• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Sairastuin HD-kuumeeseen. Taudin aiheuttaja on

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Karsta
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Miten sitä on laskettu takaa alemmas? Jos olet ilmanpainetta vähentänyt niin sehän pehmenee samalla ja se ei ole hyvä.

Raikulille kysymys (tietysti muillekkin joilla asiasta kokemusta). Kuinka tähtitieteelliset nuo ylläpitokulut on Hayabusassa verrattuna HD:hen. Soittelin vakuutusyhtiölle ja kyselin paljonko Hayabusan vakuutus olis, niin liikenne ja täyskasko vuodeksi tulis 1200 Eken paikkeille
crazy.gif
. Siihen vielä rengaskulut ja huollot jne. HD:ssä olis huomattavasti edulisemmat vakuutukset ja ehkä huollotkin, kun ei tarvi käyttää aikaa muovikoteloiden purkuun ja kasaukseen. Nykyään mun matkaenskassa on vuosivakuutus täyskaskolla 450 Eken paikkeilla  
smile_org.gif
, mikä ei todellakaan ole paha, mutta ei yks pyttysestä 660 kuutionsenttimetrin "ylipainoisesta" vehkeestä muuta voi odottaakkaan. Hyvä peli tää nykyinenkin on ja kerkiää silläkin ihan jokapaikkaan, mutta vaihtelu virkistää ja kaikkia pitää kokeilla ennen kun on liian vanha  
cool.gif
.

Raikulille kysymys (tietysti muillekkin joilla asiasta kokemusta). Kuinka tähtitieteelliset nuo ylläpitokulut on Hayabusassa verrattuna HD:hen. Soittelin vakuutusyhtiölle ja kyselin paljonko Hayabusan vakuutus olis, niin liikenne ja täyskasko vuodeksi tulis 1200 Eken paikkeille
crazy.gif
. Siihen vielä rengaskulut ja huollot jne. HD:ssä olis huomattavasti edulisemmat vakuutukset ja ehkä huollotkin, kun ei tarvi käyttää aikaa muovikoteloiden purkuun ja kasaukseen. Nykyään mun matkaenskassa on vuosivakuutus täyskaskolla 450 Eken paikkeilla  
smile_org.gif
, mikä ei todellakaan ole paha, mutta ei yks pyttysestä 660 kuutionsenttimetrin "ylipainoisesta" vehkeestä muuta voi odottaakkaan. Hyvä peli tää nykyinenkin on ja kerkiää silläkin ihan jokapaikkaan, mutta vaihtelu virkistää ja kaikkia pitää kokeilla ennen kun on liian vanha  
cool.gif
.
Mulla Bobin vakuutukset maksaa Ifissä 360€. Siis ymp.vuotinen liikenne- ja täyskasko 70% bonareilla. Normihuollot maksaa Bobissa 200-300€. Riippuu jonkin verran huoltopaikastakin. Huoltoväli uusissa Harrikoissa 8000km. Renkaat eivät tietenkään kulu H-D:ssa samalla lailla kuin suht painavissa, mutta ubertehokkaisssa uusissa sporttourereissa.

crazy.gif
smile_org.gif
cool.gif
.
pohjolassa vakuutus busaan 860€/vuosi
renkaita kuluu itsellä 1½ sarjaa / kesä riippuen kilsoista (7000tkm välein takanen) ensiasennuskumi meni tosin 3000tkm kohdalla vaihtoon.
Huollot 6tkm välein ja hinta huollolle 120€-250€

Mulla Bobin vakuutukset maksaa Ifissä 360€. Siis ymp.vuotinen liikenne- ja täyskasko 70% bonareilla. Normihuollot maksaa Bobissa 200-300€. Riippuu jonkin verran huoltopaikastakin. Huoltoväli uusissa Harrikoissa 8000km. Renkaat eivät tietenkään kulu H-D:ssa samalla lailla kuin suht painavissa, mutta ubertehokkaisssa uusissa sporttourereissa.
Mulla on Jammussa huoltoväli 10000km välein, joten ei se harrikassa kovin paljon lyhyempi olis, jos se sen 8000 on, mutta ymmärtääkseni Busassa se oliskin jo 6000km välein ja siinä onkin jo melkoinen ero. Toki konekkin on ihan eri planeetalta, jos tehoja verrataan, joten on se ehkä jotenkin ymmärrettävissäkin, mutta jokatapauksessa, niin rahaa palaa enemmän ylläpidossa.

