kuormaakantavampi mutta omaan mieleeni rungoltaan vähän "letku" vrt tuo jammu.
Tässä heikkouten tiheät isommat huollot (venttiiliensäätö ja tulpat) ja ilmajäähykoneena äänekkäämpi. Uudempiin vesijäähyihin ei pääse sun budjetilla.

Viimeksi muokattu:
TUOSSA mun aloittama samankaltainen triidi, sieltä voit katella ehdotuksia.

Ite päädyin Yamaha MT-07:aan, vaikka taitaa mennä yli sun budjetista (lisäksi Yamaha ei saa noita toimitettua, nimimerkillä 4kk kauppasopparin teosta eikä vieläkään pärrää)..

Itse pitäytyisin japanilaismerkeissä, jokin yleinen pyörämalli, jota paljon tarjolla. Kohta on jo loppukesä meneillään, käytettyjen hinnat menevät yleensä alemmas, mitä pidemmälle syksyä päästään. Katsele tarjontaa, tallenna nettimotoon hakuagentti haluamistasti pyöristä.

Lähinnä tuo asettamasi hinta ~3000 eur määrittää myös sen, että vaatimuslistan mukaiset pyörät (matkapyöräkelpoisuus kaksi päällä ja se, että pyörä tulee jokapäiväiseen ajoon säästä riippumatta eli luotettavuus pitäisi olla ensiluokkainen) ovat monet pyörät varmastikin yli 10 vuotta vanhoja.

Kuluitta tätä hommaa ei harrasteta, mutta vakuutuksien hintoja voit helposti eri pyörämallien osalta vertailla vakuutusyhtiöiden nettisivuilla. Helpointa katsoa vaikka nettimoto.comista haluamansa pyörämallin rek.nro ja kokeilla sillä.

Viestistäsi ei tullut selville, onko sinulla minkälainen tieto- taitotaso moottoriajoneuvojen huollosta ja ylläpidosta ja mahdollisuudet omatoimisesti tehdä pyörälle vaikka autotallissa jotain ropaamista. Ainakaan en itse liian ruusunpunaisten lasien läpi lähtisi ajattelemaan, etteikö vanhassa pyörässä ole jonkinlaista ylimääräistä tekemistä huoltojenkin välillä, osa ihan oletettavaa ikääntymistä/kulumista, mutta myös sitten kaikkea pientä mysteeriä.

Voit myös kokeilla laittaa viestiä vaikka 10 isompaan eri puolilla maata olevaan mp-liikkeeseen tuon vaatimuslistan kanssa ja katsoa, mitä tarjotaan.

Lopuksi vielä toteaisin sen, että ei sen ensimmäisen pyörän tarvitse olla vastaus niihin listan kaikkiin vaatimuksiin. Mieluiten helppo, mukava pyörä pariksi ekaksi vuodeksi, jolla kilometrejä tulee ja ajokokemusta karttuu etenkin yksin ajaessa. Sen jälkeen sitten vaihtaa pyörää. Harvoin se eka pyörä on loppuelämäksi ostettava laite.

Onko se kulutus 4,5 vai 6,5 / 100km ei oo paljonkaan väliä kulujen kannalta. Polttoainekulut on niin pieni osa kaikista kuluista. Jos ajaa paljon niin voi se vaikutus olla muutamia satasia vuodessa. Toisaalta jos ajaa paljon niin ne muut kulut kasvaa samassa suhteessa eikä se polttoaineen kulutus sitten kuitenkaan ole mitenkään merkitsevä. Litran ero kulutuksessa esim. 20tkm ajolla on vaan muutamia satasia. Samalla matkalla rengaskulut on pelkästään äkkiä 600-800€ tai jopa enemmän. Sitten kun ostaa tuon hintaluokan käytetyn on alussa kustannusten kannalta yksilöllä aika paljon väliä. Parhaimmillaan saat vaihtaa heti kohta koko rengassarjan, ketjut rattaat, tehdä perushuollot jne. Jos se ei itseltä suju niin aika äkkiä voi huomata tonnin huvenneen eikä riitäkkään. No aikuinen mies tuon tajuaa. Tarkoitin vaan, että kannattaa miettiä mikä on olennaista kun valintoja tekee. Kun nyt pitää jotain ehdottaa niin sanon busa tic koska sitä ei oo vielä sanottu:orgmp2:

Mitä nyt itse oon ajellut tuolla Suzukin SV650S tän kesän, niin tuntuisi sopivan kaikkiin kohtiin. 3:s kohta varauksella, kun on kaksiosainen etuvalo :) Itse olen 175cm pitkä ja pyörän koko on just passeli. Kannattaa ainakin käydä kokeileen jos mahdollisuus. Hankintahinnat sekä vakuutukset ovat kohtuullisella tasolla.

Varmasti kaikkia vaatimuksia on vaikea yhden pyörän toteuttaa, joten jostain on tingittävä. Se täytyy sitten itse miettiä mistä on valmis joustamaan (kun vaatimukset eivät olleet edes järjestyksessä). Esimerkiksi itse (tai siis mies ;) ) hankin ekaksi pyöräksi Ducati Monsterin, sillä budjetissa oli enemmän joustovaraa (ylöspäin) kun sillä rahalla sai päheemmät äänet, omaa silmää japonialaisia miellyttävämmän ulkonäön ja talliin samaa merkkiä josta on jo huoltokokemusta (ja kun on useampi pyörä johon menee osittain samoja osia tai niitä voi tilata samasta paikasta niin se huokeuttaa huoltojen hintaa, mies toki ne itse tekee). Mutta tosiaan kaikilla on ne omat preferenssit joita pitää painottaa. Pyörät ovat erilaisia, joten kannattaa käydä tutkailemassa erilaisia (ja vaikka koeajamassa) jos vaan mahdollista. Monsterikin menee budjettiin, jos malttaa kytätä hyvää kauppaa, osaa tinkiä ja on valmis hakemaan pyörän Helsinkiä kauempaa, mutta silloin toki pitää tietää että haluaa juuri sen Monsterin, että on valmis toimimaan budjetin ylärajalla.

Joku tuolla jo mainitsi sen ison rosvon, mutta kyllä pikkurosvollakin pääsee ja saa vauhdin tuntua ihan hyvin. Mulla itelläni Bandit 600 ässä malli tavallaan ekana pyöränä, kun parinkymmenen vuoden jälkeen harjoittelee taas uudestaan. Nakuna se on mun mielestä syötävän hyvännäköinen. Ja niitähän on nettimoto täynnä...

Mutta mutta. Käy koeajolla niin sieltähän se oikea sitten löytyy. Ja sit ei kun baanalle!

Back