• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Sairastuin HD-kuumeeseen. Taudin aiheuttaja on

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Karsta
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Viis siitä, millä kukin ajaa.
062802moto_prv.gif
Jab Jab! Vertauksena vakuutusmaksuihin ja muihin kuluihin mitä kyselit. Mulla oli busassa ympäri vuotinen Pohjolassa liikenne 30 bonaa ja SuperHyper kasko 70 bonaa SEKÄ uuden pyörän lisäturva vakuutus maksoi kokolailla 1460 equu vuosi . V-ROD : lla sama paketti ILMAN sitä uuden pyörän lisäarvoturvaa n. 700 equa vuosi.

Renkaita kuluu ihan normiajossa Busalla n. 10.000km  takanen ja n. 20.000km etunen.

Renkaita KULUNEE normiajossa HD :lla . n. 20.000km takanen ja n. 30.000km etunen.

Ketjut ja rattaat sitten aikas iso paketti ja YLEENSÄ Busalla vaihtuu ( ainakin mulla vaihtui ) n. 24.000 välein ( hintaa ketjut+rattaat yleensä oli n. 350 equn paketti . Eli busassa yleen isompi ja kallis huolto 24.000km välein luokkaa 500 - 1000 equa.

Hihna maksaa  HD : iin 300 - 600 equa, MUTTA sillä ajaa parhaassa tapauksessa jopa 200.000km ?? TÄMÄKIN tapauskohtaista. Lisäksi esim 16.000km huolto venähti mulla 18.000km ja kun kyselin asiasta SGN Bikesiltä, totesi hän, että ( Turkkulaisittain ) Eisse nii kranttu ole .  
biggrin.gif
 Busalla melko suotavaa noudattaa huolto-ohjelman mukaista ohjetta , varsinkin JOS aikoo pyörän pitää pirempään ??

Kulutus Gen 1 Busassa n. 6L satkulla keskivertona ja Gen 2 Busassa n. 5L satkulla keskivertona ja AINA 98 okt ohjeen mukaan. ( Itse käytin V-Poweria )

Kulutus V- Rodilla n. 6L satkulla ja 95 okt, tai pienempikin jos saatavilla ?? Suomessa ei.[/QUOTE]
Vakuutus busaan bonareilla 55/70 ilman mitään lisähyperheebeleitä n.750 euroa vuodessa ei siis välttämättä aina ihan hullusti kalliimpi kuin harrikassa (riippunee tietty just noista lisäosista ja harrikan koosta sekä tehosta).

Renkaita taas saa kuluun molemmilla laitteilla aika nopeastikin jos esim. paineet on päin persettä...ja eiköhän harrikallakin ala oleen aika riskaabelia ajella takasella sen 20000 kilsaa kun on kuitenkin kohtalaisen painava pyörä, tosin sillähän ei tarvi/pysty vetään niin korva maassa kuin näillä muoviluodeilla.

Busalla ihan normiajolla Z6:nen kesti 14000km ja oli ihan finaalissa eli tuo mainitsemasi 10000 kilsaa alkaa olemaan vielä siellä turvallisella puolella....Z6:ttahan säkin käytit muistaakseni.

Ketjurataspaketin saa kyllä busaan siihen 200-300 euron hintaan kun viitsii vähän katsella mistä sen ostaa ja kestohan niillä on aika pitkälti kiinni oikeasta kireydestä ja hoidosta.

Polttoaineen hinnalla ei juurikaan tee mitään kaksista eroa noilla kulutuksilla, ellei tosiaan käytä sitä mainitsemaasi v-poweria joka on sikamaisen kallista.

Ja kyllähän se on hullun kallista vaihtaa muoviluodista harrikkaan kun pelkkiin hapsuihin saa kulumaan monta tonnia
biggrin.gif
biggrin.gif
(sori Rami oli ihan pakko).