Nämä mun spekuloinnit ehkä jo rupiaa ottamaan teitä pattiin  
smile_org.gif
, mutta eikös tämä ole spekulointi ja keskusteluvoorumi.

Eipä tuo sun asiasta arpomisesi
tounge.gif
mua haittaa. Ostat sitte Busan tai HD:n, niin ois tuo mulle ainakin aika läjä rahaa, joten hankkimista pitäiskin tarkoin miettiä. Toisaalta hankalammaksi menee mitä enemmän kelaa asia...
wink.gif
Ehkä siksi ostaisinkin just HD:n sen paremman jälleenmyyntiarvon takia, jos laite ei miellytäkään.

Huoltohinnoista löytyy muuten enempi juttua tältä samaiselta voorumilta. Renkaista vielä sen verran, että StBobissa kesti ensiasennus Dunfloppi n. 13tkm. Pintaa siinä oli vielä, kun vaihdoin sen, mutta oli kulunut ikävästi kulmikkaaksi. Etunen vaihtui samasta syystä kun se oli rullannut 21tkm. Nyt on alla Metzeler Marathonit. Ovatten paremmat kuin Dunlopit.

Miten sitä on laskettu takaa alemmas? Jos olet ilmanpainetta vähentänyt niin sehän pehmenee samalla ja se ei ole hyvä.
Takana on ilmeisesti edellisen omistajan jäljiltä lyhyemmät pumput, kun oli lyhyempi kaveri. Pelkkä paineen laskukin toimii kuulemma tiettyyn rajaan asti kyllä tuossa. Ainakin perä on jämäkkä ja hyvä ajaa.

Tarttis varmaan tutkia tarkemmin, miten tuo perän lasku oikeen on duunattu, etten puhuis vasten parempaa tietoa.

Mulla on Jammussa huoltoväli 10000km välein, joten ei se harrikassa kovin paljon lyhyempi olis, jos se sen 8000 on, mutta ymmärtääkseni Busassa se oliskin jo 6000km välein ja siinä onkin jo melkoinen ero. Toki konekkin on ihan eri planeetalta, jos tehoja verrataan, joten on se ehkä jotenkin ymmärrettävissäkin, mutta jokatapauksessa, niin rahaa palaa enemmän ylläpidossa.

Nämä mun spekuloinnit ehkä jo rupiaa ottamaan teitä pattiin  
smile_org.gif
, mutta eikös tämä ole spekulointi ja keskusteluvoorumi.
Tuossa justiinsa oltiin hiukan vajaan tuhannen kilometrin "keikalla" viikonvaihteessa ja niin vain tuli yksi Trumppakuski lisää arpomaan, josko sittenkin H-D:n hommaisi.

Periaatteessahan mikä vaan kustomi toteuttaa samaa ajatusmaailmaa, mutta kun nuo paljon puhutut imaginääriset asiat ynnätään, niin H-D saa paljon pisteitä mallista riippumatta.

Jälleenmyyntiarvokin on toki niistä yksi asia, mutta se on ehkä vähemmän merkitsevä kuin muut jutut. Soundi ja tyyli riippuu toki putkista ja mopon mallista, mutta H-D-soundi siellä kuitenkin aina kuuluu, olipa spora tai muu malli. Hyvä tunnelma taas tulee rennosta ajotuntumasta ja hyvästä alaväännöstä.

Bobit on lisäksi melkeinpä suosituimpia ja hauskimman näköisiä malleja ja hyviä ajaa varsinkin jos haluaa yksin ajella. Matkasohvamallit taas toimii parhaiten matka-ajossa, jos mukaan haluaa enempi kamaa ja kyytiläisen.

