• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Sateella ajoon vinkkejä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jakeking
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Todellakin noi kiskot on tappajia, aivan v***n liukkaat märkänä. Siinä kohtaa hidas vauhti ja todella pieni kallistus on kohdallaan. Toinen paha varsinkin syksyllä on lehdet, ne vie mopon alta nopsaan. Kannattaa väistellä.

Stadin suolausoperatsiooni oli sitten ihan oma lukunsa, siinä rämpi yks jos toinen eikä oikein varautua voinut millään kun ei sitä shaissea mitenkään nähny.

Tuo edellä mainostettu pyyhinsulka on minun mielestäni täysi susi: se vain levitti visiirin ötökät rasvaiseksi puuroksi. Parempi on pyyhkiä paperilla tai sienellä, jota pitää pleksin takana, takinhihassa tms.

Visiirin puhdistaminen päätä kääntelemällä toimii hyvin, mutta ne meistä, joiden pyörässä on pleksi, voivat kokeilla seuraavaa kikkaa: kumartuu eteenpäin siten, että pleksin yläreuna on melkein kiinni visiirin alareunassa. Ja kas, voimakas ilmavirta puhaltaa kaiken veden visiiristä pois. Se näyttää aivan samalta kuin autopesulassa kuivausvaiheessa!

Moro kaikki motoristit!

Olen tekemässä lehtijuttua sateella ajamisesta ja renkaiden turvallisuudesta.
Oletko tekemässä ihan "oikeaa" lehtijuttua? Hyvä asiahan se on. Jos tarkoituksena on tehdä asiapainotteinen juttu, lukijan kannalta olisi toivottavaa, että kirjoittajalla olisi itselläänkin hyvä kokemus ja tieto kirjoittamastaan asiasta. Tulisi tekstistä paljon painavampaa.

Voihan sinulla ollakin, avauksestasi se ei selviä.

Onhan tuota jo 8. kesä moottorpyörällä menossa (joista tosin neljä kevarilla, lasketaanko
wink.gif
), ettei nyt ihan pystymetsästä kesätoimittajana olla liikenteessä.

Mielestäni on hyvä käytäntö ottaa tällaiseen juttuun vinkkejä mahdollisimman monelta asianharrastajalta (ja tietysti varmistaa niiden toimivuus vaikkapa SMOTOn liikenneturvallisuusvastaavalta) , jottei juttu jää puutteelliseksi tahi yksipuoliseksi monologiksi.

Hyviä vinkkejä on tullutkin, kiitokset niistä. Jatketaan ajelua...

Visiirin puhdistaminen päätä kääntelemällä toimii hyvin, mutta ne meistä, joiden pyörässä on pleksi, voivat kokeilla seuraavaa kikkaa: kumartuu eteenpäin siten, että pleksin yläreuna on melkein kiinni visiirin alareunassa. Ja kas, voimakas ilmavirta puhaltaa kaiken veden visiiristä pois. Se näyttää aivan samalta kuin autopesulassa kuivausvaiheessa!
Tuo pleksin taakse kumartuminen todellakin toimii hienosti ! Tällä tavoin myös näkökenttä eteenpäin säilyy, toisin kuin päätä sivulle kääntelemisessä. ( Tärkeä pointti esim jonossa ajettaessa )

Valitettavasti ajankohtaa ja lehden nimeä ei vielä paljasteta
cool.gif

Voin laittaa vaikka tännekin postia sitten, kun lehti on ilmestynyt!

Uria ku välttelee ja pitää tuplastio pidemmän etäisyyden edellä menevään autoon, niin pärjää jo aika kivasti.
Mutkasta kiihdyttäessä käytän aina takajarrua "sitomaan" takarenkaan tiukemmin asfalttiin...

Tuo edellä mainostettu pyyhinsulka on minun mielestäni täysi susi: se vain levitti visiirin ötökät rasvaiseksi puuroksi. Parempi on pyyhkiä paperilla tai sienellä, jota pitää pleksin takana, takinhihassa tms.
Mun mielestä se toimii täydellisesti, ei ole ollut ötököistä tai mistään ongelmaa. kun pyyhkäsee tuolla niin taas näkyy ja kirkkaasti.

Vielä yksi sateella liukas ajopinta eli puusillat. Niitä ei onneksi ole enää kovinkaan monta jäljellä, mutta ne ovat tosi liukkaita sateella.

Kyseisestä "plugandplay" sulasta en tiedä, mutta heldin hanskoissa on tuo sulka integroituna
bowdown.gif
ja on kyllä aivan loistava kapine. Suosittelen sateelle pyyhkimen omaavia hanskoja! Ja myös tuo päänkääntely pelaa, muttei yhtähienosti kuin sulka.

Itse olen käyttänyt 5-sateesta ainetta plexissä ja visiirissä, sillä varmistaa hyvän näkyyvyden sateella kun vesipisarat valuu helposti pois.

Rautatie liittymissä kiskot on tosi pahoja. Ylitys mahdollisimman hitaasti ja mahdollisimman kohtisuoraan kiskoon nähden.

Back