Morjestellaan ku tavataan
062802moto_prv.gif

Totta mooses Masa ! SIIS morjestellaan .
biggrin.gif
Niinkuin mainittin, kertomani Faktat OLI mun kohalla olevia, esim. sun Bonuksilla mun vakuutusmaksut jäisivät reippaasti alle 500 equa vuosi, pikaisesti laskettuna. Lisäksi nyt kilpailutettiin yhtiöt ( KITZ -Artsi- ) Vinkistä, tulee Harleyn vakuutus putoon liki 100 equa vuosi, kuten moni muukin vakuutus putoaa . ELI parin vuoden välein pitäisi vakuutukset kilpailuttaa AINA.
crazy.gif
Noi yhtiöt kun tekee aina helevetin hyvät tarjoukset vakuutuksista, mutta jotenkin kummasti vaan parisa vuodesa nousee hinnat ??

Lisäksi täytyy ottaa huomioon, että V-ROD on tehopainosuhteeltaan ja vakuutuksiltaan likimain kallein Harley, BUEL saattaa olla kalliimpi en tiedä.

Pyörän kuiva paino n. 300 kg huitteissa ja koneteho VAKIONA 89 KW , eli n. 123 kaakkia.

Sitten kun lähetään isoihin Harrikoihin, joissa painot huitelee 350kg - 400kg sekä tehoo 45 - 60 KW, elikkäs heppoja vaikka nyt 65hp, mitä muistelisin esim. ihan perus Sohvelissa ( 1450 ccm ) olevan, pääsee meitsi vakuutuksissa mun Bonareilla n. 200 eguun vuosi, jolloin ollaankin tilanteessa, että 1 Busan vakuutusmaksuilla pidän kahta Harrikkaa, ( ja jääkin vielä rahnaa vaikka Hapsuihin
biggrin.gif
) joista toinen V-Rod vähän ponnekkaampi kaupunki ja pikkureisusjoihin, koska siinä on oikeesti potkua aivan perkeleesti, kun vertaa isompiin HD malleihin. Sillä isommalla, oli tyyppi sitten ihan mikä tahansa ( Meillä se tulee olemaan Road King ) , tehdään TODELLA pitkiä reisuja kax päällä vaikka...... no Masa tietää minne .
biggrin.gif
biggrin.gif

No kuitenkin nämä ovat tällasta ihan mukavaa keskustelua aiheesta, jossa jokainen tietty omaa mieltä asiasta, kuten Veke totesi. JA seon hyvä, että kaikki ei ole vaan "Joo Joo" miähiä.

Kaveri joka alkoi kyseleen, eli sairastui HD kuumeeseen ja kuitenkin tykästyi Busaan, niin mikä estää kokeilemasta eka Busaa ?? Niitä kun NYT saa todella halvalla, eli täysin ostajan markkinat. Olisin ite saanut Ruotsista -99 tai olikos -00 mallin Busan 35.000sek, eli vähä yli 3.000 equa, MUTTA ei kantsinut hakee, koska veroineen tulleineen yms. kuluineen olisi siitä tullut 5.000 - 6.000 egun pyörä, ja olisi ollut kolmikilpinen kun alkuperämaa Doitse. Suomesta saan halutessani -00 mallin Busan kohtuukilsoilla ja hyvällä huoltohistorialla SEKÄ yksi kilpisenä n. 5.000 equa vaikka tänään.

Tällä hetkellä en tunne tarvetta ostaa Busaa, mutta helevetin kiva peli Hayabusa ON, joten eihän sitä koskaan tiedä...........

buttrock.gif

Niinkuin mainittin, kertomani Faktat OLI mun kohalla olevia, esim. sun Bonuksilla mun vakuutusmaksut jäisivät reippaasti alle 500 equa vuosi, pikaisesti laskettuna.
Mikäli yhä puhut busan vakuutuksista ja sun lähtöbonarit on 30/70 ja hinta 1460 euroa niin ei kyllä millään saa esim. just mun bonareilla 55/70 putoamaan alle 500 euroon. Tai jos saa niin kuuluu kyllä heti kätellä vakuutusmiehen tarjous.