Bobeissa voisi olla etua paremmista iskareista ja jousista, koskapa ainakin Super Glide oli mielestäni kurveissa myös hiukan "letku" jo yksin ajaessa. Tosin tässä täytyy todeta, että Ducati 999R:n jälkeen H-D ei ehkä loistanut mutkaominaisuuksillaan. Ultra CVO taas on mielestäni yllättävänkin hyvä kurveissa.

Busakin on hieno pyörä, mutta sillä pääsee helpommin eroon kortistaan.

Jeps, ajaminen voi olla nautittavaa myös ilman että kone huutaa 8-12k rpm:n välillä, rentouttavampaa se on lasketella jotain mukavasti polveilevaa tietä ehkä hieman iso pykälä sisällä ja laskea työtahteja... Ja empiirisiin tutkimuksiin nojaten ympäristökin tykkää enemmän ison V-2:sen jytinästä kuin palosireenistä
smile_org.gif

Jeps, ajaminen voi olla nautittavaa myös ilman että kone huutaa 8-12k rpm:n välillä, rentouttavampaa se on lasketella jotain mukavasti polveilevaa tietä ehkä hieman iso pykälä sisällä ja laskea työtahteja... Ja empiirisiin tutkimuksiin nojaten ympäristökin tykkää enemmän ison V-2:sen jytinästä kuin palosireenistä  
smile_org.gif
Jep, kyllä mielestäni V2:sen soundi on lyömätön ja varsinkin HD:n. Itse tykkään matalasta jumputuksesta, eikä niinkään metallisesta papatuksesta, mutta makuasioita nämä ja ääntä mahtuu maailmaan.

pohjolassa vakuutus busaan 860€/vuosi
renkaita kuluu itsellä 1½ sarjaa / kesä riippuen kilsoista (7000tkm välein takanen) ensiasennuskumi meni tosin 3000tkm kohdalla vaihtoon.
Huollot 6tkm välein ja hinta huollolle 120€-250€
En tosiaan kysellyt muilta yhtiöiltä, kuin siitä missä nykyinen pyöräni on vakuutettu (Tapiola) ja oli valintani mikä tahansa pyörä ens kevääksi, niin kilipailutan vakuutusyhtiöt jokatapauksessa. Busalla tieten renkaita saa kulumaan ihan niin tihiän kun haluaa, mutta kait silläkin varovaisella ranteella saa renkaan kestämään kuten muissakin peleissä.

Hienoa kun HD ketjussa voi välillä keskustella Busastakin ihan sulassa sovussa, mutta mites olis Busa ketjussa jos siellä keskusteltaas HD:sta. Hatunnosto HD kuskeille.

Eka kesä meneillään CVO Road Gliden selässä.
Täytyy sanoa että siinä on kyllä ketterä ja muutenkin erittäin ajettava pyörä kokoisekseen!
Putket vaihtoon ja Supersertiä pyttyyn niin maisemat vaihtuvat myös "riittävän" liukkaasti!  
062802moto_prv.gif

Italowestern, vaimolla oli tuo sinun "wanha" punainen Dyna jonkin aikaa, sittemmin jo vaihdettu pois.

Täytyy sanoa että siinä on kyllä ketterä ja muutenkin erittäin ajettava pyörä kokoisekseen!
Putket vaihtoon ja Supersertiä pyttyyn niin maisemat vaihtuvat myös "riittävän" liukkaasti!  
062802moto_prv.gif

Italowestern, vaimolla oli tuo sinun "wanha" punainen Dyna jonkin aikaa, sittemmin jo vaihdettu pois.
No vot!

Juu, kyllä nuo hoodeetkin ja varsinkin CVO:t kulkee ihan riittävästi. Niillä vaan on myös nautittavaa ajaa sillai sopivastikin jos vertaa kyykkäpyöriin, jotka vaatii ja janoaa vauhtia.

Siis se mun exä -07 Tuunattu SuperGlide oli tosiaan vaimollasi? Mihkäs se jo ehti vaihtua?

Hauska pelihän sekin oli kyllä. Rupesi vaan toi kuljetuskapasiteetti, varusteet ja sääsuoja kiinnostamaan.

