• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Sanktioita kun ajelee virimopolla...

Viritetty mopo ja henkilöauto kolaroivat

Mopo ja henkilöauto kolaroivat Vääksyntien ja Merrasojantien risteyksessä eilen illalla kello 20.15.
Mopo ajoi Vääksyn suunnasta ja kääntyi vasemmalle suoraan kaupungin suunnasta tulleen auton eteen. Autonkuljettajan voimakkaasta jarrutuksesta huolimatta auto törmäsi mopoon.
Mopon kyytiläisenä ollut 15-vuotias poika loukkasi jalkansa ja vietiin sairaalaan tarkastukseen. Mopoa kuljettanut 17-vuotias loukkaantui lievästi.
Paikalla ilmeni, että mopoa oli viritetty niin, että sen rakenteellista nopeutta oli nostettu sallitusta 45:stä km/h jopa 70:een km/h. Mopon kuljettajaa epäilläänkin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, ajoneuvon kuljettamisesta oikeudetta ja katsastamattoman ajoneuvon käyttäminen liikenteessä. Hänet määrättiin väliaikaiseen ajokieltoon. Moposta poistettiin rekisterikilvet ja mopo
määrättiin muutoskatsastukseen. Lisäksi mopon kyydissä ollutta omistajaa epäillään ajoneuvon luovuttamisesta ajo-oikeudettoman kuljetettavaksi.

Lainattu etlarin verkkopainoksesta.
-Sergei-

Onko tuolla huippunopeudella väliä, kun kerta mopo oli kääntyvä ajoneuvo ja tuskin kanttasi mutkaan 70 km/h?
No saivatpa ainakin "skandaali jutun".

tää on just tätä kun kersat saa laskee kaks päällä mopolla niin eihän siittä mitään tuu
confused_orig.gif
näkee todella levottomia yhdistelmiä tuolla kadulla kun lasketaan terpillä 2 päällä 70km/H pientareella autojen ohi
sad_orig.gif

Samaa sanoisin myös joistakin moottoripyöräilijöistä...!! Jos tiellä on , jostain syystä, liikenteen ohjaaja, niin se liikenteen ohjaus koskee myös moottoripyöriä!!!

Poliisin pitäisi puuttua noihin viritettyihin mopoihin jo ennen onnettomuuksia. Säästettäisiin paljon tuskaa ja rahaa.
Veikkaan, että täällä päin yli puolet mopoista on viritetty ja joka viides näyttää kulkevän lähes satasta!!
Sanktiot ovat liian pienet ja kiinnijäämisen riski samoin.

Poliisin pitäisi puuttua noihin viritettyihin mopoihin jo ennen onnettomuuksia. Säästettäisiin paljon tuskaa ja rahaa.
Veikkaan, että täällä päin yli puolet mopoista on viritetty ja joka viides näyttää kulkevän lähes satasta!!
Jaa ku mä just tilasin 125:sen monkeyn koneen ja ajattelin alkaa vähän rakentaa
062802jumpie_prv.gif
.

Hei mieti nyt paljonko niitä sanktioita nyt tarvis koventaa, vähän eri rahat kyseessä jollain 15-vuotiaalla jantterilla ku sulla. Varmaan on taas eri ääni kellossa kun puhutaan päiväsakoista.

Ja vaikka mopoajoistani on jo vierähtänyt tovi niin kyllä ne liian hiljaa kulkee. Mikä siin on että muualla euroopassa saa mopolla päästellä 100 km/h mutta suomessa ei.

Elämään kuuluu tuskaa, ihmisiä kuolee etc. Pyritään kokoajan nollatoleranssiin, ei se vaan ole mahdollista. Jos ei perse kestä muutamaa kuolemaa niin laitetaan me isät, äidit tai tulevat sellaiset lapsemme happitelttoihin ja kuljetetaan panssarivaunulla kodin ja koulunväliä, ettei vaan mitään ikävää satu.
pftroest.gif

Ja vaikka mopoajoistani on jo vierähtänyt tovi niin kyllä ne liian hiljaa kulkee. Mikä siin on että muualla euroopassa saa mopolla päästellä 100 km/h mutta suomessa ei.