Mutta tietty jos puhutkin nyt harrikan vakuutuksesta 700 euroa vuosi niin se kyllä putoo siihen viidensadan nurkille hyvinkin 25 prossan bonarinousulla.
smile_org.gif

Itellä on -96 1200cc originaali spora, kulutuksen testasin täyttämällä tankin piripintaan ottamalla km ylös ja ajoin sen totaalisen tyhjäksi, siis myös varatankki puolen, otin km ylös. Tankin tyhjennettyä kaadoin litran putelin bensaa, huoltsikalle oli matkaa 400m, tankkasin taas piripintaan ja laskin 1l + tankattu määrä. Sain kulutukseksi 4.58L / 100km, ajoa oli kaupunki matelusta motarin 120km/h vauhtiin. Yllätyin itsekkin että ei menny ton enempää "soppaa".
Ajan pyörällä kevät-kesä-syksy. Satulan vaihdan solosta tuplaan tarvittaessa, yksi ruuvi vain irti ja kiinni.
Hyvin on laite toiminut, ei nyi eikä pätki sateellakaan. Tosin kyllähän toikin sen tipan öljyä tiputtaa lattialle ajon jälkeen, mut ei haittaa mua, pyörän alla pidän vanhaa sanomalehteä josta näkee öljyn tiputuksen määrän, jos ei tippoja tule niin sit on öljyn lisäyksen paikka ;)

Kaveri joka alkoi kyseleen, eli sairastui HD kuumeeseen ja kuitenkin tykästyi Busaan, niin mikä estää kokeilemasta eka Busaa ?? Niitä kun NYT saa todella halvalla, eli täysin ostajan markkinat. Olisin ite saanut Ruotsista -99 tai olikos -00 mallin Busan 35.000sek, eli vähä yli 3.000 equa, MUTTA ei kantsinut hakee, koska veroineen tulleineen yms. kuluineen olisi siitä tullut 5.000 - 6.000 egun pyörä, ja olisi ollut kolmikilpinen kun alkuperämaa Doitse. Suomesta saan halutessani -00 mallin Busan kohtuukilsoilla ja hyvällä huoltohistorialla SEKÄ yksi kilpisenä n. 5.000 equa vaikka tänään.
No, eihän sitä periaatteessa mikään estä, mutta joudun olemaan aina pyöränvaihdon kanssa tuplatarkkana, koska vaimokultani ei kertakaikkiaan ymmärrä meitä motoristeja, tai lähinnä pakonomaista tarvetta omistaa moottoripyörä  
smile_org.gif
. Viime vuonnakin kun ostiin uuden pyörän, niin jouduin taas valehdella hänelle päin naamaa, että kun sen vaihdan, niin  olen tyytyväinen monta vuotta, eikä tarvetta pyöränvaihtoon tule. No, pakastarevitty pyöräni on nyt ollu vähän reilun vuoden mulla ja nyt HD kuume on kova, joten vaatii yli-inhimillisiä taitoja (ja valheita), jotta saan pyörän taas vaihdettua uuteen ilman avioeroa ja sitä en kuitenkaan halua (3 lastakin perheessä  
smile_org.gif
). Käytettyä en lähde ostamaan (ainakaan paljon käytettyä), koska hermoni ja taitoni ei kestä ruuvaamista (tai pelekoa siitä) ja tällähetkellä lähtökohta on se, että pyörän pitää olla uusi takuunalainen peli (tiedän, täysin järjetöntä, mutta minkäs itselleen voi). Toki itsekkin huollan ja varustelen pyörää, mutta tarkoitankin nyt ihan oikiaa vika vikaa.

Kyllä tuo HD (FatBob) on kuitenkin tällähetkelä vaihtoehto 1, mutta totuuden nimissä täytyy myöntää, että Busa yllätti positiivisesti ja se seikka, että välirahaa on useita tuhansia €uroja pienempi (helepompi narrata vaimoa) pistää miettimään. Tosiasia on myös se, että käyttökulut ja jälleenmyyntiarvot näiden pelien kesken syö tuon eron aika äkkiää umpeen. Odotan innolla FatBobin koeajoa, koska silloinhan päätös todennäköisesti helepottuu kertaheitolla.