062802moto_prv.gif

No vot!

Juu, kyllä nuo hoodeetkin ja varsinkin CVO:t kulkee ihan riittävästi. Niillä vaan on myös nautittavaa ajaa sillai sopivastikin jos vertaa kyykkäpyöriin, jotka vaatii ja janoaa vauhtia.

Siis se mun exä -07 Tuunattu SuperGlide oli tosiaan vaimollasi? Mihkäs se jo ehti vaihtua?

Hauska pelihän sekin oli kyllä. Rupesi vaan toi kuljetuskapasiteetti, varusteet ja sääsuoja kiinnostamaan.
Vaimo tykästyi A-malliin Rodiin koeajon jälkeen ja pyörä vaihtui siihen.
Minä nyt Dynastakin tykkäsin helkkaristi, tosin kaikki kakspyöräiset menee meikäläisellä kunhan vaan jumakauta ajamaan pääsee!
sport05.gif

Hienoa kun HD ketjussa voi välillä keskustella Busastakin ihan sulassa sovussa, mutta mites olis Busa ketjussa jos siellä keskusteltaas HD:sta. Hatunnosto HD kuskeille.
Näinhän tämän harrastuksen pitäisikin mennä.

Viis siitä, millä kukin ajaa.
062802moto_prv.gif
Jab Jab! Vertauksena vakuutusmaksuihin ja muihin kuluihin mitä kyselit. Mulla oli busassa ympäri vuotinen Pohjolassa liikenne 30 bonaa ja SuperHyper kasko 70 bonaa SEKÄ uuden pyörän lisäturva vakuutus maksoi kokolailla 1460 equu vuosi . V-ROD : lla sama paketti ILMAN sitä uuden pyörän lisäarvoturvaa n. 700 equa vuosi.

Huollot tosiaan Busa 6000km välein ja HD 8000km välein .

Huoltohintoja aivan turha verrata koska ne AINA asiakaskohtaisia. MULLE kuitenkin, vaikka monivuotiset ja tutut huoltajat kyykkyihin, SILTI HD huollot olleet halvempia, joskin vain 2 ehtinyt teettään.

Renkaita kuluu ihan normiajossa Busalla n. 10.000km  takanen ja n. 20.000km etunen.

Renkaita KULUNEE normiajossa HD :lla . n. 20.000km takanen ja n. 30.000km etunen.

Ketjut ja rattaat sitten aikas iso paketti ja YLEENSÄ Busalla vaihtuu ( ainakin mulla vaihtui ) n. 24.000 välein ( hintaa ketjut+rattaat yleensä oli n. 350 equn paketti . Eli busassa yleen isompi ja kallis huolto 24.000km välein luokkaa 500 - 1000 equa.

Hihna maksaa  HD : iin 300 - 600 equa, MUTTA sillä ajaa parhaassa tapauksessa jopa 200.000km ?? TÄMÄKIN tapauskohtaista. Lisäksi esim 16.000km huolto venähti mulla 18.000km ja kun kyselin asiasta SGN Bikesiltä, totesi hän, että ( Turkkulaisittain ) Eisse nii kranttu ole .  
biggrin.gif
 Busalla melko suotavaa noudattaa huolto-ohjelman mukaista ohjetta , varsinkin JOS aikoo pyörän pitää pirempään ??

Kulutus Gen 1 Busassa n. 6L satkulla keskivertona ja Gen 2 Busassa n. 5L satkulla keskivertona ja AINA 98 okt ohjeen mukaan. ( Itse käytin V-Poweria )

Kulutus V- Rodilla n. 6L satkulla ja 95 okt, tai pienempikin jos saatavilla ?? Suomessa ei.

Nyt alkaapi kohta oleen ROD:in mittarissa minun osalta 10.000km ja en nää MITÄÄN syytä vaihtaa IKINÄ mihinkään.

Noh ? Tietty toiseen V-Rodiin, sitten joskus . Street mallia ei enään tehä, eli saattaapi nousta vaikka arvoon arvaamattomaan JOSKUS ??