Elämään kuuluu tuskaa, ihmisiä kuolee etc. Pyritään kokoajan nollatoleranssiin, ei se vaan ole mahdollista. Jos ei perse kestä muutamaa kuolemaa niin laitetaan me isät, äidit tai tulevat sellaiset lapsemme happitelttoihin ja kuljetetaan panssarivaunulla kodin ja koulunväliä, ettei vaan mitään ikävää satu.
pftroest.gif
withstupid.gif

Ekaan kappaleeseen kysymys, saako?

Toiseen totean, että uskomatonta paskaa. Et taida itse olla yhdellekään lapselle vanhempi tai taloudessasi ei asu edes mahdollisen vaimon mahdollisesta ex -liitosta olevia lapsia. Aikamoista välinpitämättömyyttä havaittavissa. Voin rehellisesti sen myöntää, että oma perseeni ei ainakaan kestäisi sitä, että joku kolmesta mukulastani lähtee tältä planeetalta ennen minua palaamatta takaisin. En toivpuisi siitä koskaan, niin rakkaita he minulle ovat.

Kaikkialla euroopassa viritetyt mopot on samanlainen riesa ja valvonnan ongelma ja erilaisia sanktioita, takavarikointia Italiassa ja muuta on lisätty. Tuloksena mopokortin eurooppalainen ikärja on nyt 16v. (Suomessa edelleen 15 v.)
Siis onko kaikkialla euroopassa tuo 45km/h rajoitus mopoilla pykälissä?

Jos väität että sanktiot ovat liian pienet, et todellakaan tiedä mistä puhut tai sitten maailmankuvasi on aika vääristynyt
biggrin.gif

Ne sanktiothan menee kutakuinkin niin, että jos mopotin kulkee maksimissaan 60km/h ni pääsee pikkusakoilla, mut jos se kulkeekin yli 60km/h niin pahimmassa tapauksessa lähtee kilvet ja tulee kaikkia mukavia maksuja joista kertyy yht. sit yli 600euroa. Kyllä tuo on jo mielestäni ihan järkyttävä summa 15 kesäselle, jotka harvemmin vielä ovat edes töissä
wink.gif
Isukin pussista nuokin taitavat mennä kuitenkin...
Ja kyllähän tuo riski jäädä kiinni on aika suuri ainakin täälläpäin, jossa pidetään moporatsioita vähänväliä.

vaikka itsekkin olen nuori vielä (19v) niin alkaa jotenkin tuntumaan tuo ikärajan nosto aiheelliselta tai vaihtoehtoisesti jonkin sortin ajokoulutusta ja inssiajo mopollekkin. sen verta onnettoman näköstä joidenkin ajopelin hallinta
sad_orig.gif

vaikka itsekkin olen nuori vielä (19v) niin alkaa jotenkin tuntumaan tuo ikärajan nosto aiheelliselta tai vaihtoehtoisesti jonkin sortin ajokoulutusta ja inssiajo mopollekkin. sen verta onnettoman näköstä joidenkin ajopelin hallinta
sad_orig.gif
Joo yhdyn tohon kyllä...

Vaik ite ajelin aikoinani monkeyllä sellasta 60km/h ni kyllä mä jo ennen mopon selkään hyppäämistä osasin liikennesäännöt...

Mutta ku kattelee noita pikkulikkojaki jotka moposkoottereilla päästelee menemään täällä Lohjan seudulla ni välillä iha hirvittää... Okei mp kulkee kovempaa kuin skootteri mutta yleensä sentään prätkäkuskeillakin on jonkin sortin kohtuus siinä ajonopeudessa mutta osaavat sentää edes välttävästi ajaa liikenteessä...

Mutta ku kattelin just toissapäivänä ni kaks teinilikkaa lähtee parkkiruudusta suoraan täysperävaunuyhdistelmän eteen kattomatta ees tuliko sieltä takaa jotain vai ei... sit ku säikähtivät sitä rekkaa ni seuraava ratkaisu : ilman vilkkua kahden kaistan yli jyrkästi, edelleen katsomatta tuliko sitä kaistaa pitkin joku... Oisko se pikkasen helpompi vaihtoehto ollu vetää takas kadun reunaan se skootteri... Itse kävelin just kohdalla ja melkee hyppäsin ilmaan pelästyksestä ja olin iha satavarma että tulee ruumiita ...