Kuinkahan sekavaa tämä mun kirjoitus on, meinaan kun en ole mikään ruuneberi kertomaan asioita kirjoittamalla, eli en ole siinäkään hyvä  
biggrin.gif
. Summasumaarium, niin nyt olis oikiasti tarkoitus pitää tuleva pyörä useita vuosia vaihtamatta, joten siksi tämä älytön spekulointi ja vääntäminen. Jos ei vaimokulta olis niin kriittinen, niin vaihtaisin varmaan pyörän vuosittain  
062802moto_prv.gif

Mun mielestä AINA KUN VAKUUTUS MAKSUJA VERRATAAN, pitäisi verrata PERUS MAKSUJA, ei bonus alennettuja, eli unohtakaa boonukset.
Se on jokaisen oma asia paljon kelläkin on boonuksia, että mikä se lopullinen hinta on.

Perus maksuthan ne on, mistä vakuutus hintojen kilpailutus tehdään. Sen jälkeen vasta lasketaan siihen jokaisen omat boonukset...
----

No, laitetaan nyt vertailuksi....

Y-fennia.
Ympäri vuotinen vakuutus.
Mies, ikä 25 v.
Kuopio.

Honda Africa Twin -92 (rek.otteessa käyttöön otto -93)
Paino 240 kg
Teho 43 kw
Kuutiotilavuus 750

Liikenne vakuutuksen perus maksu 617,65 euroa

Osakasko 46,78 euroa
-hirvi
-ilkivalta
-palo
-varkaus
-oikeusturva
(Ei bonus oikeudellinen)

Yhteensä 664,43 euroa
-------

Jos nyt sotketaan ne bonukset vielä
Liikenne 617,65 euroa
-35 % bonus
-5 % keskittämis alennus
alennusten jälkeen 381,41 euroa

Kasko 46,78 euroa
- 5 % keskittämis alennus
alennusten jälkeen 44,45 euroa

Yhteensä alennusten jälkeen 425,86 euroa

Tein taannoin Street Bobista alustavaa kyselyä.
Periaatteesa oli että kun myyn Hondan pois ja siirrän siitä bonukset, jne...

Tämänlaisilla tiedoilla (tehoissa/painoissa saattaa olla poikkeavuutta mitä oikeasti otteessa on?? nää on jostain Harrikka esitteestä otettu)

Y-fennia
Ympärivuotinen
Mies, ikä 25 v.
Kuopio.

H-D Street Bob 2009
Paino 305 kg
Teho 56 kw
Kuutiotilavuus 1580

Liikennevakuutuksen perus maksu 742,69 euroa

Osakasko 76,70 euroa

Yhteensä 819,39 euroa
----

Täyskasko 237,63 euroa

Eli tekis yhteensä 980,32 euroa
-----

Näköjään mun boonus porras on noussut =)

Liikenne 742,69 euroa
- 40 % boonus alennus
- 7 % keskittämis alennus
Alennusten jälkeen 414,42 euroa

Kasko 76,17 euroa
- 7 % keskittämis alennus
alennusten jälkeen 70,83 euroa

Alennusten jälkeen yhteensä 485,25 euroa

-----
Hivenen vakuutus kustannukset nousee kun vertaa nykyistä pyörää ja H-D:ta.
Mutta onhan se sen arvoista, kun pääsee ajaan kunnon pyörällä =D

-----

Pohjolasta tai jostain muualta varmaan sais edullisemmin??
Mutta kun tuo keskittämis alennus, pitäis olla vähintään kolme vakuutusta samassa yhtiössä.
Pyörän liikenne ja kasko on vasta 2 vakuutusta =/
Ja kun olen aina ollut fennian asiakas, jo 9-10 vuotta sitten kun kevari-ikäisenä tuli eka pyörä hommattua...