Hinta pysyy HD: ssa

Busassa ei TODELLAKAAN .    
ghostface.gif

Vanhakoppasia netissä myynnissä liki 100 kpl oliskoos ollut neljällä eri myyntipalstalla, eli halvalla saat hyvän Busan, mutta jälleenmyyntiarvoon turha satsata MITÄÄN.

Uuskoppanen eli Gen 2 Busa aika paljonkin helpompi myydä, mutta kun viime vuoden K8 "krapula" iskee, eli K8 malli eniten myyty moto ylivoimaisesti Suomessa, putoo K8 : kin hinta alle kympin käytettynä ??

Harley malleja on aivan saatanasti, niistä löytää pommin varmasti omansa ja hinta pitää yllättävän hyvin, KUN pitää pyörää hyvin .  
buttrock.gif

Mun Busakokemuksella n. 80.000km ja OMA HD kokemuksella ( Epsanjan auringossa olen kyllä aiemminkin ajellut monen sortin Harrikoilla ) n. 10.000km ei tulisi pieneen mieleenkään vaihtaa enään takasin Busaan. Ajomukavuus V-ROD Street - ROD mallilla paras mitä olen eläessäni ajanut. Toki nopeuden 140 km todellista nopeutta yli kun mennään, alkaa Busalla vasta nauttiin ajosta, ja ROD :lla alkaa mennä epämukavuuden puolelle, PAITSI ihan tyynellä kelillä.

Herää vain kysymys, MISSÄ muualla kuin kentällä ja joissain keskieuroopan baanoilla VOI ajaa yli 140 km/h, sehän onpi ylinopeutta jo täälläkin IHAN kaikilla teillä ??

Nämä lausunnot ovat TÄYSIN omakohtaisiin kokemuksiin perustuvia, ja jollakin muulla varmaan päivastaisiakin, ja NIIN KUULUU ollakkin.

ihan pikkujuttuna vielä, HD : t siitäKIN kivoja, että kaikki helposti käsillä, niin kuin tuota sähköhommaa etin, joka sitten paljastu vääränlaiseksi akuksi V-ROD : iin. Ärkele. Purin koko Pyörän sähköpuolen ja ERITTÄIN iisiä vaikka, vaikka IHAN noviisi HD - Huoltopuolella olenkin VIELÄ .

Gen 2 Busasta en edes viittiinny katteita irroittaa, on kuulemma melko kinkkiset. Gen1 mallista tosin tuli purettua ERITTÄIN monta kertaa, ja helppo duuni.

Nämä kuitenkin makuasioita ja TOTUUDEN nimissä kyllä mulla melko huolettomia ja mukavia kilsoja kerty tosiaan kahella Busalla n. 80.000 .

VEIKKAAN kuitenkin ( Villi arvaus    
tounge.gif
 ), että pelkästään TÄLLÄ V - ROD :lla ajetaan triplasti kahen busan kilsat.

On se nii hyvä...................................  
sport05.gif

Mitä tulee tohon lainaukseen, niin täytyy todeta, että aikas paljon rennompi fiilis omista kokemuksista on Hapsu Customi porukoissa, kuin Kortsun kiree nahkapuku SuperHyper kyykkä jengeissä. Nehän kinaa keskenäänkin kokoajan, mikä on paras ja kulkee kovimpaa, tai kiihtyy vartilla paremmin ??

NO, tähän tulee TAATUSTI kärkevää kommenttia ??  
crazy.gif

Mutta siitä vaan, hyvä että kommentoidaan . Mää lähen nyt ratsataan HD :lla, kun oon ollut kovassa kuumessa monta päivää, eikä oo päässyt ajeleen.    
idea3.gif

sport05.gif

aikas paljon rennompi fiilis omista kokemuksista on Hapsu Customi porukoissa, kuin Kortsun kiree nahkapuku SuperHyper kyykkä jengeissä
...eikhän Rami justhin noilla kategorioinneilla saaha aikaseksi "muureja"  
wink.gif
Ihan samalla tavalla ovat tuola tienpäällä morjenstanhet ja kahvi- ja tankkauspaikoilla jutelhet hapsu-ku-kortsu -motoristitki  
cool.gif

Mutta ainahan met tahomma puhua sen puolesta mikä milloinki on päällimmäisenä mielessä.