Että suoranaisesti välillä ihmetyttää/hirvittää että mitä helvettiä siellä mopokoulussa oikeen opetetaan ku ei simppeleitä perusasioita näköjään taota päähän...

Mutta tähänki kommenttiin tod.näk joku taas heittää kommenttia että on niitä idiootteja mp-kuskejakin ja blaablaablaa... mutta mun mielestä kaahaavatkin mp-kuskit osaavat kulkea liikenteessä paremmin kuin noi 15v. mopokuskit...

Eli en tiiä kumpaa kannattaisin... nostamista 16v sitä ikärajaa... vai pidentää/tehostaa sitä mopokoulua...
(onkohan niillä ees ajotunteja tms)

edit:Tanskassa on kahden laista mopoa 30km/h ja 45km/h, samoin Ruotsissa 25km/h ja 45 km/h. Alempi nopeus on "vanhoille" ei EU-mopoille
Myös Belgiassa ja Hollannissa on 25 & 45 kulkevia. Alempaan ei tarvia mopokorttia eikä kypärää. Ja valvontaa on, etenkin puukenkämaassa. Poliiseilla matkassa rullat, joitten päällä mopon kulkuhalut testataan. Nykyään on Keski-Euroopasta pykäläuudistusten myötä lähes kadonnut ennen niin suosittu 50cc kevariluokka.

Edit: Viitaten aikaisempaan topicciin MOPOJEN nopeuksista ja siellä olleista kommenteista, montakohan kymmentä tuhatta Turkissa kuolee vuosittain, kun siellä saa ajaa mopolla viittäkymppiä. Vissiin eronneet Geneven ja Wienin tieliikennesopimuksesta, se kun on kuulemma sopparin ratifioneissa maissa täysin mahdotonta...
biggrin.gif

Samaa sanoisin myös joistakin moottoripyöräilijöistä...!! Jos tiellä on , jostain syystä, liikenteen ohjaaja, niin se liikenteen ohjaus koskee myös moottoripyöriä!!!
Et kai ollut mikkelissä liikennettä ohjaamassa sotapoliisi liivit päällä. Sillon kun siellä oli se PRKL. paraati? Kun ajattivat kolmannen kerran saman korttelin ympäri niin ajoin törkeesti läpi (pirun kovaa spollet juoksee perässä)
withstupid.gif

sad_orig.gif
Joo yhdyn tohon kyllä...

Mutta ku kattelee noita pikkulikkojaki jotka moposkoottereilla päästelee menemään täällä Lohjan seudulla ni välillä iha hirvittää... Okei mp kulkee kovempaa kuin skootteri mutta yleensä sentään prätkäkuskeillakin on jonkin sortin kohtuus siinä ajonopeudessa mutta osaavat sentää edes välttävästi ajaa liikenteessä...

Mutta ku kattelin just toissapäivänä ni kaks teinilikkaa lähtee parkkiruudusta suoraan täysperävaunuyhdistelmän eteen kattomatta ees tuliko sieltä takaa jotain vai ei... sit ku säikähtivät sitä rekkaa ni seuraava ratkaisu : ilman vilkkua kahden kaistan yli jyrkästi, edelleen katsomatta tuliko sitä kaistaa pitkin joku... Oisko se pikkasen helpompi vaihtoehto ollu vetää takas kadun reunaan se skootteri... Itse kävelin just kohdalla ja melkee hyppäsin ilmaan pelästyksestä ja olin iha satavarma että tulee ruumiita ...
Kyllä tytöt ajaa paljon poikia fiksummin vaikka näitä yksittäisiä juttuja löytyy.
Markettien ja huoltisten pihoissa leikkiminen on ruvennu pistää vähän silmään. Kuupat on jossain muualla kuin päässä ,ja puikkelehditaan autojen seassa. ei ihan vaaratonta,vaikka siltä tuntuu.

Back