Joskus kilpailutin.
Jos olis laittanut useaan eri yhtiöön. Muutama auto johonkin, muutama pyörä johonkin toiseen, kotivakuutus taas johonkin muuhun, jne..
Jokaisesta olisi etsinyt sen halvimman yhtiön. Mutta kun hankala sitten kun kaikki olisi niin hajallaan.

Kokonaisuutena kaikki könttänä, Fennia antoi parhaan tarjouksen...

Mutta tietty jos puhutkin nyt harrikan vakuutuksesta 700 euroa vuosi niin se kyllä putoo siihen viidensadan nurkille hyvinkin 25 prossan bonarinousulla.
smile_org.gif
JUU Masa. Sitä tarkootin, eli nimenomaa RODIn vakuutuksia. Joskin kun nyt saadaan tää kilpailutus finaaliin, putoo mun RODIn vakuutukset jokatapauksessa 70 - 100 equu vuosi.

Täätyy vaan verrata koko pakettia, eli 2kpl autoo, 1kpl Bikee, 1kpl eläinvakuutus, 1kpl perheen matkavakuutukset, 1kpl kotivakuutus.

Noi keskittämiset kun tosiaan vaatii aina kaikkien vakuutuksien siirron. Kuitenkin se yhtiö joka tekee parhaan tarjouksen KOKO paketista, saa meistä asiakkaan pariksi vuodeksi AINAKIN.
062802jumpie_prv.gif

Kuinkahan sekavaa tämä mun kirjoitus on, meinaan kun en ole mikään ruuneberi kertomaan asioita kirjoittamalla, eli en ole siinäkään hyvä  
biggrin.gif
. Summasumaarium, niin nyt olis oikiasti tarkoitus pitää tuleva pyörä useita vuosia vaihtamatta, joten siksi tämä älytön spekulointi ja vääntäminen. Jos ei vaimokulta olis niin kriittinen, niin vaihtaisin varmaan pyörän vuosittain  
062802moto_prv.gif
Ihan asiallista pohdintaa. Elä huoli .    
smile_org.gif

Mulla vähän sama tilanne ?! 4 vuotta ja 5 pyöräkauppaa, JOSKIN yksi niistä vaimolle ja myyty pois . Mutta itelleni vaihtanut Bikee viimosen 4 vuoden aikana kerran vuodessa, eli melko tarkkaan tämän vaihdon kyllä suunnittelin.

V-ROD ollut mulla mielessä, unissa, haaveissa jne jne . JO muutaman vuoden, mutta toisaalta luopumisen tuska Busasta oli kova. Molempia ei sitten mitään järkee pitää.

Nyt olen tosiaan liki 10.000km huristannu Harleyllä, ja hymy sen kuin levenee . Aivan saakelin hyvä pyörä ajettavuudeltaan, ELI ei katumuksen häivääkään.

Eka tietty oli vähän hyppy tuntemattomaan, myös erittäin hyvän kyydin antavan tutun ja turvallisen Busan päältä .

Onneksi oli tota kokemusta joillakin HD malleilla kuitenkin, ja aivan tasan yhtä luotettava bike, kuin mikä tahansa japsikin.

Mutta toiset tykkää äiristä ja toiset..........

Onnea kaupoille, oli merkki, malli, valmistusmaa sitten IHAN mikä tahansa.    
033102beer_1_prv.gif

edit.

Ainiin, V-ROD ei ainaskaan tiputa Twinin sisältä yhtään mitään, pakokaasuna kaikki palava tulee ulos, muuten kyllästetyt puulaattani Bike katoksessa ovat puhtoset, mitä nyt renkaista jäänyt mustaa käännellessä.
idea3.gif

Aina välillä täytyy emännän rodia lainata (viimeksi tänään liipasin duuniin).
Pertskele et tykkään sillä välillä päästellä vaikka muuten tulee ajeltua ~400kg 110" bäggerillä.
Rodit jakavat mielipiteet, minä tykkään kovasti!
062802jumpie_prv.gif