Kun meän perheellä mahollisuus joskus se toinenki pyörä laittaa, niin se on luultavasti joku kunnon "sohvilla" ja tuulilasilla varustettu matkakustomi (kuten olen ennenki sanonu), merkkinä HD (piruminäniitämallimerkintöjämuistataitiiä).

edit:joku tämmönen on toivelistalla rakkaan kanssa cruisailuun

aikas paljon rennompi fiilis omista kokemuksista on Hapsu Customi porukoissa, kuin Kortsun kiree nahkapuku SuperHyper kyykkä jengeissä
...eikhän Rami justhin noilla kategorioinneilla saaha aikaseksi "muureja"  
wink.gif
Ihan samalla tavalla ovat tuola tienpäällä morjenstanhet ja kahvi- ja tankkauspaikoilla jutelhet hapsu-ku-kortsu -motoristitki  
cool.gif

Mutta ainahan met tahomma puhua sen puolesta mikä milloinki on päällimmäisenä mielessä.

Kun meän perheellä mahollisuus joskus se toinenki pyörä laittaa, niin se on luultavasti joku kunnon "sohvilla" ja tuulilasilla varustettu matkakustomi, merkkinä HD (piruminäniitämallimerkintöjämuistataitiiä).

edit: tämmönen  
blush.gif
Juu Veke : EI MISSÄÄN NIMESÄ ollunna yleistää kaikkia kyykkä kuskeja, JA varsinkin mulle Busanistit onpi etelleen JEEEES jengi, sen verran yhteisiä miittejä ja mukavia sellaisia oon viettännyt Busaporukan kanssa.  
smile_org.gif

MUTTA tuolla maalimalla ja SuomessaKIN on vaan tosiasia, että Custom porukka on usein rennompaa. Syytä en tiedä ? esim. Españassa kyykkyhemmot ei IKUNA nosta lapaa kun vastaan tulee joku kintut eellä. Itse moikkaan IHAN kaikkia, enkä kategorioi sitä ajetaanko kyykyssä, vai pers eellä. SE ON täkeintä mitä siellä Motoristin nupin sisällä liikkuu.

Jos olis mitään järkee, niin mulla olis MYÖS Busa pihassa RODIN vieressä. MUTTA tällä hetkellä koen järkevämmäksi hankkii toiseksi pyöräksi JUST sellanen mainitsemasi ISO, halpa vakuutuksinen Heritage Sohveli, Road King tms. koska sellasella on TODELLA rattoisa esim. Mimman kanssa reisata erittäinKIN pitkää matkaa.    
cool.gif

Etelleen korostan, että kaikki ollaan motoristeja, Supersport raketeilla ei vaan yksinkertaisesti ole mulle ENÄÄN mitään annettavaa, ja olin jo lopettamassa Bike hommat ja meinasin tuottaa Sakuista jonkun Mustang, Vette, Camaro tyylisen auton.

Mutta mihinkä se koira karvoistaan piäsee, kun on motoristix syntynyt, niin sellasena pysyy. Ja oli mukavaa , että tälläKIN iällä löyty "mopo" joka tarjos jotain uutta .    
033102beer_1_prv.gif

edit. Linkissäsi oleva matkahärveli iältään ja hinnaltaan sitä luokkaa, että halvemmalla ja n. 5v tuoreemman saapi kun hakee, tai tuottaa sen suoraan Jenkeistä. Ihan tarkkaan en selkoo saanut kuvasta, mutta näyttäsi Electra Glideltä TAI juuri Heritagelta ?

JOS joskus päätät astua HD : n ihmeelliseen maalimaan, niin tere tulemast. Busa on etelleen pyöristä monessa suhteessa nro1. Mutta kun punnitsee asioita tälläsen viiskybäsen matkamotoristin kannalta kaupunkilaisjärellä, en yksinkertaisesti kaipaa Busasta kuin vaihdenäyttöö. Niin se maalima ja ajatukset muuttuu Veijoseni.
bowdown.gif

Back