Aina välillä täytyy emännän rodia lainata (viimeksi tänään liipasin duuniin).
Pertskele et tykkään sillä välillä päästellä vaikka muuten tulee ajeltua ~400kg 110" bäggerillä.
Rodit jakavat mielipiteet, minä tykkään kovasti!  
062802jumpie_prv.gif
Niin minäkin ! Ennen pidin vain Rodin silmiä hivelevästä ja ihan moottoripyörän näköisestä ulkonäöstä, mutta tätä nykyä tykkään MYÖS oikein ponnekkaasta koneesta, ajomukavuudesta, jylinöistä jne jne.

062802jumpie_prv.gif

Itsekin ostin 124" Dyna Wide Gliden rinnalle ensin KTM 525:n, mutta kun muutin etelään (H-D jäi Tornioon niinkuin perhekin)huomasin ettei KTM:llä pärjää tiellä ja ostin Busan. Hyvä pyörä muttei Suomeen. Busa meni 1000 km jälkeen vaihtoon
Siis, erositko perheestä. Toki silloin pyörähommat selekeentyys, mutta en kuitenkaan ole valamis eroamaan niin HD:n, kuin Busankaan takia. Oliko Busa tosiaan niin huono, että 1000 kilsaa ja pois, perustele tarkemmin. Ei mielellään sillä, että kun se kulukee 300km/h, eikä sillä voi sitä ajaa Suomessa, koska kylähän HD:t kin kulkee kortinmenetys rajan ylitse, jos niillä vetää tupit kaakossa . Periatteesahan mikään pyörä ei sovellu Suomeen, kun täällä on se helevetin kuuluisa talavikin.

Oikein ruosteiset koottikärryt tuuppaa sohvan eteen    
033102ass_1_prv.gif
... siinä hd:tä oikeesti
Noh Noh. Hyvin tuntemani mies "knikkinsä" takana, heittää nyt vaan läppää. HD kokemusta hällä ei laisingan, halpoja kopioita eli Intruutereita ollut historiassa lienee muutama.

biggrin.gif
tounge.gif
biggrin.gif

Karstalle, et sä täältä oikeesti mitään vinkkiä saa mikä mopo sun pitää ostaa, kyl se on ihan ite harkittava ja koeajettava ja mietittävä pyörän käyttötarkoitus, kontra pyörämalli.

Mäkin koeajoin kahta "Hajubussia" n. 80.000km, ja sitä ennen lukuisia muita Sutsukeja, Hontia jne. Nyt TAAS tuntuis löytyvän "se OIKEA".

Tiäsitten mikä on se seuraava oikea ? Näillä näppäimillä uus RODI, tai Road King ?? Tai molemmat . Tai ei kumpaakaan, vaan Vette, Mustang etc etc.
baaa.gif
idea3.gif

Karstalle, et sä täältä oikeesti mitään vinkkiä saa mikä mopo sun pitää ostaa, kyl se on ihan ite harkittava ja koeajettava ja mietittävä pyörän käyttötarkoitus, kontra pyörämalli.
Toki toki, kyllä mä sen tiedän  
smile_org.gif
. On mulla 24 vuotta kokemusta monenmonesta rekisteröidyistä moottoripyöristä 18v lähtien ja sitä ennen useista motocrosspyöristä (9v lähtien). Tämä nettiaikakausi vaan antaa mukavan lisämaun tähän harrastukseen, ja ihan mukava on kuulla ihmisten mielipiteitä. Kyllä niilstäkin jotain osviittaa saa, joten ei nekään turhia ole.

(Ps: Ei tuo autohommakaan paskemmalta vaikuta  
biggrin.gif
, meinaan siihen mahtuus koko perhe mukaan harrastukseen)

Toki toki, kyllä mä sen tiedän  
smile_org.gif
. On mulla 24 vuotta kokemusta monenmonesta rekisteröidyistä moottoripyöristä 18v lähtien ja sitä ennen useista motocrosspyöristä (9v lähtien). Tämä nettiaikakausi vaan antaa mukavan lisämaun tähän harrastukseen, ja ihan mukava on kuulla ihmisten mielipiteitä. Kyllä niilstäkin jotain osviittaa saa, joten ei nekään turhia ole.

(Ps: Ei tuo autohommakaan paskemmalta vaikuta  
biggrin.gif
, meinaan siihen mahtuus koko perhe mukaan harrastukseen)
Tässäpä sitten tuhansien järvien maassa koetat punnita, mikä moottorikäyttöinen tai muu harrastus olisi hauskin, mukavin tai mahdollisesti vähiten epäitsekäs jne. mikä kenenkin mielenlaatuun parhaiten käy.

Mun mielestä kuitenkin tärkeimpiä pointteja on ne asiat, joista itse oikeasti tykkää ja sitten yhdistelee niitä sellaisiin aspekteihin, jotka liittyy elämän laatuun, omiin elämänkumppaneihin, ystäviin ja muuten vaan tärkeisiin asioihin.

Jos nuo kaikki saa soviteltua siten, että sopusointu, innoitus ja elinvoima elämässä säilyy tai paranee, niin sitten on varmasti oikeilla jäljillä.

Kun löydät itsesi ja rakastat itseäsi, on varmasti muidenkin helpompi rakastaa sinua. Eli kun löydät sen oikean, tässä vaikkapa mielenlaatuusi sopivan mopon, on helppo olla rento ja kulkea tiellä sovussa muidenkin kanssa.

Jotkut tutkijat sanovat, että ihminen kokee omaan onnellisuutensa verraten muihin ihmisiin. Osin varmaan totuuden tynkää tuossakin.

Ennen nettiä se oli yhtä kuin läheiset, tutut ja tuntemattomat ihmiset. Nykyisin on foorumit ja facebook (jota itse en käytä toistaiseksi), jossa ihminen tuntuisi tutustuvan paljon useampiin ihmisiin, mutta ehkä liiaksi samalla sitoutuvan koneen ääreen. Tällaiset foorumitkin jo sitoo toki jonkin verran.

Itse olen löytänyt viimekesänä uuden harrastuksen, veneilyn. Se vaatii ehkä enemmän sitoutumista, jos aikoo todella lähteä vesille, mutta kun sinne menee, on todella irti arjesta. Moottoripyörälläkin pääsee irti perusarjesta, mutta on toisaalta ajokkeineen ihmisten kiireen keskellä.

Veneily vaatii kylläkin valmistautumista ja yritystä, ainakin isommalla purkilla tai purjeveneellä lähtö, toiseen malliin kuin mopo. Se on mopon hyvä puoli, että kynnys lähteä pikku lenkille on alempi ja sitä voi toisaalta hyötykäyttää vaikkapa työmatkoihin. Veneeseen tai harrasteautoon taas mahtuu mukaan seuraa. Ja hyvässä seurassa viihtyy ja pääsee sitäkin helpommin irti arjesta. Jotkut tietty on parhaassa seurassa ollessaan yksin.
wink.gif

Totuus on kuitenkin se, että jos työmatka kestää esim. vain 10 minuuttia, ei siinä ehdi juurikaan "tuulettua", vaan lähinnä stressaa pukea ylleen ne varusteet ja suojat, joista itse kukkahattuna muille paasaa. Pidemmät tripit mukavassa seurassa on niitä oikeita MP-nautintoja, joita itse eniten arvostan.

MP:llä, harrasteautolla ja veneellä on kaikilla se yhteinen tekijä, että jo itse matka on määränpää. Jos sen lisäksi on vielä mukava määränpääkin, niin aina isompi nautinto. Ja oikeissa varusteissa sateellakin ajaminen on ihan hauskaa.

Kaverini on luopunut noista ei pakollisista suojista ajat sitten ja tavallaan olen hänelle kateellinen, kun esim. lähtiessämme pikku mutka-ajelulle, hän huutelee pihalta, että paa se onnen amuletti kaulaan ja kuuppa päähän, niin päästään menemään.. Sua saa aina ootella.

Jotenkin vaan en osaa olla laittamatta ajohousuja, takkia ja saappaita plus hanskoja, vaikka se juuri karsii pikkumatkat multa pois käytännössä kokonaan. Alle puolen tunnin ajot ajan mieluummin autolla.

Jaa, a. Kyllä mielestäni netistä, oikein ajatuksella valittujen ihmisten mielipiteistä voi suodattaa niitä asioita, joista on harrastuksessa omienkin valintojen kannalta hyötyä.

Kun lukee selvästi ainakin osin samankaltaisessa elämäntilanteessa ja "hengenheimolaisuudessa" olevien ihmisten tarinoita ja mielipiteitä, niin se valaisee ja innostaa sekä auttaa löytämään ajatuksia.

Löydetään siis itsemme ja ajetaan kukkahatuiksi eli nätisti.
tounge.gif

H-D ei tosiaan ole ruosteinen kottari ja sohva, jos sitä ajaa ja pitää hyvin yllä. Ehkä rungon ruostesuojauksessa olisi pientä toivomisen varaa, mutta kotelosuoja-aineethan on keksitty.

Tykeissä on se pikku vika, että ne tykkää kun niillä ammutaan.

Siksi niin moni pääsee tavallaan "ilman omaa syytä" kortistaan vaikka onhan Suomessa onneksi paljonkin teitä keskellä "ei mitään", joilla voi melko huoleti laskea menemään hiukan vauhdikkaamminkin, kunhan vaan oma itsesuojeluvaisto toimii ja jättää marginaalia selviytymiselle, jos tilanne tulee eteen.

Eihän sitä huippunopeutta ole pakko kokeilla, jotta ajonautintoa saisi. Rataharrastuskin on varmasti hauskaa, mutta sopii sellaisille, jotka tykkää "suorittamisesta" ja kilvan ajosta.

Minusta mukavinta on ajella hauskoja ja kaunismaisemaisia mutkateitä kohtuuvauhdilla välillä maisemia katsomaan pysähdellen ja eväitä nauttien. Tres bon! (miten lienee oikeasti kirjoitetaankaan..)

Siis poimi oikeat marjat kirjoituksista, joista löydät eniten itsesi ja valitse sen mukaan kun hyvältä tuntuu.

Kaikki motoristit on pohjimmiltaan mukavia. Ainakin melkeen
biggrin.gif

Tsoukkia...
biggrin.gif
.... reinikainen sanoi aikanaan, että kaikkia pitää kokella patsi: mummoa ja kansantanhua....
talktohand.gif

Noh Noh. Hyvin tuntemani mies "knikkinsä" takana, heittää nyt vaan läppää. HD kokemusta hällä ei laisingan, halpoja kopioita eli Intruutereita ollut historiassa lienee muutama.

biggrin.gif

tounge.gif

biggrin.gif
Muistaakseni se viimeisin "halpa kopio" kaverilla oli 18k€......

Tosi halpaa  
biggrin.gif

Köyhille on kaikki kallista
tounge.gif
......niinku mulle esimerkiksi....
Onsse Masa "halpa", ainaskin jos vertaa edes likimainkaan saman tasoiseen / kokoiseen HooTee : hen.

T:reen Autocenterisä muuten ainaskin yx musta 1800 Intruuteri, jolla hintapyynti nyt ylivuotisena jossain 15.000 equn huitteissa, jos eivät saa tänä syssynä myytyy, on ens keväänä jo 2x ylivuotinen, eli veikkaasin, että jollain 13.000 equn suoralla kaupalla lähtee Isopata tosiostajalle, ilman vaihdokkii.
tounge.gif
wink.gif

Iteasiassa seuraan tilannetta, jos vielä keväällä siellä, voi tulla toisex meille. Ihan jykevä peli, vaikka merkki onkin tätänykyä mulle väärä.
buttrock.gif

Back